Здравейте :),
От извество време имаме спор с приятел относно кой e с предимство в кръстовище при следната ситуация:
Става въпрос за кръстовището на УНСС в Студенски град. Спорът ни е коя кола е с предимство при завиване на запад (гледайки карнтинката) - синята или червената. Проблемът идва от спрените коли, които са обозначени на картинката, понеже ако не са там и двата автомобила могат да преминат едновременно.
Според моят приятел червеният автомобил е с предимство съдейки правилото на десностоящия, което и реално си се спазва на въпросното кръстовище. Има право, но според мен, ако гледаме точно правилника, синият автомобил е с предимство, тъй като до колкото си спомням имаше член, който гласеше, че при движение в кръстовище при многолентов път, водачът трябва да се движи и навлезе в лентата, от която е влязъл - излиза от лява, влиза в лява, излиза от дясна, влиза в дясна, както и са пунктираните цветни линии на картинката.
Тоест за мен автомобилът с червено отнема предимство (оранжевия X), тъй като във въпросната ситуация той извършва престрояване след като реално вече е излязъл от кръстовището. Та въпросът е - запазва ли си абсолютното право на предимство десностоящият в тази ситуация?
Въпрос за предимство на кръстовище
- stardreamer
- Мнения: 291
- Регистриран на: Пет 23 авг 2013 11:44
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: dreams
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
Според правилото за дясностоящия, червената кола трябва да завие първа. Много ще зависи вече спрените коли къде са (в каква близост до самото кръстовище) и кога ще му се наложи да се престроява на червения, но той е с предимство в кръстовището.
Ще може ли да пуснеш кръстовището от гугъл стрийт вю?
Ще може ли да пуснеш кръстовището от гугъл стрийт вю?
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
Благодаря за отговора. Картинката е 1:1 като крастовището, по него е правена. Иначе ето street view от гледната точка на синия автомобил:
https://www.google.bg/maps/@42.6522243,23.3473189,3a,75y,188.03h,85.88t/data=!3m7!1e1!3m5!1sN4mcH7N4QKNMaHdq12dqyg!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DN4mcH7N4QKNMaHdq12dqyg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D131.93977%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656
По принцип, там където има паркирали автомобили е позволен само престой. Относно предимството - мисля че намерих отговор. Беше ми малко трудно да намеря точния член от правилника тъй като го бях запонил с малко по различни думи, но все пак:
В случая, най-кратък път се тълкува като най-близка лента, както знам самото правило. Ето и с картинка от гледната точка на завиващия наляво. За този надясно би била аналогична.
Постът ми е провокиран от днешната ми случка на кръстовището (освен че спорим от доста време с приятеля) - реших че мога да мина преди автомобилът завиващ надясно, принципно изчаквам. Един, явно горд софиянец (искам да вметна, че нямам нищо против софиянците, живея тук и имам много приятели родом от града) ме посъветва да си се прибера в родния град като завърши със "селянин". Така и не пожела да ме изслуша, та реших да си направя проучване кой крив, кой прав.
https://www.google.bg/maps/@42.6522243,23.3473189,3a,75y,188.03h,85.88t/data=!3m7!1e1!3m5!1sN4mcH7N4QKNMaHdq12dqyg!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DN4mcH7N4QKNMaHdq12dqyg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D131.93977%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656
По принцип, там където има паркирали автомобили е позволен само престой. Относно предимството - мисля че намерих отговор. Беше ми малко трудно да намеря точния член от правилника тъй като го бях запонил с малко по различни думи, но все пак:
Чл. 35 (3) (Изм. - ДВ, бр. 54 от 2010 г.) При завиване надясно за навлизане в път с двупосочно движение водачът на пътното превозно средство завива така, че да навлезе по възможно най-краткия път в дясната част на платното за движение.
Чл. 36 (2) При завиване наляво за навлизане в път с двупосочно движение водачът на пътното превозно средство завива така, че да навлезе по възможно най-краткия път в дясната част на платното за движение.
В случая, най-кратък път се тълкува като най-близка лента, както знам самото правило. Ето и с картинка от гледната точка на завиващия наляво. За този надясно би била аналогична.
Постът ми е провокиран от днешната ми случка на кръстовището (освен че спорим от доста време с приятеля) - реших че мога да мина преди автомобилът завиващ надясно, принципно изчаквам. Един, явно горд софиянец (искам да вметна, че нямам нищо против софиянците, живея тук и имам много приятели родом от града) ме посъветва да си се прибера в родния град като завърши със "селянин". Така и не пожела да ме изслуша, та реших да си направя проучване кой крив, кой прав.
