Схема на работещо зарядно за акумулатори
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- ktamen
- Мнения: 6150
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Не се ориентирам от снимката кои намотки ползваш за първична. Трябва двете намотки по 375 навивки да ги свържеш последователно и да ги ползваш за първична. И внимавай да не ги свържеш срещуположно
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Да, точно тях (двете по 110V)
Ш трафа мисля, че беше по-малък.
Ш трафа мисля, че беше по-малък.
- ktamen
- Мнения: 6150
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Включвай го и го дръж под око. Както и да го свържеш няма да изгори за 10 секунди. Ако загрява прекалено го изключи и пиши пак тук. Можеш да сбъркаш само посоката на тези намотки, ако я объркаш бързо ще си проличи. Всъщност предполагам, че те и досега са били свързани, ако не си ги разделял, значи и посоката им е спазена.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Не, не бяха свързани, но експериментирайки свързвах и обратно намотките, при което лампата се палеше на макс.
- ktamen
- Мнения: 6150
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Е значи сега са вързани правилно.
На снимката има и някако заземяване, сигурен ли си в него? То свързано ли е за някакви намотки? Руснаците слагат понякога медно фолио между първичната и вторичната, това фолио е добре да се заземи, но не съм сигурен дали си заземил него или някакви други намотки.
ПП Добре си се сетил за лампата
На снимката има и някако заземяване, сигурен ли си в него? То свързано ли е за някакви намотки? Руснаците слагат понякога медно фолио между първичната и вторичната, това фолио е добре да се заземи, но не съм сигурен дали си заземил него или някакви други намотки.
ПП Добре си се сетил за лампата
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Да, има екранираща намотка, но не я ползвам в момента. Като влезе в някаква кутия ще е заземен.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
При схемата на бат Венци с регулиране силата на тока чрез тиристор ще има ли някаква промяна, ако минуса за TL431 (на мястото на ценера) се вземе от греца вместо от батерията? Идеята ми е да търся по-стабилно напрежение при реглаж на тока.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Естествено. Минуса на стабилизиращата схема трябва да се вземе от минуса на акумулатора, за да има коректно регулиране на стабилизация от схемата...
- dimitar.evtimov
- Мнения: 2
- Регистриран на: Пет 24 фев 2017 8:16
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Здравейте на всички, направих схемата предложена от batVenci - тази без токоограничението, като за тиристор използвах КТ704. Тръгна си без проблеми и си зареди акумулатора до 14,41V. Сега обаче ме зачовърка дали може да се оптимизира като се добави светодиод който да свети докато акумулатора се зарежда и да изгасне когато се зареди, или обратния вариант да не свети по време на зареждане, а да светне когато акумулатора се зареди. Моля предложете варианти как да стане това.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Вземаш два светодиода, единия червен, а другия зелен. Първия свързваш последователно към управляващия електрод на тиристора, а втория последователно към ценера, като другия електрод на светодиодите свързваш в обща точка с резистора 470 Ома. Така когато акумулатора е в процес на заряд, тиристора трябва да е отпушен, защото през управлявящия му електрод протича отпушваш ток зададен от резистора 470 Ома. Този ток е около няколко десетки милиАмпера и при свързан във веригата последователно червен светодиод, последния ще трябва да свети. Когато акумулатора се зареди, ценера се отпушва напълно, с което прекъсва управляващия ток на тиристора, с което тиристора се запушва и спира заряда на зарядното. Така също, щом управляващия ток на тиристора се прекъсне, то тогава ще угасне и включения там червен светодиод. В същото време тока през ценера е максимален, т.е. трябва максимално да светне включения последователно към ценера зелен светодиод, с което ще се индикира завършването на зарядния процес от схемата. Проблема при така посоченото свързване на въпросните зелен и червен светодиоди е, че работното напрежението на зелените и червените светодиоди обикновено се различава, т.е. възможно е да се промени напрежението на изключване на схемата, защото въпросните светодиоди ще вземат пряко участие във веригата ценер - управляващ електрод на тиристора. Тогава ще се наложи извършване корекция на въпросното напрежение на изключване на схемата, чрез подбор на друг ценер, включване на диод и т.н., във въпросната ценер - управляващ електрод верига. С една дума въпросната корекция на схемата изисква да се експериментира практически, докато се постигнат оптимални резултати при настройка напрежението на изключване на схемата, както и правилната работа на въпросните светодиоди...
