Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Печките са на мода. Дори и дизела да е по-скъп феновете му са много...
mshbul
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1050
Регистриран на: Сря 01 окт 2008 21:56
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот mshbul » Чет 07 дек 2017 22:13


Има обяснение и да не губи антифриз.
Това може да стане само, ако клапанът е само авариен.
Вкарва малко газове, но не толкова, че да изкара антифриз и даже въобще да изпусне нещо клапана. Налягането се вдига, но не много. Обаче все пак при изстиване остава налягане от допълнително влезлите газове.

Аз съм карал кола с проблемна глава 1 година и 1 неуспешен ремонт и още 1 година.
Имах периоди, в които не губеше антифриз по 2-3 месеца, предимно като е хладно и не качвам баири, но си държеше твърди маркучи. Тръгна ли да се качвам на витоша и започваше да губи. А ако е жега направо по пътя ми светваше лампата за нивото.
Накрая вече се изпускаше и след 2-3 км каране. И я продадох така с проблема по-евтино да я мисли новия собственик. После го срещах и каза, че я е оправил. Явно е попаднал на по-добър майстор.




Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8352
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот samo_pechka » Чет 07 дек 2017 23:14


Прочетох малко по диагонал темата. Значи за мен обяснението е следното: не си вкарал добре маркуча първия път и застопоряващата скоба ( тел ) е нямало как да си свърши работата. Маркуча излиза , водата на земята и сега вече колата вероятно е направила беля ( глава, гарнитура ) , когато я няма течността, няма и как да бъде замерена температурата, ако индикацията за ниско ниво е от онез скапаните с поплавъка - и там имаш забавяне , в резултат моторът прегрява много бързо. И сега вече има типичните симптоми на леко прегрята кола . Най-вероятно е гарнитура. Нищо, че имаш парно ( при пасат б5 трябва яко да надуват газове, за да се усети проблем с парното ).
И дано не съм прав, дано е нещо друго.
Това с тестването на място за газовете може да не даде коректен резултат, тя може тогава въобще да не надува. Вече като се подкара - да.
Между другото при коли с лек "пробив" червеният антифриз с времето придобива един особен зеленикав цвят ( от навлизащите газове, това е при дизел, за бензинови нямам мнение )
А към колегите когато разкачват такова водно съединение : уверете се на 100% че е намъкнато обратно както трябва и така слагайте скобата , задължително след това направете опит да го издърпате обратно навън. За улеснение на работата ( за "смазка") напръскайте с обикновен течен силикон местото и самия накрайник на маркуча . Става и да се намаже хубаво с концентрат антифриз.


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4933
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот milmar » Пет 08 дек 2017 11:00


При загряла кола (да речем над 80 градуса), при херметична охладителна система, с нормална капачка си има налягане. Това нялягане се дължи в малка степен на обемното разширение на течността и най-вече на налягане на газовете от изпаряващата се течност. В никакъв случай не бива да има кипене на течността и тя дейстително не кипи ИМЕННО заради налягането, което се образува "АВТОМАТИЧНО" . Така се получава баланс на налягане, обем и температура, някакъв си Авогадро е писал по въпроса.
Глупава идея за тест: доказване на физичните закони - при добре загряла кола, охл. течност не кипи и на глед няма проблем, но отвори (по-добре НЕ) капачката и охл. течност ще кипне ..... Защо?? Защото нялагането пада и при същата температура процесът на изпаряване разко се ускорява - кипи! При това заради мехурите газ се изхвърля и течност през дупката, когато си махнал капачката.



Загряла кола, спираш и "мериш" налягането примерно с ръка на маркуча - има налягане - ОК! Оставяш колата за n-часове (примерно за 12 часа). Какво се случва при при изправна и напълно херметична охладителна система?

