Схема на работещо зарядно за акумулатори

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6119
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот ktamen » Нед 22 яну 2017 20:18


Не се ориентирам от снимката кои намотки ползваш за първична. Трябва двете намотки по 375 навивки да ги свържеш последователно и да ги ползваш за първична. И внимавай да не ги свържеш срещуположно :exclaim




petiowolf
Мнения: 16
Регистриран на: Пет 13 яну 2017 13:19
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот petiowolf » Нед 22 яну 2017 20:23


Да, точно тях (двете по 110V)
Ш трафа мисля, че беше по-малък.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6119
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот ktamen » Нед 22 яну 2017 20:27


Включвай го и го дръж под око. Както и да го свържеш няма да изгори за 10 секунди. Ако загрява прекалено го изключи и пиши пак тук. Можеш да сбъркаш само посоката на тези намотки, ако я объркаш бързо ще си проличи. Всъщност предполагам, че те и досега са били свързани, ако не си ги разделял, значи и посоката им е спазена.


petiowolf
Мнения: 16
Регистриран на: Пет 13 яну 2017 13:19
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот petiowolf » Нед 22 яну 2017 20:53


Не, не бяха свързани, но експериментирайки свързвах и обратно намотките, при което лампата се палеше на макс.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6119
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот ktamen » Нед 22 яну 2017 20:56


Е значи сега са вързани правилно.
На снимката има и някако заземяване, сигурен ли си в него? То свързано ли е за някакви намотки? Руснаците слагат понякога медно фолио между първичната и вторичната, това фолио е добре да се заземи, но не съм сигурен дали си заземил него или някакви други намотки.
ПП Добре си се сетил за лампата :th_up


petiowolf
Мнения: 16
Регистриран на: Пет 13 яну 2017 13:19
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот petiowolf » Нед 22 яну 2017 21:09


Да, има екранираща намотка, но не я ползвам в момента. Като влезе в някаква кутия ще е заземен.


petiowolf
Мнения: 16
Регистриран на: Пет 13 яну 2017 13:19
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот petiowolf » Вто 31 яну 2017 10:23


При схемата на бат Венци с регулиране силата на тока чрез тиристор ще има ли някаква промяна, ако минуса за TL431 (на мястото на ценера) се вземе от греца вместо от батерията? Идеята ми е да търся по-стабилно напрежение при реглаж на тока.


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Вто 31 яну 2017 20:41


Естествено. Минуса на стабилизиращата схема трябва да се вземе от минуса на акумулатора, за да има коректно регулиране на стабилизация от схемата...


petiowolf
Мнения: 16
Регистриран на: Пет 13 яну 2017 13:19
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот petiowolf » Вто 31 яну 2017 21:26


ОК, благодаря.


Потребителски аватар
dimitar.evtimov
Мнения: 2
Регистриран на: Пет 24 фев 2017 8:16
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот dimitar.evtimov » Съб 25 фев 2017 12:17


Здравейте на всички, направих схемата предложена от batVenci - тази без токоограничението, като за тиристор използвах КТ704. Тръгна си без проблеми и си зареди акумулатора до 14,41V. Сега обаче ме зачовърка дали може да се оптимизира като се добави светодиод който да свети докато акумулатора се зарежда и да изгасне когато се зареди, или обратния вариант да не свети по време на зареждане, а да светне когато акумулатора се зареди. Моля предложете варианти как да стане това.


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Пон 27 фев 2017 1:42


Вземаш два светодиода, единия червен, а другия зелен. Първия свързваш последователно към управляващия електрод на тиристора, а втория последователно към ценера, като другия електрод на светодиодите свързваш в обща точка с резистора 470 Ома. Така когато акумулатора е в процес на заряд, тиристора трябва да е отпушен, защото през управлявящия му електрод протича отпушваш ток зададен от резистора 470 Ома. Този ток е около няколко десетки милиАмпера и при свързан във веригата последователно червен светодиод, последния ще трябва да свети. Когато акумулатора се зареди, ценера се отпушва напълно, с което прекъсва управляващия ток на тиристора, с което тиристора се запушва и спира заряда на зарядното. Така също, щом управляващия ток на тиристора се прекъсне, то тогава ще угасне и включения там червен светодиод. В същото време тока през ценера е максимален, т.е. трябва максимално да светне включения последователно към ценера зелен светодиод, с което ще се индикира завършването на зарядния процес от схемата. Проблема при така посоченото свързване на въпросните зелен и червен светодиоди е, че работното напрежението на зелените и червените светодиоди обикновено се различава, т.е. възможно е да се промени напрежението на изключване на схемата, защото въпросните светодиоди ще вземат пряко участие във веригата ценер - управляващ електрод на тиристора. Тогава ще се наложи извършване корекция на въпросното напрежение на изключване на схемата, чрез подбор на друг ценер, включване на диод и т.н., във въпросната ценер - управляващ електрод верига. С една дума въпросната корекция на схемата изисква да се експериментира практически, докато се постигнат оптимални резултати при настройка напрежението на изключване на схемата, както и правилната работа на въпросните светодиоди...


