Турбина при турбодизелови автомобили

Печките са на мода. Дори и дизела да е по-скъп феновете му са много...
Mishonti
Мнения: 1834
Регистриран на: Пон 21 ное 2011 15:14
Автомобил: C220
Двигател: CDI 2007
Местоположение: Бургассс

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот Mishonti » Пон 27 авг 2018 8:42


Аз ще задам няколко доуточняващи въпроса, понеже излиза, че съм в заблуда относно работата на турбо моторите.
През 2011 карах Астра с 1.7тд мотор на Исузо - турбината не я усещах в обороти под 1500 да речем - а така наречения кик идваше в по-високите. Тогава се качих на Вектра Ц 1.9 цдти 150кс и ми направи впечатление, че чувам и усещам турбината още от стартовите обороти. Демек през целия диапазон обороти , без да го има този кик. Като говорих със собственика на колата той ми обясни, че при неговия мотор турбината надувала постоянно, а при моя над определени обороти. Вероятно от тук идва заблудата ми, или не ми го е обяснил правилно или аз не съм го разбрал.
А защо тогава компресора, както е при Мерцедесите, се различава от турбината с това, че работи постоянно? Или идеята е, че компресора се влияе от оборотите на мотора, а турбината от количеството изгорени газове?




Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19547
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Sharan 7M
Двигател: AFN
Местоположение: Пловдив

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот radotom » Пон 27 авг 2018 9:10


Mishonti написа:идеята е, че компресора се влияе от оборотите на мотора, а турбината от количеството изгорени газове?

Точно! :th_up
Както е написал Вальо, турбината се развърта от изгорелите газове.
Колкото са по-малко - толкова по-бавно ще развърти достатъчно, за да създаде осезаемо надналягане в смукателния колектор.
Или иначе казано първо мотора трябва да изкара нещо към ауспуха, това нещо трябва да развърти турбината и чак тогава турбината да вкара нещо в мотора. :icon_lol
Това е причината за турбо-дупката
При механичния компресор връзката е твърда (добре, де, чрез ремък, ама механично е твърдо зацепен)
По тази причина в момента, в който почват да се повишават оборотите на мотора, компресора веднага тръгва да подава налягане, без да е необходимо време за развъртането.
По тази причина там турбо-дупка няма или поне е минимална - колкото да напълни колектор + куулер.


Потребителски аватар
Водния дух1
Мнения: 3481
Регистриран на: Вто 21 май 2013 21:17
Автомобил: Golf 3 variant
Двигател: 1Z
Местоположение: Русе

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот Водния дух1 » Пон 27 авг 2018 18:42


Това да не е електроуред- да се включва и изключва...


Mishonti
Мнения: 1834
Регистриран на: Пон 21 ное 2011 15:14
Автомобил: C220
Двигател: CDI 2007
Местоположение: Бургассс

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот Mishonti » Пон 27 авг 2018 21:22


@Valiosport и @Radotom Благодаря за мненията, изключително полезни бяха за мен, предполагам и за други потребители във форума.


valiosport
Мнения: 2145
Регистриран на: Нед 20 юни 2010 21:58
Автомобил: Golf 4 1.9 TDI
Двигател:
Местоположение: България

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот valiosport » Пон 27 авг 2018 22:18


Въпросната астра с исузо мотор 1.7 ТД е с уестгейт турбо, а при 1.9 ЦДТИ турбото е VNT(с променлива геометрия).
При променливата геометрия развъртането е по бързо понеже лопатките изменят ъгъла в който да бие пушека. При ниски обороти геометрията е затворена и лопатките насочват потока да бие в периферията на перката. Когато се достигне налягането лопатките започват да разтварят и насочват потока към средата на турбинната(топлата) перка.
При уестгейт турбото клапана наречен(westgate), е затворен винаги. Нагласено е на 1 бар примерно, дал си газта на 1300 оборота ама при тези ниски обороти почти нямаш газове, и с покачване на оборотите вече турбото почва да надува щото имаш повече пушек на 2000 отколкото на 1500 оборота. При достигане на налягането което трябва да прави уестгейт клапана почва леко да отваря и част от газовете заобикалят турбинната(топлата) перка и отиват в генерацията така че да се регулира налягането без да се пръсне турбото, същевременно студената(компресорната) перка ти нагнетява въздух към двигатела, минава през интеркулера да се охлади и някъде по тръбата преди всмукателния колектор има МАП сензор който следи налягането и подава информация на компютъра.
При старите турбо дизели няма МАП сензор който да следи налягането и там уестгейта е с пружина коята отваря на определено налягане, а при ТДИ е с актуатор(вакумен клапан или клапан с налягане)и от там се регулира уестгейта и/или променливата геометрия


Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2634
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
Двигател: CFFB AVF BXE
Местоположение: Пловдив

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот Vasseto » Вто 28 авг 2018 9:53


valiosport написа:....При променливата геометрия развъртането е по бързо понеже лопатките изменят ъгъла в който да бие пушека. При ниски обороти геометрията е затворена и лопатките насочват потока да бие в периферията на перката. Когато се достигне налягането лопатките започват да разтварят и насочват потока към средата на турбинната(топлата) перка...


