Здравейте! Нов съм във форума и не знам дали съм уцелил мястото на тази тема. В случай, че не съм, моля да ме извините
Имам въпрос във връзка със стъпков мотор от VW Golf 3 (мисля че се монтира на 3-ка, не знам на кои двигатели).
Някой запознат може ли да ми обясни на какъв принцип работи? Гледам че има две крачета. Това значи ли, че едното е + а другото - и ако му подам 12 волта, просто ще отвори?
Идеята е да монтирам такова стъпково на моята Mazda MX-3, понеже оригиналното стъпково е меко казано сложно измислено и поради възрастта на колата, вече не е ефективно. Както казах, интересува ме дали просто при подаване на 12 волта "отваря" или се управлява от компютъра на колата, както е в моя случай.
Благодаря!
Питане за стъпков мотор
-
- Мнения: 1
- Регистриран на: Съб 16 яну 2021 17:54
- Автомобил:
- Двигател:
- radotom
- Модератор
- Мнения: 19560
- Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
- Автомобил: Sharan 7M
- Двигател: AFN
- Местоположение: Пловдив
Re: Питане за стъпков мотор
Това не е стъпков мотор, а байпасен клапан.
Стъпковите моторчета изглеждат като моторчета - не може да не си чупил като малък някоя механична играчка
Това си е точно клапан.
Като подадеш напрежение - отваря.
Друг е въпроса какво напрежение точно се подава.
Дали 12V или по-малко, както и с каква форма.
Клапана се управлява с ШИМ от контролера (винаги! ) и се отваря толкова, колкото да пропусне още малко въздух покрай затворения дросел, за да държи някакви стабилни обороти на празен ход.
Почти никога не е напълно отворен или напълно затворен
Е, като подадеш газ затваря, де! Тогава просто вече не е нужен.
Стъпковите моторчета изглеждат като моторчета - не може да не си чупил като малък някоя механична играчка
Това си е точно клапан.
Като подадеш напрежение - отваря.
Друг е въпроса какво напрежение точно се подава.
Дали 12V или по-малко, както и с каква форма.
Клапана се управлява с ШИМ от контролера (винаги! ) и се отваря толкова, колкото да пропусне още малко въздух покрай затворения дросел, за да държи някакви стабилни обороти на празен ход.
Почти никога не е напълно отворен или напълно затворен
Е, като подадеш газ затваря, де! Тогава просто вече не е нужен.
- ktamen
- Мнения: 6155
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Питане за стъпков мотор
Какво представлява електрическата част на този клапан - ако е просто един електромагнит който си мести котвата, как става така, че може да се командва колко да отвори, а не да има само две положения - напълно отворен и напълно затворен.
Към автора - Стъпковите моторчета не бачкат с постоянен ток. Ако подадеш 12В на изводите или няма хич да помръдне, или ще се завърти на една стъпка, която е примерно 1/8 част от оборота. За да направи следващата стъпка, трябва да му размениш плюса и минуса. Демек ако прекараш жиците през подходящо копче, което да обръща полярността и щракаш непрекъснато с копчето, моторчето ще се завърти бавничко. Бях си правил подобни експерименти преди 10 години, ама не помня какво подавах на втората намотка, за да знае моторчето накъде искам да се завърти.
Идеята на тези моторчета е да реагират много бързо на всякакви промени около двигателя и да отварят повече или по-малко около някаква полуотворена позиция - демек даже да го подкараш без компютър, едва ли ще си толкова бърз с копчетата, за да поддържаш равномерна работа на двигателя.
ПП Никога не съм имал подобни проблеми и ще бъда благодарен, ако някой ми обясни какво им се прецаква на тези моторчета, че толкова често чета за проблеми с тях, на мен ми се струват вечни и безпроблемни.
Към автора - Стъпковите моторчета не бачкат с постоянен ток. Ако подадеш 12В на изводите или няма хич да помръдне, или ще се завърти на една стъпка, която е примерно 1/8 част от оборота. За да направи следващата стъпка, трябва да му размениш плюса и минуса. Демек ако прекараш жиците през подходящо копче, което да обръща полярността и щракаш непрекъснато с копчето, моторчето ще се завърти бавничко. Бях си правил подобни експерименти преди 10 години, ама не помня какво подавах на втората намотка, за да знае моторчето накъде искам да се завърти.