Потребителски аватар
dimitar.evtimov
Мнения: 2
Регистриран на: Пет 24 фев 2017 8:16
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот dimitar.evtimov » Вто 07 мар 2017 20:08


И аз си мислех за нещо подобно на предложеното от теб, като предполагам ценера ще трябва да се смени с 18 волтов и да използвам 2 последователно свързани диоди за да докарам пак 14.4 волта на изхода и друга стойност на резистора. Ако пък нещо изгори един от светодиодите пак занимавки да ремонтирам. Затова мисля че това http://elimex.bg/product/98781/kit-k004 ... lator.html ще е по-подходящо поне за мен. А относно схемата с токоограничението, възможно ли е стойността на потенциометъра да си я объркал и да е по-малка от 100к, че множко ми се вижда.


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Вто 07 мар 2017 20:15


Поназад в темата стана въпрос за въпросния резистор. Да стойността му от 100 килоОма е голяма, но при мен така схемата работи от 1995 година. При колеги, този резистор има стойност няколко килоОма. Просто се правят експерименти с различни стойности на този резистор, докато нещата се получат по опитен път...


dreadx
Мнения: 315
Регистриран на: Нед 03 апр 2011 15:04
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Sofia

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот dreadx » Съб 11 мар 2017 16:42


Нещо по-сложно, за тези, които са по-напред с електрониката - но на практика почти безплатно.

Преработка на старо компютърно ATX захранване, каквито има купища за без пари.
Важното е да е от по-старите, най-стандартни АТХ захранвания, изпълнено с чип TL494.

http://jestineyong.com/atx-psu-modified ... er-part-1/
http://jestineyong.com/atx-psu-modified ... er-part-2/
http://jestineyong.com/atx-psu-modified ... er-part-3/

Преди 10-тина години бях тръгнал да правя такова нещо - а сега, като попаднах на този блог си спомних за това и се зачудих защо моето остана в насипно състояние --> общо взето си работеше съвсем прилично - даваше 10A заряден ток, поиграх си с него, но така и не го досглобих.
? мислих, мислих - и познайте до какъв извод стигнах: - тогава нямах книжка и кола, както и автомобилни акумулатори за зареждане; най-вече заради това ще да е било.. :)

Статията ми хареса и реших да ви я споделя, защото авторът, Paris Azis от Гърция (личи си, че е много кадърен специалист), описва най-подробно всичко, което е направил. В случая е много важно това описание, понеже няма как да се дадат рецепти; например с конкретни снимки да се опише точно кои части трябва да се махнат и какви промени да се направят. Причината е, че от тези захранвания може едно с едно да няма еднакви, всяко ще е с нещо различно, или най-малкото частите им ще са разположени различно. Имало е хиляди производители на компютърни захранвания. Но пък всичките са изградени около почти една и съща схема.

Накратко:
- намирате си такова старо работещо АТХ захранване. (-- ако си намерите на кофите някой стар компютър, сглобен от китайски части, той почти сигурно ще е с такова захранване, най-вероятно работещо.) Ако не работи, си го ремонтирате, или търсите друго. /* а дори и да работи захранването, препоръчвам профилактично да смените електролитното кондензаторче във високоволтовата част на 5VSB, понеже обикновено е завряно в близост до големия радиатор за транзисторите - прегрява и често дефектира. Също оглеждате и другите кондензатори; ако има изтекли/подути от тези, които ще се ползват, естествено ги подменяте.

- захранването чрез един общ трансформатор дава няколко различни напрежения -> +/-5V и +/- 12V, 3.3V.. Обаче е предвидено да поддържа и да следи всичките напрежения - ако някое излезе от границите, изключва. На вас ви трябва само 12 волтовата част. Махат се една кошница части откъм вторичната страна на трансформатора и остават само тези за 12V, като се променя обратната връзка, по която чипът следи напрежението, така че да дава малко по-високо - 14.7V -> при това е добре да се сменят и изходните кондензатори с по-високоволтови, например за 25V - оригиналните в захранването са за 16V.

