Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
gergeto
Мнения: 3344
Регистриран на: Нед 10 апр 2011 18:14
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Шумен

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот gergeto » Нед 24 апр 2016 16:47


Писах си мнението преди няколко часа,но някой админ ме "занули'.
Stivi,вярваш ли си на логиката за малките населени места с бензиностанциите на Марешки и недопускането му до големите градове поради липса на подходящи обекти.? Ако бизнеса ти представлява 1/3 от БВП би ли ти било проблем да отвориш нов обект в който и да е град в БГ?




Потребителски аватар
vinixxx
Мнения: 1813
Регистриран на: Пет 31 юли 2009 11:52
Автомобил: Seat Altea
Двигател: BJB
Местоположение: Смолян

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот vinixxx » Нед 24 апр 2016 18:10


а ква е твоята логика?


Потребителски аватар
gergeto
Мнения: 3344
Регистриран на: Нед 10 апр 2011 18:14
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Шумен

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот gergeto » Нед 24 апр 2016 18:51


vinixxx написа:а ква е твоята логика?

Ако наистина искаш да знаеш мога да ти пиша на ЛС.

п.с.Само като жокер-Случайно ли е пристигането на кораб- сонда за проучване на Черно море за находища на природен газ и нефт,осигуряващи енергиина независимост на БГ?
Попрегледай пек няколко пъти интервюто на Б.Б. по въпроса-човека даже мисли след като намери и разработи находище,дори да изнася....... :screwy . "Рибата е в морето,ама тигана е на огъня"...


Потребителски аватар
Stivi
Мнения: 8293
Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Правец-Поморие

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Stivi » Нед 24 апр 2016 19:07


И каква е връзката с обектите на Марешки и старта на проучвания за газ и нефт от Total :gruebel Моля те просветли ни за тази нова конспирация,че да сме в час и ние !


Потребителски аватар
KOKO ГЕОРГИЕВ
Мнения: 1110
Регистриран на: Вто 25 яну 2005 15:38
Автомобил: AUDI A8 4.2 Quattro + FORD Galaxy
Двигател: AUW 2001
Местоположение: София

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот KOKO ГЕОРГИЕВ » Нед 24 апр 2016 19:39


Колеги, давайте без отклонения по темата!
Говорим за ценообразуване и с Владо стигаме до извода, че държавата странно защо не събира данък печалба от големите играчи. Точно обратното е ако сте дребен или среден предприемач. Бъдете уверени, че дълго няма да Ви изтърпят и ще Ви атакуват с яки данъчни проверки и ревизии докато не си платите, като попове. Опитате ли се все пак да хитрувате ще Ви "стопят лагерите", както се казва отдавна в народа. :dummy
Вече се убедих, че Мартин Димитров и Румен Гечев говориха много, но нищо не свършиха. :gruebel
С ДДС-то се бърка единствено и само в паницата на редовия потребител защото този данък се плаща от него.


Потребителски аватар
gergeto
Мнения: 3344
Регистриран на: Нед 10 апр 2011 18:14
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Шумен

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот gergeto » Нед 24 апр 2016 21:24


Stivi написа:И каква е връзката с обектите на Марешки и старта на проучвания за газ и нефт
......И ти ли искаш ЛС. Айде напънете си малко логиката. :gruebel


Потребителски аватар
agumba
Мнения: 826
Регистриран на: Пон 07 мар 2011 20:34
Автомобил: Honda Civic 7ма генерация
Двигател: 1600 VTEC 110 hp
Местоположение: Ст.Загора

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот agumba » Нед 24 апр 2016 22:39


Вече се убедих, че Мартин Димитров и Румен Гечев говориха много, но нищо не свършиха.


Намерил си и ти, на коя църква да се кръстиш... :mhihi


Liminat
Мнения: 425
Регистриран на: Вто 21 окт 2008 21:54
Автомобил: VW
Двигател:
Местоположение: Варна

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Liminat » Пон 25 апр 2016 5:44


To се видя вече, че монопол и картел в горивата се громи от богат човек с топки и желание да стори нещо за хората. Тия двамата изброени, втория изобщо не знам кой е, а първия който го вземе на сериозно... някъв позор за мъжкото племе. Ъхъ и... Едва оцеля от "битката" си с високите цени на горивата. От как я поведе обаче, ми се струва доста по-намазан.