- Да приемем, че си запалил колата при температура близка до околната (примерно 25*C) и налягане 0 Pa (в смисъл 0 спрямо атмосферното, т.е. анмосферно налягане, да няма комични забележки, че Земното атмосф. налягане не е 0 :smile ). Караш си, караш и то се повишава плавно и достига до налягане да речем xxx Pa над атмосферното. Това е за сметка на обемното разширение на течността и най-вече заради налягането от разширението газовете.
Паркираме и огасяме колата за "дълго" време. Разглеждаме два варианта- когато двигателя е работил НЕ Е ИМАЛО ПРОПУСК ОТ СИСТЕМАТА ИЛИ ПЪК Е ИМАЛО:
- Вариант 1 "няма пропуск", системата е херметична напълно: Огасяме двигателя и неговата температура, заедно с тази на охл. течност се понижава. За сметка на обемното свиване на течността и най-вече заради спадане на налягането на газовете, налягането в системата като цяло спада. Когато температурата на двигателя достигне тази, при която сме запалили ДВГ преди да тръгнем (примерно 25*C) и налягането е било 0 Pa , налягането отново ще стане пак 0 Pa, каквото си е било.
- Вариант 2 "има пропуск" По някаква причина, по време на работа на ДВГ, различна от навлизане на изгорели газове от цилиндрите, има пропуск .Например капачката не уплътнява добре и при малко по-високо налягане изпуска (НЕ СЕ Е ЗАДЕЙСТВАЛ никакъв клапан!!!).
Какво се е случило и какво следва???
По време на движение, понеже имаме пропуск, е станало изхвърляне навън освен на изпарена течност, също и голяма част от въздуха, който задължително присъства в разширителния съд. Никога системата не се пълни до горе, има си ниво (min-max), не трябва да надхвърля "max", останалото нагоре до капачката си е въздух :smile . (Ако сте пълнили запалка с втечнена газ или сте гледали как се прави, не може да не сте забелязали как се обезвъздушава. В един момент се спира, натиска се с остър предмет клапанчето за да изхвърли малко газ заедно с въздуха и се продължава пълненето) Гасим мотора и той се охлажда отново до 25*C. Заради обемното свиване и спадане на налягането на газовете, както и при вариант 1, така и тук, налягането спада. Но в този случай изпуснатия въздух и по-скоро липсата му няма как да не окаже вияние, маркучите ще останат "засмукани", т.е. в системата има подналягане, заради обема, който вече не е зает от изхвърления въздух. ЗАТОВА Е "ДРУГОТО" клапанче в капачката, това за подналягане, то се отваря и позволява да навлезе въздух отвън навътре и да се предотврати смачкването на маркучите.


Iezekil написа:Колега,направи прост експеримент.Като угасиш колата/загряла/изпусни наляганто от капачката и я затвори.След като изстине мотора/или на сутринта/ провери със стискане на маркучите и/или отваряне на капачката има ли налягане.Ако има-гарнитурата ти е пробила.Ама да си сигурен,че съска на вън,а не навътре капачката,като я отвиеш.....

Тази тема беше добра до 2-ра страница, за това я бях препоръчал на друго място във форума, но вече съжалявам, защото и тя се забози, ама много здраво.
Какъв е смисъла на този "експеримент"- за мен никакъв, даже звучи смешно.

Ако при загряла кола изпуснеш налягането по този начин, как на сутринта ще има налягане, та чак пък да прецениш, че гарнитурата не е наред, няма как, безмислено е. При огасена кола, откъде ще дойде налягане в цилиндрите, да не говорим за изгорели газове :mhihi , та чак пък да влязат в охладителната система и да повишат нейното налягане...
айде сега, чак пък толкова :biggrin

Iezekil написа:.....Забележи и нивото на загряла кола до къде е,на студена също и на отворена капачка също.
...

Температурното обемно разширение на течността е минимално и незабележимо. Промяната на нивото може да стане забележимо само при бурно изпраряване на течност, например ако безразсъдно отвориш капачката на загрял антифриз. Тогава нивото се вдига, защото обема на течността се изпълва с мехури, заради настъпълия спад в налягането и започналото бурно изпаряване (кипене).


ПОСЛЕПИС: за да се "докаже" че капачката е виновна, тя може да сменя n-на брой пъти, до като се стигне до някоя, която има дефектно клапанче за налягане и то изпуска. Караш си колата все едно нез капачка, т.е. с отворена (нехерметична) охладителна система и "нямаш никакви проблеми" с налягането, но само с него :smile . Можеш да имаш обаче проблеми със спукана глава например, заради образувани газови джобове и локални прегрявания.

Пак казвам, няма как причина за подобен проблем да е капачката. Дори и коркова тапа да набиеш, ако охладителната система е изправна и няма навлизане на газове от цилиндрите, няма от къде да се взема опасно налягане. Клапана на капачката е ПРЕДПАЗЕН, а не РЕГУЛИРАЩ, т.е. нормално не бива да се отваря въобще!

Допускам, не ами съм сигурен, че малко сервизни техници са се замисляли и знаят нещо по тези въпроси. Да не говорим за писачи по форумите (като мен например :smile ).


