Подобряване на спирачната система и спирането

Главният форум, касаещ всичко свързано с автомобилите Volkswagen
Потребителски аватар
vladovelin
Мнения: 1323
Регистриран на: Чет 27 дек 2007 11:18
Автомобил: Golf3 GTI
Двигател: 2E 1994
Местоположение: Пазарджик

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот vladovelin » Пет 26 мар 2010 14:14


Не бях чел тази тема и сега я прегледах набързо и имам питане към dandan :

Що за единица мярка е това kW/ч ???
kwh е мярка за енергия
kW мярка за мощност

но kW делено на час - е това не мога да си го представя какво е.




Потребителски аватар
dandan
Мнения: 768
Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
Автомобил: Passat B5-5
Двигател: AHA 2003
Местоположение: Montreal

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот dandan » Пет 26 мар 2010 14:42


vladovelin написа:Не бях чел тази тема и сега я прегледах набързо и имам питане към dandan :

Що за единица мярка е това kW/ч ???
kwh е мярка за енергия
kW мярка за мощност

но kW делено на час - е това не мога да си го представя какво е.


Ами не си го представяй, приеми го за енергия. Вярното е kWh, за по нагледно го написах така, същото е и с км/ч. Като е разделено така е по нагледно пък и не това е важното. Моя е грешката ако има толкова значение. Но до момента никой не е дал смислен отговор как тази енергия се преобразува по-бързо в топлина(или нещо друго) с по-големите дискове...


Потребителски аватар
zmej
Мнения: 1510
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 15:35
Автомобил: Audi 8D5 Quattro
Двигател: AJL
Местоположение: София
Контакти:

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот zmej » Пет 26 мар 2010 19:59


dandan написа:Но до момента никой не е дал смислен отговор как тази енергия се преобразува по-бързо в топлина(или нещо друго) с по-големите дискове...

Това не е така, даже е точно обратното.
Целата на спирачките е да преобразуват кинетичната енергия от движението на автомобила в термична и да я разсеят възможно най-бързо в околното пространство. За да са ефективни обикновените стоманени спирачни дискове (вентилирани или не), е нужно температурата им да не превишава определена стойност - след превишаването й работата им не е ефективна (за разлика от състезателните спирачни дискове с въглеродни частици, които работят в точно определен температурен диапазон - от около 400 до около 600 градуса). Т.е. за добрата работа на стоманените дискове се изисква температурата им да е възможно най-ниска. Тъй като масата на даден автомобил е константа, възможността да се подобри спирането става с монтирането на по-големи спирачни дискове и накладки. По-доброто спиране се основава на два факта -
1) по-голяма дължина на водещият ръб на накладката и самото увеличение на площта й (поради увеличения диаметър на диска) води до по-добро спиране.
2) по-голямата маса на диска води до по-голям топлинен капацитет, т.е. при спирането на автомобил с определена маса от една скорост до друга (или до нула) той би достигнал до по-ниска температура. Общо взето, ако разгледаме 2 диска - единият 4кг, а другият - 5кг, вторият би се загрял с около 20% по-малко при еднакви други условия.

Използването на вентилирани дискове носи друго предимство - дискът се охлажда по-ефективно, което не позволява бързото му загряване (в сравнение с плътен диск), както и намалява възможността за достигане на температура, при която дисковете стават неефективни при прекомерна употреба на спирачките.

Надявам се, че с това изчерпваме темата.

п.с. имай предвид, че спирането на автомобил с маса 1500кг от 130 км/ч до нула изисква енергия около 1MJ - т.е. колкото да загрееш 2.4л вода от 0 до 100 degC. Цялата тази енергия се поема от спирачките и се разсейва в околната среда във вид на топлина.


