Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот group® » Пон 11 мар 2019 15:10


Слагам край на офф-а в тази тема - viewtopic.php?f=87&t=472803&start=135
Давайте да ви видя, колко ще сте активни когато не сте офф :mhihi



Stivi написа:
group® написа:..

....


Това ли са ти аргументите?
Ето моето мнение:
Меренето на разход е нещо изключително лично субективно. Толкова много неща му влияят, че е нелепо да се говори за някаква емпиричност. Само някои фактори - налягане в гуми, качество на гориво, климатик, старт-стоп (както споменава колегата), начин на замерване, температури, надморска височина и т.н. Аз лично се съмнявам във всяко едно мнение, което тръгне да сравнява разход. Просто няма как да знам, с каква прецизност е правено.
Отделно прибавям и фактор каране на колата първи километри и влизане в рутина - тук всеки е различен: едни внимават много в началото, а после натискат повече; други обратно; свикване със самата кола и изграждане на стил.
Да се ползва средна скорост за ориентир е направо нелепо. Замислете се?!
Ето защо всеки личен опит по въпроса е несериозен аргумент.

Сега да минем на аргументи:
Всичко описано от колегата е така. Триене, ала бала. Едно време разликите преди/след разработка бяха много големи. Сега са по-малки, но все още ги има. Причината е в много по-прецизната обработка на метала. Повишеното триене е не само в двигателя - всяка част от колата се напасва и сработва - скорости, диференциал/и, лагери и т.н. Де що се върти, се напасва.
Дали може да даде 2л. разлика, или е толкова несъществена, че да не се усети - няма никой тук, който да каже и да не сгреши.
За подобен тест е нужна писта, различни марки коли, двигатели, съобразяване на купища фактори и педантична точност във всеки аспект. Само тогава може да се каже колко е!




Потребителски аватар
niks76
VW експерт
VW експерт
Мнения: 5312
Регистриран на: Нед 25 юни 2006 19:05
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Париж

Re: VW T-Roc - избор на мотор 2.0 TDI vs 2.0 TSI

Мнениеот niks76 » Пон 11 мар 2019 21:17


Valchev83 написа:А някой може ли да каже когато колата е спряла и Старт-стоп системата загаси двигателя дали колата продължава да отчита времето на престоя при пресмятане на средната скорост или времето на престой при загасен мотор не се отчита. Все пак в задръстване с много престой има огромна разлика между престой с работещ или с загасен мотор. Ако колегите са прави за това, че разхода не пада с разработката, то това евентуално може да обясни различния разход при една и съща средна скорост. Лятото заради климатика Старт-стоп системата по-често държеше мотора работещ при престой.



средния разход се смята и с включена старт стоп система,трябват повече от два часа време след ваденето на ключа за да започне да калкулира наново-затова и средната скорост варира заедно с разхода на гориво


Колега Валчев83 ще ви задам само един въпрос по вашата специалност-масло 10w40 какъв тип масло е ,минерално или нещо по различно?
моля да внимавате в уловката............


Valchev83
Мнения: 48
Регистриран на: Сря 07 фев 2018 13:20
Автомобил:
Двигател:

Re: RE: Re: VW T-Roc - избор на мотор 2.0 TDI vs 2.0 TSI

Мнениеот Valchev83 » Пон 11 мар 2019 23:38


niks76 написа:Колега Валчев83 ще ви задам само един въпрос по вашата специалност-масло 10w40 какъв тип масло е ,минерално или нещо по различно?
моля да внимавате в уловката............


Еднo време съм чувал твърдения, че 15w40 е минерално, 10w40 e полусинтетика/бленд, а 5w40 е пълна синтетика, и при справка с етикетите на различни масла май си беше така. В наши дни това вече не е така, едно масло 10w... на даден производител може да е пълна синтетика, а 5w.... на друг производител може да е полусинтетика. А за "рециклираните" масла да не говорим, че там е съвсем неизвестно, защото като ти ги точат в сервизите всичко отива на едно място и после кой как го филтрира и преработва никой не знае.
Castrol EDGE 10W60 например е пълна синтетика (ако не се лъжа).

Както казаха и други колеги в наше време нещата са прекалено комплексни и всяко нещо зависи от поне 10 други неща. Вече никой не знае "цялата истина", а една малка част от нея. Не случайно всяка една съвременна кола се проектира от екип от десетки или стотици инженери, специалисти в различни области, а не от един гений, който разбира от всичко. Такива хора, разбиращи от всичко и способно да спорят на всяка тема ги има само по родните форуми...

Последна промяна от Valchev83 на Пон 11 мар 2019 23:38, променено общо 2 пъти.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот group® » Пон 11 мар 2019 23:41


Някой ако ми обясни практичната разлика между минерално, полу и пълна синтетика, ще съм много благодарен?