- dimitar.evtimov
- Мнения: 2
- Регистриран на: Пет 24 фев 2017 8:16
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
И аз си мислех за нещо подобно на предложеното от теб, като предполагам ценера ще трябва да се смени с 18 волтов и да използвам 2 последователно свързани диоди за да докарам пак 14.4 волта на изхода и друга стойност на резистора. Ако пък нещо изгори един от светодиодите пак занимавки да ремонтирам. Затова мисля че това http://elimex.bg/product/98781/kit-k004 ... lator.html ще е по-подходящо поне за мен. А относно схемата с токоограничението, възможно ли е стойността на потенциометъра да си я объркал и да е по-малка от 100к, че множко ми се вижда.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Поназад в темата стана въпрос за въпросния резистор. Да стойността му от 100 килоОма е голяма, но при мен така схемата работи от 1995 година. При колеги, този резистор има стойност няколко килоОма. Просто се правят експерименти с различни стойности на този резистор, докато нещата се получат по опитен път...
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Нещо по-сложно, за тези, които са по-напред с електрониката - но на практика почти безплатно.
Преработка на старо компютърно ATX захранване, каквито има купища за без пари.
Важното е да е от по-старите, най-стандартни АТХ захранвания, изпълнено с чип TL494.
http://jestineyong.com/atx-psu-modified ... er-part-1/
http://jestineyong.com/atx-psu-modified ... er-part-2/
http://jestineyong.com/atx-psu-modified ... er-part-3/
Преди 10-тина години бях тръгнал да правя такова нещо - а сега, като попаднах на този блог си спомних за това и се зачудих защо моето остана в насипно състояние --> общо взето си работеше съвсем прилично - даваше 10A заряден ток, поиграх си с него, но така и не го досглобих.
? мислих, мислих - и познайте до какъв извод стигнах: - тогава нямах книжка и кола, както и автомобилни акумулатори за зареждане; най-вече заради това ще да е било.. :)
Статията ми хареса и реших да ви я споделя, защото авторът, Paris Azis от Гърция (личи си, че е много кадърен специалист), описва най-подробно всичко, което е направил. В случая е много важно това описание, понеже няма как да се дадат рецепти; например с конкретни снимки да се опише точно кои части трябва да се махнат и какви промени да се направят. Причината е, че от тези захранвания може едно с едно да няма еднакви, всяко ще е с нещо различно, или най-малкото частите им ще са разположени различно. Имало е хиляди производители на компютърни захранвания. Но пък всичките са изградени около почти една и съща схема.
Накратко:
- намирате си такова старо работещо АТХ захранване. (-- ако си намерите на кофите някой стар компютър, сглобен от китайски части, той почти сигурно ще е с такова захранване, най-вероятно работещо.) Ако не работи, си го ремонтирате, или търсите друго. /* а дори и да работи захранването, препоръчвам профилактично да смените електролитното кондензаторче във високоволтовата част на 5VSB, понеже обикновено е завряно в близост до големия радиатор за транзисторите - прегрява и често дефектира. Също оглеждате и другите кондензатори; ако има изтекли/подути от тези, които ще се ползват, естествено ги подменяте.
