НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19698
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот Vlad777 » Пет 01 дек 2023 10:13


От днес влиза забраната за влизане в малкия ринг в центъра на София за автомобили с ЕКО категория 1.

2023-11-29-нискоемисионната зона.jpg
Нискоемисионната София - малък ринг


Съществува обаче казуса с автомобили, които нямат ЕКО стикер и това са автомобилите, които:
:arrow Са регистрирани чисто нови - те се регистрират в КАТ (където не дават ЕКО стикер) и не подлежат на технически преглед през първите 3 години. Т.е. всички чисто нови автомобили, регистрирани през 2021, 2022 и 2023 г. нямат ЕКО стикер.
:arrow "Нов внос" регистрирани през последната една година получават 1 година до първия ГТП и и те нямат ЕКО стикер.

Днес говорих със Столична община и ми казаха, че ДНЕС ще имат среща, на която ще се повдигне и този въпрос

Какво ми казаха:
:arrow Камерите засичат всяко влизане в центъра. Може днес да влезеш 10 пъти и ще получиш 10 глоби;
:arrow Глобата е 50 до 500 лв, като за момента се предвижда да се налага само най-ниската;
:arrow Камерите се следят и глобите се издават от Столична община дирекция "Управление и анализ на трафика".
:arrow Към момента тълкуването е, че глоби се налагат само на МПС, определени като ЕКО 1. Т.е. ако колата не е минала ГТП и няма ЕКО категория, то тя няма да попадне в списъка с автомобили със забрана за влизане и няма да бъде глобена.

Ще звънна по-късно пак ако успея, за да проверя дали има друго решение след срещата.




thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот thanis » Пет 01 дек 2023 10:41


Ако е възможно да се повдигне и въпроса при първото изключение, когато си живущ в конкретна подзона. Важи за целия малък ринг или само за твоя микро район. Тежък казус е, защото ако е първото - драстично се ограничават живущите. Ако е второто има потенциален риск да се манипулират адресните регистрации, както се практикува за детските градини.


Потребителски аватар
railfan
Мнения: 645
Регистриран на: Вто 13 сеп 2016 17:19
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBAB 2009

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот railfan » Пет 01 дек 2023 11:21


Пак глупости на килограм. Европейски неща, въведени по български тертип.

На първо четене възникват следните казуси:

1. По повод на тълкуването за липсата на стикери - това е голям пропуск, защото все още се продават коли, които биха попаднали в тази категория и няма да попаднат под санкция.
2. За живущите НЕ трябва да се прави никакво изключение - техните коли под тази категория също замърсяват точно толкова, колкото и една кола, която не домува там.
3. Трябва да има промяна в начина на работа на пунктовете за ГТП и КАТ съответно - да се дава еко категория на база РЕАЛНО измерени показания в момента на прегледа по ясно дефиниран критерии за димност. Сега се получава казуса, че коли, които фабрично са ЕВРО 2-3 не могат да влизат, защото са ниска година и попадат в нашата измислена ЕКО 1 категория. Отделно, че ДВГ след основен ремонт, било то и 20 годишен може да даде по-малко димност от ДВГ на кола 2010 г с изкормен дпф и егр. Тези казуси ще се сортират много лесно, когато се научим да мерим реалната димност и да не се интересуваме нито от годината на колата, нито от възрастта на нейните детайли.
4. Едно от най-важните неща за да функционират правилно тези зони е да имаш изградена преди това инфраструктура в рингови булеварди. Като минимум все още нямаме Околовръстно от НИМ до Люлин и реално най-прекия път за Люлин си остава направо през центъра. Също липсва изграден бул. Тодор Каблешков в частта от България до мола Парадайз. Както и още няколко други важни булеварда, които да отведат трафика.
5. В инфраструктурата влиза още и редовен градски транспорт. В момента на нас и това ни липсва сериозно, а да не говорим, че все още се търкалят автобуси производство 198Х година, които отдавна да извън всякакви еко норми.
6. Проблема е доста по - комплексен и засяга още и 4 много важни пера:
- недостига на детски градини, защото в момента наистина голяма част от родителите са принудени да карат през града, защото детето е прието в градина далеч от мястото на живеене
- продължаващото огромно застрояване - в трафика ежедневно се движат голям брой камиони, които генерират огромно замърсяване, далеч повече отколкото старите коли
- не сме забранили по никакъв начин, даже няма и опити, горенето на отпадъци от махалите, които допринасят за замърсяването сериозно
- не сме решили проблема с концентрацията на болници и институции в центъра на града и тук мантрата за градския транспорт се пука сериозно, защото болен или трудноподвижен човек няма да се качи на градския

В заключение мога да кажа, че в този вид и с тези нормативни документи тази зона според мен няма да просъществува дълго. Съвсем скоро ще завалят дела по въпроса.
Не може да изискваш от хората да го спазват без да подсигуриш гореспоменатите неща. Да не говорим, че целия град е в дупки, паднали дървета и какво ли още не, но всички плащаме данъци и ефекта от тях е нулев. Като идея е супер, но са нужни още много други неща да се случат преди това.
Абсурдно е да очакваме някакъв положителен ефект от това нещо в този му вид. Освен това, мръсният въздух няма да пропуска това петно, а една съвсем отделна тема, е че релефа на града допринася задържането.

