Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19662
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Vlad777 » Вто 22 дек 2015 21:37


Пускам темата, защото ми е интересно как се формират цените на горивата преди да стигнат до бензиностанциите? Сигурно има във форума някой от бранша да даде малко повече яснота за това кое колко струва по веригата.

Това, което зная е, че цената в България има следните компоненти:
- Цена за петрол;
- Цена за преработка (рафиниране) + печалба на рафинерията;
- Цена за дистрибуция и продажба на дребно + печалба за бензиностанциите;
- Акциз;
- ДДС.

Тъй като акциз и ДДС са известни величини по обратния път за 1 литър дизел стигам до:

Цена на колонката: 2.04 лв
ДДС: 0.34 лв
Акциз: 0.65 лв
И така за петрол+рафиниране+дистрибуция+печалба остава 1.05 лв

Та интересувам се от тези 1.05 лв кой колко си прибира и къде са големите маржове? За да се произведе този 1 литър нафта, колко нефт е необходим и каква себестойност има?

Намерих например един линк за цените в САЩ:
:arrow Методология
:arrow Статистика бензин
:arrow Статистика дизел

А това е порталът energy.eu, от който става ясно, че цените на горивата преди ДДС и акциз са много по-високи от средноевропейските.

Ако се върнем към тези 1.05 лв за петрол+рафиниране+дистрибуция+печалба, то в Австрия тази цифра е 0.65 лв или 40 стотинки по-малко от България. Има ли обективна причина австрийците, където средната заплата в рафинерията на OMV е над 6000 ЕВРО да могат да произвеждат с 40 ст. по-евтин дизел, отколкото в България, където работната ръка е 10 пъти по-евтина. В същото време тяхната нафта е в пъти по-качествена - това го знаем всички.

Друг пример е Люксембург, където си нямат собствена рафинерия, но цената преди данъци и акциз също е с 20 ст. по-ниска от България.

Моля да не превръщаме темата в говорилня на тема как ни грабят и дерат по 10 кожи, защото това на всички ни е ясно и очевидно. Целта е който има полезна и точна информация да я сподели, за да разберем всички как се формират цените в България - цени на едро, в складовите бази, ценообразуване и т.н.




Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1507
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Кайзен » Вто 22 дек 2015 23:15


Искрено съжалявам, че моето мнение няма да е съвсем по темата, но смятам за добре да опровергая
австрийците, където средната заплата в рафинерията на OMV е над 6000 ЕВРО

Няма такова нещо. Ето една истинска обява за работа на OMV AG Austria:
http://www.karriere.at/jobs/4461246
Senior Expert Project Development (f/m)
.....
Your profile:
University degree in Process Engineering, Mechanical Engineering or Petrophysics
- At least 7 years experience in project management with focus on refinery
....
We offer you:
Place of work: Refinery Schwechat
- Salary: € 70.000-- all in
...

Та дори инженерите с поне 7г опит не получават толкова, какво остава за работниците на три смени.
В съседна обява при подобни изисквания (инженер с поне 7г опит) е определена годишна заплата от € 68.000 (€5 667/месец).

Според мен модерните рафинерии печелят много добри пари от производството на пестициди, каучук, базови продукти за изработка на пластмасови детайли и т.н., като това всичкото се получава от преработката на нефт.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19662
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Vlad777 » Вто 22 дек 2015 23:31


В обявата се споменават и бонуси, но както и да е.

Аз съм гледал ето тук, където цифрите са много по-големи:
https://www.glassdoor.com/Salary/OMV-Salaries-E10310.htm
http://www.payscale.com/research/AT/Employer=OMV/Salary

Дори да не е 6000, а 5000 или 4000 ЕВРО средната заплата в рафинерията, пак е 4-5 пъти повече от България. И човекът на бензиностанцията взима 4-5 пъти повече, и шофьорът на камиона, дето кара горивото до бензиностанцията взима 4-5 пъти повече и консумативите са по-скъпи и въпреки това продават нафтата с 40 стотинки по-евтино. И със сигурност и при тази цена не са на загуба!


Потребителски аватар
К.Одаджийски
VW експерт
VW експерт
Мнения: 11895
Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
Автомобил: Saab 9-3 SS ARC+ VW Passat 35i
Двигател: B207L + PF 1989
Местоположение: София / Берковица

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот К.Одаджийски » Сря 23 дек 2015 9:36


Тука мисля, че при преработката и формирането на цената за нея трябва да се гледа не на литър, а да речем на барел примерно 159 или там някъде литри. Като се вземе предвид че от един барел петрол /цифрите не са точни, но ако трябва и точни ще намеря/ Та да речем, че от барел петрол примерно 160л излизат 90л бензин, 50л дизел,15л втечнен газ, 5литра мазут
Мисълта ми е че крайната цена за рафинерията и разходите трябва да се разпредели на всичкото това което излиза от преработката на петрола.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19662
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Vlad777 » Сря 23 дек 2015 10:57


Малко статистика:
1 Barrel [US, Oil] = 158.987295 Liters

Според статистика за 2010 в САЩ от 1 барел нефт се добиват около:
75 литра бензин
32 литра нафта
12 литра авио гориво
5 литра керосин
Или общо 123 литра горива от 1 барел.