- захранването чрез един общ трансформатор дава няколко различни напрежения -> +/-5V и +/- 12V, 3.3V.. Обаче е предвидено да поддържа и да следи всичките напрежения - ако някое излезе от границите, изключва. На вас ви трябва само 12 волтовата част. Махат се една кошница части откъм вторичната страна на трансформатора и остават само тези за 12V, като се променя обратната връзка, по която чипът следи напрежението, така че да дава малко по-високо - 14.7V -> при това е добре да се сменят и изходните кондензатори с по-високоволтови, например за 25V - оригиналните в захранването са за 16V.
- използва се един компаратор в чипа, така че да се добави токоограничение на 6 ампера, каквото в компютрите естествено няма, но за зареждането на акумулатор е нужно. Чипът TL494 може би е измислен през 80-те (или 90-те?), но е актуален и до днес - толкова мултифункционален, че позволява изграждането на най-различни импулсни захранвания, като в повечето случаи дори не се използват всичките му екстри.
В компютърното захранване няма токоограничение, но е много лесно към съществуващата схема да се добави такава функция - само с помощта на допълнителни три резистора и един кондензатор.
- може да се монтират уреди за следене на тока и напрежението.
Вариантът без индикации на зарядния ток и напрежение също не е лош - без екстри зарядното ще се вмести в бюджета до 5 лв., а повечето хора и без това не ги следят тези неща - но поне един LED за края на заряда няма да е излишен. Има и едни китайски LED модули, които масово се предлагат в OLX-а - волтметър по 3.50 лв., а имаше и комбинирани - амперметър/волтметър и т.н. Мисля че са много подходящи, а дори само волтметърът дава представа за състоянието на зареждания акумулатор (- според това колко бързо се вдигат волтовете). А може да се сложат и обикновени уреди със стрелки, даже по-кефи.
От наличните на пазара уреди не препоръчвам LCD-тата от Конрад с ICL7106 - ще трябва да им се измисли отделно захранване, понеже не могат да мерят своето собствено - т.е. не че няма начин да мерят и собственото си захранване, но трябва да се преправят. В datasheet-a на ICL7106 пише как може да стане това, но ще е по-сложно, пък и са по-скъпи.
Човекът пише, че не е сметнал за нужно да предвиди защита от обръщане на полюсите - и нормално не би трябвало да се допуска такова нещо.
Но ако все пак се случи - при обратно свързване към акумулатора токът ще протече почти на късо, през един мощен диод вътре в зарядното.
Мисля, че ще е добре да предвидите бушон, който да изгори в такъв момент (10А примерно) - за да не се запалят разни жици, платки, най-малкото онзи мощен резистор и т.н.
Изобщо когато се свързват всякакви неща към акумулатор е добре да се предвиди бушон.
Ако наистина очаквате, че има реална опасност някой да включи зарядното наобратно, в третата част на статията е описан и лесен начин за защита от обратно включване, чрез прекъсване на веригата с реле. - Релето си седи нормално отворено и ползва ток от акумулатора, за да се включи само при правилно свързване.
- но това би ограничило приложението на захрядното устройство само до такова, а винаги има възможност да ни потрябва да си го ползваме и като 12V токоизправител. Освен това при много разреден акумулатор даже няма да тръгне изобщо.
edit: Докато отстраняваме излишните части си помагаме със схеми от този сайт:
http://danyk.cz/s_atx_en.html
* Днес си намерих едно такова захранване - не знам колко вата, защото беше само платка, без кутия, ама някакво мощно ми се видя - идеално!
Почти всичките му кондензатори в нисковолтовата част бяха подути - (ама нали и без това ще ги махаме.. ;)
Имаше дребен проблем, оправих го и стартира.
После тръгнах да свалям части:
Свалих всичко по веригата на 5 волта, свалих всичко по веригата на 3.3 волта, на -5V, на -12V, стигнах до няколко транзистора и дребни части, които изработват сигнала PG(power_good) - не трябват - едно по едно и тях ги свалих. После свалих и частите, които стартират захранването по сигнал /PSON (зелената жица) - нали не трябват.. ;)
И като си загубих няколко часа с това, да проследявам кое за какво е -- стигнах до извода, че е трябвало да подходя по обратния начин -- да взема един черен маркер и да отбележа само спойките на частите, които не трябва да се свалят. Така щях да проследя само веригата на 12V и малкото части, които трябва да останат около TL494, а после да свалям всичко наред. Ще си знам за следващия път да мисля рационално.. :)
Преработка на старо компютърно ATX захранване, каквито има купища за без пари.
