Мнениеот VWGT » Вто 13 ное 2018 13:20
някъде назад, в тая или в друга тема, бяхме писали как се определят крайните цени ... за това сега накратко:
всеки сорт петрол си има цена, и това е бъдеща цена на доставка. Брент е най-качествения и най-скъп, всички по него се равняват. Днес купуваш на тази цена количества, които ще ти бъдат доставени примерно след 2 месеца. Т.е. крайният продукт ще се тарифира по тази цена след 2 месеца. Реално ако бъдещата цена на петрола падне днес, чак след 2 месеца ще се усети в крайните цени. Причината е тривиална, днешното гориво в бензиностанцията е купувано и преработвано по друга цена (по-висока). Това е в идеални случай, но като цяло е принцип.
Това, което искам да кажа, е че не бива да се сравняват крайните цени на бензиностанцията с днешните цени на борсата. Защо обаче цените реагират мигновенно при повишение и бавно при понижение (освен когато няма протести) вече е друг въпрос, и не е нормално да се случва :)
Точно това е пример, че нашите цени не се определят на пазарен принцип, както се опитва да го изкара горанов. Защото правителството изначало е създало този удобен буфер (в червено), който позволява така бързо да се разтоварва натрупаното напрежение от високите цени. За кратък период от време далаверата е по-малка.
Аз нямам против цената на горивото, ако наистина е базирана на пазарен принцип. Но имам против това, че е за сметка на постъпленията в държавата. В крайна сметка ако държавата държи и не иска да събира необходимият акциз, тогава той да отива в крайната цена на продукта и всички да се ползваме от него, а не да отива в златев и компания. Против съм и в изкуствено създадения монопол на внос. Като цяло съм против този червен буфер.
На мен не ми е ясно какво се разбира под цена на суровината ... твърди се че у нас е най-висока, обаче защо?
Купуваме скъп нефт (примерно Брент, нищо че Лукойл вадят друг), или купуваме кофти нефт при който рафинирането и извличането на еденица гориво оскъпява суровината?