Zdravko Zankov
VW експерт
VW експерт
Мнения: 12789
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Zdravko Zankov » Пон 25 апр 2016 17:01




Потребителски аватар
KOKO ГЕОРГИЕВ
Мнения: 1110
Регистриран на: Вто 25 яну 2005 15:38
Автомобил: AUDI A8 4.2 Quattro + FORD Galaxy
Двигател: AUW 2001
Местоположение: София

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот KOKO ГЕОРГИЕВ » Пон 25 апр 2016 23:30


Здравко, това е типична платена статия характерна за "честната" българска журналистика.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19687
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Vlad777 » Вто 26 апр 2016 19:04


Преди малко се появи една статия, която повтаря на 99% това, което аз съм писал тук във форума :mhihi

:arrow Ето какво съм писал октомври 2015 г.

А ето до какви изводи стигат днес от "Инициатива за справедливи цени на енергията (ИСЦЕ)"

:arrow Заради сивия пазар всеки собственик на кола плаща без да разбере още веднъж автомобилния данък

Сред тях са монополът на "Лукойл" при вноса на суров петрол, производството на горива и тръбопроводите за пренос. Отделно "Лукойл" контролира 80% от данъчните складове у нас, а те са задължително условие за търговия с горива.
до 2014 година приходите на Лукойл България и Лукойл Нефтохим надхвърлят 56 млрд. лева, но и двете компании отчитат нарастващи загуби
Лукойл извършва целия си внос и износ с компании от същата група (основно Litasco) и дали не се възползва от „възможност за износ на доходи от България“.
За останалите големи участници на пазара е по-изгодно да сътрудничат с Лукойл в установяването на завишени цени и съответно да споделят свръхпечалби, отколкото да се конкурират с него при предизвестен резултат, при явна или негласна заплаха за отказ от достъп до инфраструктура и данъчни складове на търговци предлагащи конкурентни цени


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19687
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Vlad777 » Сря 27 апр 2016 7:43


Ето и едно прес-съобщение от тази инициатива:

ПРЕС-СЪОБЩЕНИЕ НА ИНИЦИАТИВАТА ЗА СПРАВЕДЛИВИ ЦЕНИ НА ЕНЕРГИЯТА
СОФИЯ, 27 АПРИЛ 2016

В през януари група съмишленици се събрахме да обсъдим доколко изкривени са цените на горивата у нас. Нарекохме нашата инициатива Справедливи Цени на Енергията. Анализът на цените който извършихме показа значителни аномалии във вреда на българското общество и икономика. Към този момент, цената на дребно на дизеловото гориво у нас (без данъци) беше с около 50% по-висока от средната в ЕС, а на бензина—с около 28%. По наше мнение има три основни причини за това: монополен контрол на компании от групата Лукойл (за краткост по-долу Лукойл) върху местното производството на горива и ключова инфраструктура; картелното поведение на основните участници на пазара; и бездействието на националните институции, призвани да защитават обществения интерес.

С писмо от 24 Февруари уведомихме за това основните национални институции - Президента, Председателя на Народното Събрание, и Министър-председателя на Република България, като поискахме ясни ответни действия. Освен разследването на КЗК, което започна в края на Февруари е необходим цялостен преглед на икономическите взаимоотношения в сектора, както и на данъчната отчетност, договорите и плащанията. Такъв преглед може да бъде извършен ефективно само от независими одитори, които нямат дейност у нас, и с необходимото участие на партньорските институции от ЕС. Мотивът за тези наши предложения е, че доверието в КЗК, НАП и ГУ Митници, след години на бездействие, е в дефицит, а в редица случаи става дума и за обективно трудни за разкриване манипулации, които изискват релевантна експертиза, включително форензик разследване.

Доколко цените на горивата у нас са по-високи от средните в ЕС?

Наблюдаваните тенденции са устойчиви и няма признаци за тяхната радикална промяна. Това, че в отделно взет град, или в няколко бензиностанции има по-ниски цени, по никакъв начин не променя системата, още по-малко създава конкурентен пазар. До края на Септември 2012 вътрешните цени са устойчиво по-ниски от тези в ЕС, заради значителното местно производство, както и по-ниските производствени разходи и данъци у нас. След тази дата цените у нас рязко изпреварват съответните нива в ЕС. Разликата продължава да нараства до средата на Февруари 2016. За период от 4 седмици в началото на 2016 превишението на вътрешните цени над тези в ЕС достига почти 50% по дизеловото гориво около 28% по бензина.

