Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
apchih
Мнения: 443
Регистриран на: Сря 07 фев 2007 22:12
Автомобил: Seat Ibiza 6K1
Двигател: AFN
Местоположение: София

Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот apchih » Сря 27 май 2015 22:10


Размотаваше ми се едно Arduino UNO и се чудих какво да си направя. Ако се получат нещата, може и да ги пусна в действие и без това сегашната ми аларма е за смяна и имам проблем с контактния ключ.

Първо искам да кажа, че съм любител и не съм много в час с електрониката и програмирането и да не ми се смеете. Бих искал който има идеи, предложения и може да помогне с нещо, да се включи в темата.

Какво съм използвал:
1: Платформа Arduino (в моя случай UNO), която ще се ползва за тест и за програмиране на микроконтролерите.
Изображение
2: Микроконтролер - ATMEGA328P-PU. Един за бутона и един за алармата.
Изображение
3: PIR - пасивен инфрачервен сензор като тези които се ползват в СОТа, но в умален размер. Той ще стои някъде в колата и ще следи да движение (счупване на прозорец), при наличието на което ще подава сигнал към микроконтролера.
Изображение
4: Модул с 8 релета. 1 - отключване, 2 - заключване, 3 - светлини, 4 - сирена, 5 - аксесоари (първа позиция на контактния ключ), 6 - контакт, 7 - стартер (ще затваря 30А реле) и 8то, за което още не съм му измислил приложение.
Изображение
5: Bluetooth модул HC - 05. Този модул има възможност да му се смени името и паролата и някои други настройки, което ще ми позволи да го ползвам за активиране и деактивиране на алармата от телефона. Намерил съм начин алармата да се деактивира/активира сама, когато се приближа/отдалеча до/от колата (и телефона е в мен), но батерията ще пада малко по бързо и за това все още го обмислям.
Изображение
6: Трябват да се напишат и 2 кода, един за алармата и един за запалването.
7: И разни други дреболии, като бутон за запалването, жици, съпротивления, кондензатори и други елементи.


До къде съм стигнал:
Написал съм код за алармата, сглобил съм едно прототипче и я тествам. За сега всичко е наред като изключим това, че не съм вързал модула с релетата, а само светодиоди, за да наблюдавам какво се случва. Алармата ще следи за отваряне на врата (капак, багажник) и за движения засечени от датчика. Ще направя клипче, за да видите за какво става дума.
Също така имам и тестван код за паленето, което ще се извършва на няколко етапа (натискания). 1 - аксесоари, 2 - контакт, 3 - всичко се изключва ..... 1 - аксесоари, 2 - контакт, при натиснат съединител (спирачка) 3 - стартер (бутона се държи, докато колата запали). При следващото натискане, колата ще изгасне. Евентуално ще добавя при гасенето да има натиснат и някой педат, за да няма случайно натискане на бутона и да изгасне в движение.

Имам няколко идеи и за алтернативно отключване, до което мисля, че няма да се стигне, но ще се застраховам.

Ще се погрижа и за имобилайзера по подходящ начин.

Сега с въпросите:
Модула с релетата има постояно захранване, а самите релета се управляват с - (минус, LOW) сигнал. Аз съм написал кодовете така, че релетата да се управляват с подаването на +5в (HIGH). Разбира се не е проблем да обърна HIGH на LOW, но дали това, че на някои от пиновете постояно ще има +5в няма да повиши консумацията?
Мога ли да използвам NPN транзистор? Базата да е закачена за някой PIN на микроконтролера, Емитера към маса и Колектора към PINа на съответното реле? Така при подаване на +5в на базата, транзистора ще се отпуши и ще подаде маса към релето или греша?
PIR сензора функционира, като мерин инфрачервената радиация от обектите. Дали ще имам проблем с този датчик в жегите, когато в колата температурата ще достига до 40 градуса (примерно) през деня? Температурната промяна ще е постепенна, а не рязка, но все пак дали датчика би отчел някакво лъжливо движение причинено от жегата?
Притеснява ме и консумацията. На цялата платформа е 80 - 60мА в активирано положение, като се надявам да падне, след като оставя микроконтролера в това състояние:
Изображение
само че, при мен всичко ще е захранено с 5в от DC/DC понижаващ модул.
Също може да се вкара в спящ режим микроконтролера, но не съм стигнал до там.

