prj57 написа:Добре обясни как пълненето е по малко щото аз не го виждам така, по малко тие щото турбото има степен на сгъстяване с 2-3 единици по ниско от атмосферния двигател.....
Добре, обяснявам
...
VE (в превод на български - коефициент на пълнене) по дефиниция е количествен и качествен параметър, който показва колко добре се пълни цилиндъра с прясна смес. За целта той е отношение на действителното постъпило в цилиндъра количество смес след като се затвори пълнителния клапан, разделено на максималното количество, което би могло да постъпи в цилиндъра т.е. показва каква част от цилиндъра не е успяла да се донапълни. Има случаи, в които в цилиндъра постъпва повече смес, отколкото цилиндъра би побрал - това става при масираните резонансни явления в колекторите. Във всички останали случаи обаче, VE е по-малко от 1 (или 100%). И така, когато сравниш атмосферния двигател с турбодвигател, турбодвигателя почти без изключение има по-нисък VE напочти всички работни режими, с противното на което написано от теб аз не се съгласих.
От друга страна, това че ти правиш аналогия между VE и максималното налягане в цилиндъра и на тази база, съдейки от по-високото налягане че VE е по-голямо, не означава че наистина VE е по-голямо при турбодвигателите. Също по-високата еквивалентна степен на сгъстяване (отношение на краиното налягане при сгъстяване към атмосферното) при турбодвигателите отново не означава, че VE е по-високо.
Подозирам, че бъркаш дефиницията за VE и оттам идва несъгласието ти - при всички двигатели (турбо или N/A) изчисляването на VE става при условията на сместа в колектора (температура, налягане и плътност), а не спрямо атмосферните. Т.е. VE показва колко добре си напълнил цилиндъра спрямо максималното възможно за дадените в колектора условия. Максималното възможно би било ако пълнителния клапан се отваря мигновенно в ГМТ и се затваря мигновенно в ДМТ, а през това време буталото се движи много бавно, за да няма динамични явления, които да смущават пълненето. При тези идеални условия, цилиндъра може да поеме точно толкова смес, колкото е неговия обем, а температурата и налягането ще бъдат точно толкова, колкото са в колектора ако няма междувременно топлообмен.
Ако ти погрешно интерпретираш VE като това колко смес е влязло в цилиндъра спрямо 101325 Ра и 20*С, то съвсем нормално е да твърдиш горното...
P.S.Не го възприемайте като заяждане, дори напротив - желанието ми е правилно да се интерпретират понятията в двигателите...
Да допълня и мнението ми по темата - когато се направи конверсията от атмосферен към турбодвигател и се намали степента на сгъстяване (подчертавам - когато се намали ст. на сг.) разхода на гориво се увеличава на всички режими, а когато не се променя степента на сгъстяване, разхода се увеличава предимно на режимите, в който налягането на пълнене е високо. Няма почти никаква практическа възможност поставянето на турбо да намали разхода на гориво когато говорим за един и същ двигател.
В другия случай, когато се сравняват 2 двигателя с еднаква мощност, но единия 1,4 турбо, а другия 2,2 атмосферен, тогава е почти сигурно, че средния експлоатационен разход на един и същи автомобил с двата двигателя при турбомодела ще е по-нисък.