Колеги, решил да съм да си посъбера малко допълнителното окабеляване в предния кош заради газовото и да комбинирам това със заигравка по газовото. Ще ползвам кутията, буксата и окабеляването на 25-пиново ЕКУ от моно-мотроник, като вътре разположа всички релета и предпазители покрай газовата - реле за бензинов клапан, реле за газов клапан, ТАП, съответно да подвържа и ключа за газовата (обикновен с положение газ-0-бензин) към схемата. Но покрай тези неща ми се иска да поекспериментирам с газовото. Идеята ми е да направя така, че газта към втората камера на карбуратора да върви само, когато е нужно повечко ускорение и мощност. През другото време реално ще си карам на 1-ва камера само. За целта съм решил да монтирам бутон под педала на газта, който да подава напрежение на реле, което от своя страна да отваря нормално затворен клапан на пътя след тройника на втора камера. Дотук нищо сложно. Обаче, за да работи системата по-добре и да е оптимизирана, според мен е нужно втората камера да засмуква пропан-бутан и при още едно условия освен пълна газ - при определени обороти. Тук идва питането ми, първоначално мислех да ползвам платката от ключ за газово за инжекционна кола с автоматично превключване при определени обороти. Но... веднъж като има условията (оборотите) то остава на това положение, т.е. дори и да върна газта и да си карам бавно втората камера ще си смуче газ, понеже ключът ще й подава постоянно 12В на клапанчето. Знам, че сигналът за оборотите при моя автомобил се взема от минуса на нисковолтовата част на запалителната бобина. Някой може ли да даде жокери или интегрална схема, по която при дадени обороти да има събитие и електрониката да свързва (затваря) два изхода, а при липсата - т.е. обороти под предварително зададените като условие да отваря веригата и да прекъсва захранването на клапанчето за газта на 2-ра камера. Не зная дали го обясних разбираемо.
Мерси предварително на отзовалите се. Ако знаете и друг адекватен вариант (примерно сензор с нормално отворени контакти, който да ги затваря при определено подналягане) дайте предложение, вероятно има и по-читави варианти от този, който съм измислил...
Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- muns61
- Мнения: 7965
- Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: pleven
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Това на карбураторната Джета? Ако не си разделил по въздух и газ двете камери, нищо няма да направиш.
- stefan4o
- Мнения: 19139
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Да, за колата от профила става реч. По въздух трудно мога да ги разделя, поради формата на въздушния филтър. Доста се рових по различни материали от братушките и там реално настройват автомобила на газ само към първа камера, заради икономия. Определено има разлика, когато колата е със затворена втора камера на газовото - спъната е в оборотите след 3000, просто си експериментирам в момента и търся златната среда отново.
- beuchat
- Мнения: 1934
- Регистриран на: Вто 20 май 2008 21:01
- Автомобил: 1990 Golf 2
- Двигател: 1.6 EZ
- Местоположение: Ямбол
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Ще ми е интересно да го видя реализирано това,но не мисля,че си струва времето и усилията.Карах си Голфа известно време само на 1ва камера и голяма разлика в разхода не видях.Да е било някъде около литър надолу.
- milmar
- Мнения: 4933
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Не зная на какво ниво си с електрониката. Има сигурно безброй решения на проблема за получване на оборотите на мотора, във функция от сигнала от бобината, всъщност естествено те са пропорционални. Ако не се лъжа, на 4-тактов, 4-цилиндров мотор трябва да има 2 паления на оборот. От тук на там решенията мога да ги разделя основно на хардуерни и софтуерни:
1. Хардуерно - прави се подходяща схемичка, нивоограничител, която да отдели сигнал с допустимо за електрониката нататък ниво - примерно 5V, като същервременно не пречи на самото запалване на автомобила. Импулса от бобината (на страната ниско напрежение) наистина е ниско напрежение, но все пак може да има пикове доста над 100V. След това този импулс се подава на стартиращия вход чакащ мултивибратор с фиксирано време на импулса, може да се използва например NE555. Времето на този фиксиран импулс е избрано така, че да е по-малко или равно на времето между две последовтелни паления на колата при 6000об/мин или пък до максималните обороти които те интересуват. Ако те интересуват 3000 и сметнеш това време за 3000, то при по-големи обороти запускането на ЧМ (чакащ мултивибратор) ще става още преди да е изтекъл предишния импулс, ще се получи един непрекъснат импулс. На изхода на ЧМ, където имаме последователност от въпросните фиксирани импулси слагаме филтър и получваме постоянно напрежение, пропорционално на оборотите. После един компаратор- примерно на "+" входа подаваме това напрежение, а на "-" входа - напрежение от плъзгача на тример, с който настройваме.
