Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
icefire
Мнения: 1777
Регистриран на: Сря 04 юли 2007 9:27
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Мünchen/София

Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот icefire » Съб 31 дек 2011 2:55


И така, колеги, след дълго четене, мислене и събиране на части от днес вече имам работещо МФА. Ето малко споделен опит как става. Не съм правил много снимки от процеса, защото в нета има много такива. Затова ще ползвам снимки на колеги от чужди форуми, като под всяка снимка е цитиран източникът й. Така всеки, който иска, може да прочете съответната тема и да си намери полезна информация.

Процесът по ъпгрейда протича по следния начин:
1. Избор на ново табло
2. Монтаж на таблото и обучаване
3. Свързване на кабелите и подкарване на системата

Необходими части и материали:
1. Ново табло, което да има МФА
2. Ново лостче за чистачки (с контроли за МФА)
3. Ако нямате климатроник, датчик за външната температура (1J0 919 379)
4. Букса с 6 кабела за лостчето (по желание). Ако не намерите, тогава ви трябва евробукса за радио.
5. Кабели и стандартни инструменти (не ви трябва нищо специално)
6. Диагностичен кабел с VCDS, евентуално и кабели за vag commander или vag tacho (ако не знаете пиновете на таблата).

А сега подробно.

1. Избор на ново табло
Започваме с малко инфо какво значат буквите от номера на таблото. Всички номера са във формат: 1JX XXX XXX XX

Отделните знаци означават:
1JX XXX XXX XX: платоформата (Голф/Бора)
1JX XXX XXX XX: 0 = обикновено табло; 5 = с хромирани рингове
1JX XXX XXX XX: 919 = без CAN; 920 = с CAN
1JX XXX XXX XX: 8 = циферблати с км/ч; 9 = мили в час
1JX XXX XXX XX: 6 = няма MFA; 2 = half mfa; 4 = full mfa
1JX XXX XXX XX: всички цифри без 6 значат immo2; 6 = immo3
1JX XXX XXX XX: последните 2 цифри са допълнителни опции... значението им е неясно.

Горното не покрива всички възможни комбинации, но тези са най-често срещаните.
За да си разберете номера на таблото, трябва или да го свалите и да видите етикета, или да пуснете vcds на канал 17 (Instruments) и да го прочетете там.

Изображение
Източник: http://uk-mkivs.net/forums/t/167146.aspx

Сега пренимаваме съм избора. Най-важното е втората тройка знаци: 919 или 920. Силно препоръчително е новото табло да използва същия интерфейс като старото, т.е. ако старото ви табло е без КАН (т.е. пише 919), търсете си такова без. Ако таблото ви има КАН (т.е. пише 920), тогава търсете табло с КАН.

Ето списък на таблата с и без КАН интерфейс: http://www.gti-tdi.de/PDF/Golf%20IV%20T ... %20CAN.pdf

2. Монтаж на таблото и обучаване
Смяната на таблото става по следния начин:

2.1. Поставяме волана в най-долно положение и го издърпваме докрай към нас. Застопоряваме го в такова положение.
2.2. Дърпаме пластмасата зад волана (става само с ръце, гледайте да не изпочупите щипките.. лесно става фал), след което развиваме двете винтчета под таблото:
Изображение

Изображение
Източник: http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... e-FINALLY!!

2.3. Внимателно подхващаме таблото от левия край и разкачаме синята букса. След това издърпваме таблото още малко и разкачаме зелената. За да се откачат буксите, трябва да се повдигне палчето, което ги прикрепва към таблото:
Изображение
Изображение
Източник: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1921113

2.3. Новото табло се поставя по същия начин в обратен ред.

Следва обучаването на новото табло към ECU-то, както и на ключовете към имобилайзера на новото табло. Ако сте с Immo2 ви трябва само ПИН-а на новото табло, ако сте с Immo3 ви трябват обикновено и двата PIN-a. На мен смяната на таблото и обучението ми го направи колегата Vladko, така че там нямам опит и не мога да ви разкажа подробно. Все пак процедурата е описана подробно ето тук:
За Immo2: http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/I ... pping.html
За Immo3: http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/I ... pping.html
Аз не се осмелих да си го направя сам, за да не взема да блокирам иммо-то, понеже нямам опит. Всеки си преценява сам.

