Основен ремонт на двигател AQY 2.0 - 115 к.с.

Техническа и сервизна информация за Golf, Vento, Jetta и Bora
Zdravko Zankov
Мнения: 9447
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Основен ремонт на двигател AQY 2.0 - 115 к.с.

Мнениеот Zdravko Zankov » Съб 30 апр 2016 11:08


Здравейте колеги!

Започвам тази тема,като се надявам да бъде полезна доста хора.

Малко предистория.
От края на 2013 година започнах да се оглеждам за заместник на вече остарелия Пасат В4,една страхотна машина,но това е друга тема.
Държах да бъде отново от ВАГ групата.След проучване на материята твърдо се отказах от Пасат.Исках и бензинов двигател.Модерните дизели са отлични агрегати,но като нови.Масово вноса в БГ е на по 500000+ километра.
Логично се насочих към Голф4/Бора/Октавиа.Задължително комби,дизайна ми харесва повече.
След като попрочетох и покарах наколко автомобила,категорично се насочих към 2.0/115кс двигател.Знаех за проблема с горенето на масло,но просто ми хареса като поведение на самия мотор.
Изпуснах няколко автомобила докато се наканя да отида на място.Всеки ден проверявах обявите.

Една сутрин видях обява за Октавиа комби, фейслифтова, имаше прилично оборудване. Накратко, взех я.
Регистрация, обслужване и газ към морския бряг.
Не бях изминал и 1000 км. и лампата за маслото светна. Долях и продължих.

И така 60000 км. Вече бях стигнал разход от 5л за 15000 км. Със съпътстващите проблеми естествено, трудно палене, зацапани свещи. Липса на един цилиндър. И т.н.

Искам да подчертая,че автомобилът не пушеше изобщо.
Доста хора твърдят,че е невъзможно да не пуши при такъв зверски разход на масло.Факт,който ми беше познат от предишния автомобил,чиито двигател също ремонтирах.


Попитах човека, който ми прави автомобила, за цена за работа за ремонт на мотора. Отговорът беше 150 лв, но само за мен.
Отидох в магазина, където пазарувам части, офертата беше за малко над 300 лв.
Решението беше взето, намерих заместващ автомобил и започнахме ремонта.
Прикачени файлове
начало.jpg
фактура рез.части.jpg
яка мизерия.jpg
1 и 2.jpg
1 и 2.jpg (69.21 KиБ) Видяна 3351 пъти
3 и 4.jpg

Последна промяна от Zdravko Zankov на Съб 30 апр 2016 18:17, променено общо 1 път.




Zdravko Zankov
Мнения: 9447
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Ремонт на двигател 2.0/115кс-AQY

Мнениеот Zdravko Zankov » Съб 30 апр 2016 11:11


Буталата бяха наред.
Да кажа нещо за цилиндровия блок.
След като махнахме главата,установихме че блока на практика почти няма ръб.
Хонинга също си стоеше,нещо което доста ни изненада.
Предполагам това нещо се дължи на факта,че блока е изработен от чугун.
Прикачени файлове
отворен мотор.jpg
блок.jpg
бутала.jpg
бутало 2.jpg
бутало.jpg

Последна промяна от Zdravko Zankov на Съб 30 апр 2016 18:21, променено общо 1 път.


Zdravko Zankov
Мнения: 9447
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Ремонт на двигател 2.0/115кс-AQY

Мнениеот Zdravko Zankov » Съб 30 апр 2016 11:14


Биелите и те бяха ОК,но бях купил нови.
Прикачени файлове
биелни лагери 1.jpg
биелни лагери.jpg
проблемния 3-ти.jpg
стари сегменти.jpg
стари гарнитури.jpg


Zdravko Zankov
Мнения: 9447
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Ремонт на двигател 2.0/115кс-AQY

Мнениеот Zdravko Zankov » Съб 30 апр 2016 11:17


Главата я ревизираха в бившия сервиз Рено в Монтана,оказа се,че във Враца нямаме читав майстор.
2 часа и 65лв,и обратно в сервиза.
Прикачени файлове
глава.jpg
глава 1.jpg
новата гарнитура.jpg
гарнитури всмукателен и изпускателен.jpg
гарнитура капак клапани.jpg


Zdravko Zankov
Мнения: 9447
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Ремонт на двигател 2.0/115кс-AQY

Мнениеот Zdravko Zankov » Съб 30 апр 2016 11:19


Монтирахме главата.
Прикачени файлове
нов ангренажен ремък.jpg
нови свещи.jpg
в склада.jpg


Zdravko Zankov
Мнения: 9447
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Ремонт на двигател 2.0/115кс-AQY

Мнениеот Zdravko Zankov » Съб 30 апр 2016 11:30


Автомобилът е вече на 30000 км след ремонта.
3000 км го карах с масло GM 10W40, смених го заедно с филтъра. За тези км изгори около 200 мл масло. През тези км се стараех да ускорявам плавно, не подминавах 3000 об/мин.
След още 7000 км със същото масло отново го смених.
Налях Total Quartz Energie 9000 5W40.
Изминах нови 10000км, през които автомобила изгори не повече от 500 мл от маслото.