Това естествено зависи много от самия петрол, както и от технологията на добив. В САЩ потребяват много повече бензин, отколкото дизел, сравнено с Европа, където според търсенето е възможно да се добива по-голям % дизел от един барел.

Ето и една графика от друг сайт, която показва колко галона излизат от 1 барел, но е за 2009 г:
Изображение


Потребителски аватар
Lupender
Мнения: 708
Регистриран на: Съб 29 окт 2011 18:22
Автомобил: SEAT Cordoba
Двигател: TDI 1.9 ASV
Местоположение: Благоевград

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Lupender » Сря 23 дек 2015 11:25


По данни на Марешки, който продава дизела за 1.70 лв., печалбата му е 10 ст./литър, то значи за другите остава печалба от порядъка на 40-45 ст./литър. При това положение няма как да не намирисва на картел. Възможно е и Марешки да не казва истината - примерно печалбата му да е по-малка от 10 ст., но не вярвам да продава на загуба...


Потребителски аватар
НарКол
Мнения: 888
Регистриран на: Чет 31 мар 2011 8:00
Автомобил: Polo Classic
Двигател: AFT
Местоположение: София

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот НарКол » Сря 23 дек 2015 12:11


Vlad777 написа:Според статистика за 2010 в САЩ от 1 барел нефт се добиват около:
75 литра бензин
32 литра нафта

Мен пък ми стана интересно, след като в Европа над 1/2 от ППС са дизелови, какво го правят толкова много бензин? Сигурно затова бургаската рафинерия е на загуба всяка година. :mhihi


Потребителски аватар
agumba
Мнения: 826
Регистриран на: Пон 07 мар 2011 20:34
Автомобил: Honda Civic 7ма генерация
Двигател: 1600 VTEC 110 hp
Местоположение: Ст.Загора

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот agumba » Сря 23 дек 2015 12:50


Разликата в цените е от процента на начислената печалба, по веригата рафинерия-дистрибутор-бензиностанция! Преди години, един "вътрешен" човек беше казал, че ако на запад печалбата е около 7-8%, то тука е 15-16%, че и нагоре! Оттам идват и по-скъпите горива у нас, държавата не може/ а и не иска/, да ги регулира, посредством акциза и ДДС, защото Бигбрадър Брюкселски ще им скръцнат със зъби, и ще ги накажат! Затова се получава и парадокса, в една бедна Македония, горивата да са значително по-евтини оттук, при все, че ги внасят от нас! Това само потвърждава тезата, че по-лош от държавният монопол е само частния, и членството ни в този измислен ЕС, ни носи в пъти повече негативи, отколкото позитиви! Ако има изобщо позитиви, щото не се сещам за нищо добро!


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19662
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Vlad777 » Сря 23 дек 2015 13:20


НарКол написа:Мен пък ми стана интересно, след като в Европа над 1/2 от ППС са дизелови, какво го правят толкова много бензин? Сигурно затова бургаската рафинерия е на загуба всяка година. :mhihi

Технологично може да се регулира съотношението бензин/дизел според потребностите. Т.е. ако в щатите извличат повече бензин, в Европа може да се извлича повече дизел от един барел.

agumba написа:държавата не може/ а и не иска/, да ги регулира, посредством акциза и ДДС, защото Бигбрадър Брюкселски ще им скръцнат със зъби, и ще ги накажат!

Акцизът на дизела в България е най-ниският в ЕС. Той е 645 лева на 1000 литра или 64.5 стотинки на литър, при минимално определен от европейската комисия 330 ЕВРО на 1000 литра или 64.6 стотинки на литър за дизела. Т.е. сме дори с части от стотинката под минимума.

Не виждам причина да се намалява акциз и ДДС, при положение, че това са пари, които отиват в държавния бюджет. Редно е да се намалят приходите на монополиста на пазара - Лукойл и парите, които потъват в джобовете на олигарсите, подкрепяни от Москва.


Потребителски аватар
buller
Мнения: 2163
Регистриран на: Пет 14 апр 2006 11:33
Автомобил: VW Passat B5_5 Exclusive
Двигател: 1_8T AWT
Местоположение: София

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот buller » Сря 23 дек 2015 13:41


Колега agumba, проблемът не е в акциза. Даже, според мен, скоро ще ни натиснат да го повишим, защото е сред най-ниските в ЕС.
От друга страна, това което липсва е политическа воля да се натиснат играчите да няма картели и други нерегламентирани споразумения. Лошото е, че тези които държат бизнеса и тези във власта са заедно за ръчичка.
Така че за нас остава просто да стискаме зъби, да караме по-малко и на по-евтини алтернативни горива - метан/газ/олио и т.н.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19662
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Vlad777 » Сря 23 дек 2015 14:12


Направо си е най-ниският акциз в ЕС.