На този етап трябва да имате работещо ново табло с MFA, което обаче не можете да контролирате, защото нямате лостче с управление на функциите.

3. Свързване на кабелите и подкарване на системата

3.1. Откачате акумулатора.
3.2. Сваляте airbag-a. Има едни отвори в задния край, където трябва да се бръкне с плоска отвертка и да се освободят телчетата. Ето една тема с много картинки: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2541684. Долните снимки са от нея.
Изображение
Изображение

Клипче с демонстрация как е захванат бегът и как се маха: http://www.youtube.com/watch?v=q0jZHRy3t1c

3.3. Внимателно откачате жълтата букса на бега (аз я махнах от страната на волана, а не откъм самия бег), както и двете маси.

3.4. Развивате самия волан. Трябва ви 12мм вложка XZN (хората й викат "троен квадрат"):
Изображение
Източник: http://www.audi-sport.net/vb/a3-s3-foru ... heavy.html

3.5. Махате пластмасите около волана
Изображение
Изображение

3.6. Сваляте деликатния механизъм зад волана, който също има жълта букса.
Изображение

3.7. Пред вас са двете лостчета - за мигачите и за чистачките. За да свалите лостчето за чистачките, трябва да натиснете на заграденото място с плоска отвертка.
Изображение

3.8. Разкачате буксите. Ако таблото е монтирано (след пробите от точка 2) го свалете отново.

3.8. Малката букса с 6 пина, която е към лостчето за чистачки, се нарича за по-кратко Т6е, а зелената букса на таблото - Т32а. Трябва да свържете:

От T6e/1 до T32a/24.
От T6e/2 до T32a/23.
От T6e/3 към маса.
От T6e/4 до T32a/25.

Заб. Т6е/1 значи първи пин на букса Т6е ;)

Ако имате букса за лостчето с 6 кабели, това е улеснение. Ако не, трябва да извадите пиновете от евробукса за касетофон, букса за мигач, за говорител (оригинален) или каквато друга намерите. Пиновете изглеждат така:
Изображение
Всяка автомобилна букса, която е с такива пинове, става за донор. Пиновете от буксата-донор се вадят по следния начин: http://volkswagen.msk.ru/forum/index.ph ... 46202&st=0 (темата е на руски, но от снимките става ясно и без да се чете текстът).

Друга алтернатива е да си закупите такива пинчета от VW. Номерът им е 000 979 133.

След като намерите пинове, буксата се отваря и кабелчетата се напъхват вътре.
За да отворите буксата, трябва да подпъхнете една отвертка в горния край и да открехнете капачето:
Изображение
Изображение

Пъхате пиновете:
Изображение
Източник: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=48366

След това затваряте буксата. Ето как се получи при мене (вижда се къде съм запоил новите кабели съм пиновете от буксата за радио):
Изображение

Зелената букса се разглобява, като се издърпа лилавата пластмаса от единия край, а след това зелената пластмаса се дърпа в посока, обратна на кабелите:

Изображение

Вътре се вижда следното:
Изображение
На местата, където трябва да пъхнете новите кабелчета, има празни пинове. Те се вадят, като с много тънка отвертка или ножче подвиете ламариненото краче, което ги държи на място. Избутвате ги нагоре, както е показано на горната снимка, и вадите.

Ако по моргите не сте си намерили зелена букса, от която да вадите свързани кабели, можете да използвате извадените празни пинове, като им свържете кабел. Празният пин изглежда така:
Изображение
Можете да му добавите кабел, все едно е кабелна обувка, и да го върнете на място. Но ако си имате резервна букса-донор е много по-лесно.