Дизелово Гориво*
България | Средно в ЕС | Превишение
EUR/L | EUR/L | %
Януари 2008 – Септември 2012
571.1 | 618.1 | -7.6%
Oктомври 2012 – Февруари 2016
708.4 | 639.4 | 10.8%

Oт Март 2016 насам
392.5 | 397.6 | -1.3%

Бензин Euro Super 95*
България Средно в ЕС Превишение
EUR/L | EUR/L | %
Януари 2008 – Септември 2012
529.5 | 563.2 | -6.0%
Oктомври 2012 – Февруари 2016
658.7 | 607.6 | 8.4%

Oт Март 2016 насам
395.1 | 400.7 | -1.4%

*Цени без включени данъци. Източник: EC Weekly Oil Bulletin

Основен фокус на вътрешния дебат е дали има или няма картел при горивата, което подменя истинския разговор дали има изобщо функциониращ пазар и институции. Преднамереното ограничаване на дебата само до полето на надзор на Комисията за защита на конкуренцията, при нейните пълномощия и история на ангажираност по проблематиката и практика на оспорване на нейните решения в съда, почти задължително го вкарва в предизвестената невъзможност. В края на Февруари КЗК най-накрая публикува своя секторен анализ и започва разследване, което очевидно не води до значителна промяна в поведението на основните играчи на пазара на горива. Те или разчитат на това, че проверките на различните институции няма да дадат резултат или, че са сигурни, че могат да разчитат на съдебна отмяна на актовете на КЗК.

Причините

Главна роля според нас има неконкурентната структура на пазара на горива у нас. Лукойл има монопол при вноса на суров петрол, производството на горива и тръбопроводите за пренос. Също така по публични данни, Лукойл, заедно със свързани лица, контролира над 80% от данъчните складове у нас, и би могъл да възпрепятства конкурентен внос. Зависимостта на България, включително и сферата на националната сигурност, от Лукойл е документирана в съдебно решение от 2013. За останалите големи участници на пазара е по-изгодно да сътрудничат с Лукойл в установяването на завишени цени, и съответно да споделят свръх-печалби, отколкото да се конкурират с него при предизвестен резултат, при явна или негласна заплаха за отказ от достъп до инфраструктура и данъчни складове на търговци предлагащи конкурентни цени.

Наблюдаваните аномалии вероятно имат и значителни данъчни измерения, поне по отношение на Лукойл. За деветте години до 2014 приходите само на Лукойл България и Лукойл Нефтохим надхвърлят 56 милиарда лева (без дублиране); при това те отчитат постоянни и нарастващи загуби, на обща стойност над 1.7 милиарда лева за периода. Лукойл извършва целият си внос и износ с компании от същата група (основно с Litasco SA, Женева), което предполага възможности за трансферни цени и износ на доходи от България. Не е достатъчно да се представят формални одити за трансферно ценообразуване, поради което обръщаме внимание на данъчните органи и на институциите за необходимостта от използване на независими одитори и консултанти, а не на такива ангажирани до този момент от рафинерията.

Какво означава това за всички нас?

Чрез картелните си практики търговците на горива налагат на българското общество един вид монополен данък. За разлика от публичните данъци, които финансират обществени нужди, този монополен данък просто обогатява търговците. Обременен е всеки собственик на автомобил; като при среден пробег от 20,000 км годишно можем да оценим надвзетата сума на около 600 лева. Това е повече от средното плащане за данък сгради и данък върху МПС. Към загубите за обществото трябва да добавим и избегнатите данък печалба, а имайки предвид и сагата с измервателните уреди, вероятно също ДДС и акцизи. Тези суми са толкова значителни, че те биха могли да финансират изцяло развитието и поддръжката на пътната мрежа, вместо спорната тол-система, която се обсъжда в момента. Изключително тревожен е фактът, че неотчетени суми от такъв мащаб представляват огромен източник на корупция и на дегизирани като бизнес външни политически влияния.

Всички тези факти са публично известни. Въпреки това, националните институции призвани да защитят обществения интерес— КЗК, Министерствата на Финансите и на Икономиката, ДАНС продължават за изглеждат пасивни и се задоволяват със спорадични акции. Липсата на реакция от страна на институциите в продължение на няколко години по всяка вероятност представлява скрита държавна помощ за Лукойл и други търговци с картелно поведение. Без изрично одобрение, такава държавна помощ може да доведе до санкции от Европейската Комисия срещу България.

Обръщаме внимание на институциите, че повдигнатите от нас въпроси имат предметно изражение за всеки отделен гражданин на страната, който пряко или непряко е засегнат от цената на горивата – в този смисъл налице е преобладаващ обществен интерес. На фона на увеличаването на различни тарифи, въвеждането на допълнителни данъчни тежести, на увеличаването на равнището на дълга за покриване на бюджетни дефицити, отсъствието на ефективна и навременна реакция за прекратяване на източването на доходи от личното и публичното богатство, което на годишна база надвишава 1 милиард лева, може да има и по-тежки квалификации.