Потребителски аватар
vladovelin
Мнения: 1323
Регистриран на: Чет 27 дек 2007 11:18
Автомобил: Golf3 GTI
Двигател: 2E 1994
Местоположение: Пазарджик

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот vladovelin » Пет 26 мар 2010 20:32


Относно големината на дисковете и по-бързото спиране: според моето разбиране - силата на триене създадена от накладките умножена по радиуса на диска е спирачния момент,който противодейста на на въртенето на колелата -по-голям радиус на спирачния диск-по-голям спирачен момент.


Потребителски аватар
niks76
VW експерт
VW експерт
Мнения: 5312
Регистриран на: Нед 25 юни 2006 19:05
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Париж

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот niks76 » Съб 27 мар 2010 0:57


vladovelin написа:Относно големината на дисковете и по-бързото спиране: според моето разбиране - силата на триене създадена от накладките умножена по радиуса на диска е спирачния момент,който противодейста на на въртенето на колелата -по-голям радиус на спирачния диск-по-голям спирачен момент.

:да:
наи краткото и то4но обяснение :!:


Потребителски аватар
bobcho
Мнения: 2230
Регистриран на: Вто 15 фев 2005 16:45
Автомобил: VW Golf 3
Двигател: AFN 1997
Местоположение: Монтана

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот bobcho » Съб 27 мар 2010 13:43


Ето за всички които не вярват, че по-големия радиус на диска дава по ефикасно спиране:

http://www.wrc-cosworth.org/tech/brakes/brakecalculation.html

ето го и преведено:
http://translate.google.bg/translate?hl=bg&langpair=en%7Cbg&u=http://www.wrc-cosworth.org/tech/brakes/brakecalculation.html

Човека си е направил труда да сметне и е стигнал до извода, че при еднакъв диаметър на гумите спирачното усилие е по-малко при наличието на по-големи спирачки.
Гумите - те също имат огромно значение за спирането ( например слагаш 280 мм и караш с галоши 185 - много ясно, че спирането няма да е ефективно ).


Потребителски аватар
dandan
Мнения: 768
Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
Автомобил: Passat B5-5
Двигател: AHA 2003
Местоположение: Montreal

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот dandan » Съб 27 мар 2010 14:58


zmej написа:
dandan написа:Но до момента никой не е дал смислен отговор как тази енергия се преобразува по-бързо в топлина(или нещо друго) с по-големите дискове...

Това не е така, даже е точно обратното.
Целата на спирачките е да преобразуват кинетичната енергия от движението на автомобила в термична и да я разсеят възможно най-бързо в околното пространство. За да са ефективни обикновените стоманени спирачни дискове (вентилирани или не), е нужно температурата им да не превишава определена стойност - след превишаването й работата им не е ефективна (за разлика от състезателните спирачни дискове с въглеродни частици, които работят в точно определен температурен диапазон - от около 400 до около 600 градуса). Т.е. за добрата работа на стоманените дискове се изисква температурата им да е възможно най-ниска. Тъй като масата на даден автомобил е константа, възможността да се подобри спирането става с монтирането на по-големи спирачни дискове и накладки. По-доброто спиране се основава на два факта -
1) по-голяма дължина на водещият ръб на накладката и самото увеличение на площта й (поради увеличения диаметър на диска) води до по-добро спиране.
2) по-голямата маса на диска води до по-голям топлинен капацитет, т.е. при спирането на автомобил с определена маса от една скорост до друга (или до нула) той би достигнал до по-ниска температура. Общо взето, ако разгледаме 2 диска - единият 4кг, а другият - 5кг, вторият би се загрял с около 20% по-малко при еднакви други условия.

Използването на вентилирани дискове носи друго предимство - дискът се охлажда по-ефективно, което не позволява бързото му загряване (в сравнение с плътен диск), както и намалява възможността за достигане на температура, при която дисковете стават неефективни при прекомерна употреба на спирачките.

Надявам се, че с това изчерпваме темата.

