Здравейте!
Малцина от вас са чували някога за това странно хоби наречено РАДИОЛЮБИТЕЛСТВО. В България то е доста непопулярно и с течение на годините замира все повече и повече, понеже хората не са достатъчно информирани за него.За жалост младото поколение не се интересува от тези "големи мобифони" които ние често използваме за осъществяване на радиолюбителска връзка. Понеже това е безкрайно интересно, а хората са доста слабо запознати, ще се опитам да обясня на достъпен език ЩО Е ТО РАДИОЛЮБИТЕЛ. Вярвам, че някои от вас ще се запалят и живот и здраве ще се присъединят към нашето семейство. Аз самият също станах радиолюбител, не защото имам роднини "хам-ове", ами просто, защото един адски близък приятел, преди години ми обясни всичко много подробно, а аз от моя страна изкарах много дълги и безсънни нощи, мечтаейки за деня, в който и аз ще изкарам лиценз, с който да мога да практикувам.
Радиолюбителството е сравнително разпространено хоби в интернационален мащаб. Радиолюбителите, чрез използване на различни видове радиостанции, антени, техники и апаратури се стремят да осъществят радио връзка на различно разстояние със свои колеги на позволени за целта честоти. Това се прави не с цел по-евтини разговори или пък със стопанска цел, а единствено и само с идеята за по-далечна, интересна и екзотична радио връзка.Всеки радиолюбител има свой индивидуален и уникален повиквателен знак (както в случая моят LZ1KKA). Той носи в себе си информация за страната, от която е радиолюбителят(нещо като никнейм).Всички инициали на български радиолюбители започват с LZ отпред и след това има цифра от 1 до 9, която определя това, дали колегата е от северна или южна България.След цифрата следват 2 или 3 букви които са лични и индивидуални за всеки. Примерни радиолюбителски инициали са: LZ1KKA , LZ5AZ , LZ2ZB , LZ1TEE , LZ1KC , LZ3BO и т.н. Съществуват инициали и за ретранслатори, радио фарове, специално издадени повиквателни и др., но на тях можем да обърнем по-специално внимание друг път.
За да станете радиолюбители трябва да минете един съвсем елементарен изпит за Клас 2 и след това да регистрирате собствен инициал с който да излизате в ефир.В радиолюбителството се спазват етика, правила за общуване както и някой общоприети кодове.По радиостанцията можете да общувате както с радиолюбители от България така и с други по целия свят. Една от целите на радиовръзката е да се свържете с колега от възможно най-далечната точна на света, което в повечето случаи е сериозно изпитание и предизвикателство. Всичко това зависи от много фактори, като избор на подходяща апаратура, мощност, антена, подходящи атмосферни условия, географско местоположение и много други.
Много е приятно когато след тежък работен ден се приберете вкъщи и заседнете пред станцията, осъществявайки връзки с много колеги и приятели. Вечер можете да осъществите радиовръзка със стотици други радиолюбители в страната.Прието е в ефира да се говори на ТИ и всички да са приятелски настроени един към друг. Организират се многобройни състезания, както на местно така и на международно ниво. Много колеги по време на състезания, разпъват цели палаткови лагери по високи планински местности, с цел по-добри резултати в състезание.
Ето сега ще се опитам да опиша как протича една примерна връзка:
-LZ5AZ , LZ1KKA (Първо се казва инициала на този с който искате да разговаряте а след това вашият инициал).Ако никой не се обади повиквате отново...
-LZ5AZ , LZ1KKA.... (кореспондента ви чува, че го викате и се обажда..)
-LZ1KKA тук LZ5AZ
-Чувам те на 5-9 (така се измерва разбираемостта и силата на сигнала, като всъщност разбираемостта може да бъде между 1 и 5 а силата на сигнала между 1 и 9.По този начин се получава 5-9 което значи перфектен сигнал!)
-Името ми е Димитър и съм от с.Давидково.
-Здрасти Митко... Аз съм Коцето от Пловдив и ми е много драго да те чуя по радиото!Тук времето е доста слънчево и приятно и сега съм на разходка по тепето с носимата радиостанция, разхождайки успоредно с това и кучето.