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8352
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот samo_pechka » Пет 08 дек 2017 12:35


Много добро обяснение :th_up


kukata_pasat
Мнения: 863
Регистриран на: Вто 26 яну 2016 21:30
Автомобил: АУДИ А4 Б6
Двигател: AVF
Местоположение: Плевен

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот kukata_pasat » Пет 08 дек 2017 17:10


Колеги днес направих следния опит,в околноста на Плевен има едни баир (по пътя за Ловеч викат му брестовешкия)той е около 4 км дълъг и има денивилация около 150-180 метра,два пъти го качвах с мръсна газ на трета и четвърта и после спрях и констатирах следното:
Маркучите бяха еднакво твърди както на клипа който бях публикувал малко по назад в темата.
При работещ двигател загряла кола на 90 градуса(то повече от 90 никога не съм я виждал) и ниво на антфриза беше малко под максимума,отвих капачката и нивото се покачи до степен в която около 50 грама антифриз изтекоха през отдушника на казанчето и после нивото се върна на старото си положение без да кипи или да има балончета в последствие.
Колкото до прегряването силно се надявам да не съм я прегрял защото:
Индикатора за ниско ниво на антифриза се намира на дъното на казанчето(вижда се буксата от долу на казанчето)
Спрях и угасих колата в порядъка на 10 максимум 15 секунди след изпищяването на таблото.
Загубата на антифриз тогава беше около 3.7 литра(толкова долях) като знаем че казанчето е празно там са около 1.3 литра,двата водни маркуча са около 0.7 литра и радиатора е около 1.7 литра и знаем,че охладителната система е около 6.5 литра означава,че около 2.8 литра е имало в двигателя и термостата ги е държал затворени в двигателя защото падането на маркуча ми се случи на темперетура 70 градуса.
Мисля си,че системата не е била обезвъздушена напълно защото днес като я напънах забелязах,че изкарва течност през малкото маркуче което връща антифриз в казанчето на ниски обороти,а до вчера изкарваше течност само ако дам газ.
И последното ми успокоение е че имам страхотно парно антифриза не бълбука при загряло положение на отворена капачка и че теста който направиха за газове в охладителната система излезе че няма газове,а единственото ми озадачаване е как е възможно маркучите да останат твърди дори и след 20 часов престой и то на темперетури близки до 0-5 градуса.


Потребителски аватар
Iezekil
Мнения: 6170
Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
Автомобил: Passat B4 Variant
Двигател: RP 94
Местоположение: Шумен

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот Iezekil » Пет 08 дек 2017 17:34


Бай Милмар,очевидно се заяждаш с мен за щяло и нещяло.Тук сме да помагаме,не да се дъвчим.
Моята идея за изпускане на налягането преди охлаждането беше проста.Ако в момента на гасене на мотора,някой от цилиндрите остане в такт под компресия/преди гмт/ е взможно да си"изпусне налягането през гарнитурата в охл. система.Стига,да е точния цилиндър/за това и няколко пъти/,стига разбира се и това да е възможно,понеже тази идея я родих в движение и не знам доколко има почва.Съжаявам и се извинявам,ако фантазията ми се разминава с логиката,но това е един абсолютен признак за проблемна гарнитура,стига да е приложим.

Другият ми съвет за нивото да се забележи,е свързан именно с твоите обяснения.Малко или много при проблем с гарнитура,казанчето губи течност,което ще се отрази при проверка.Но на мен по-интересно ми беше какво ниво държи кола със студен антифриз пък под налягане.Дали високо ниво/въздушни джобове някъде/,дали ниско ниво/налягането е в казанчето/,дали нормално ниво.


пп.Колега,на загряла кола щом ти е под макса антифриза,значи ли,че не е бил на макс студена,или,че си изгубил антифиз без да разбереш?


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот muns61 » Пет 08 дек 2017 19:06


Iezekil написа:Ако в момента на гасене на мотора,някой от цилиндрите остане в такт под компресия/преди гмт/ е взможно да си"изпусне налягането през гарнитурата в охл. система.Стига,да е точния цилиндър/за това и няколко пъти/,стига разбира се и това да е възможно,понеже тази идея я родих в движение и не знам доколко има почва

Не се ли замисли, че през сегментите компресията ще избяга доста по-бързо?


Потребителски аватар
Karaboev
Мнения: 380
Регистриран на: Нед 28 авг 2011 9:47
Автомобил: Mercedes s350L Diplomatic
Двигател: M272
Местоположение: G.Oriyahovitza

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот Karaboev » Пет 08 дек 2017 19:34


Колега с това обезвъздушаване незнам как се заблуждаваш че имаш въздух е системата, като правим един мотор да не мислиш че си играем да обезвъздушаваме, пали се с вода чакам го отвори докато включи перката, ако никъде нетекне вадя долния маркуч на радиатора наливам концентрат и паля пак докато включи перката, разбира се и проверявам парното. Никога не е дошъл някой клиент да се е оплакал че нивото на антифриза е паднало или има въздух. Колата винаги се обезвъздушава сама.


mshbul
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1050
Регистриран на: Сря 01 окт 2008 21:56
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот mshbul » Пет 08 дек 2017 20:46


Искам да поправя една съществена неточност в дългия пост.

