Аз ще задам няколко доуточняващи въпроса, понеже излиза, че съм в заблуда относно работата на турбо моторите.
През 2011 карах Астра с 1.7тд мотор на Исузо - турбината не я усещах в обороти под 1500 да речем - а така наречения кик идваше в по-високите. Тогава се качих на Вектра Ц 1.9 цдти 150кс и ми направи впечатление, че чувам и усещам турбината още от стартовите обороти. Демек през целия диапазон обороти , без да го има този кик. Като говорих със собственика на колата той ми обясни, че при неговия мотор турбината надувала постоянно, а при моя над определени обороти. Вероятно от тук идва заблудата ми, или не ми го е обяснил правилно или аз не съм го разбрал.
А защо тогава компресора, както е при Мерцедесите, се различава от турбината с това, че работи постоянно? Или идеята е, че компресора се влияе от оборотите на мотора, а турбината от количеството изгорени газове?
Турбина при турбодизелови автомобили
- radotom
- Модератор
- Мнения: 19547
- Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
- Автомобил: Sharan 7M
- Двигател: AFN
- Местоположение: Пловдив
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
Mishonti написа:идеята е, че компресора се влияе от оборотите на мотора, а турбината от количеството изгорени газове?
Точно!
Както е написал Вальо, турбината се развърта от изгорелите газове.
Колкото са по-малко - толкова по-бавно ще развърти достатъчно, за да създаде осезаемо надналягане в смукателния колектор.
Или иначе казано първо мотора трябва да изкара нещо към ауспуха, това нещо трябва да развърти турбината и чак тогава турбината да вкара нещо в мотора.
Това е причината за турбо-дупката
При механичния компресор връзката е твърда (добре, де, чрез ремък, ама механично е твърдо зацепен)
По тази причина в момента, в който почват да се повишават оборотите на мотора, компресора веднага тръгва да подава налягане, без да е необходимо време за развъртането.
По тази причина там турбо-дупка няма или поне е минимална - колкото да напълни колектор + куулер.
- Водния дух1
- Мнения: 3481
- Регистриран на: Вто 21 май 2013 21:17
- Автомобил: Golf 3 variant
- Двигател: 1Z
- Местоположение: Русе
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
Това да не е електроуред- да се включва и изключва...
-
- Мнения: 1834
- Регистриран на: Пон 21 ное 2011 15:14
- Автомобил: C220
- Двигател: CDI 2007
- Местоположение: Бургассс
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
@Valiosport и @Radotom Благодаря за мненията, изключително полезни бяха за мен, предполагам и за други потребители във форума.
-
- Мнения: 2145
- Регистриран на: Нед 20 юни 2010 21:58
- Автомобил: Golf 4 1.9 TDI
- Двигател:
- Местоположение: България
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
Въпросната астра с исузо мотор 1.7 ТД е с уестгейт турбо, а при 1.9 ЦДТИ турбото е VNT(с променлива геометрия).
При променливата геометрия развъртането е по бързо понеже лопатките изменят ъгъла в който да бие пушека. При ниски обороти геометрията е затворена и лопатките насочват потока да бие в периферията на перката. Когато се достигне налягането лопатките започват да разтварят и насочват потока към средата на турбинната(топлата) перка.
При уестгейт турбото клапана наречен(westgate), е затворен винаги. Нагласено е на 1 бар примерно, дал си газта на 1300 оборота ама при тези ниски обороти почти нямаш газове, и с покачване на оборотите вече турбото почва да надува щото имаш повече пушек на 2000 отколкото на 1500 оборота. При достигане на налягането което трябва да прави уестгейт клапана почва леко да отваря и част от газовете заобикалят турбинната(топлата) перка и отиват в генерацията така че да се регулира налягането без да се пръсне турбото, същевременно студената(компресорната) перка ти нагнетява въздух към двигатела, минава през интеркулера да се охлади и някъде по тръбата преди всмукателния колектор има МАП сензор който следи налягането и подава информация на компютъра.
При старите турбо дизели няма МАП сензор който да следи налягането и там уестгейта е с пружина коята отваря на определено налягане, а при ТДИ е с актуатор(вакумен клапан или клапан с налягане)и от там се регулира уестгейта и/или променливата геометрия
При променливата геометрия развъртането е по бързо понеже лопатките изменят ъгъла в който да бие пушека. При ниски обороти геометрията е затворена и лопатките насочват потока да бие в периферията на перката. Когато се достигне налягането лопатките започват да разтварят и насочват потока към средата на турбинната(топлата) перка.
При уестгейт турбото клапана наречен(westgate), е затворен винаги. Нагласено е на 1 бар примерно, дал си газта на 1300 оборота ама при тези ниски обороти почти нямаш газове, и с покачване на оборотите вече турбото почва да надува щото имаш повече пушек на 2000 отколкото на 1500 оборота. При достигане на налягането което трябва да прави уестгейт клапана почва леко да отваря и част от газовете заобикалят турбинната(топлата) перка и отиват в генерацията така че да се регулира налягането без да се пръсне турбото, същевременно студената(компресорната) перка ти нагнетява въздух към двигатела, минава през интеркулера да се охлади и някъде по тръбата преди всмукателния колектор има МАП сензор който следи налягането и подава информация на компютъра.
