Схема на работещо зарядно за акумулатори
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Освен това при включен разреден акумулатор, през ценера не би трябвало да преминава ток, защото ако преминава, то значи, че управляващия ток на тиристора ще отива директно на минуса. Т.е. ако грее ценера, то зарядното не би трябвало да отдава никакъв заряд. Колега, явно има нещо объркано някъде, защото до достигане на прага на заряд 14,4 Волта, през ценера не би трябвало да тече ток, та оттам да има някакво греене в него...
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Малка корекция към batVenci.
През ценера винаги ще тече токът на стабилизация на ценера ( Iz )!
http://multicet.blogspot.bg/2015/03/Izchislqvane-stabilizatorna-shema.html
През ценера винаги ще тече токът на стабилизация на ценера ( Iz )!
http://multicet.blogspot.bg/2015/03/Izchislqvane-stabilizatorna-shema.html
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Да през ценера винаги тече ток Iz. Но докато не си достигне напрежението му на стабилизация, в случая около 15 Волта, въпросния ток, трябва да е с минимални стойности, за да не се шунтира управляващия електрод на тиристора, като така тиристора да е отпушен и зарядното да зарежда акумулатора. При достигане на прага от около 14,4 Волта на акумулатора, и като прибавим приблизителните 0,6 Волта необходими за работата на тиристора на управляващата му верига, ще достигаме вече напрежението на стабилизация на ценера, от порядъка на около 15 Волта. Чак тогава вече въпросния ток на стабилизация Iz ще достигне своите максимални стойности, зададени в схемата от стойността на съпротивлението от 470 Ома. Логиката на разсъжденията бе, че още при включване на зарядното към разреден акумулатор, не трябва да има греене на ценера, защото въпросния му ток Iz тогава трябва да е с минимални стойности. Но колегата, погоре се оплака, че още с включване на зарядното ценера му греел много, та оттам допуснах, че явно има нещо объркано при реализиране на схемата...
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Ако пък схемата му е вярна, трябва да избере друг тип ценер за 15V.
Попадал съм и на дефектни елементи... Уж всичко е наред, ама пущината не работи... Та в такива ситуации трябва да си поблъска човек главата, докато открие виновния китайски "предател".
-
- Мнения: 13
- Регистриран на: Сря 23 юни 2010 21:29
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: lqskovets
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Здравейте и аз ще правя схемта на бат Венци. Питането ми е, R2 колко вата трябва да е?
Благодаря!
Благодаря!
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Теоретично, дори да имаш 30 Волта след греца, върху резистора R2-2000 ома, ще имаш около 15 Волта пад на напрежение. Тогава от закона на Ом, ще разсейваш около 0,1125 Вата топлинна мощност от въпросния резистор. Т.е. резистор с мощност 0,250 Вата трябва да е достатъчен. Но всичко това е на теория, на практика, колега, пиши как са нещата като направиш схемата...
-
- Мнения: 13
- Регистриран на: Сря 23 юни 2010 21:29
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: lqskovets
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Принципно, не разбирам от тънките моменти в електрониката. Ако е за "по-сигурно" 0.5w не е ли по-добре?
- инжектопляктор
- Мнения: 4192
- Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
maptod написа:Ако е за "по-сигурно" 0.5w не е ли по-добре?
Разлика в цената между 0.5 и 0.25 почти няма. Предвид качеството на китайските елементи, взимай направо 0.5 Няма значение. Съпротивлението като е същото, все едно. Ватовете само показват колко може да оттдаде като топлина без да се повреди. И 10вата жичен резистор да сложиш - все тая. Единствено гледай омове.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Благодаря на колегите за отговорите. Проблема се оказа ценера. Малко закъснях с отговора,но отсъствах :)
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Здравейте.
Изчетох цялата тема и искам да изкажа сърдечни благодарности специално на batVenci, а и на всички разбиращи, които са писали в нея.
Навързах схемата без защита и без регулировка на тока (на batVenci) и вече дозаредих аку'то. На клемите не измерих повече от 14V при заряд, но и моя уред е от 5 лв., та може и затова. Ползвах трафа на работещ УПС, но сега трябва да му намеря/направя траф на това зарядно.
С какво максимално напрежение на вторичната намотка може да бъде трафа подходящ за целта?