Повишеното налягане има за цел да вдигне температурата на кипене на течността. Да се получават газове от кипене в охладителната система изобщо не е в реда на нещата и това се цели да се избегне със създаването на налягане.
А самото налягане се получава от разширението на течността, а не от газовете. Това при изправна система. Въздухът се свива и така се поддържа налягането сравнително стабилно.

Ако се кара с антифриз, а не само с вода, температурата на кипене е много по-висока от 100гр и даже и да караш с отворена система няма да закипи, освен ако не качваш баир дълго време и идеш на сериозна надморска височина. Налягането е предвидено, за да се повиши надеждността на системата.


Потребителски аватар
Karaboev
Мнения: 380
Регистриран на: Нед 28 авг 2011 9:47
Автомобил: Mercedes s350L Diplomatic
Двигател: M272
Местоположение: G.Oriyahovitza

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот Karaboev » Пет 08 дек 2017 20:58


Много точно казано извинявам се за спама


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4933
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот milmar » Пет 08 дек 2017 22:18


Налягането се вдига от обемното разширение на антифриза, добре-е.... глупост е, но ОК!
Няма да споря, нямам сервиз, че целта ми да е да ви отнема клиентите като докажа нещо. А и е трудно да убедиш някого в нещо, когато той не ЩЕ.

Газовете не са от кипене, а от изпарение. Сигурно ще се изненадате, че и леда се изпарява, при това без да кипи. . . .

Кой прочел, прочел, кой не разбрал си е за негова сметка.


Потребителски аватар
Karaboev
Мнения: 380
Регистриран на: Нед 28 авг 2011 9:47
Автомобил: Mercedes s350L Diplomatic
Двигател: M272
Местоположение: G.Oriyahovitza

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот Karaboev » Пет 08 дек 2017 22:33


Колега ти схема на парно виждал ли си и знаеш ли какво представлява разширителния съд. Един надут балон който заема половината площ в съда. Когато водата се ЗАГРЕЕ и се РАЗШИРИ (не се разширява от изпарение) а от загряването, балона се свива като държи налягане от около 2 бара и така системата не избива от някой съединение, същото е и при автомобила само че там капачката контролира налягането да е около 1 бар, за какви изпарения говорите немога да разбера имам няколко служебни коли досега за 5 години капка антифриз не е налят, да не говоря за мотоциклета ми който е с приливник имам го от 10 години никога не доливано


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4933
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот milmar » Пет 08 дек 2017 22:42


Ще отговоря само веднъж. .. Колега, ти виждал ли си тенджера под налягане? Вярваш ли или не, че в тенжера 4 литра обем може да се плучат 2 атмосфери дето викаш, само с един пръст вода на дъното. Колко да се е разширила тази 100mL вода?

Няма да споря повече, защото трябват минимум знания за да се получи полезен спор.


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот muns61 » Пет 08 дек 2017 22:56


Някои, които имат практически опит, трябва да понаучат малко физика...
Абе тя за всички ще е полезна.


mshbul
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1050
Регистриран на: Сря 01 окт 2008 21:56
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Пасат Б5 1.9 116 кс. въпрос за налягане в охладителната система

Мнениеот mshbul » Съб 09 дек 2017 0:08


За тенджерата е малко по-различно. Дали от 100мл ще направи налягане не знам.
Но както казваш там налягането се получава като се изпари водата, парата има по-голям обем и съответно се вдига налягането. Но ей тук е разликата - в тенджерата целта не е да се държи до 100гр, а напротив - да се вдигне повече темп, за да се свари по-бързо. И това се получава - затова и се изпарява, но С КИПЕНЕ обаче при по-висока температура заради налягането, а не при 100гр както си кипи водата. Ако в охладителната система на колата закипи течността излиза през капачката.
И наистина има изпарение, ледът също се изпарява, но нищожно в сравнение с изпарението при кипене.
процесът КИПЕНЕ е превръщане на водата от течно в газообразно. При колата има някакво изпарение, но кипене не трябва да има и ако е наред системата няма такова.

коефициентът на температурно разширение на водата е различен в различните темп. диапазони, но за проста сметка ще го приемем за 0.0004 на градус усреднено.

Ако имаме 70гр темп разлика коеф ще е 0,028. по мои сметки при 10л система ще стане 10.28л. Ако свободното пространство над течността е 0.56л, след разширението на водата е намаляло наполовина. Обаче налягане по обем за газ е константа при постоянна температура( в нашия случай не е, увеличава се, обемът на въздуха с нея също и даже подкрепя тезата). Значи щом обемът е намалял наполовина, налягането се е удвоило. или е станало 2 бара(от 1бар атмосферното).
Това са много приблизителни сметки, тия неща съм ги учил преди 28 години и без интернет не помня нищо.

Мисля, че тези приблизителни сметки показват как от температурното разширение на течността може да се получи 1 бар допълнително налягане в системата.



Върни се в “Дизелови агрегати”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 52 госта