Инициатива Справедливи Цени на Енергията


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19687
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот Vlad777 » Сря 27 апр 2016 8:54


Сега видях, че ще има и онлайн пресконференция на тази инициатива днес от 14 ч., като повече информация ще бъде дадена във Facebook страницата: https://www.facebook.com/SpravedliviCeni/

Групата „Инициатива за справедливи цени на енергията“ Ви кани на 27 април 2016 г. от 14.00 часа на първата у нас Фейсбук-пресконференция, посветена на липсата на конкуренция на пазара на горивата в България, ролята на институциите и вредите от това за българското общество и икономика.
Участници от страна на Инициативата ще са:
Георги Георгиев – юрист, член на САК, работи и в областта на правно-информационните технологии.
Васил Чакъров- финансист.
Алекс Алексиев – експерт по национална сигурност
Венцеслав Йонков – специалист по информатика.
Васко Начев- енергиен експерт
Илиян Василев - експерт по енергийна сигурност.
Напомняме, че Инициативата отправи писмо до Народното събрание, Президента и Министър-Председателя преди два месеца, което беше подписано от над 100 души, включително и формирана за целите на по-нататъшни активни действия по отстояването на правата и интересите на засегнатите, група от експерти у нас, така и в чужбина.
В приложение изпращаме прес-релийз с основни акценти на извършената до момента работа - анализи, предприети действия и събрана информация по темата. Ще отговаряме на зададени въпроси – писмени, пряко във форума на страницата или чрез позвъняване или видеовръзка чрез Фейсбук, където е възможно в диалогов режим. Въпроси може да се задават общо към групата или към отделни участници в пресконференцията.
За това е необходимо да посетите фейсбук-страницата на групата преди и в посочения час.
Пресконференцията е отворена за един час. Въпросите и отговорите ще следват подаването им на страницата.
За допълнителна информация и заявка за получаване на прес релийза моля на тел. 0884 104 705 или на е-адрес: fair.fuelprices@gmail.com


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6147
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот ktamen » Сря 27 апр 2016 8:55


Всичко това разбира се е напълно вярно. Ама в никакъв случай няма да накара институциите да заработят.
Както се казва в онази толкова актуална поговорка "Не е луд онзи, който яде два зелника, а онзи, който му ги дава". Лудите са бг избирателите. И лудостта им е трайна и устойчива и никак не се влияе от това, че избранниците им ги крадат в индустриални мащаби.


Потребителски аватар
icoico
Мнения: 3795
Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София/Stuttgart
Контакти:

Re: Как се формират цените на горивата на бензиностанциите?

Мнениеот icoico » Сря 27 апр 2016 19:54


KOKO ГЕОРГИЕВ написа:...стигаме до извода, че държавата странно защо не събира данък печалба от големите играчи...


Че коя държава събира данъци от големи играчи? За какво са адвокатите тогава. По този повод да дадем думата на Сър Тери Пратчет:

— Но как е възможно? — възкликна лорд Дауни. — Нали всички си плащаме данъците!
— Ах, предполагах, че ще опрем и до тази дреболия.
Ветинари протегна ръка и секретарят му, който изглеждаше непрестанно нащрек, напъха в нея лист хартия.
— Нека да погледнем сега… а, да. Гилдията на убийците — брутна печалба за миналата година: 13 207 048 анкх-морпоркски долара. Данъци, платени за миналата година — 47 долара, 22 пенса и нещо, което след щателно проучване се оказа, че е хершебиански половин донг, равняващ се на една осма пени.
— Всичко си е абсолютно законно! Гилдията на счетоводителите…
— Ах, да! Гилдията на счетоводителите: брутна печалба от 7 999 011 анкх-морпоркски долара. Платени данъци: нула. Но освен това те кандидатстват за връщане на данъчен кредит в размер на 200 000 долара.
— Събирането на данъци, господа, в голяма степен прилича на млеконадоя. Номерът е да изстискаш максимално количество мляко при минимум мучене. И наистина се страхувам, че единственото, което успявам да получа напоследък, е мученето.
— Искате да кажете, че Анкх-Морпорк е банкрутирал? — попита Дауни.
— Разбира се. Като същевременно е претъпкан с богати граждани. Вярвам, че те са се постарали да вложат печалбата си в закупуване на мечове.
— И Вие сте позволил това масово избягване на данъците? — разгневи се лорд Селачии.
— О, никой не е избягвал да плаща данъци — каза лорд Ветинари. — Просто никой не си ги плаща...



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 217 госта