Идеята на тези моторчета е да реагират много бързо на всякакви промени около двигателя и да отварят повече или по-малко около някаква полуотворена позиция - демек даже да го подкараш без компютър, едва ли ще си толкова бърз с копчетата, за да поддържаш равномерна работа на двигателя.
ПП Никога не съм имал подобни проблеми и ще бъда благодарен, ако някой ми обясни какво им се прецаква на тези моторчета, че толкова често чета за проблеми с тях, на мен ми се струват вечни и безпроблемни.
- radotom
- Модератор
- Мнения: 19560
- Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
- Автомобил: Sharan 7M
- Двигател: AFN
- Местоположение: Пловдив
Re: Питане за стъпков мотор
ktamen написа: как става така, че може да се командва колко да отвори, а не да има само две положения - напълно отворен и напълно затворен.
За ШИМ си чувал, нали?
В превод акронима означава Широчинно-Импулсна-Модулация
ktamen написа:какво им се прецаква на тези моторчета, че толкова често чета за проблеми с тях, на мен ми се струват вечни и безпроблемни.
Моторчето най-много да се затлачи с гняс и да почне бавно да реагира на командите.
Това, което се скапва е потенциометъра, свързан към оста му (заедно с дросел клапата)
Всъщност, проблема е, че тези моторчета въобще не са "стъпкови', а най-обикновено постояннотоково моторче от детска играчка. Това, което му показва на коя "стъпка" е е точно износващия се потенциометър.
- ktamen
- Мнения: 6155
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Питане за стъпков мотор
Чувал съм за ШИМ. Ама ако клапана се задвижва от електромагнит, ШИМа няма да помогне да се задържи в някаква междинна позиция, по скоро питах какво представлява задвижващата част, а не как се захранва.
Това е нещо ново за мен, благодаря.
Май има и други стъпкови моторчета, дето управляват клапите на климатици и прочее щуротии. И те ли са нормални моторчета, като в играчките, или все пак в колите има и истински стъпкови моторчета?
radotom написа:Всъщност, проблема е, че тези моторчета въобще не са "стъпкови', а най-обикновено постояннотоково моторче от детска играчка. Това, което му показва на коя "стъпка" е е точно износващия се потенциометър.
Това е нещо ново за мен, благодаря.
Май има и други стъпкови моторчета, дето управляват клапите на климатици и прочее щуротии. И те ли са нормални моторчета, като в играчките, или все пак в колите има и истински стъпкови моторчета?
- radotom
- Модератор
- Мнения: 19560
- Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
- Автомобил: Sharan 7M
- Двигател: AFN
- Местоположение: Пловдив
Re: Питане за стъпков мотор
ktamen написа:Чувал съм за ШИМ. Ама ако клапана се задвижва от електромагнит, ШИМа няма да помогне да се задържи в някаква междинна позиция, по скоро питах какво представлява задвижващата част, а не как се захранва.
Моторчетата на клапите не съм ги виждал все още, ама като чета как се сваля парно на Шаран - не ща и да ги виждам!
Клапана точно от електромагнит си се задвижва
Най-обикновен, само, че подпружинен.
Всъщност, ако ШИМ-а е достатъчно бавен, ще се получи точно това, което и ти очакваш - ще се отваря и затваря докрай клапана.
Тъй като импулсите се променят достатъчно бързо, чисто механично котвата не успява да изпълни целия си ход и застава в някакво положение, в което се уравновесява с усилието на пружината.
По същия начин функционират и клапаните на N75 и N18 за управление на вакуумите към турбото и EGR-а.
Re: Питане за стъпков мотор
Май има и други стъпкови моторчета, дето управляват клапите на климатици и прочее щуротии. И те ли са нормални моторчета, като в играчките, или все пак в колите има и истински стъпкови моторчета?
- kris11
- VW експерт
- Мнения: 13434
- Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
- Автомобил: VW Sharan 7M8
- Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
- Местоположение: Варна
- Контакти:
Re: Питане за стъпков мотор
Krikorian написа:Май има и други стъпкови моторчета, дето управляват клапите на климатици и прочее щуротии. И те ли са нормални моторчета, като в играчките, или все пак в колите има и истински стъпкови моторчета?
Редукторчета с калпави пластмасови зъбни колелца от 2 дневна пластмаса. В Алито има предлагане на тези за клапите.
Върни се в “Golf, Vento, Jetta & Bora”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 203 госта