понеже никой нищо не пише ... пак да пусна нещо
https://electrek.co/2019/02/20/tesla-se ... e-monster/
и ще разкажа една история, пък изводите ще си ги правим сами :)
приятел взима за първи път Spark, първата му работа е да го тества как върви. Тества го, оставя го. След време му се налага вече по необходимост д аползва услугите им и разбира, че е с БАН, защото е карал неразумно колата :)
Сега си помислете, ако КАТ, нашия или немския, задължи производителите на подобни умни коли да се интегрират с тях, така че при всяко нарушение на правилника, да се рипортва директно при тях, направо си получаваш глобата в банката и по мейла:) Или ако трябва да се логнеш преди да тръгнеш с колата, тя вече ще знае имаш ли валидна книжка, застраховка и тн ... и ако нямаш няма да пали.
От технологична гл.т. тези неща са реалност и сега, но когато станат реални на практика, тогава вече ще имаме основата за един напълно автономен автотранспорт.
Автономни автомобили
Автономни автомобили
Последна промяна от group® на Чет 21 фев 2019 23:05, променено общо 1 път.
Причина: Явно е време за такава тема - разделям
Причина: Явно е време за такава тема - разделям
- group®
- Темерут
- Мнения: 9873
- Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
- Автомобил: Passat B8 Alltrack
- Двигател: DFCA
- Местоположение: София
Re: TESLA електромобил...
Това с автономните коли е малко друга тема, защото автономен може да бъде и автомобил с ДВГ.
А тук е за електро задвижвани коли - тоест батерии, ел. мотори и т.н.
А тук е за електро задвижвани коли - тоест батерии, ел. мотори и т.н.
Re: TESLA електромобил...
Това всъщност ми е интересно ... наистина ли ДВГ може да постигне ниво на автономност, каквото има електричката, и ако е така, защо няма нито една такава реализация, дори за тестови цели?
Re: TESLA електромобил...
Не виждам проблем при наличието на толкова много електроника. Всеки ДВГ с автоматична трансмисия, старт стоп, аутохолд, lane assist, sign assist, електрическа рейка с наливане на необходимия софт наличен в електричката би могъл да се справи.
- dobrin
- Чингис хан
- Мнения: 30000
- Регистриран на: Пет 03 юни 2005 20:05
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: TESLA електромобил...
Нещата със Спарк са далеч по-елементарни. Когато караш по Околовръстното например продължително време с определена скорост ГПС системата те засича и лесно може да се провери. И мен са ме отрязвали в Спарк по тази причина, макар и временно.
- Кайзен
- Мнения: 1528
- Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Германия
Re: TESLA електромобил...
VWGT написа:Това всъщност ми е интересно ... наистина ли ДВГ може да постигне ниво на автономност, каквото има електричката, и ако е така, защо няма нито една такава реализация, дори за тестови цели?
Разбира се, че има такива. Даже почти всички тестови, с които съм имал достъп са били с ДВГ.
От тази седмица се тества в Ауди А6 2.0TDI. Нямам право да публикувам снимки. Като се появят някъде, ще ги постна.
Ето и VW, в което се тества(ше):
- Piqndurnik
- Мнения: 563
- Регистриран на: Сря 04 сеп 2013 12:01
- Автомобил: Passat Variant
- Двигател: CBAB 2010
- Местоположение: около Мюнхен
Re: TESLA електромобил...
Проблемът с автономните автомобили е по-скоро юридически, отколкото технически. Все пак някой трябва да носи отговорност при евентуално ПТП и това не може да е компютър. За това и в Tesla трябва да държиш волана. Също за това производителите не се напъват много за напълно автономни автомобили, а се ограничават до асистенти.
PS
Гледах реклама за фейслифта на Passat. Имаше асистент, който следи реакциите на водача и, ако няма отговор (примерно заспал на волана, припаднал...), отбива безопасно извън пътя и спира. Ще го видим лятото...
PS
Гледах реклама за фейслифта на Passat. Имаше асистент, който следи реакциите на водача и, ако няма отговор (примерно заспал на волана, припаднал...), отбива безопасно извън пътя и спира. Ще го видим лятото...
Re: Автономни автомобили
Колега Кайзен, без да нарушаваш професионалната тайна, може ли малко повече инфо за нивото на автономност, което са достигнали вагените?
