http://www.meaforensic.com/wheel-separa ... a-forensicМай има доста писано по въпроса, като наистина се твърди, че левите болтове, заради дясната резба, са склонни да се доразвият и да изпопадат. Десните при разхлабена джанта няма да тръгнат да се саморазвиват, но няма и да се дозатегнат. Ако останат разхлабени, в крайна сметка може да се счупят от умора на материала. Това важи и за случаите, в които уж са стегнати с предписаното усилие, но въпреки това, след изминаването на известно разстояние джантата се разхлабва. Дали заради това, че повърхностите не са почистени (имало е прах или ръжда) - или пък се е получила пластична деформация в материала (алумин), върху който стягат болтовете - препоръките са след стягане на болтовете, да се изминат 50-100 км. и отново да се донатегнат с нужното усилие.
Един пък в някакъв форум беше изказал съмнение, че може болтовете му някой да ги е натягал преди това много здраво, от което да им се е деформирала резбата и да няма същото сцепление.
Изглежда факторите, изброени от samo_pechka доста оказват влияние за разхлабването.
Я кажете само на летНи Жанти ли се случват тези проблеми? - и как са стягани: на ръка, с гайковерт, с динамометричен ключ?
С оригинални болтове или със заместители?
Почистени ли са контактните повърхности между джантата и диска?
- сега разбирам защо гумаджиите предпочитат да стягат почти до скъсване, ама и тяхното не е вариант - по-добре си ги донатягайте според предписанията.
http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=279674 - Тук в края на дискусията един обяснява, как формата на железните джанти в мястото на завиване на болта е такава, че се получава еластична деформация, която държи болта стегнат и е по-малко вероятно да се саморазвие - мисля, че има нещо вярно и в това.