За сега толкова. Тези дни ще направя клипче с прототипчето на алармата, после и на бутона за палене. Ако някой има идеи, предложения или да ме поправи в нещо, да заповяда :)




Потребителски аватар
vasilev2140
Мнения: 11
Регистриран на: Пон 21 юни 2010 13:25
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Димитровград

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот vasilev2140 » Чет 28 май 2015 7:48


С pir-ра няма да имаш проблем в жегата. Той гледа за движеща се радиация, но може да задейства ако някоя гадинка ако го полази паяк муха и тн. Също така ако прозорец се счупи от камък примерно pir-ра няма да задейства. За мен по добрия вариант е с ултразвуков сензор помисли за това, мисля са и по евтини от pir. За управление на релета задължително транзистор независимо, че искаш да инвертираш сигнала. Никога не се управляват директно от микроконтролера. Така както си го описал с NPN става, но задължително резизистор на базата и диод на намотката на релето, иначе че изгори транзистора.




Потребителски аватар
Stoyanov_Vw
Мнения: 461
Регистриран на: Вто 06 дек 2011 1:31
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: 1.9 TDI AHF
Местоположение: Bourgas

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот Stoyanov_Vw » Чет 28 май 2015 8:04


Колега не знам ти ако си "любител", аз какъв съм... :Mr Green Fun Шегата на страна, но наистина много добре си го замислил. Съжалявам, че не мога да помогна, просто исках да окажа подкрепа :beer




Потребителски аватар
apchih
Мнения: 443
Регистриран на: Сря 07 фев 2007 22:12
Автомобил: Seat Ibiza 6K1
Двигател: AFN
Местоположение: София

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот apchih » Чет 28 май 2015 10:35


vasilev2140 написа:С pir-ра няма да имаш проблем в жегата. Той гледа за движеща се радиация, но може да задейства ако някоя гадинка ако го полази паяк муха и тн. Също така ако прозорец се счупи от камък примерно pir-ра няма да задейства. За мен по добрия вариант е с ултразвуков сензор помисли за това, мисля са и по евтини от pir. За управление на релета задължително транзистор независимо, че искаш да инвертираш сигнала. Никога не се управляват директно от микроконтролера. Така както си го описал с NPN става, но задължително резизистор на базата и диод на намотката на релето, иначе че изгори транзистора.


Имам ето такъв сензор:
Изображение
но ъгъла му на виждане е много малък и ще трябва да сложа 2, всеки насочен към предния страничен прозорец. Работи като сонар, изпраща сигнал и чака да го получи обратно и пресмята разстоянието. Но при тях програмирането на микроконтролера става доста сложно (поне за мен) и за това предпочетох да ползвам PIR.
За мен е важно да се задейства, ако някой се мушне през прозореца, за да си вземе сувенирче. А паяци и разни други буби за сега не съм намирал в колата така, че се надявам да нямам проблем с тях :)
Този модул с релетата е направен специално за управление от микроконтролер, просто когато съм го взимал не съм мислил да правя такива неща, иначе щях да си взема такъв, при който релетата се активират с +5в. Довечера ще разгледам елементите по модулчето, но мисля, че за всяко реле си има диод и още 1 елемет. Взех един NPN транзистор за тест. На базата 10к дали ще са добре или по малък резистор да сложа?

Stoyanov_Vw написа:Колега не знам ти ако си "любител", аз какъв съм... :Mr Green Fun Шегата на страна, но наистина много добре си го замислил. Съжалявам, че не мога да помогна, просто исках да окажа подкрепа :beer


Не съм учил и не съм се занимавал с такива неща, просто ми е интересно :)




Потребителски аватар
Traytor
Мнения: 1604
Регистриран на: Пон 24 авг 2009 3:09
Автомобил: Audi A4 B6 Avant Quattro
Двигател: AKE 2004
Местоположение: София

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот Traytor » Чет 28 май 2015 10:39


Искаш да кажеш че работи като радар, сонарите са под вода. Като цяло може да проработи, но трябва да вземеш в предвид на какво разстояние хваща. Ще е неприятно да отчита постоянно спрялата до теб кола. Като цяло идеята е много добра ако нямаш какво да правиш :th_up




Потребителски аватар
apchih
Мнения: 443
Регистриран на: Сря 07 фев 2007 22:12
Автомобил: Seat Ibiza 6K1
Двигател: AFN
Местоположение: София

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот apchih » Чет 28 май 2015 11:28


Traytor написа:Искаш да кажеш че работи като радар, сонарите са под вода. Като цяло може да проработи, но трябва да вземеш в предвид на какво разстояние хваща. Ще е неприятно да отчита постоянно спрялата до теб кола. Като цяло идеята е много добра ако нямаш какво да правиш :th_up


Да де, радар :)
Обхвата е 450см, но датчика ще отчита само движението вътре в купето, защото импулса който изпраща няма как да мине през прозореца и ще се връща обратно. Задава се разстоянието и микроконтролера следи, дали то ще се промени.