Инфото, с което разполагам от нета покрай любопиството с което следя темата, е основно за американски разработки на технологични компании (+ ТЕСЛА), като юридическия въпрос там го решават, като се разбират с местните власти. Общо взето всяка компания си има градче, което се явявава тестов полигон. Доколкото чета са на крачка от заветното ниво 5, т.е. пълна автоматизация на движение.
И още няколко бързи: доколкото автономията на автомобила зависи от обкръжаващата среда? Алгоритъмът успява ли да се справи с непредвидимите ситуации?
Как се решава въпросът "Аз или той", който компа трябва да вземе вместо шофера, когато ситуацията е на живот или смърт?
Инфото, с което разполагам от нета покрай любопиството с което следя темата, е основно за американски разработки на технологични компании (+ ТЕСЛА), като юридическия въпрос там го решават, като се разбират с местните власти. Общо взето всяка компания си има градче, което се явявава тестов полигон. Доколкото чета са на крачка от заветното ниво 5, т.е. пълна автоматизация на движение.
И още няколко бързи: доколкото автономията на автомобила зависи от обкръжаващата среда? Алгоритъмът успява ли да се справи с непредвидимите ситуации?
Как се решава въпросът "Аз или той", който компа трябва да вземе вместо шофера, когато ситуацията е на живот или смърт?
- Lupender
- Мнения: 708
- Регистриран на: Съб 29 окт 2011 18:22
- Автомобил: SEAT Cordoba
- Двигател: TDI 1.9 ASV
- Местоположение: Благоевград
Re: Автономни автомобили
Автономните автомобили ще са мираж в близките 20 години. Причините са много, но една от основните се корени в пътното поведение на водачите, които са хора, а те правят грешки и имат нестандартизирано поведение, за разлика от това на каквато и да било "интелигентна автоматизирана система", която работи на база алгоритми. Ако един ден се въведат автономни автомобили, то задължително трябва да се забрани на хората да управляват - иначе ще настъпят тежки кулизии с непредвидими резултати. Освен това, водачите хора, боравят с т.нар. евристични познавателни процеси (на подсъзнателно ниво) и адаптивно поведение, основано на надмодална комуникация (водачите се разбират по неписани правила, колегиалност, етика и пр., които са извън регламента на закона).
Много спекулации има и на тема "изкуствен интелект", който се спряга като основа на автономните автомобили, но дефакто такова нещо като изкуствен интелект няма. Връзката между интелекта на човека и т.нар. изкуствен интелект е точно такава каквато е връзката между птица и самолет, или риба и подводница, но никой не нарича самолета изкуствена птица, или подводницата изкуствена риба. Сред ключовите за шофирането параметри във вид на качества, човека превъзхожда многократно каквато и да било алгоритмична система, за разлика от множество други производствени дейности (с повторяемост, наложен ритъм и цикличност).
Най-важното е, че за разлика от каквато и да била машина, човекът може да взема нестандартни решения и въобще да взема решения. Ако вземането на решения се прехвърли върху някаква изкуствена машинна единица, ще стане катастрофа, защото тя (машината) не може да генерира нещо различно от заложения и алгоритъм. Освен това, човекът може едновременно да борави с множество сигнали от средата на база на своя опит и да осъществява коригиращи действия на база на прадвиждания - машината не може да предвижда... особено непредвидени ситуации.
Всичко това, не е нищо друго освен ПР на самозабравилите се и самонадеяни технократи с активното съдействие на медиите, които ползват подобни новини в качеството на сензации и "храна" за аудиторията. Такива новини и информация просто генерират трафик... всичко друго е второстепенно.
Много спекулации има и на тема "изкуствен интелект", който се спряга като основа на автономните автомобили, но дефакто такова нещо като изкуствен интелект няма. Връзката между интелекта на човека и т.нар. изкуствен интелект е точно такава каквато е връзката между птица и самолет, или риба и подводница, но никой не нарича самолета изкуствена птица, или подводницата изкуствена риба. Сред ключовите за шофирането параметри във вид на качества, човека превъзхожда многократно каквато и да било алгоритмична система, за разлика от множество други производствени дейности (с повторяемост, наложен ритъм и цикличност).
Най-важното е, че за разлика от каквато и да била машина, човекът може да взема нестандартни решения и въобще да взема решения. Ако вземането на решения се прехвърли върху някаква изкуствена машинна единица, ще стане катастрофа, защото тя (машината) не може да генерира нещо различно от заложения и алгоритъм. Освен това, човекът може едновременно да борави с множество сигнали от средата на база на своя опит и да осъществява коригиращи действия на база на прадвиждания - машината не може да предвижда... особено непредвидени ситуации.