Valchev83
Мнения: 48
Регистриран на: Сря 07 фев 2018 13:20
Автомобил:
Двигател:

Re: Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот Valchev83 » Вто 12 мар 2019 8:13


Минералното масло е "естествено" и се прави от нефт, а Синтетичното масло е "изкуствено", синтезирано, но не знам какво се използва за суровина за него. Може и то да се получава от преработка на нефт. Вече съм я позабравил тази материя, защото никога не ми е трябвала на практика, а си е за обща култура. Най-просто мога да обясня процеса по следния начин: горивата и минералните масла се получават от нефт в така наречената ректификационна колона, където нефта се нагрява и изпарява, а различните горива кондензират при различна температура на различни нива в колоната и така те се разделят. За повече информация за този процес питайте дядовците си как се вари ракия :) ха ха ха
Полусинтетиката е смес от двата типа. Синтетичните масла имат много по добри смазочни качества от минералните и са по-устойчиви на "износване". В смесите минералното масло се използва за "база", към която се добавят синтетични масла и легиращи елементи до постигането на желаните качества.


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19154
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот stefan4o » Вто 12 мар 2019 8:17


Реално синтетиката е най-добрият избор, според мен, без оглед автомобила, на който се ползва. Примерно аз колата от подписа я карам с 5в40, не зная дали е синтетично, не съм гледал тубата. Има доста писано в интернет по въпроса.


Потребителски аватар
nii
Незабравим член
Мнения: 4204
Регистриран на: Пон 24 яну 2005 13:33
Автомобил: Golf 2 Automatic
Двигател: RP
Местоположение: кръчмата
Контакти:

Re: Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот nii » Вто 12 мар 2019 9:23


ще оставя това тук за англоговорящите :
Some "synthetic" oil is made from Group III base stock, some from Group IV. Some from a blend of the two. Mobil sued Castrol and Castrol prevailed in showing that their Group III base stock oil was changed enough that it qualified as full synthetic. Since then API has removed all references to Synthetic in their documentation regarding standards. "Full synthetic" is a marketing term and is not a measurable quality.
от тук


Потребителски аватар
ssssl
Мнения: 924
Регистриран на: Вто 12 май 2009 17:47
Автомобил:
Двигател: CJXC
Местоположение: Sofia

Re: Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот ssssl » Вто 12 мар 2019 11:19


При 3 новозакупени автомобила , в последните 12 г., наблюдавам понижение на разхода и подобряване на вървежа, след първите 5-10 000 км. Две бензинки и един дизел.


Zdravko Zankov
VW експерт
VW експерт
Мнения: 12808
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот Zdravko Zankov » Вто 12 мар 2019 11:21


А как се променя с напредването на пробега?
Твоите надали са на 500000+,но все пак.


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19154
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот stefan4o » Вто 12 мар 2019 11:26


Zdravko Zankov написа:А как се променя с напредването на пробега?
Твоите надали са на 500000+,но все пак.

Здравко, при някои колеги даже се наблюдава занижение спрямо каталожния разход, когато колата мине пълнолетие :mhihi


Потребителски аватар
Stivi
Мнения: 8301
Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Правец-Поморие

Re: Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот Stivi » Вто 12 мар 2019 11:38


За подобряване на "пъргавината" е ясно че го има след определени километри /за мен са доста над 10 000/ ,но намаляването на разхода е в границите на статистическата грешка ! А досега не съм чувал някой да каже "Сложих еди какво си масло и разхода ми падна с литър" icon_idea Най-малкото защото такива констатации са безсмислени,без проведени замервания със специализирана техника !


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот group® » Вто 12 мар 2019 13:28


Значи пак ще кажа, че всички сме на едно мнение и само субективните ни замервания са причината за този безсмислен спор :c010

Stivi написа:За подобряване на "пъргавината" е ясно че го има след определени километри ...


Подобряване на 'пъргавина' няма как да се случи без повишаване на КПД, което идва от намаляването на триенето. При повишаване на КПД, обратнопропорционално намалява изразходваната енергия. Следователно разхода пада - с колко, пак повтарям, зависи от редица други фактори. Следователно спор няма :gruebel

Относно КПД и разход - само да ви припомня едни безконечни спорове от зората на форума, които гледам продължават и днес, за чип тунинга, спортни филтри. Свалят или повишават разхода?! И простото обяснение е, че започне ли да върви колата повече, се мачка повече. Човек кара в еднакъв диапазон обороти, но въпросът е за колко време ги вдига тези обороти?! Това изкривяване в стила на шофиране е слабо доловимо и често ни подвежда при изводите.
Stivi можеш ли с ръка на сърце да кажеш, че стилът ти на шофиране при излизане от магазина и на 10к км. не се е променил грам? Или в продължение на тези 10к км. постепенно си увеличавал натиска над педала, спирайки да я 'жалиш' толокова?
Има и още едно обяснение за различния опит на хората, с различни коли - някои двигатели/коли са по-податливи на промяна на разхода от стила на шофиране. Тежест на купето, дизел/бензин, кубатура, диапазон на максимална мощност - все фактори, които определят, колко лесно се влияя разход от педала.