3.9. Само за коли без КАН!! Ако таблото ви има CAN interface, тогава прескочете тази стъпка!
Ако колата няма КАН шина, трябва да се прекара кабел от Пин 18 на ECU-то до Т32а/32. При мен се оказа, че има фабрично прекаран кабел от Пин 18 на ECU-то до пин 2 на ето тази оранжева букса:
Изображение

За да стигнете до нея, трябва да свалите чистачките и да разкарате черната пластмаса под предното стъкло. След това отвивате механизма на чистачките (3 болта):

Изображение

Махате го и отваряте черната кутия (при някои коли е бяла).
Вадите оранжевата букса, от снимката по-горе, запоявате един кабел към проводника на Пин 2 и прекарвате току-що запоения кабел в колата. След това го свързвате на Пин 32 на зелената букса.

За да прекарате кабела от оранжевата букса до купето, трябва да свалите пластмасите в краката на шофьора:
Изображение

Изображение

Изображение
Източник: http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... AC-cage%29

Махате и черната пластмаса, която е зад току-що свалените панели и пред вас се разкрива следната гледка:

Изображение

На практика като погледнете през дупките м/у релетата виждате буксите от кутията под предното стъкло. Трябва просто да прекарате един кабел, който да минава от там.

3.10. Ако нямате климатроник, монтирате сензора за външната температура. Трябва ви сензора, буксата му и скобата, с която се прикрепва:
Изображение

Сензорът се намира зад решетката на бронята от ляво:
Изображение
Източник: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=261027

Единият пин (пин2) отива на маса, а другият (пин1) - към пин 26 от зелената букса.


3.11 Свързвате всички букси отново, сглобявате всичко, което сте разглобили в обратен ред, закачате акумулатора и... това е ;)

The End

А сега някои типични въпроси и отговори.

Въпрос: Мога ли на кола без КАН да сложа табло с КАН?
Отговор: По принцип може, но няма смисъл. За целта трябва КАН адаптер, който е доста скъп, а и нещата с него не стават перфектно. Появяват се проблеми от сорта на постоянно светеща лампа за airbag, неволи с разходомера и т.н.

Ако карате дизел, може да опитате да сложите табло с CAN на вашето TDI без CAN, без никакви адаптери, и да видите ще тръгне ли. При някои коли става, но вероятността е малка. Все пак, четох в един форум, че така на един човек е тръгнало. От опит глава не боли, но като цяло не разчитайте на тази опция.

Въпрос: Какво е това КАН, за какво служи и има ли то почва у нас?
Отговор: http://en.wikipedia.org/wiki/Controller_area_network

Въпрос: Имам малкото MFA, обаче искам да ъпгрейдна към голямото (full FIS). Как става?
Отговор: Става за 15 минути. Ако имате вече малкото МФА, но искате да имате от голямото, тогава купувате съответното табло, слагате, обучавате и сте готови.

Въпрос: Как да си разбера ПИН кода на таблото?
Отговор: Или отивате на автоключар, който ще ви го прочете, или си купувате специален кабел за целта. Върши ви работа vag commender или vag tacho (втората програма е създадена от българин доколкото знам). Ако ще работите с тези кабели, внимавайте какво пипате ;) С тях може голяма беля да стане, ако решите да експериментирате ;)

Въпрос: Как да си прехвърля показанията на километрите от старото табло на новото?
Отговор: Отговорът е същият като на горния въпрос. Или автоключар, или vag commander, или vag tacho. Ако таблото ви е ресетнато на пробег, по-малък от 100 км (т.нар. new mode), можете еднократно да модифицирате показанието с vcds.

Въпрос: Какво да правя, ако купя табло, което е надраскано отпред?
Отговор: Много често таблата в моргите ги мятат по земята и хич не ги пазят, в резултат на което плексигласът им се драска. Решението в такъв случай е или автомобилна паста, или паста за зъби. Пада си търкане на ръка, но няма начин. Ето какво постигнах при моето табло след около 20 минути търкане с паста за зъби:

Преди:
Изображение

След:
Изображение

Засега от мен толкова, по-нататък ще добавям още снимки, както и още въпроси и отговори.
Темата не претендира за изчерпателност. Просто споделям опит и ви показвам какво съм намерил в нета. Ако ви се вижда сложно или нямате време да се занимавате - идете при Vladko. Ще ви го направи бързо и качествено ;)
Поздрави!