Всичко това, не е нищо друго освен ПР на самозабравилите се и самонадеяни технократи с активното съдействие на медиите, които ползват подобни новини в качеството на сензации и "храна" за аудиторията. Такива новини и информация просто генерират трафик... всичко друго е второстепенно.
Re: Автономни автомобили
абсолютно си прав и добре си описал ситуацията. Аз също мисля, че средата е основният проблем към настоящият момент. В затворена система, като метрото, не е проблем и вече има автономни мотриси, докато на улицата нещата са много различни. Въпреки това за специфични нужди в градовете може да се организират необходимите условия, за да се постигне сигурност, така че алгоритъма да сработва без нуждата от AI със софт скилс. Примерно различните видове градски транспорт, такси и тн биха могли да се възползват от технологията.
Технологията според мен ще навлезе първо в сититата, после по магистрали (като междущатските), където ще могат да се "сглобяват" цели композиции от навързани коли и чааак след това по градове, квартали и обикновени улици.
Технологията според мен ще навлезе първо в сититата, после по магистрали (като междущатските), където ще могат да се "сглобяват" цели композиции от навързани коли и чааак след това по градове, квартали и обикновени улици.
- milmar
- Мнения: 4933
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Автономни автомобили
Не мисля, че е далеко времето, когато каквото и да наричаме човешки начин на мислене да може да се програмира и самообучава. В близките 5-10г. ще избухват като бомби нови и нови немислими постижения в тази област. Така е защото огромни капитали имат интерес в тази област, изкуств. интелект, не конкретното му приложение в колите. Това приложение за колите ще е следствие. Според мен много бързо все повече хора ще са физически и интелектуално ограничени да ползват автомобил по традционния начин и няма да имат нищо против. Като си спомня едно време играехме с прашки, лъкове, а сега децата се стрелят виртуално, това е бъдещето .
- Кайзен
- Мнения: 1528
- Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Германия
Re: Автономни автомобили
Хардуера е вече наличен. Остава само да се приведе към изискванията на автомобилния сектор.
Софтуера се разработва и ще се подобрява постоянно.
Проблем са огромните региони без мобилно покритие, дори в западна Европа.
И още нещо - машината няма да и трябва да предвижда нещо, тя ще го знае. Машината ще знае за съществуването на обекти по/около/над пътя, които хората в момента не "виждат".
Разгледайте рекламните видеота от CES 2019 на известните доставчици в автомобилния свят. Например:
Софтуера се разработва и ще се подобрява постоянно.
Проблем са огромните региони без мобилно покритие, дори в западна Европа.
И още нещо - машината няма да и трябва да предвижда нещо, тя ще го знае. Машината ще знае за съществуването на обекти по/около/над пътя, които хората в момента не "виждат".
Разгледайте рекламните видеота от CES 2019 на известните доставчици в автомобилния свят. Например:
Re: Автономни автомобили
Кайзен написа:Проблем са огромните региони без мобилно покритие, дори в западна Европа.
И още нещо - машината няма да и трябва да предвижда нещо, тя ще го знае. Машината ще знае за съществуването на обекти по/около/над пътя, които хората в момента не "виждат".
Защо мобилното покритие ще е проблем?
Относно знаенето, да, тя сигурно може да вижда повече от човека, но как би действала в ситуация, в която трябва да избере кого да удари ... живото същество, което рязко е изкочило на пътното платно или това, което се разхожда по тротоара?
- Кайзен
- Мнения: 1528
- Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Германия
Re: Автономни автомобили
Защото това е един от начините на "комуникация" с "външния" свят. Виж последното видео от предишното ми мнение.
Ако се стигне до такъв избор - живото същество, което рязко е изскочило на пътното платно. Според актуално действащите законови разпоредби - МПС няма право да напуска пътното платно. Това е заложено и в софтуера. Нито един производител не може да програмира нещо друго към този момент. Е може, но ще е следващ "-гейт".
Ако се стигне до такъв избор - живото същество, което рязко е изскочило на пътното платно. Според актуално действащите законови разпоредби - МПС няма право да напуска пътното платно. Това е заложено и в софтуера. Нито един производител не може да програмира нещо друго към този момент. Е може, но ще е следващ "-гейт".
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 235 госта