Относно маслата - благодаря за отговорите! Разликата между минерално и синтетика при еднакъв вискозитет е основно в пробег качествата. Подобрено смазване е химера. Говорим за качествени масла от двата вида. Вискозитета е това, което оказва влияние на разхода, но толкова незначително, че дори в лабораторно изследване не вярвам да даде съществена разлика. Причината е в % загуби, които двигателя има на фона на общите загуби (скорости, диференциал, всичко въртящо се). Ако мерим мощност на коляновия вал ще има повече значима 'печалба' в мощността, отколкото при мерене на колелата.
Сигурно има някъде тестове. Не ми се рови. Ако няма - голям пропуск :Mr Green Fun


Потребителски аватар
Stivi
Мнения: 8301
Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Правец-Поморие

Re: Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот Stivi » Вто 12 мар 2019 13:42


Ами не знам за колко километри се разработва двигателя,но при мен чувствителна промяна в "лекотата на вървене" се забеляза чак след 40 000км когато вече можех да карам на пета на места където преди това не може ! Друг познат с Тойота Авенсис /дизел/ казваше "Тази кола почна да върви след 60 000км" icon_idea А "жаленето" за първите километри беше до 3000,след това си я пусках на автопилот със 130 както си карам обикновено на магистралата. Та от това първо пускане на автопилот досега, разлика в разхода не съм намерил !


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот group® » Вто 12 мар 2019 13:53


Разработката при съвременните коли става бързо. Значително по-бързо от едно време. Вече писах - много по-прецизната металообработка. Реално за тези 3000км може да си я разработил до значителен %
Обяснение за тази аномалия при 40-60к км. следва да се търси другаде.
Само предположение - може повишаващия се контрол над бензиностанциите в последните години да е довел до разлика. Всички сме чували, а някои сме и усещали разликата в качеството на горивата тук и по света :banghead
А дано, ама ... нали :beer



едит: Сега се сещам да дам пример с аналогични коли и разлика в разход според задвижването, за да илюстрираме какво значение има триенето.
Има много примери, но мен ме вълнува и съм запознат в детайли с Toyota Fj Cruiser:
Разлика в разход - около 3л. бензин(14vs17). Разлика в задвижването - междинен диференциал и вид скорости.
Единия е с автоматична скоростна кути, другия - ръчна. Самата кутия аналогична при друг модел (TLK Prado 120) не дава съществена разлика в разхода - ръчна/автомат при еднакви други компоненти! Следователно разликата се дължи на задвижването. А там е - ръчната е фул тайм 4х4 с междуосев Торсен разпределен 50/50; автомата е парт тайм със задно задвижване. За логиката помага и факта, че има само на задно с ръчна, където разхода е отново същия, както на автомата с парт тайм.
Тоест единствените разлики, които обясняват 3л. разлика в разхода са: междинния диф (торсена), който върти кардан към предния мост и предния диф, който върти полуоските. Тоест само тези елементи с допълнително триене и кардана (без полуоските) дават разликата от около 3л.
(за изводи за разхода съм ползвал заводски данни, в комбинация с огромна тема по темата в американски форум)
Сами сметнете, колко разлика практически може да даде вискозитета на маслото при всички тези загуби. Измерва се с някой знак след 0.0...


Потребителски аватар
pe6kata
VW експерт
VW експерт
Мнения: 3009
Регистриран на: Чет 24 май 2007 16:49
Автомобил: passat corrado
Двигател: AAA и АBV turbo
Местоположение: Елхово

Re: Разработка и масла - връзката им с разход на гориво

Мнениеот pe6kata » Вто 12 мар 2019 15:12


по отношение на разработкта на мотора:
чисто механично, частите се напасват още в първите часове на работа (макар че и аз мога да потвърдя, че мотора върви по-стегнато първите няколко хил км). По-важното е какво се случва със сегментите - има голяма разлика между един нов сегмент и такъв който е работил години наред /човек който е отварял мотор реално, а не само пред клавиатурата, знае за какво става въпрос/. Правилното разработване на мотора си е цяла наука, има доста изисквания относно начина на шофиране и поддържане и според мен акцента от цялата тая процедура пада върху закаляването на сегментите.



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 38 госта