Много описателно, правил съм го няколко пъти, но схема няма да намеря, защото е било преди много години.
2. Софтуерно - задължително входната част е аналогична и после едно Arduino за 4лв плюс някой транзистор за управлвние на релето .... е и малка програмка ще трябва
А за разхода, не вярвам да падне. Така или иначе ще влиза въздух през втората камера, а няма да му се пуска гориво, не зная дали ще е добре да се кара на бедна смес.
1. Хардуерно - прави се подходяща схемичка, нивоограничител, която да отдели сигнал с допустимо за електрониката нататък ниво - примерно 5V, като същервременно не пречи на самото запалване на автомобила. Импулса от бобината (на страната ниско напрежение) наистина е ниско напрежение, но все пак може да има пикове доста над 100V. След това този импулс се подава на стартиращия вход чакащ мултивибратор с фиксирано време на импулса, може да се използва например NE555. Времето на този фиксиран импулс е избрано така, че да е по-малко или равно на времето между две последовтелни паления на колата при 6000об/мин или пък до максималните обороти които те интересуват. Ако те интересуват 3000 и сметнеш това време за 3000, то при по-големи обороти запускането на ЧМ (чакащ мултивибратор) ще става още преди да е изтекъл предишния импулс, ще се получи един непрекъснат импулс. На изхода на ЧМ, където имаме последователност от въпросните фиксирани импулси слагаме филтър и получваме постоянно напрежение, пропорционално на оборотите. После един компаратор- примерно на "+" входа подаваме това напрежение, а на "-" входа - напрежение от плъзгача на тример, с който настройваме.
Много описателно, правил съм го няколко пъти, но схема няма да намеря, защото е било преди много години.
2. Софтуерно - задължително входната част е аналогична и после едно Arduino за 4лв плюс някой транзистор за управлвние на релето .... е и малка програмка ще трябва
А за разхода, не вярвам да падне. Така или иначе ще влиза въздух през втората камера, а няма да му се пуска гориво, не зная дали ще е добре да се кара на бедна смес.
- stefan4o
- Мнения: 19139
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Мерси за включването. С електронните компоненти и схемотехниката не бих казал, че съм в час. Имам колега обаче, който е в час и би ударил рамо, стига да си заслужава галимацията.
- muns61
- Мнения: 7965
- Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: pleven
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Накрая ще стигнеш до моноинжекцията.
- Nasulov
- Мнения: 161
- Регистриран на: Нед 12 окт 2008 13:51
- Автомобил: 1990 Golf PB
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Един приятел, без много познания по електроника, си направи на Рено 5 турбо, лаунч контрол с шифт лампа. Лампата може да се настройва на колко оборота да свети и от там взе сигнал за да прекъсва запалването. Хубавото е, че когато си поиска, може да си настройва лаунча.
Не знам дали ще ти свърши работа тази идея?
Не знам дали ще ти свърши работа тази идея?
- stefan4o
- Мнения: 19139
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Какво прави този лаунч контрол и защо спира запалването? Може ли малко подробности?
- Nasulov
- Мнения: 161
- Регистриран на: Нед 12 окт 2008 13:51
- Автомобил: 1990 Golf PB
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Лаунч контрола ограничава обортите до оптималните за най-добро тръгване. Тоест, ако колата ще направи най-добър старт при 4000 оборота, дори и при напълно натисната газ, ограничителя ще е на 4000 оборота. След потегляне лаунча се изключва автоматично. При новите кочини си я има вградена тая екстра. Та моя човек взима сигнала от шифт лампата, която може да се гласи ръчно с потенциометър, на колко оборота да свети и прекъсва запалването, за да ограничи оборотите. По този начин може да си гласи "прекъсвача" на каквито обороти си иска. Недостатък в случая е, че горивоподаването не се спира и отива в генерацията и гърми и подпуква Но, това си е и готино, погледнато от друга страна
Според мен е използвал реле за да изключва бобината. А релето взима сигнал от лампата. Може и някой друг да му го е направил, но действаше и беше доста по-евтин вариант от скъпите лаунч контроли. Не знам как е било направено да се изключва след тръгване, но на теб това не ти трябва.