Последна промяна от railfan на Пет 01 дек 2023 11:24, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19698
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот Vlad777 » Пет 01 дек 2023 11:23


Зоната е ЗОНА 1 (макък ринг) и живущите в нея могат да влизат, след регистрация в ЦГМ. Подзоните, свързани с паркирането нямат общо - те са само за паркиране. Тези, които живеят в центъра вече така или иначе са се регистрирали, защото ползват стикер за паркиране и не знам дали ще трябва да се регистрират отново и за влизане в центъра, за да стигнат до подзоната, в която паркират.


Потребителски аватар
railfan
Мнения: 645
Регистриран на: Вто 13 сеп 2016 17:19
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBAB 2009

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот railfan » Пет 01 дек 2023 11:37


От този казус произтичат две линии на разделение на обществото:
1. Между живущи в зона и НЕживущи в зона. Пак да питам, ако живея в зоната и карам 20 г бангия, която замърсява като за един автобус защо трябва това да ме привилегирова? Тук ти гарантирам, че глобите ще отпаднат по тази линия в съда. Даже съм почти сигурен, че ще се стигне до отмяна на това решение, с което такава зона се въвежда и оттам ще се анулират и всички глоби издадени изобщо.
2. Между такива, които имаме по-нови коли и такива с по-стари. Тук аргументите са ясни, няма да ги пиша дори.


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8389
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот samo_pechka » Пет 01 дек 2023 12:20


Много измислена работа. Всичко е за контрол и пари /глоби .
Като се почне от порочната система с екокатегориите и начина им за категоризиране .
"Нова" кола ( имам в предвид такава излязла от гаранция ) не значи малко замърсяваща . Поне една четвърт са зле , по-зле от изправен голф2 дизел . Ама нали годинките им биле по-малки...
Всичко на парче, горим боклуците на цял свят, тровим се, секат се гори за пелети и фотоволтаици, щото видиш ли те са "възобновяеми" източници на енергия . Но се посяга на колите , защо?
Пък те какво и колко замърсяват ... една нищожна част спрямо другите замърсители.

Казвал съм го , българина обича автомобила си. Ако има доходи, си взима чисто нов от магазина или такава на малко годинки, но ако има...
И други неясноти:
Примерно как е решен проблема с ретро автомобили ( признати за такива ) ? Чужди регистрации ?
П.п. това с липса на стикер и се освобождава от глоба... още една глупост. Е значи ще има късане на стикери от джама.


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1348
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил: Golf3 - Seat Exeo - Seat Leon
Двигател: 1Z - CFMA - AUQ
Местоположение: София

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот fur1ous » Пет 01 дек 2023 12:27


Аз друго не разбирам, тия камери те засичат по номер, какво значение има имаш ли стикер или не ?!
Смисъл каква е проверката реално?

Чете номера -> проверява за ГТП
- ако има и е ЕКО1 - глоба.
- ако няма валиден ГТП - няма глоба.
- ако има валиден ГТП, но той е по висок от ЕКО1 - няма глоба.

Така звучи от написаното.


powerade
Мнения: 1048
Регистриран на: Нед 19 сеп 2010 19:33
Автомобил: Seat Toledo 2 1M2
Двигател: AHF 2000
Местоположение: Sofia

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот powerade » Пет 01 дек 2023 13:51


Колегата Печка е прав до болка....
Иначе аз си мислех именно следното - ако толкова ми е зор да ходя в центъра, всяка година като наближи време за преглед "си губя" предния номер на колата и газ в КАТ за нови номера и талони (съответно нов служебен преглед БЕЗ категория) и готово. То така или иначе преглените станаха по 50 лв, едни номера и талони пак са толкова горе долу.
Но както казаха, че ще проверяват ХОРА самите камери, и ще се ориентират по марката и модела на колата и ще ги проверяват после РЪЧНО в коя категория са.... Шанса някой да го глобят е, ако старата кочинка пуши и прави впечатление. Иначе ако е граничен модел около 2000 и нагоре, няма да го гледат дори според мен


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19698
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот Vlad777 » Пет 01 дек 2023 14:10


fur1ous написа:Аз друго не разбирам, тия камери те засичат по номер, какво значение има имаш ли стикер или не ?!
Смисъл каква е проверката реално?