-Чудесно Коце. Тук в Давидково вали дъжд и е доста мрачно. В момента работя от стационарното ми радио на 50 вата, вързано към саморъчно изработена антена за УКВ модел "Слим Джим".Радвам се че осъществихме радиовръзка и се надявам скоро пак да те чуя в ефир!
-Чао и от мен
- 73! (73 е код който означава най-добри пожелания)
- 73 от мен и SK! (SK-Код за край на връзката)
Ако пък не искате да се свържете с точно определен кореспондент то тогава използвате следното
- CQ CQ CQ тук LZ1KKA
- CQ CQ CQ тук LZ1KKA (CQ означава "Викам всички") .. и чакате някой да се обади отсреща.
Нещо много интересно е това, че всеки радиолюбител може да разговаря от собствената си радиостанция с екипажа на международната космическа станция ISS (International Space Station).На борда и е разположена радиолюбителска апаратура и много често когато екипажът има свободно време, горе в космоса и не е на мисия, сяда и провежда съвсем приятелска радиовръзка с хора радиолюбители от Земята с които е успяла да се свърже.В интернет има програми, които показват във всеки един момент къде се намира космическата станция и кога да речем ще мине над България.Доста често дори може да бъде наблюдавана как минава при ясно небе с просто око.Вижда се, като една движеща се звезда в небето. Инициалът, с който работят ISS е RS0ISS или NA1SS.За осъществяването на такава връзка не са необходими апаратури за хиляди левове а една проста носима радиостанция, както и подходяща антена.Това е така понеже връзката се осъществява директно и няма да речем планини, които биха могли да пречат на радиовълната.За сега аз самият не съм имал възможност да осъществя радиовръзка с ISS поради големия наплив на желаещи но редовно си слушам по радиостанцията как други радолюбители се свързват с тях. Честотата на която ние приемаме техният сигнал мисля, че беше 145.800 MHz а тази на която предаваме мисля, че беше 145.950 MHz.
Много интересно е също и провеждането на радиолюбителски състезания. Основната задача е всеки радиолюбител да направи възможно най-мнго на брой радиовръзки с възможно най-отдалечени станции. Състезанията обикновено започват в събота сутринта и завършват в неделя вечерта, като за по-голям успех много от радиолюбителите се качват по колите и отпътуват към някой висок връх с всичката си апаратура, за да имат по-добри резултати, както споменах вече. Всяка връзка се записва и след това всички се изпращат на организатора на състезанието за изчисляване на резултатите. Състезания се провежтат, както на УКВ (VHF) така и на КВ (HF).
Няма ме много в писането на подобни теми но поне всичко което обясних до тук го направих с огромно желание! За сега ще спра до тук а тези дни ще понапиша още доста интересни факти покраи чудното ни хоби. Искрено се надявам да съм успял, да възбудя интереса на част от потребителите във форума, понеже ми умръзна да слушам коментари по улиците от сорта на "Глей го па тоа с къв жи си ем ходи по улиците" или "Тва тея хора са се побъркали! Мъчат се да намерят извънземни в космоса", "К'ви са тея радиостанции бе! Нали живеем в 21 век и хората са измислили мобилни телефони за комуникация" Освен да взема да тея хора друго не знам какво мога да направя.
Всичко това е поради липсата на информация.Това е и причината да напиша тази тема...
Всичко хубаво за сега и по-нататък ще напиша по-подробни и интересни факти!
Прикачам няколко интересни клипове на тематика радиолюбителство. (на английски)
Актуализиран списък на колегите радиолюбители във форума:
LZ1KKA - lz1kka
LZ1JOS - joser
LZ1AHM - naskogolf
LZ1BRT - bratt
LZ1IHM - IvanMan
LZ1VPT - vasstop
LZ4AN - porko
LZ1WZA - GOLF
LZ1RSM
LZ1NDI - nii
LZ5UL
LZ1LLL - veritas
LZ1MKS
LZ1BAU - Stoi
LZ1GGV - feat
LZ1HAK - Dare_Devil
LZ3SP - miroto
73!
LZ1KKA
Що е то радиолюбител ?!