п.с. имай предвид, че спирането на автомобил с маса 1500кг от 130 км/ч до нула изисква енергия около 1MJ - т.е. колкото да загрееш 2.4л вода от 0 до 100 degC. Цялата тази енергия се поема от спирачките и се разсейва в околната среда във вид на топлина.

Общо взето всичко това е вярно и съм го коментирал по-нагоре в темата. Въпросът е с колко се намаля спирачният път при по-големите дискове при нормална експлоатация на автомобила-разбирай преди да достигнеш критични стойности на температурата им?


Потребителски аватар
dandan
Мнения: 768
Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
Автомобил: Passat B5-5
Двигател: AHA 2003
Местоположение: Montreal

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот dandan » Съб 27 мар 2010 15:10


niks76 написа:
vladovelin написа:Относно големината на дисковете и по-бързото спиране: според моето разбиране - силата на триене създадена от накладките умножена по радиуса на диска е спирачния момент,който противодейста на на въртенето на колелата -по-голям радиус на спирачния диск-по-голям спирачен момент.

:да:
наи краткото и то4но обяснение :!:

Наистина кратко и точно, и ефекта е както казах по-нагоре: по-лек педал. Т.е. трябва да натискаш педала по-леко за да постигнеш същия ефект... Който мисли че краката му са слаби и няма да се справи в критичен момент може да опита...
Натиснеш ли повече колелата блокират. За най-къс спирачен път е небходимо да се поддържа такова усилие че колелата да са на границата преди да блокират. Това се постига дори и с по-голямо усилие върху педала(по-малките дискове). Същия е ефекта при 'по-силните' серво усилватели, или отношение диаметър спирачна помпа/спирачни цилиндри. Имайте пред вид че в булидите дори няма серво усилвател...


Потребителски аватар
dandan
Мнения: 768
Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
Автомобил: Passat B5-5
Двигател: AHA 2003
Местоположение: Montreal

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот dandan » Съб 27 мар 2010 16:05


Още нещо относно охлаждането. Същинското охлаждане започва едва когато отнемем спирачката, до този момент има, но едва ли може да се говори за охлаждане защото температурата се покачва постоянно(става въпрос за екстремно спиране,а не спускане по наклон). По-големия диск ще загрее по-бавно съответно, но на мен лично не ми пука дали ще достигне 100гр или 120гр при условие че критичните стойности са над 250гр и там мога да очаквам евентуално че ще натискам пък няма да има ефект. Едва ли някой е стигал до такива ситуации ако си кара автомобила съобразно всички правила по пътищата, или се опитва да икономиса малко гориво(това последното мисля че всички го правят). Някак си не ми се струва разумно тези 20гр да струват 1500 лева или колкото е решил там да похарчи човек.
Питам пак, ако се сложи по-голям съединител колата по-бързо ли ще потегли? Въпросът е напълно идентичен със спирачките.


Потребителски аватар
Rabbit
Зайцевъд
Мнения: 965
Регистриран на: Сря 15 дек 2004 8:50
Автомобил: Audi
Двигател: BAT 2005
Местоположение: София

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот Rabbit » Пон 29 мар 2010 10:38


под по-голям съединител сигурно имаш предвид по-голям диск? площта на съединителя не се отразява върху ускорението. той само предава движение от двг. върху колелата. съединителя не преобразува движението - предава го. мисля, че идеална цел на съединителя е да потеглиш плавно. по-бързо или по-бавно - зависи от други работи: двг, предавателно число на кутията и може би кракът ти.


Потребителски аватар
dandan
Мнения: 768
Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
Автомобил: Passat B5-5
Двигател: AHA 2003
Местоположение: Montreal

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот dandan » Пон 29 мар 2010 14:51


Rabbit написа:под по-голям съединител сигурно имаш предвид по-голям диск? площта на съединителя не се отразява върху ускорението. той само предава движение от двг. върху колелата. съединителя не преобразува движението - предава го. мисля, че идеална цел на съединителя е да потеглиш плавно. по-бързо или по-бавно - зависи от други работи: двг, предавателно число на кутията и може би кракът ти.