Това не е вярно!!!

При ниски обороти са отворени, защото скороста на газовете е малка и не може да се развърти. При това лопатките на студената част ще станат спирачка за входящия въздух. Затварят се при около 2000rpm или там където го усещате че се включва урбото. Целта на лопатките е какво количество газове да преминат през лопатките на топлата част на турбината.



valiosport написа:При уестгейт турбото клапана наречен(westgate), е затворен винаги.Нагласено е на 1 бар примерно, дал си газта на 1300 оборота ама при тези ниски обороти почти нямаш газове, и с покачване на оборотите вече турбото почва да надува щото имаш повече пушек на 2000 отколкото на 1500 оборота. ..


Това също не е вярно!!!

При ниските обороти е отворен също поради горните прични.
За регулирането на налягането съм съгласен, като и при двете системи е по един и същ начин. Колкото повече "Пушек" толкова по голямо налягане.


valiosport
Мнения: 2145
Регистриран на: Нед 20 юни 2010 21:58
Автомобил: Golf 4 1.9 TDI
Двигател:
Местоположение: България

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот valiosport » Вто 28 авг 2018 11:17


Колега това е обратно на логиката. Като огася турбото е отворено докрая и лопатките бият в центъра на перката, като запаля вакума издърпва геометрията в крайно затворено и газовете бият в периферията. Кое не е вярно


Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2634
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
Двигател: CFFB AVF BXE
Местоположение: Пловдив

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот Vasseto » Вто 28 авг 2018 14:34


Малко физика и ще си в час.


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4933
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот milmar » Вто 28 авг 2018 16:13


Това, че щом е westgate, значи турбото било нагласено на 1Bar и точка, също не е вярно. На 1Z мотора турбото е с westgate, но налягането му се управлява от компютъра и се изисква толкова, колкото е необходимо според натоварването на моторЯ, подобно на "геометричното" турбо. Няма разлика в логиката на управлението на налягането, а само в типа и начина.


valiosport
Мнения: 2145
Регистриран на: Нед 20 юни 2010 21:58
Автомобил: Golf 4 1.9 TDI
Двигател:
Местоположение: България

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот valiosport » Вто 28 авг 2018 22:58


Аз давам за пример 1 бар при пълно натоварване. Точно така е прави толкова колкото се изисква.
Но не мога да се съглася че при пълно натоварване геометрията бие в средата. Това е все едно да хванеш да отвиваш болтовете на джантите само с камък без да слагаш удължител.


Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2634
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
Двигател: CFFB AVF BXE
Местоположение: Пловдив

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот Vasseto » Сря 29 авг 2018 4:27


Оххх, как да кажа, че да ме разбереш. Геометрията не бие на никъде. Тя отваря или затваря потока от газове (регулира). Когато са е една редица са затворени и целия поток минава през турбината. Или обратно беше. Нямам турбина под ръка да снимам за да ти стане по ясно.


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4933
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот milmar » Сря 29 авг 2018 9:35


Затварянето на геометрията не намалява общия поток изгорели газове, защото те така или иначе няма от къде да излязат, освен през турбината (за разлика от wesgate). Това притваряне създава потоци с по-голяма скорост, а те ускорява турбината.


Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2634
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
Двигател: CFFB AVF BXE
Местоположение: Пловдив

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот Vasseto » Сря 29 авг 2018 11:37


Тц.
Ама с теб не ми се спори вече.


Потребителски аватар
vanesto
Мнения: 6175
Регистриран на: Пон 23 фев 2009 16:14
Автомобил: Octavia 3 FL+Golf 4 Variant
Двигател: DGTE 2018+AHF 1999
Местоположение: Varna

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот vanesto » Сря 29 авг 2018 11:55


http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html
Накрая има едно gif-че, сами си направете изводите накъде бие потокът при отворена геометрия.


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4933
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Турбина при турбодизелови автомобили

Мнениеот milmar » Сря 29 авг 2018 14:35


Vasseto написа:Тц.
Ама с теб не ми се спори вече.

Това заяждане към мен ли е? Заяждане е защото нищо не каза освен "Тц". Да знаеш и аз не споря, особенно с теб. Опитах да съм полезен, но може и да греша.

А иначе:
Vasseto написа:Оххх, как да кажа, че да ме разбереш. Геометрията не бие на никъде. Тя отваря или затваря потока от газове (регулира). Когато са е една редица са затворени и целия поток минава през турбината. Или обратно беше. ....

Аз разбрах, естествено, че е или така, или обратното :th_up
Като са в една редица целия поток минава през турбината, а иначе не, или пък е обратното.

Ако някой желае да чете:
http://www.ijirset.com/upload/2014/spec ... UTO003.pdf
https://web.archive.org/web/20130305015 ... _3.htm#VTG
https://paultan.org/2006/08/16/how-does ... etry-work/

това срещнах на първо четене, има още много.



Върни се в “Дизелови агрегати”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: milen_8821 и 59 госта