Имам и един разглобен траф от соц. стабилизатор за телевизори. Може ли без да се сглоби да се разбере вторичното напрежение? В кутията на стабилизатора има още един "топуз", но разбиращ приятел го видя и предположи, че е дросел.
Поздрави!
Изчетох цялата тема и искам да изкажа сърдечни благодарности специално на batVenci, а и на всички разбиращи, които са писали в нея.
Навързах схемата без защита и без регулировка на тока (на batVenci) и вече дозаредих аку'то. На клемите не измерих повече от 14V при заряд, но и моя уред е от 5 лв., та може и затова. Ползвах трафа на работещ УПС, но сега трябва да му намеря/направя траф на това зарядно.
С какво максимално напрежение на вторичната намотка може да бъде трафа подходящ за целта?
Имам и един разглобен траф от соц. стабилизатор за телевизори. Може ли без да се сглоби да се разбере вторичното напрежение? В кутията на стабилизатора има още един "топуз", но разбиращ приятел го видя и предположи, че е дросел.
Поздрави!
-
- Мнения: 13
- Регистриран на: Сря 23 юни 2010 21:29
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: lqskovets
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Направих схемичката на БатВенци с ВТ152. Проблема е че вдига до 15.15в. На предната страница, колега е сменил R1 със 650 ома.Дали и аз да постъпя така? След греца имам 19.2 волта на празен ход, а когато е 15.15волта на клемите - 18.3в след греца
- ktamen
- Мнения: 6152
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Измери напрежението на двата извода на ценера, защото ми се струва, че проблемът е в него.
А соцстабилизаторите едва ли стават за тази цел. Доколкото си спомням съм правил зарядно от такъв стабилизатор, но съм пренавивал трафа. От стабилизатора май използвах само магнитопровода и макарата.
А соцстабилизаторите едва ли стават за тази цел. Доколкото си спомням съм правил зарядно от такъв стабилизатор, но съм пренавивал трафа. От стабилизатора май използвах само магнитопровода и макарата.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Предполагах, че няма да стане директно, но ще го пренавия, не без помощ обаче :Д
Размерите на макарата са:
И първична и вторична са навите с тел Фи-0.9 мм. (2,6 и 1.0 Ohm)
Как да процедирам нататък?
Размерите на макарата са:
И първична и вторична са навите с тел Фи-0.9 мм. (2,6 и 1.0 Ohm)
Как да процедирам нататък?
-
- Мнения: 13
- Регистриран на: Сря 23 юни 2010 21:29
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: lqskovets
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Това е програмка за изчисляване, и аз търсих такава информация. Пернишкото зарядно не може да изкара повече от 2А и ми минаха помисли да пренавия вторичната намотка.
А какво напрежение трябва да има на ценера като го измеря?
Като се замисля в магазина май ми дадоха 0.3w ценер вместо 0.5w, дали може да е това проблема?
http://www.kn34pc.com/soft/prog-ham-trafo.zip
А какво напрежение трябва да има на ценера като го измеря?
Като се замисля в магазина май ми дадоха 0.3w ценер вместо 0.5w, дали може да е това проблема?
http://www.kn34pc.com/soft/prog-ham-trafo.zip
- ktamen
- Мнения: 6152
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Ако ценерът е 15 волтов, значи между двата му извода трябва да има 15В. Ценерите не са особено прецизно нещо, дори диодът да е читав промяната на тока през тях води и до значителна промяна на напрежението.
Пренавиването на трансформатор никак не е лесно. За толкова малки трафчета просто е загуба на време. Потърси някой стар телевизор или нещо от този род с подходящ траф.
Пернишкото зарядно няма да зарежда по-силно и след пренавиване. Този стремеж към много ампери е безсмислен и вреден. Колкото по-слаб ток, толкова по-качествено зареждане. Някакво китайско трафче, даващо половин един ампер е предостатъчно.
Пренавиването на трансформатор никак не е лесно. За толкова малки трафчета просто е загуба на време. Потърси някой стар телевизор или нещо от този род с подходящ траф.
Пернишкото зарядно няма да зарежда по-силно и след пренавиване. Този стремеж към много ампери е безсмислен и вреден. Колкото по-слаб ток, толкова по-качествено зареждане. Някакво китайско трафче, даващо половин един ампер е предостатъчно.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: btomov и 131 госта