За безоловен бензин минимумът е 359 EUR на 1000 литра - при нас е 363.02 EUR.
bezoloven-benzin.jpg
Акциз на безоловен бензин ЕС


За дизел минимумът е 330 EUR на 1000 литра - при нас 329.79 EUR.
dizel.jpg
Акциз на дизелово гориво


Както се вижда, в страните с добре развити социални системи и висок стандарт н живот, акцизите са много по-високи, отколкото тук. В същото време цената на бензиностанцията не е много по-висока, отколкото тук. Те ли са балъчетата, че си пълнят бюджета, или ние, че пълним бюджета на олигархията?


Потребителски аватар
agumba
Мнения: 826
Регистриран на: Пон 07 мар 2011 20:34
Автомобил: Honda Civic 7ма генерация
Двигател: 1600 VTEC 110 hp
Местоположение: Ст.Загора

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот agumba » Сря 23 дек 2015 15:24


Не може да се казва, че нашият акциз е най-ниския, като го сравняваме със страни, в пъти по-висок стандарт от нашия! Лошото в случая е, че ние изпълняваме императивни разпоредби, чиято полза е повече от съмнителна! Все пак, за какво са акцизите, и на кои стоки се слагат те? И с каква цел? Е, ако не се използва този механизъм на въздействие, защо го има изобщо? Щото Брюксел го иска, затова ли? Просто е несериозно да се твърди това!

В Москва, едва ли им пука, на какви цени, как и къде, ще си продава горивата рафинерията ни! Тя е частна компания, и затова може да се говори за частен монопол! По същият начин трябва да обвиним и електроразпределителните дружества, с какво са по-добри? Особено ЧЕЗ, да съм чул някой да обвинява Прага, че ни крадат безогледно? Все пак, то е държавно дружество, ама от "политкоректност", няма да се чуе! А ЕВН и Енерго-про? И те ли са московски? Ами Софийска вода? Ами ТЕЦ 1 и 3 на Марица-изток, със заробващите договори към държавата? Всичко е верижна навързаност, включая и горивата, има ли монопол и картел, не чакайте добро! И точно в задълженията на държавата е, да регулира и спира тоя монопол, друг е въпроса, защо не се прави!

Технологично може да се регулира съотношението бензин/дизел според потребностите. Т.е. ако в щатите извличат повече бензин, в Европа може да се извлича повече дизел от един барел.


Не мисля, че това е така, все пак, видовете горива, са от определени съставки на нефта, не могат така лесно да се "обръщат", една в друга! Няма как, от един барел, да се направят 150 литра бензин, или колкото там излизат горива изобщо!


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19662
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Vlad777 » Сря 23 дек 2015 15:48


Лукойл е втората най-голяма компания в Русия, след Газпром. Наистина в Москва не ги касае за колко продават тук, стига да е достатъчно много, че да могат да си плащат отчисленията към Путин. Както се видя, когато Юкос не искаше да се "отчита" пред Кремъл, собственикът й беше пратен в затвора, компанията национализирана и обявен банкрут...

Какво предлагат сега от Москва? Да махнем съвсем акциза и данъците, за да може Лукойл да вдигне цените "незабелязано" от овцете и да печели още повече ли?

Само едно сравнение ще направя за дизела:

България - 1.03 евро за литър: 53 цента за монопола (51%) - 50 цента за държавата (49%)
Румъния - 1.06 евро за литър: 43 цента за разходи (41%) - 63 цента за държавата (59%)
Унгария - 1.03 евро за литър: 44 цента за разходи (43%) - 59 цента за държавата (57%)
Германия - 1.05 евро за литър: 40 цента за разходи (38%) - 62 цента за държавата (62%)

СРЕДНО ЗА ЕС: 1.09 ЕВРО за литър: 45 цента за разходи (41%) - 64 цента за държавата (59%)

И какво излиза? България си сържи ниски акцизите, за да пълни гушите на Лукойл и другите по веригата. А пари за пенсии и майчински няма.


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот muns61 » Сря 23 дек 2015 16:13


Цената на почти всичко е съобразно пазара - колко може да поеме. 5 вата крушчица за габарит от производителя е центове, в магазина - лев.
Така е и с горивата - изстисква се максимума, който е възможен.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19662
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Vlad777 » Сря 23 дек 2015 16:21


Да така е. А овцете викат беее-е-е-ееее-ее-еее-е-е



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Burner_inc, rld, tomata и 60 госта