Питане за стъпков мотор

Техническа и сервизна информация за Golf, Vento, Jetta и Bora
svetlio_7557
Мнения: 1
Регистриран на: Съб 16 яну 2021 17:54
Автомобил:
Двигател:

Питане за стъпков мотор

Мнениеот svetlio_7557 » Съб 16 яну 2021 18:08


Здравейте! Нов съм във форума и не знам дали съм уцелил мястото на тази тема. В случай, че не съм, моля да ме извините :rolleyes

Имам въпрос във връзка със стъпков мотор от VW Golf 3 (мисля че се монтира на 3-ка, не знам на кои двигатели).

Някой запознат може ли да ми обясни на какъв принцип работи? Гледам че има две крачета. Това значи ли, че едното е + а другото - и ако му подам 12 волта, просто ще отвори?

Идеята е да монтирам такова стъпково на моята Mazda MX-3, понеже оригиналното стъпково е меко казано сложно измислено и поради възрастта на колата, вече не е ефективно. Както казах, интересува ме дали просто при подаване на 12 волта "отваря" или се управлява от компютъра на колата, както е в моя случай.
Благодаря!
3994326_72186644_big.jpg
3994326_72186644_big.jpg (37.63 KиБ) Видяна 892 пъти


3994326_72186644_big.jpg
3994326_72186644_big.jpg (37.63 KиБ) Видяна 892 пъти
Прикачени файлове
IMG_20210116_180619.jpg
IMG_20210116_180733.jpg
IMG_20210116_180733.jpg (54.38 KиБ) Видяна 892 пъти
IMG_20210116_180619.jpg




Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19560
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Sharan 7M
Двигател: AFN
Местоположение: Пловдив

Re: Питане за стъпков мотор

Мнениеот radotom » Съб 16 яну 2021 19:48


Това не е стъпков мотор, а байпасен клапан.
Стъпковите моторчета изглеждат като моторчета - не може да не си чупил като малък някоя механична играчка :icon_lol
Това си е точно клапан.
Като подадеш напрежение - отваря.
Друг е въпроса какво напрежение точно се подава.
Дали 12V или по-малко, както и с каква форма.
Клапана се управлява с ШИМ от контролера (винаги! ) и се отваря толкова, колкото да пропусне още малко въздух покрай затворения дросел, за да държи някакви стабилни обороти на празен ход.
Почти никога не е напълно отворен или напълно затворен
Е, като подадеш газ затваря, де! Тогава просто вече не е нужен.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6155
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Питане за стъпков мотор

Мнениеот ktamen » Нед 17 яну 2021 12:56


Какво представлява електрическата част на този клапан - ако е просто един електромагнит който си мести котвата, как става така, че може да се командва колко да отвори, а не да има само две положения - напълно отворен и напълно затворен.
Към автора - Стъпковите моторчета не бачкат с постоянен ток. Ако подадеш 12В на изводите или няма хич да помръдне, или ще се завърти на една стъпка, която е примерно 1/8 част от оборота. За да направи следващата стъпка, трябва да му размениш плюса и минуса. Демек ако прекараш жиците през подходящо копче, което да обръща полярността и щракаш непрекъснато с копчето, моторчето ще се завърти бавничко. Бях си правил подобни експерименти преди 10 години, ама не помня какво подавах на втората намотка, за да знае моторчето накъде искам да се завърти.
Идеята на тези моторчета е да реагират много бързо на всякакви промени около двигателя и да отварят повече или по-малко около някаква полуотворена позиция - демек даже да го подкараш без компютър, едва ли ще си толкова бърз с копчетата, за да поддържаш равномерна работа на двигателя.
ПП Никога не съм имал подобни проблеми и ще бъда благодарен, ако някой ми обясни какво им се прецаква на тези моторчета, че толкова често чета за проблеми с тях, на мен ми се струват вечни и безпроблемни.


Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19560
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Sharan 7M
Двигател: AFN
Местоположение: Пловдив

Re: Питане за стъпков мотор

Мнениеот radotom » Нед 17 яну 2021 14:18


ktamen написа: как става така, че може да се командва колко да отвори, а не да има само две положения - напълно отворен и напълно затворен.

За ШИМ си чувал, нали? :c020
В превод акронима означава Широчинно-Импулсна-Модулация

ktamen написа:какво им се прецаква на тези моторчета, че толкова често чета за проблеми с тях, на мен ми се струват вечни и безпроблемни.

Моторчето най-много да се затлачи с гняс и да почне бавно да реагира на командите.
Това, което се скапва е потенциометъра, свързан към оста му (заедно с дросел клапата)
Всъщност, проблема е, че тези моторчета въобще не са "стъпкови', а най-обикновено постояннотоково моторче от детска играчка. Това, което му показва на коя "стъпка" е е точно износващия се потенциометър.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6155
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Питане за стъпков мотор

Мнениеот ktamen » Нед 17 яну 2021 14:32


Чувал съм за ШИМ. Ама ако клапана се задвижва от електромагнит, ШИМа няма да помогне да се задържи в някаква междинна позиция, по скоро питах какво представлява задвижващата част, а не как се захранва.
radotom написа:Всъщност, проблема е, че тези моторчета въобще не са "стъпкови', а най-обикновено постояннотоково моторче от детска играчка. Това, което му показва на коя "стъпка" е е точно износващия се потенциометър.

Това е нещо ново за мен, благодаря.
Май има и други стъпкови моторчета, дето управляват клапите на климатици и прочее щуротии. И те ли са нормални моторчета, като в играчките, или все пак в колите има и истински стъпкови моторчета?


Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19560
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Sharan 7M
Двигател: AFN
Местоположение: Пловдив

Re: Питане за стъпков мотор

Мнениеот radotom » Нед 17 яну 2021 15:21


ktamen написа:Чувал съм за ШИМ. Ама ако клапана се задвижва от електромагнит, ШИМа няма да помогне да се задържи в някаква междинна позиция, по скоро питах какво представлява задвижващата част, а не как се захранва.

Моторчетата на клапите не съм ги виждал все още, ама като чета как се сваля парно на Шаран - не ща и да ги виждам! :icon_lol :icon_lol :icon_lol

Клапана точно от електромагнит си се задвижва :c020
Най-обикновен, само, че подпружинен.
Всъщност, ако ШИМ-а е достатъчно бавен, ще се получи точно това, което и ти очакваш - ще се отваря и затваря докрай клапана.
Тъй като импулсите се променят достатъчно бързо, чисто механично котвата не успява да изпълни целия си ход и застава в някакво положение, в което се уравновесява с усилието на пружината.
По същия начин функционират и клапаните на N75 и N18 за управление на вакуумите към турбото и EGR-а.


Krikorian
Мнения: 1
Регистриран на: Вто 16 яну 2024 5:59
Автомобил:
Двигател:

Re: Питане за стъпков мотор

Мнениеот Krikorian » Вто 16 яну 2024 8:33


Май има и други стъпкови моторчета, дето управляват клапите на климатици и прочее щуротии. И те ли са нормални моторчета, като в играчките, или все пак в колите има и истински стъпкови моторчета?


Потребителски аватар
kris11
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13434
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: Питане за стъпков мотор

Мнениеот kris11 » Сря 17 яну 2024 16:36


Krikorian написа:Май има и други стъпкови моторчета, дето управляват клапите на климатици и прочее щуротии. И те ли са нормални моторчета, като в играчките, или все пак в колите има и истински стъпкови моторчета?

Редукторчета с калпави пластмасови зъбни колелца от 2 дневна пластмаса. В Алито има предлагане на тези за клапите.



Върни се в “Golf, Vento, Jetta & Bora”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 203 госта