Та идеята ми е, че би могъл да използваш нещо такова, като шифт лампа, за да си вземеш сигнал на определени обороти и да задейства релето за втората камера. Така след като спаднат оборотите, релето ще изключва.
Според мен е използвал реле за да изключва бобината. А релето взима сигнал от лампата. Може и някой друг да му го е направил, но действаше и беше доста по-евтин вариант от скъпите лаунч контроли. Не знам как е било направено да се изключва след тръгване, но на теб това не ти трябва.
Та идеята ми е, че би могъл да използваш нещо такова, като шифт лампа, за да си вземеш сигнал на определени обороти и да задейства релето за втората камера. Така след като спаднат оборотите, релето ще изключва.
- stefan4o
- Мнения: 19139
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Доста интересно, колега. Ако може твоят човек да ми даде някакви жокери, с удоволствие. Но... като гледам колко км съм минал и май скоро ще свърши газта - ще стане така, че удушена на 1-ва камера май ще даде по-голям разход отпреди, когато си я бях настроил да върви нормално с двете камери...
- muns61
- Мнения: 7965
- Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: pleven
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Стефане, този филм е гледан още 70-те и 80-те години на миналия век. Откачваха едната камера на жигулския карбуратор и пускаха газ само в другата. Жигулето сваляше разхода с литър и не вдигаше повече от 110. Шипка с 4 човека - на втора.
Пак ти казвам, ако искаш някакъв ефект, трябва да разделиш по въздух и газ двете камери.
Ако искаш само икономия, намери си еднокамерен Вебер, или Солекс. Ще се изненадаш колко са добри.
Пак ти казвам, ако искаш някакъв ефект, трябва да разделиш по въздух и газ двете камери.
Ако искаш само икономия, намери си еднокамерен Вебер, или Солекс. Ще се изненадаш колко са добри.
- stefan4o
- Мнения: 19139
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Не търся икономия. Ники, за въздуха ОК, ама нали ти казвам - доста трудна, почти невъзможна задача е. Трябва да сменям филтърното тяло (не, че не мога да сложа някое Опелско, те са кръгли като на ладата) и да преправям както ти на Ладата. Май ще променя концепцията, само чакам да свърши газта и да видя дали си струва скопената кола (най-вероятно не). И друга идея ми изникна - при по-екстремни натоварвания, мога да пусна допълнително газ под дросела - пак със соленоид, свързан към вакуума на делкото или термодатчика на филтърната кутия. Така ми липсва една широколентова сонда с прибор за сместа, ама хич да не ми се дават 300 долара да си начеша крастата Покрай тоя шибан алиекспресс все нещо си поръчвам и жената ме гледа накриво вече
- muns61
- Мнения: 7965
- Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: pleven
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Dопълнителната газ не се пуска под дросела, някъде бях дал снимки как го правя. Байпас на регулировъчния винт на газта пред карбуратора, електромагнитен клапан и директно в плочката. Ефектът е като да отваряш и затваряш винта на тройника в движение. Клапанът може да го управляваш с микроключ от втората камера на карба.
- stefan4o
- Мнения: 19139
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: Въпрос относно схема на превключвател газ-бензин на обороти
Има ъпдейт по темата.
1. Разходът с работеща първа камера, поне при мен е различен - с двете камери 13.5, с едната 11.5/100 градско каране. Маршрутите ми са абсолютно същите винаги. Ще направя още едно засичане за по-сигурно.
2. Спрях се на схема от интернет, която мога с чужда помощ да приспособя за целта, за която ми трябва от този линк:
https://www.instructables.com/id/DIY-LE ... RPM-gauge/
На мястото на двата ЛМ3914 ще се сложи един компаратор, на чийто изход ще се захрани оперативна верига на реле през транзистор. С 220 Kohm Trimpot variable resistor ще се калиброва за нуждите ми и така...
1. Разходът с работеща първа камера, поне при мен е различен - с двете камери 13.5, с едната 11.5/100 градско каране. Маршрутите ми са абсолютно същите винаги. Ще направя още едно засичане за по-сигурно.
2. Спрях се на схема от интернет, която мога с чужда помощ да приспособя за целта, за която ми трябва от този линк:
https://www.instructables.com/id/DIY-LE ... RPM-gauge/
На мястото на двата ЛМ3914 ще се сложи един компаратор, на чийто изход ще се захрани оперативна верига на реле през транзистор. С 220 Kohm Trimpot variable resistor ще се калиброва за нуждите ми и така...
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: владислав и 204 госта