Важното е да е от по-старите, най-стандартни АТХ захранвания, изпълнено с чип TL494.
http://jestineyong.com/atx-psu-modified ... er-part-1/
http://jestineyong.com/atx-psu-modified ... er-part-2/
http://jestineyong.com/atx-psu-modified ... er-part-3/
Преди 10-тина години бях тръгнал да правя такова нещо - а сега, като попаднах на този блог си спомних за това и се зачудих защо моето остана в насипно състояние --> общо взето си работеше съвсем прилично - даваше 10A заряден ток, поиграх си с него, но така и не го досглобих.
? мислих, мислих - и познайте до какъв извод стигнах: - тогава нямах книжка и кола, както и автомобилни акумулатори за зареждане; най-вече заради това ще да е било.. :)
Статията ми хареса и реших да ви я споделя, защото авторът, Paris Azis от Гърция (личи си, че е много кадърен специалист), описва най-подробно всичко, което е направил. В случая е много важно това описание, понеже няма как да се дадат рецепти; например с конкретни снимки да се опише точно кои части трябва да се махнат и какви промени да се направят. Причината е, че от тези захранвания може едно с едно да няма еднакви, всяко ще е с нещо различно, или най-малкото частите им ще са разположени различно. Имало е хиляди производители на компютърни захранвания. Но пък всичките са изградени около почти една и съща схема.
Накратко:
- намирате си такова старо работещо АТХ захранване. (-- ако си намерите на кофите някой стар компютър, сглобен от китайски части, той почти сигурно ще е с такова захранване, най-вероятно работещо.) Ако не работи, си го ремонтирате, или търсите друго. /* а дори и да работи захранването, препоръчвам профилактично да смените електролитното кондензаторче във високоволтовата част на 5VSB, понеже обикновено е завряно в близост до големия радиатор за транзисторите - прегрява и често дефектира. Също оглеждате и другите кондензатори; ако има изтекли/подути от тези, които ще се ползват, естествено ги подменяте.
- захранването чрез един общ трансформатор дава няколко различни напрежения -> +/-5V и +/- 12V, 3.3V.. Обаче е предвидено да поддържа и да следи всичките напрежения - ако някое излезе от границите, изключва. На вас ви трябва само 12 волтовата част. Махат се една кошница части откъм вторичната страна на трансформатора и остават само тези за 12V, като се променя обратната връзка, по която чипът следи напрежението, така че да дава малко по-високо - 14.7V -> при това е добре да се сменят и изходните кондензатори с по-високоволтови, например за 25V - оригиналните в захранването са за 16V.
- използва се един компаратор в чипа, така че да се добави токоограничение на 6 ампера, каквото в компютрите естествено няма, но за зареждането на акумулатор е нужно. Чипът TL494 може би е измислен през 80-те (или 90-те?), но е актуален и до днес - толкова мултифункционален, че позволява изграждането на най-различни импулсни захранвания, като в повечето случаи дори не се използват всичките му екстри.
В компютърното захранване няма токоограничение, но е много лесно към съществуващата схема да се добави такава функция - само с помощта на допълнителни три резистора и един кондензатор.
- може да се монтират уреди за следене на тока и напрежението.
Вариантът без индикации на зарядния ток и напрежение също не е лош - без екстри зарядното ще се вмести в бюджета до 5 лв., а повечето хора и без това не ги следят тези неща - но поне един LED за края на заряда няма да е излишен. Има и едни китайски LED модули, които масово се предлагат в OLX-а - волтметър по 3.50 лв., а имаше и комбинирани - амперметър/волтметър и т.н. Мисля че са много подходящи, а дори само волтметърът дава представа за състоянието на зареждания акумулатор (- според това колко бързо се вдигат волтовете). А може да се сложат и обикновени уреди със стрелки, даже по-кефи.