Потребителски аватар
muns61
Мнения: 5903
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот muns61 » Чет 28 май 2015 11:35


Радарите работят с радиовълни, сонсрите - със звукови.




Потребителски аватар
Traytor
Мнения: 1604
Регистриран на: Пон 24 авг 2009 3:09
Автомобил: Audi A4 B6 Avant Quattro
Двигател: AKE 2004
Местоположение: София

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот Traytor » Чет 28 май 2015 14:15


Ако може да се зададе става иначе аз си помислих че навън някъде ще го закрепяш.
За сонара да със звукови е, радара е по-точно с емв. Абе играчка ще е.




Danailov
Мнения: 112
Регистриран на: Вто 07 сеп 2004 19:04
Автомобил: VW PASSAT B4
Двигател: ABF
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот Danailov » Чет 28 май 2015 19:09


Колега, ще имаш по голяма консумация на ток и ще се чудиш защо се разрежда по бързо акумулатора. При автомобилите се гони минимална консумация на ток в покой.
Какъв е проблема с контактния ключ?
За контактния ключ има различни решения зависи какво му има на твоя и какво искаш да направиш или да промениш.
Моя съвет е да си закупиш автоаларма или да си ремонтираш тази.
Надявам се с моя опит и с този на колегите да ти помогнем с каквото межем.




Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2127
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5
Двигател: CFFB AVF
Местоположение: Пловдив

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот Vasseto » Чет 28 май 2015 22:36


Здравей колега,
ето ти една функция за заспиане на ардуиното и събуждане по прекъсване. Дано да падне консумацията по тоз начин.

Поздрави Вассето!
Прикачени файлове
Sleep.rar
(1.83 KиБ) Свален 42 пъти




Потребителски аватар
apchih
Мнения: 443
Регистриран на: Сря 07 фев 2007 22:12
Автомобил: Seat Ibiza 6K1
Двигател: AFN
Местоположение: София

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот apchih » Чет 28 май 2015 23:01


Danailov написа:Колега, ще имаш по голяма консумация на ток и ще се чудиш защо се разрежда по бързо акумулатора. При автомобилите се гони минимална консумация на ток в покой.
Какъв е проблема с контактния ключ?
За контактния ключ има различни решения зависи какво му има на твоя и какво искаш да направиш или да промениш.
Моя съвет е да си закупиш автоаларма или да си ремонтираш тази.
Надявам се с моя опит и с този на колегите да ти помогнем с каквото межем.


Преди да монтирам всичко на колата, ако разбира се стигна до там, първо ще се убедя, че консумацията е рамките на нормалното. Идеята е да си "начешам крастата", пък може и да се получи сполучливо проектчето и да работи. Иначе аларма лесно ще си взема, клеморед ще сменя ... ама друго си е да си направиш нещо подобно сам :) Благодаря все пак за предложената помощ!

Vasseto написа:Здравей колега,
ето ти една функция за заспиане на ардуиното и събуждане по прекъсване. Дано да падне консумацията по тоз начин.

Поздрави Вассето!


Благодаря колега, утре ще го тествам. Само да ми подскажеш какво точно трябва да направя ... този фейл Sleep_n0m1.h трябва да го вкарам в папка libraries и след това да добавя полетата от кода, в моя код или ? :)




Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2127
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5
Двигател: CFFB AVF
Местоположение: Пловдив

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот Vasseto » Пет 29 май 2015 9:23


Да колега, точно това трябва да направиш.
Намерих целия архив.