Последна промяна от lockheed на Съб 13 май 2017 20:05, променено общо 1 път.
- ktamen
- Мнения: 6119
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
Дори да няма паркирани коли, завиващият наляво трябва да чака другия шофьор да си избере удобна лента.
ПП Веднъж така изчаках две коли, и двете си избраха дясната лента, третата реших да не я чакам, щото мислех, че е за дясната и човека ме освири с пълно право.
ПП Веднъж така изчаках две коли, и двете си избраха дясната лента, третата реших да не я чакам, щото мислех, че е за дясната и човека ме освири с пълно право.
- stardreamer
- Мнения: 291
- Регистриран на: Пет 23 авг 2013 11:44
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: dreams
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
Много добре си изкарал цитат - най-краткият възможен път - тоест завиването надясно и заемането на лявата лента се явава най-краткият възможен път - в дясната не можеш да продължиш.
И все пак трябва да се вминава.
И все пак трябва да се вминава.
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
Да, тук наистина може би се появява друг проблем, как да тълкуваме най-кратък път, дали спрелите автомобили в лентата влият на правилото или не. Аз го помня като най-близка лента където спрелите автомобили не биха били от значение според мен, но пък горе в члена си пише "кратък път". Като цяло, питайки и други мои приятели, получавам различни мнения, но в реална ситуация бихме изчакали завиващият надясно в общия случай.
- georgebonev
- Мнения: 3096
- Регистриран на: Пет 10 май 2013 10:04
- Автомобил: Golf 3 Variant
- Двигател: 1.9 TD AAZ 1994
- Местоположение: Търговище
- Контакти:
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
Къде са границите на кръстовището - вход и изход и къде започват пътищата?
5м. от кръстовището е една кола разстояние. Десен завой и престрояване в лява/съседна лента...
Аз изчаквам червения, въпреки всичко.
5м. от кръстовището е една кола разстояние. Десен завой и престрояване в лява/съседна лента...
Аз изчаквам червения, въпреки всичко.
- ktamen
- Мнения: 6119
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
lockheed написа:члена си пише "кратък път".
Къв член, тва е няква картинка.
Ако действително в някакъв нормативен акт има подобен текст, някой ще бъде ли така добър да го посочи конкретно.
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
Законът указва, че не е нужно някой да чака, щом и за двамата си има отделна лента. А щом ще минават
и двамата едновременно, за да не се сбутат е уточнено, че всеки навлиза по най-краткия възможен път в своята лента.
Това, че лентата на червения е заета с коли, не му дава повече предимство пред синия - не му дава възможност да си избере другата лента.
А какво правят тези паркирани коли в обхвата на кръстовището, нали има знак, че по цялата отсечка паркирането е забранено? - и даже към него има табела, че нарушителите незабавно ще бъдат отстранявани с помощта на техническо средство "паяк".
Със съжаление за пореден път установявам, че тези знаци масово не се спазват, освен в кварталите, където има "синя/зелена зона". /по информация от колеги - общински служители/
lockheed е прав, ама не че синият е с предимство, ами просто и двамата тръгват и си заемат своите ленти. Пред червения има препятствие - изчаква и когато се освободи съседната лента се престроява и заобикаля препятствието. Не е правилно да отнема предимството на синия, който се движи в своята лента.
Поради факта, че в червения автомобил все ще седи някой индивид, който с голяма вероятност ще си мисли че е с предимство, най правилно е както казва georgebonev пак да се изчака, за да няма излишни предпоставки за ПТП по вина на отсрещния водач.
и двамата едновременно, за да не се сбутат е уточнено, че всеки навлиза по най-краткия възможен път в своята лента.
Това, че лентата на червения е заета с коли, не му дава повече предимство пред синия - не му дава възможност да си избере другата лента.
А какво правят тези паркирани коли в обхвата на кръстовището, нали има знак, че по цялата отсечка паркирането е забранено? - и даже към него има табела, че нарушителите незабавно ще бъдат отстранявани с помощта на техническо средство "паяк".
