Тази тема от къде изплува...
Да си имаш "ретро" автомобил първо трябва да е ретро. Не съм сигурен, дали имаше писано правило, но по спомен ми се върти в главата, че автомобила трябва да е произведен преди повече от 30 години. Останалото се води youngtimer или classic.
След като си избистрим терминологията е много хубаво, да помислим следващата част.
За какво ни трябва автомобила!
Ще реставрираме някой барутник, който чука на вратата на Надин?
Ще съживим максимално запазения автомобил, който сме открили?
Ще пазим ли автентичност, стараейки се автомобила, да се доближи максимално до оригинала?
Какви части ще се ползват, при реставрацията на автомобила ни:
[*]оригинални - често са втора употреба, в редки случаи може да се попадне на нови части, на които цената е златна.
[*]китайци или всякакви подобни "афтър маркет" - обикновено са доста по-евтини, намират се лесно, но качеството им често е под всякаква критика. Тук варианта автентичност се изпарява.
[*]тунинг - тук по-добре да не се занимаваме, някак си части от илиенци, не се връзват с ретро автомобилите.
Като цяло тези три точки зависят пряко от това, колко по-стар и рядък е автомобила, на който сме се спрели за реставрация. Вече се намират трудно части, дори за масовите автомобили, произвеждани в стотици хиляди бройки, какво да говорим, за тези, които са били в по-малък тираж...
Много, ама много внимателно трябва да си прецените бюджета, преди да се захванете с тази лудост. В противен случай "проекта" ви или ще изгние в някой гараж/тротоар или ще го продадете с надеждата, да сте поне на 0 след сделката.
Не на последно място по важност, трябва да преценим какво ще правим с колата. Ще си я караме ежедневно или ще я пазим в гаража и ще я вадим от време на време, да си чешем крастата... И двата случая са безумни, но това хоби е за луди, а не за нормални хора.
В единия случай ще си блъскате главата за всяка дупка/бордюр, които могат да нанесат щети по джантите. Ще се наслаждавате на градушки (колкото и редки да са те, са способни да съсипят целия автомобил), ще си скубете косите, как съседката пред блока или колежката от офиса ви е забърсала бронята или просто някой е решил да си отвори по-широко вратата. Отделно изкърпените коли, колкото и добре да са запазени не обичат вода и рискувате, отново да правите под. Куп други битовизми също не са изключени... На финала се оказва, че хвърляте повече труд и нерви, да опазите колата в мрачния град, от колкото да и се радвате.
В другия вариант, нещата са по-розови, при правилно съхранение, боята и купето, ако са направени като хората няма да мръднат. Но трябва да сте готови да затворите едни пари, да ги прежалите и да се радвате на придобивката си. Моята кола, макар и да не съм я започнал, обожавам да слезна в гаража, да я запаля и да си "пием кафето" докато я слушам как работи. Извратено, но лично предпочитам този вариант.
ЦЕНИ!!!
Както писах по-горе, трябва да си прецените бюджета. Една цялостна реставрация на автомобил, започва от 5000 до 20 000+ лева.
Много хора си мислят, че една боя, джанти и всичко е точно. Смятат 2000 лв. разходи, хвърлят се в дълбокото и потъват...
Груби сметки ще споделя, намирането на едни подходящи джанти, може да ви струва от 600 до 10 000 лв. О да, говорим за джанти 14-15-16''...
Само да сменя всички уплътнения по колата с нови, го бях калкулирал на около 1200 лв.
Боята в добрия случай може да е около 100-150 до 2000 лв. на литър.
Труд? Тенекиджия? Части? ВРЕМЕ?
Трябва да се мисли много, защото с желание само не става.
Аз все още седя на желанието и трета година, колата е завита в един тъмен гаража. Но няма да се откажа и рано или късно, колата ще види бял свят, така както аз искам, без компромиси...
Надявам се да съм бил поне малко полезен.