Поздрави Вассето!
Прикачени файлове
Sleep_n0m1-master.zip
(8.44 KиБ) Свален 29 пъти




Потребителски аватар
apchih
Мнения: 443
Регистриран на: Сря 07 фев 2007 22:12
Автомобил: Seat Ibiza 6K1
Двигател: AFN
Местоположение: София

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот apchih » Пет 29 май 2015 19:56




Свалих микроконтролера от платформата и го настаних в/у платката заедно с 2 кондензатора по 22pF, 16MHz генератор и едно 10К съпротивление за пин Reset. Закачих датчика, кабела който ще имитира отворена врата и по един светодиод за: отключване, заключване, сирена, мигачи, диод, който ще мига само при пусната аларма и блутута, чийто кабел от PIN 9 (това е LED който свети при осъществена връзка) ще подава +5в за изключването на алармата.
Какво се случва на клипа: при стартирането на клипа, алармата е включена, забелязва се един червен диод, да премигва по 2 пъти през 3 секунди (другия, който мига постояно е на блутута) ... след това задействам сензора. По принцип ще свири по продължително време и ще светят мигачите за по дълго време, но за теста съм намалил времетраенето. После натискам иконка на телефона, която стартира приложение (собственоръчно направено), което се връзва към блутута, при което алармата се деактивира, светва един диод за отваряне на врата и друг за мигачи (отклчването и заключването за сега ще е тихо). Сензора вече е изключен. За да заключа мога или да излезна от приложението или да натисна бутона в приложението или просто да се отдалеча на достатъчно разстояние, за да се загуби връзката м/у телефона и блутута. При включването на алармата, ще се затварят вратите, същото реле ще подава сигнал към комфорт модула за да вдигне стъклата и ще премигват светлините. Както се вижда на мултицета, консумацията не е никак висока, но не е и малка (около 40мА)В момента колата с изклчена аларма има консумация от около 20мА и + тези 40мА и станаха 60 ... надявам се спящия режим да свали поне още десетина и ако трябва ще увелича времето м/у премигванията на светодиода.
Диодите за светлините, сирената и вратите, са сложени само за да се види, какво се случва нагледно в различните случаи. После изходите ще отиват към модула с релетата. PIR сензора не се задейства веднага след активирането на алармата, за да не започне да свири, докато се затворят и 2та прозореца и за това реагира малко със закъснение.




Danailov
Мнения: 112
Регистриран на: Вто 07 сеп 2004 19:04
Автомобил: VW PASSAT B4
Двигател: ABF
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот Danailov » Пет 29 май 2015 21:46


Браво за положения труд, ще следя с интерес проекта. :th_up




Потребителски аватар
apchih
Мнения: 443
Регистриран на: Сря 07 фев 2007 22:12
Автомобил: Seat Ibiza 6K1
Двигател: AFN
Местоположение: София

Re: Направи си сам ... аларма (за кола) и бутон за палене

Мнениеот apchih » Нед 31 май 2015 19:23


Обърнах внимание и на бутона:

Малкото копче горе на платката, имитира натискането на съединител или спирачка. Мигащата червена светлина през 5сек подсказва, че бутона е активен и може да изпълнява команди. Старт/стоп системата ще бъде свързана към алармата и няма да функционира, докато не бъде деактивирана алармата.
Бързото премигване подсказва, че има натиснат съедините/спирачка, но не е бил натиснат бутона преди това (не е много нужно, но пък е ефектно). При първото натискане на бутона (без съед/спирачка) се вклчва първото реле (аксесоари), при второ натискане се включва второ реле (контакт), при повторно натискане, всичко се изключва и отново започва да премигва светлинката през 5сек. Ако се повторят първите 2 натискания, след това се натисне съединител/спирачката и отново бутона, се активира трето реле (стартер) и стои затворено докато се държи бутона (в случая пиши зумер). След пускането на педала и бутона, релето за стартера се изклчва и системата остава на контакт и аксесоари. След още едно натискане, всичко изгасва. Евентуално ще добавя гасенето да става при натиснат педал за да няма случайно натискане на бутона и изключване в движение.
Сега за бутона: това е бутон за старт/стоп система, но съм го преработил малко. Мигащата светлина както вече споменах, е при активиран бутон и при натиснат педал. Свети постоянно при включени аксесоари. Ринга също светва с аксесоарите. Под надписа също има диод, който свети при контакт, но понеже всички са червени и малко се губи ефекта, за това него евентуално ще го сменя със зелен.
Добавил съм интеграла ULN2003a с която да управлявам релетата, защото те искат маса, а ми е по удобно микроконтролера да подава +5В.
Релето за стартера разбира се няма да е от тези 10Ате. Ще го вържа през 30А реле.





Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: kaloyan01 и 9 госта