Със съжаление за пореден път установявам, че тези знаци масово не се спазват, освен в кварталите, където има "синя/зелена зона". /по информация от колеги - общински служители/
- дрън дрън "уточняване на въпроси от технически характер, свързани със спецификата на квартала" - може би това, че е трудно да се предположи кой къде ще замръкне, къде ще осъмне - а за зоната трябват фиксирани адреси - ще се озорят там май.Студентите от години чакат разрешение на този стар и доста наболял проблем: наглото и повсеместно паркиране на всевъзможни неразрешени места. Необходимо е още съвсем малко търпение за уточняване на въпроси от технически характер, свързани със спецификата на квартала, но краят на мъките наближава.
Студентски град беше следващият най-апетитен обект, подготвен за зона с платено почасово паркиране. Младите студенти многократно настояваха, че имат права, равни с другите граждани на столицата. Въпросът не търпи отлагане, тъй като се чувстват дискриминирани спрямо жителите на идеалния център, които отдавна се ползват от щастието на синята зона.
lockheed е прав, ама не че синият е с предимство, ами просто и двамата тръгват и си заемат своите ленти. Пред червения има препятствие - изчаква и когато се освободи съседната лента се престроява и заобикаля препятствието. Не е правилно да отнема предимството на синия, който се движи в своята лента.
Поради факта, че в червения автомобил все ще седи някой индивид, който с голяма вероятност ще си мисли че е с предимство, най правилно е както казва georgebonev пак да се изчака, за да няма излишни предпоставки за ПТП по вина на отсрещния водач.
- stefan4o
- Мнения: 19114
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
Заемат своите си ленти... Звучи ми скандално. Ако на кръстовището има светофар? Пак ли червеният ще трябва да изчака?
- Espero
- Мнения: 310
- Регистриран на: Чет 27 май 2010 0:22
- Автомобил: Passat B4 1.9TDI
- Двигател: 1Z
- Местоположение: София
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
Каквото и да мислите,тълкувате,обсъждате и т.н. при евентуално ПТП синия е виновен и точка.(цветовете от първия пост).Синия не е доволен от констатацията на пътните полицай и се почват дела и губене на време и пари за определяне на виновния.
-
- Мнения: 256
- Регистриран на: Чет 04 яну 2007 22:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
ktamen написа:lockheed написа:члена си пише "кратък път".
Къв член, тва е няква картинка.
Ако действително в някакъв нормативен акт има подобен текст, някой ще бъде ли така добър да го посочи конкретно.
ЗДвП
Чл. 36. (2) При завиване наляво за навлизане в път с двупосочно движение водачът на пътното превозно средство завива така, че да навлезе по възможно най-краткия път в дясната част на платното за движение.
lockheed написа:Здравейте :),
От извество време имаме спор с приятел относно кой e с предимство в кръстовище при следната ситуация
В чл. 37 пише ясно ...
Чл. 37. (1) При завиване наляво за навлизане в друг път водачът на завиващото нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно движещите се пътни превозни средства.
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
Кръстовището има светофар, ама може би пуска и двете посоки, а се разминават според предимство.
- ktamen
- Мнения: 6119
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
virus_2005 написа:.....
Благодаря.
Този най-кратък път явно съм го пропуснал, ако изобщо го е имало в старите текстове.
Краткият път до дясната част на платното, поне за мен не е задължение за конкретна лента и правещия ляв завой трябва да чака, ако ще и 10 ленти да има.
Re: Въпрос за предимство на кръстовище
Да, на кръстовището има светофар и двата автомобила биват пропускани едновременно. На картинката не съм добавил стоп линиите, пеш. пътеки и т.н., направих я набързо.
ktamen, ако беше прочел целия ми пост щеше да видиш, че съм цитирал чл. 35 и чл. 36, както virus_2005 вече написа. Моля, сподели според теб какво означава най-кратък път.
Според мен за сега едно е сигурно - при наличието на две свободни ленти червеният автомобил трябва да заеме дясната лента, а синият - лявата, т.е. ако червеният реши да навлезе директно в лявата нарушава чл. 35 (3) от ЗДвП. Както dreadx вече каза: "минават и двамата едновременно".
ktamen, ако беше прочел целия ми пост щеше да видиш, че съм цитирал чл. 35 и чл. 36, както virus_2005 вече написа. Моля, сподели според теб какво означава най-кратък път.
Според мен за сега едно е сигурно - при наличието на две свободни ленти червеният автомобил трябва да заеме дясната лента, а синият - лявата, т.е. ако червеният реши да навлезе директно в лявата нарушава чл. 35 (3) от ЗДвП. Както dreadx вече каза: "минават и двамата едновременно".
Върни се в “ЗДвП, нарушения, глоби, обжалване”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 16 госта