При старите турбо дизели няма МАП сензор който да следи налягането и там уестгейта е с пружина коята отваря на определено налягане, а при ТДИ е с актуатор(вакумен клапан или клапан с налягане)и от там се регулира уестгейта и/или променливата геометрия
- Vasseto
- Мнения: 2634
- Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
- Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
- Двигател: CFFB AVF BXE
- Местоположение: Пловдив
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
valiosport написа:....При променливата геометрия развъртането е по бързо понеже лопатките изменят ъгъла в който да бие пушека. При ниски обороти геометрията е затворена и лопатките насочват потока да бие в периферията на перката. Когато се достигне налягането лопатките започват да разтварят и насочват потока към средата на турбинната(топлата) перка...
Това не е вярно!!!
При ниски обороти са отворени, защото скороста на газовете е малка и не може да се развърти. При това лопатките на студената част ще станат спирачка за входящия въздух. Затварят се при около 2000rpm или там където го усещате че се включва урбото. Целта на лопатките е какво количество газове да преминат през лопатките на топлата част на турбината.
valiosport написа:При уестгейт турбото клапана наречен(westgate), е затворен винаги.Нагласено е на 1 бар примерно, дал си газта на 1300 оборота ама при тези ниски обороти почти нямаш газове, и с покачване на оборотите вече турбото почва да надува щото имаш повече пушек на 2000 отколкото на 1500 оборота. ..
Това също не е вярно!!!
При ниските обороти е отворен също поради горните прични.
За регулирането на налягането съм съгласен, като и при двете системи е по един и същ начин. Колкото повече "Пушек" толкова по голямо налягане.
-
- Мнения: 2145
- Регистриран на: Нед 20 юни 2010 21:58
- Автомобил: Golf 4 1.9 TDI
- Двигател:
- Местоположение: България
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
Колега това е обратно на логиката. Като огася турбото е отворено докрая и лопатките бият в центъра на перката, като запаля вакума издърпва геометрията в крайно затворено и газовете бият в периферията. Кое не е вярно
- Vasseto
- Мнения: 2634
- Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
- Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
- Двигател: CFFB AVF BXE
- Местоположение: Пловдив
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
Малко физика и ще си в час.
- milmar
- Мнения: 4933
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
Това, че щом е westgate, значи турбото било нагласено на 1Bar и точка, също не е вярно. На 1Z мотора турбото е с westgate, но налягането му се управлява от компютъра и се изисква толкова, колкото е необходимо според натоварването на моторЯ, подобно на "геометричното" турбо. Няма разлика в логиката на управлението на налягането, а само в типа и начина.
-
- Мнения: 2145
- Регистриран на: Нед 20 юни 2010 21:58
- Автомобил: Golf 4 1.9 TDI
- Двигател:
- Местоположение: България
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
Аз давам за пример 1 бар при пълно натоварване. Точно така е прави толкова колкото се изисква.
Но не мога да се съглася че при пълно натоварване геометрията бие в средата. Това е все едно да хванеш да отвиваш болтовете на джантите само с камък без да слагаш удължител.
Но не мога да се съглася че при пълно натоварване геометрията бие в средата. Това е все едно да хванеш да отвиваш болтовете на джантите само с камък без да слагаш удължител.
- Vasseto
- Мнения: 2634
- Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
- Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
- Двигател: CFFB AVF BXE
- Местоположение: Пловдив
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
Оххх, как да кажа, че да ме разбереш. Геометрията не бие на никъде. Тя отваря или затваря потока от газове (регулира). Когато са е една редица са затворени и целия поток минава през турбината. Или обратно беше. Нямам турбина под ръка да снимам за да ти стане по ясно.
- milmar
- Мнения: 4933
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
Затварянето на геометрията не намалява общия поток изгорели газове, защото те така или иначе няма от къде да излязат, освен през турбината (за разлика от wesgate). Това притваряне създава потоци с по-голяма скорост, а те ускорява турбината.
- Vasseto
- Мнения: 2634
- Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
- Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
- Двигател: CFFB AVF BXE
- Местоположение: Пловдив
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
Тц.
Ама с теб не ми се спори вече.
Ама с теб не ми се спори вече.
- vanesto
- Мнения: 6175
- Регистриран на: Пон 23 фев 2009 16:14
- Автомобил: Octavia 3 FL+Golf 4 Variant
- Двигател: DGTE 2018+AHF 1999
- Местоположение: Varna
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html
Накрая има едно gif-че, сами си направете изводите накъде бие потокът при отворена геометрия.
Накрая има едно gif-че, сами си направете изводите накъде бие потокът при отворена геометрия.
- milmar
- Мнения: 4933
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Турбина при турбодизелови автомобили
Vasseto написа:Тц.
Ама с теб не ми се спори вече.
Това заяждане към мен ли е? Заяждане е защото нищо не каза освен "Тц". Да знаеш и аз не споря, особенно с теб. Опитах да съм полезен, но може и да греша.
А иначе:
Vasseto написа:Оххх, как да кажа, че да ме разбереш. Геометрията не бие на никъде. Тя отваря или затваря потока от газове (регулира). Когато са е една редица са затворени и целия поток минава през турбината. Или обратно беше. ....
Аз разбрах, естествено, че е или така, или обратното
Като са в една редица целия поток минава през турбината, а иначе не, или пък е обратното.
Ако някой желае да чете:
http://www.ijirset.com/upload/2014/spec ... UTO003.pdf
https://web.archive.org/web/20130305015 ... _3.htm#VTG
https://paultan.org/2006/08/16/how-does ... etry-work/
това срещнах на първо четене, има още много.
Върни се в “Дизелови агрегати”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: milen_8821 и 59 госта