Още в първите км усетих, че автомобилът тръгна още по-добре, разходът на гориво намаля с около 0.5 л/100 км.
Трудното палене остана в миналото.
Аз лично съм доволен от постигнатите резултати.
И написах тази тема за да опровергая критиците на този толкова "оплюван" двигател.
Лично за мен мотора е чудесен, ниски разходи за поддръжка, много добър въртящ момент - 170 Нм от 2400 до 4000 об/мин.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 16862
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: 2 x Golf 2 + Jetta 2 + Audi A3
Двигател: RP+PG+PB+AGN
Местоположение: София
Контакти:

Re: Основен ремонт на двигател AQY 2.0 - 115 к.с.

Мнениеот Vlad777 » Съб 30 апр 2016 11:40


Поздравления за темата! Много добре написана и онагледена. Коригирах леко заглавието.

Основни лагери гледам не си сменял? Как бяха биелните и как познахте, че основните не са за смяна?


barutchiev
Мнения: 546
Регистриран на: Пет 29 май 2015 18:12
Автомобил: VW BORA
Двигател: AUS 2000

Re: Основен ремонт на двигател AQY 2.0 - 115 к.с.

Мнениеот barutchiev » Съб 30 апр 2016 11:45


Страхотна тема.Благодарности от мен.Аз съм с AUS 1.6 16v,нямам абсолютно никакво горене на маслото вече около 9000 км,откакто съм я купил,но като съм я купил,но с удоволствие прочетох темата ти. Само за вметване,използвам Еурол 10w40.

Sent from my GT-I9301I using Tapatalk


Zdravko Zankov
Мнения: 9447
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Основен ремонт на двигател AQY 2.0 - 115 к.с.

Мнениеот Zdravko Zankov » Съб 30 апр 2016 11:45


Vlad777,като свалихме картера монтьора огледа вала и лагерите и каза,че са ОК.
А и нямаше симптоми на "изтропали" лагери.
Можеше да сложа старите биелни лагери,но вече бях купил новите за цели 20лв.
Преди да реша да отварям изчетох доста теми,и знаех че проблема е в сегментите.
На предишния автомобил сложих Гьотце,и затова отново заложих на тях.


Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7801
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: Mercedes R class _ VW Passat B4
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Основен ремонт на двигател AQY 2.0 - 115 к.с.

Мнениеот zfa159 » Съб 30 апр 2016 13:41


Vlad777 написа: Как бяха биелните и как познахте, че основните не са за смяна?

Принципно това лесно се познава - няма как биелните да са ок, а основните да са за смяна, понеже натоварването на биелните е доста по-голямо и ако има проблем, първо ще заминат биелните, а после основните. Също така двигателя му не е имал проблем с налягането на маслото, а само с нивото му т.е. с разход на масло. Основните лагери могат да се повредят ако няма достатъчно налягане на маслото, ама тогава първо ще са биелните и ще "изтропа" , както каза колегата. Освен това за да смени основните, трябва да извади двигателя навън или поне да свали ск. кутия, съединителя с маховика и още 100 неща, което е ненужно физическо и финансово упражнение, предвид добрите му биелни лагери и липсата на проблем с налягането на маслото. В случая ако не пипа основните лагери, ремонта му е много по-лесен - сваля само глава и картер и си действа, а блока си седи на колата оборудван. Тръгне ли да сменя основните, трябва да извади коляновия вал - още толкова разглобяване, че и малко отгоре.
П.п. важно е да се отбележи - колегата е с чугунен блок, което е сериозен фактор за възможността за успешен ремонт на този двигател, защото ако беше с никасилов блок (алуминиев) като 16V-тата или 1.6 8V, при сериозно износени сегменти, заминава и блока и вече няма оправия. Аз се учудих, че е с чугунен блок, понеже мислех, че и тези са с никасилов, като събратята си от тези години.
А за биелните лагери - неписано правило е, че когато се отвори биелен лагер, е силно препоръчително да се смени с нов, дори да си изглежда перфектен, съответно това се отнася за едновременна смяна на целия к-т за всички цилиндри.
П.п. гарнитурата за главата е по-добре да е Victor Reinz, защото Elring имат проблем с уплътненията около отворите за оттичане на маслото от горната част на двигателя към картера (най-вече този, който се вижда на снимката над свещта, до 3-те малки дупки) и след време започват да омасляват от там. Пробвал съм няколко пъти - наистина е така. Заради това за този тип двигатели използваме г-ра за главата на Victor Reinz и с тях няма подобен проблем.
П.п. 2 понеже не видях в темата, нито в листа с чарковете - за този двигател производителя изисква смяна на болтовете за главата с нови.
:beer