От наличните на пазара уреди не препоръчвам LCD-тата от Конрад с ICL7106 - ще трябва да им се измисли отделно захранване, понеже не могат да мерят своето собствено - т.е. не че няма начин да мерят и собственото си захранване, но трябва да се преправят. В datasheet-a на ICL7106 пише как може да стане това, но ще е по-сложно, пък и са по-скъпи.
Човекът пише, че не е сметнал за нужно да предвиди защита от обръщане на полюсите - и нормално не би трябвало да се допуска такова нещо.
Но ако все пак се случи - при обратно свързване към акумулатора токът ще протече почти на късо, през един мощен диод вътре в зарядното.
Мисля, че ще е добре да предвидите бушон, който да изгори в такъв момент (10А примерно) - за да не се запалят разни жици, платки, най-малкото онзи мощен резистор и т.н.
Изобщо когато се свързват всякакви неща към акумулатор е добре да се предвиди бушон.
Ако наистина очаквате, че има реална опасност някой да включи зарядното наобратно, в третата част на статията е описан и лесен начин за защита от обратно включване, чрез прекъсване на веригата с реле. - Релето си седи нормално отворено и ползва ток от акумулатора, за да се включи само при правилно свързване.
- но това би ограничило приложението на захрядното устройство само до такова, а винаги има възможност да ни потрябва да си го ползваме и като 12V токоизправител. Освен това при много разреден акумулатор даже няма да тръгне изобщо.
edit: Докато отстраняваме излишните части си помагаме със схеми от този сайт:
http://danyk.cz/s_atx_en.html
* Днес си намерих едно такова захранване - не знам колко вата, защото беше само платка, без кутия, ама някакво мощно ми се видя - идеално!
Почти всичките му кондензатори в нисковолтовата част бяха подути - (ама нали и без това ще ги махаме.. ;)
Имаше дребен проблем, оправих го и стартира.
После тръгнах да свалям части:
Свалих всичко по веригата на 5 волта, свалих всичко по веригата на 3.3 волта, на -5V, на -12V, стигнах до няколко транзистора и дребни части, които изработват сигнала PG(power_good) - не трябват - едно по едно и тях ги свалих. После свалих и частите, които стартират захранването по сигнал /PSON (зелената жица) - нали не трябват.. ;)
И като си загубих няколко часа с това, да проследявам кое за какво е -- стигнах до извода, че е трябвало да подходя по обратния начин -- да взема един черен маркер и да отбележа само спойките на частите, които не трябва да се свалят. Така щях да проследя само веригата на 12V и малкото части, които трябва да останат около TL494, а после да свалям всичко наред. Ще си знам за следващия път да мисля рационално.. :)
Последна промяна от dreadx на Пон 13 мар 2017 23:26, променено общо 6 пъти.
- ktamen
- Мнения: 6150
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Много полезна информация, благодаря
Честичко съм си мислил да си направя зарядно от компютърно захранване, ама все отлагам по разни причини.
Защитата от обратно включване е перфектна. Повечето 12 волтови захранвания сработват и на 5 волта, така че и много разреден акумулатор ще задейства релето. А в краен случай може да се добави още един извод, обикалящ защитата, но минаващ през лампа за първоначално възбуждане на пълни мъртъвци.
Честичко съм си мислил да си направя зарядно от компютърно захранване, ама все отлагам по разни причини.
Защитата от обратно включване е перфектна. Повечето 12 волтови захранвания сработват и на 5 волта, така че и много разреден акумулатор ще задейства релето. А в краен случай може да се добави още един извод, обикалящ защитата, но минаващ през лампа за първоначално възбуждане на пълни мъртъвци.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 186 госта