Чете номера -> проверява за ГТП
- ако има и е ЕКО1 - глоба.
- ако няма валиден ГТП - няма глоба.
- ако има валиден ГТП, но той е по висок от ЕКО1 - няма глоба.

Така звучи от написаното.

Общо взето това е логиката. Безумното е, че колите, които са минали първоначален преглед в КАТ не се вписват в базата данни. Сега моята кола, регистрирана в България юни месец в онлайн справка излиза, че няма данни за ГТП :mhihi За да се запишеш в системата и да пише до кога ти е прегледа, трябва да минеш ГТП в пункт, а не в КАТ :screwy
powerade написа:ако толкова ми е зор да ходя в центъра, всяка година като наближи време за преглед "си губя" предния номер на колата и газ в КАТ за нови номера и талони (съответно нов служебен преглед БЕЗ категория) и готово.
При пререгистрация НЕ се дава нов преглед, така че тази схема няма да проработи.


thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот thanis » Пет 01 дек 2023 14:12


Камерата трябва да може да разпознае рег номер. От там няма нужда да се проверява всичко ръчно. Нали затова имаме регистър. Винаги може да се гледат ръчно определени казуси, но да се разчита да се гледат записите само от хора, звучи абсурдно и не е така планирано. При трафик от 100.000 автомобила на ден, колко души трябва да се наемат да гледат камери само. Живеем в 21 век, не в 19-ти. Щом китайците могат да те разпознаят с камера на улицата, нашите ще се справят с разпознаване на рег номера.

ЕДИТ: Ако МПС-то няма валиден ГТП и е в движение е в много по-сериозно нарушение и най-малкия проблем ще е 50-те лева от тази глоба.


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1348
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил: Golf3 - Seat Exeo - Seat Leon
Двигател: 1Z - CFMA - AUQ
Местоположение: София

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот fur1ous » Пет 01 дек 2023 15:46


Че кой говори за ръчна проверка въобще, аз говоря за автоматична такава, нали има условия за да те глобят следователно има и проверки за да бъдеш глобен.

Мисълта ми е,че тоя стикер е тотално излишен.

И да ако МПС-то няма валиден ГТП е в нарушение, но не и според така написаната система доколкото разбирам :mhihi


powerade
Мнения: 1048
Регистриран на: Нед 19 сеп 2010 19:33
Автомобил: Seat Toledo 2 1M2
Двигател: AHF 2000
Местоположение: Sofia

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот powerade » Пет 01 дек 2023 17:17


https://www.capital.bg/politika_i_ikono ... ri_meseca/

Нали Ви казвам, че софтуера НЕ Е ГОТОВ и Терзийката беше казал, че ще преглеждат записите ръчно.... Явно е осъзнал каква тъпотия е казал, и сега вече ще има гратисен период без глоби.
Демек нищо не е готово още и спокойно да си щъкаме. Не че не беше ясно, че така ще стане.

Не че е много сложно, реално софтуер имат за винетките, който следи по номерата, просто трябва да въведат другата база данни (с колите с категория 1) и софтуера е готов. Ама нека се бавят, така или иначе е малоумщина това нещо.
И преди да са наскачали еко хората, малко технически данни
ДИЗЕЛОВ АВТОМОБИЛ отдели в пъти по-малко азотен оксид спрямо дори по-модерен бензинов. (доколкото си спомням поради спецификата на работа и налягането и самозапалването и съответно се води до пълно окисление) Та така, визуално и механично повече цапа дизела, ама невидимите опасни газове са по-малко


Потребителски аватар
BeNjI14
Мнения: 115
Регистриран на: Пет 28 авг 2020 11:19
Автомобил: Vw Polo mk4 Facelift
Двигател: AWY BMD 2006

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот BeNjI14 » Пет 01 дек 2023 22:08


След време и еко 2.Засега само София после и другите областни градове и то целогодишно.......дизела си отива (старите дизели) след време и бензина да живеят електричките дето ги ремонтират...само във София.


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19150
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот stefan4o » Пет 01 дек 2023 22:32


След немного време колата ще стане лукс. Обичам теории на конспирациите. За жалост обаче... все се сбъдват. :no И се оказва, че нито са теории, нито са конспирации :banghead


Потребителски аватар
nikidimow
Мнения: 50
Регистриран на: Вто 04 авг 2020 21:09
Автомобил: VW sharan
Двигател: BRT 2008г
Местоположение: Бургас

Re: НЕЗ (Нискоемисионни зони) София и автомобили без ЕКО стикер

Мнениеот nikidimow » Пет 01 дек 2023 23:56


Купувате си кран ,вишка или друг специализиран автомобил и си джиткате навсякъде ,те нямат еко ;)



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 285 госта