Zdravko Zankov
Мнения: 9447
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Основен ремонт на двигател AQY 2.0 - 115 к.с.

Мнениеот Zdravko Zankov » Съб 30 апр 2016 14:02


Теста с магнита беше първото нещо, което направих преди да реша да отварям.
Вече бях чел за драмата на barboukov с неговия AKL и шлайфания му блок.
Колегата petar_a ми беше изпратил един pdf,там ясно пишеше за блока,grey cast iron.
Демек чугун.
Болтовете не смених и при ремонта и на този мотор,просто не се разстегнаха при отвиването.
Знам,че е задължително, но опасенията ми бяха да не напипам боклучиви болтове.
На стария Пасат свалях главата два пъти,и двата пъти затворих със същите болтове.

Последна промяна от Zdravko Zankov на Нед 01 май 2016 7:49, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7801
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: Mercedes R class _ VW Passat B4
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Основен ремонт на двигател AQY 2.0 - 115 к.с.

Мнениеот zfa159 » Съб 30 апр 2016 14:23


Старите коли нямат проблеми с болтовете и за повечето двигатели не препоръчват смяна, ама след 96-та за почти всички марки и модели, има подобно изискване за почти всички болтове по двигателя, не само за тези. Иначе читавите болтове са Victor Reinz и Elring, други не съм ползвал и нямам идея какво им е качеството, ама примерно на Payen съм попадал на по-дълги, от колкото трябва, което като цяло е сериозен проблем, ако не го видиш на време.
Причината за смяната не е толкова в разтягането, колкото в усукването. Когато стегнеш болта и го нагрееш и го охладиш няколко хиляди пъти, при развиването той се усуква малко или много. След това като тръгнеш да го стягаш същия, той се усуква в обратна посока и така те лъже с колко точно сила го стягаш, защото ти го усукваш, ключа изщраква т.е. си достигнал необходимата сила на стягане и в момента, в който отпуснеш ключа, болта се връща в посока на развиване и така стягането не е коректно. Предвид, че различните болтове се усукват по рзличен начин, е налице и неравномерно стягане, защото всеки болт се връща до различно положение при отпускане на ключа. Заради това в дебелата книга пише да се сменят с нови. В твоя случай това, че не си ги сменил, не е толкова фатално, защото главата не е много масивна и не е капризна от гледна точка на стягане, ама все пак е хубаво да са нови.


petar_a
Мнения: 182
Регистриран на: Вто 27 окт 2009 10:45
Автомобил: VW BORA 2.0 115
Двигател: AQY 1999
Местоположение: Montana

Re: Основен ремонт на двигател AQY 2.0 - 115 к.с.

Мнениеот petar_a » Съб 30 апр 2016 15:02


Поздравления за темата.
Беше нужна систематизирана в този вид!
Да добавя,че казаното тук за двигателя AQY се отнася дословно и за двигателите APK.
С участието и на колегата zfa159 темата добива почти експертен вид!


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 5257
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Основен ремонт на двигател AQY 2.0 - 115 к.с.

Мнениеот ktamen » Съб 30 апр 2016 22:48


Браво за хубавата тема :th_up
Нормално ли е буталата да са толкова мръсни и покрити със сажди? Преди половин година свалих главата на моя голф и буталата изглеждаха, като нови.


Потребителски аватар
Bai Sando
Мнения: 7743
Регистриран на: Чет 27 мар 2008 22:28
Автомобил: Golf III
Двигател: 2.0 AGG
Местоположение: Пазарджик

Re: Основен ремонт на двигател AQY 2.0 - 115 к.с.

Мнениеот Bai Sando » Съб 30 апр 2016 23:03


Добра,подредена тема :th_up
Минал си тънко за такъв ремонт.



Върни се в “Golf”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: (bubsa), kriso_g, Stoil zlatanov и 17 госта