Последна промяна от icefire на Пон 02 яну 2012 18:21, променено общо 8 пъти.




Потребителски аватар
ZeroCool
Мнения: 1840
Регистриран на: Сря 26 апр 2006 23:23
Автомобил: ImamDa
Двигател: sVatreshnoGorene
Местоположение: Горна Оряховица
Контакти:

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот ZeroCool » Съб 31 дек 2011 3:09


Брутално добре направена тема, само последните няколко снимки да оправиш че не ги отваря.

Поздравявам те за обяснението, оформлението и т.н.
:bowdown :bowdown :bowdown :bowdown


Потребителски аватар
icefire
Мнения: 1777
Регистриран на: Сря 04 юли 2007 9:27
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Мünchen/София

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот icefire » Съб 31 дек 2011 13:50


Добавих още инфо и още снимки ;)

Оправих и проблема с картинките от tdiclub ;)


Потребителски аватар
ZeroCool
Мнения: 1840
Регистриран на: Сря 26 апр 2006 23:23
Автомобил: ImamDa
Двигател: sVatreshnoGorene
Местоположение: Горна Оряховица
Контакти:

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот ZeroCool » Съб 31 дек 2011 18:09


icefire написа:Добавих още инфо и още снимки ;)

Оправих и проблема с картинките от tdiclub ;)


Златен си!!!
тая тема модераторите знаят къде трябва да иде
Във FAQ раздела


Потребителски аватар
donotdisturb
Мнения: 367
Регистриран на: Нед 04 юли 2010 0:03
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pazardjik
Контакти:

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот donotdisturb » Пон 02 яну 2012 2:03


Евала много добра тема :bowdown :bowdown И аз скоро ще влизам в тоя филм само , че на Пасат б5


Потребителски аватар
GALIANO
Мнения: 642
Регистриран на: Нед 16 апр 2006 19:39
Автомобил: Cupra 300
Двигател:
Местоположение: Germany

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот GALIANO » Пон 02 яну 2012 2:46


Само,че при мене не ми отчита моментен разход mhihi .Оказа се,че софтуерно не е заложено в моята кола.Така,че преди да се хванете на хорото,първо си проверете ЕКУ-то дали я има тази опция.И тука е добре щом веднъж се слага такова табло да се пуснат кабели до датчика за масло на картера,но тука вече се сменя картера.
Поздрави за темата.


Потребителски аватар
icefire
Мнения: 1777
Регистриран на: Сря 04 юли 2007 9:27
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Мünchen/София

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот icefire » Пон 02 яну 2012 3:54


Само имайте предвид колеги, че малкото МФА (това под оборотомера) няма предвидена опция да мери температура на маслото.


Потребителски аватар
icefire
Мнения: 1777
Регистриран на: Сря 04 юли 2007 9:27
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Мünchen/София

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот icefire » Нед 22 яну 2012 13:05


Колеги, имам една молба към всички вас. Почти ежедневно след като пуснах тази тема получавам ЛС с най-различни въпроси.. Молбата ми е:

Моля, задавайте въпросите си в темата! Така тя ще бъде по-полезна за всички :)

Поздрави :beer


Потребителски аватар
GALIANO
Мнения: 642
Регистриран на: Нед 16 апр 2006 19:39
Автомобил: Cupra 300
Двигател:
Местоположение: Germany

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот GALIANO » Вто 24 яну 2012 0:25


Само едно не мога да разбера.Прекарах кабел до ПИН 2 на оранжевата букса

Изображение

но не мога да схвана каде отива след това връзката от ПИН 2 защото буксата после е празна :banghead: не мога и не мога да подкарам това чудо да покаже разхода.

Изображение


Потребителски аватар
icefire
Мнения: 1777
Регистриран на: Сря 04 юли 2007 9:27
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Мünchen/София

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот icefire » Вто 24 яну 2012 17:00


Идеята е, че ако си без CAN трябва да свържеш пин 32 от зелената букса с пин 18 на компютъра на колата. Обикновено има фабрично прекаран кабел от пин18 на компютъра до пин 2 на оранжевата букса, но ако при теб няма, тогава трябва да си го пуснеш сам. Крайната цел е да има връзка от пин32 на зелената букса до пин18 на компютъра.