Правилно, с тази разлика че ускорението при спирачките е отрицателно. Площа не влияе върху ускорението било отрицателно или положително. Процесите са напълно аналогични.


Потребителски аватар
Rabbit
Зайцевъд
Мнения: 965
Регистриран на: Сря 15 дек 2004 8:50
Автомобил: Audi
Двигател: BAT 2005
Местоположение: София

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот Rabbit » Пон 29 мар 2010 15:54


аз малко късно се намесвам в темата и сега чак й обърнах по-специално внимание.
Та по-нагоре се споменава по-голям спирачен диск - ама там идеята е не в по-голямата площ, а в по-големия радиус (съответно "момент"). площта в която контактуват накладките не се променя съществено. мисля, че тълкуваш грешно нещата. а може и аз да ги тълкувам грешно.


Потребителски аватар
dandan
Мнения: 768
Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
Автомобил: Passat B5-5
Двигател: AHA 2003
Местоположение: Montreal

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот dandan » Пон 29 мар 2010 17:20


Rabbit написа:аз малко късно се намесвам в темата и сега чак й обърнах по-специално внимание.
Та по-нагоре се споменава по-голям спирачен диск - ама там идеята е не в по-голямата площ, а в по-големия радиус (съответно "момент"). площта в която контактуват накладките не се променя съществено. мисля, че тълкуваш грешно нещата. а може и аз да ги тълкувам грешно.

Ако си прочел по-напред ще видиш че никъде не твърдя че по-голямата площ няма да доведе до по-ниска температура. Но по-ниската температура не скъсява спирачният път при нормална експлоатация - изключвам нерваците и състезателите. Идеята заради която пиша тука е да спася накой да похарчи половината от стойноста на колата си за спирачки които ще му донесат измамно усещане че спира по-добре(по-къс спирачен път). Нямам за цел да се заяждам с някой, но нека все пак да се знае за какво иде реч.
Според мен заглавието на темата трябва да е: Подобряване на спирачната система и спирането- кога е оправдано? или какво точно се подобрява...
Доста хора тука ме нападнаха, но наистина никой не казва с колко се скъсява спирачният път-поне приблизително. Всички доводи са базирани на усещане и др. от сорта... Има толкова инфо из нета, ако някой е намерил нещо нека го предостави да го видят всички.


Потребителски аватар
morfei1
Мнения: 5670
Регистриран на: Съб 23 авг 2008 18:11
Автомобил:
Двигател:
Контакти:

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот morfei1 » Вто 30 мар 2010 16:51


dandan написа:Питам пак, ако се сложи по-голям съединител колата по-бързо ли ще потегли? Въпросът е напълно идентичен със спирачките.


При голямо натоварване, ще приплъзне по-трудно може би :roll: .

Иначе и аз съм на твоето мнение относно по-големите ротори, но със същите накладки и то за нормална, а дори и леко спортна употреба.

Няма се плашиш и мен ме нападнаха, но на едно друго място :Mr Green Fun


Потребителски аватар
yoan4o
магистрален бандит
Мнения: 4765
Регистриран на: Чет 21 авг 2008 16:21
Автомобил: 2018 Arteon R 335 + 2017 e-Up
Двигател: Много газ и всичко ток
Местоположение: София

Re: Подобряване на спирачната система и спирането

Мнениеот yoan4o » Чет 09 сеп 2010 16:33


Искам да изтупам темата от прахта и имам нов въпрос!

Искам да сложа по-големи задни дискове от 226мм. с каквито съм в момента.
Някой има ли някакви идеи за по-голям от друго ФВ, но 4х100, без да се избиват лагер-главини и т.н. и естествено с работеща ръчна.

Какви са вариантите и има ли такива изобщо?!



Върни се в “Основен Volkswagen Форум”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 80 госта