- използва се един компаратор в чипа, така че да се добави токоограничение на 6 ампера, каквото в компютрите естествено няма, но за зареждането на акумулатор е нужно. Чипът TL494 може би е измислен през 80-те (или 90-те?), но е актуален и до днес - толкова мултифункционален, че позволява изграждането на най-различни импулсни захранвания, като в повечето случаи дори не се използват всичките му екстри.
В компютърното захранване няма токоограничение, но е много лесно към съществуващата схема да се добави такава функция - само с помощта на допълнителни три резистора и един кондензатор.

- може да се монтират уреди за следене на тока и напрежението.
Вариантът без индикации на зарядния ток и напрежение също не е лош - без екстри зарядното ще се вмести в бюджета до 5 лв., а повечето хора и без това не ги следят тези неща - но поне един LED за края на заряда няма да е излишен. Има и едни китайски LED модули, които масово се предлагат в OLX-а - волтметър по 3.50 лв., а имаше и комбинирани - амперметър/волтметър и т.н. Мисля че са много подходящи, а дори само волтметърът дава представа за състоянието на зареждания акумулатор (- според това колко бързо се вдигат волтовете). А може да се сложат и обикновени уреди със стрелки, даже по-кефи.
От наличните на пазара уреди не препоръчвам LCD-тата от Конрад с ICL7106 - ще трябва да им се измисли отделно захранване, понеже не могат да мерят своето собствено - т.е. не че няма начин да мерят и собственото си захранване, но трябва да се преправят. В datasheet-a на ICL7106 пише как може да стане това, но ще е по-сложно, пък и са по-скъпи.

Човекът пише, че не е сметнал за нужно да предвиди защита от обръщане на полюсите - и нормално не би трябвало да се допуска такова нещо.
Но ако все пак се случи - при обратно свързване към акумулатора токът ще протече почти на късо, през един мощен диод вътре в зарядното.
Мисля, че ще е добре да предвидите бушон, който да изгори в такъв момент (10А примерно) - за да не се запалят разни жици, платки, най-малкото онзи мощен резистор и т.н.
Изобщо когато се свързват всякакви неща към акумулатор е добре да се предвиди бушон.

Ако наистина очаквате, че има реална опасност някой да включи зарядното наобратно, в третата част на статията е описан и лесен начин за защита от обратно включване, чрез прекъсване на веригата с реле. - Релето си седи нормално отворено и ползва ток от акумулатора, за да се включи само при правилно свързване.
- но това би ограничило приложението на захрядното устройство само до такова, а винаги има възможност да ни потрябва да си го ползваме и като 12V токоизправител. Освен това при много разреден акумулатор даже няма да тръгне изобщо.

edit: Докато отстраняваме излишните части си помагаме със схеми от този сайт:
http://danyk.cz/s_atx_en.html

* Днес си намерих едно такова захранване - не знам колко вата, защото беше само платка, без кутия, ама някакво мощно ми се видя - идеално!
Почти всичките му кондензатори в нисковолтовата част бяха подути - (ама нали и без това ще ги махаме.. ;)
Имаше дребен проблем, оправих го и стартира.

После тръгнах да свалям части:
Свалих всичко по веригата на 5 волта, свалих всичко по веригата на 3.3 волта, на -5V, на -12V, стигнах до няколко транзистора и дребни части, които изработват сигнала PG(power_good) - не трябват - едно по едно и тях ги свалих. После свалих и частите, които стартират захранването по сигнал /PSON (зелената жица) - нали не трябват.. ;)

И като си загубих няколко часа с това, да проследявам кое за какво е -- стигнах до извода, че е трябвало да подходя по обратния начин -- да взема един черен маркер и да отбележа само спойките на частите, които не трябва да се свалят. Така щях да проследя само веригата на 12V и малкото части, които трябва да останат около TL494, а после да свалям всичко наред. Ще си знам за следващия път да мисля рационално.. :)

Последна промяна от dreadx на Пон 13 мар 2017 23:26, променено общо 6 пъти.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6119
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот ktamen » Съб 11 мар 2017 21:00


Много полезна информация, благодаря :th_up
Честичко съм си мислил да си направя зарядно от компютърно захранване, ама все отлагам по разни причини.
Защитата от обратно включване е перфектна. Повечето 12 волтови захранвания сработват и на 5 волта, така че и много разреден акумулатор ще задейства релето. А в краен случай може да се добави още един извод, обикалящ защитата, но минаващ през лампа за първоначално възбуждане на пълни мъртъвци.



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: bigabu и 36 госта