Ако имаш CAN, тогава информацията за разхода трябва да минава по въпросния CAN интерфейс. :beer


Потребителски аватар
GALIANO
Мнения: 642
Регистриран на: Нед 16 апр 2006 19:39
Автомобил: Cupra 300
Двигател:
Местоположение: Germany

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот GALIANO » Вто 24 яну 2012 17:50


Е добре какъв е този кабел който отива до Пин 2 на оранжевата букса.Той не е ли от компютъра.Помниш ли какъв е цвета на кабела на Пин 18?


Потребителски аватар
icefire
Мнения: 1777
Регистриран на: Сря 04 юли 2007 9:27
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Мünchen/София

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот icefire » Вто 24 яну 2012 23:42


GALIANO написа:Е добре какъв е този кабел който отива до Пин 2 на оранжевата букса.Той не е ли от компютъра.Помниш ли какъв е цвета на кабела на Пин 18?


Ако на пин 2 от оранжевата букса има кабел, той идва от Пин18 на компютъра. Какъв цвят е не помня.

При табла без CAN, за да ти се отчита разходът, трябва да има връзка от пин32 на зелената букса до пин18 на компютъра.

Тъй като в голяма част от случаите има заводски прекаран кабел от пин18 на компютъра до пин2 на оранжевата букса, най-лесно е да се направи връзка от там до пин32 на зелената букса. Ако нямаш на оранжевата букса нищо, тогава връзваш пин18 на комютъра към пин32 на зелената букса и би трябвало да стане.


Потребителски аватар
GALIANO
Мнения: 642
Регистриран на: Нед 16 апр 2006 19:39
Автомобил: Cupra 300
Двигател:
Местоположение: Germany

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот GALIANO » Сря 25 яну 2012 2:30


Еми както и на снимката се вижда имам прекаран кабел до Пин 2 и от там до Пин 32 на зелената букса,но дърво.Значи теорията ми за ЕКУ-то се потвърждава.Няма да се откажа и ще се боря до край докато намеря решение :)


Потребителски аватар
Aprilia
Мнения: 1300
Регистриран на: Съб 15 мар 2008 0:44
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Торино, Италия

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот Aprilia » Сря 25 яну 2012 3:33


Добре де айде някой и на мен да обясни за тоя проклет кан, къде е кан гейта във еку-то ? Взех един компютър от Голф с ахф, но 2002-ра година, компютъра обаче е 12-ка със 121 пина букса, а мойта инсталация е със 81пина демек трябва смяна на инсталацията на моторния отсек, за сега съм навит да го направя, въпроса е така ще докарам ли кана ? че ако пак не го докарам ше го продам тоя гаден ръждилник :Mr Green Fun


Потребителски аватар
Aprilia
Мнения: 1300
Регистриран на: Съб 15 мар 2008 0:44
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Торино, Италия

Re: Присаждане на MFA на Голф4 / Бора

Мнениеот Aprilia » Сря 25 яну 2012 3:39


GALIANO написа:Еми както и на снимката се вижда имам прекаран кабел до Пин 2 и от там до Пин 32 на зелената букса,но дърво.Значи теорията ми за ЕКУ-то се потвърждава.Няма да се откажа и ще се боря до край докато намеря решение :)

Аз защо си мисля че едното кабелче от зелената отиваше до ръчката а другото до таблото, ако на теб ти липсва нещо в пин2 на жълтата букса то това не беше ли точно кабела който отива до таблото :roll: :roll: А може и да се бъркам, не съм го правил това упражнение :oops:
Другия вариант е, ти сигурен ли си че таблото или софта не бъркат нещо работата, това табло пробвал ли си го на друга кола ?


icefire написа:Само имайте предвид колеги, че малкото МФА (това под оборотомера) няма предвидена опция да мери температура на маслото.

температурата на маслото, може да се изключи от софт кодинга на таблото.
еърбеците също могат да се угасят, както и абс-а който също светва при коли които нямат кан :wink:



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: ssssl и 26 госта