- lz1kka
- Мнения: 295
- Регистриран на: Вто 25 апр 2006 9:57
- Автомобил: Audi S7
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
- Контакти:
Що е то радиолюбител ?!
Последна промяна от lz1kka на Сря 21 дек 2011 18:49, променено общо 8 пъти.
- ACCELERATOR
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Съб 23 окт 2004 19:00
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Враца
- Контакти:
- joser
- Мнения: 1492
- Регистриран на: Съб 20 май 2006 17:54
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Plamen_VR6 написа:пиши къде може да изкарат курса хората които желаят
още на миналата сбирка си видя, че си мераклия за позабравеното ти хоби заповядай в пловдивския радиоклуб lz1ksp. замисля се курс за 3 клас, ако се съберат желаещи. изпит може да се държи в радиоклуба при определени условия или в КРС (София)
по темата - браве, Коце! ще се включа и аз
хобито наистина е невероятна тръпка и запалиш ли се - няма спиране. това, че наистина в България радиолюбителството е позабравено - така е.. след скъпите коли се сетиха някои, че могат да се возят и на самолети а пари за поддържане на ретранлсаторите няма - в други Държави наред с хобито се мисли и за подготовка на населението при бедствия и аварии, ние знаем какво ставаше при наводненията тук..
има много интересни моменти в нашето хоби като 'ловът на лисици', радиозасичането, далечните радиовръзки, както е писал LZ1KKA. да покориш някой планински връх и да направиш връзка с някой радиоюбител, усещането е неповторимо!
ето и някои линкове:
-началото http://radiohobby.hit.bg/
-радиотехника http://www.bfra.org/1881.pdf
-необходима информация http://bg.bfra.org/pages/practice/practice.shtml
-кодове http://www.bfra.org/1883.pdf
-документи http://www.bfra.org/1885.pdf
73
- lz1kka
- Мнения: 295
- Регистриран на: Вто 25 апр 2006 9:57
- Автомобил: Audi S7
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
- Контакти:
Само да отбележа, че класовете преди до скоро бяха 1, 2 и 3 като за всеки един от тях се караше отделен изпит.Клас 3 беше най-ниският.
Вече нещата седят по различен начин. Вече класовете са само 1 и 2 така, че в радиоклуба евентуално ще се провежда курс и изпит за клас 2. Двата класа се различават по това, че с клас 2 можеш да работиш само на УКВ докато с клас 1 можеш да излизаш и на КВ.
Радиоклубът за който говорим се намира в Пловдив.До колкото знам трябва да е на Ягодовско шосе точно до един прелез.Там си има човек който отговаря за радиолюбителството и никога няма да откаже помощ към някой. Името му е Васил.
Вече нещата седят по различен начин. Вече класовете са само 1 и 2 така, че в радиоклуба евентуално ще се провежда курс и изпит за клас 2. Двата класа се различават по това, че с клас 2 можеш да работиш само на УКВ докато с клас 1 можеш да излизаш и на КВ.
Радиоклубът за който говорим се намира в Пловдив.До колкото знам трябва да е на Ягодовско шосе точно до един прелез.Там си има човек който отговаря за радиолюбителството и никога няма да откаже помощ към някой. Името му е Васил.
- lz1kka
- Мнения: 295
- Регистриран на: Вто 25 апр 2006 9:57
- Автомобил: Audi S7
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
- Контакти:
musura написа:lz1kka написа:тя се нарича ECHOLINK.
имам един сървър в офиса на тази програмка, че двама от колегите ми са болни на тази тема
Я да попитам, защо много от позивните започват с LZ? (и двамата са LZxxxx)
LZ означава, че са от България.Всички български инициали започват така...
Последна промяна от lz1kka на Вто 31 май 2011 16:12, променено общо 1 път.
- maks
- Мнения: 2228
- Регистриран на: Чет 03 фев 2005 17:18
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: ЩО Е ТО РАДИОЛЮБИТЕЛ ?!
Стана ми интересно,пиши още.73lz1kka написа:...
Всичко хубаво за сега и по-нататък ще напиша по-подробни и интересни факти!
- joser
- Мнения: 1492
- Регистриран на: Съб 20 май 2006 17:54
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
lz1kka написа: Вече класовете са само 1 и 2 така, че ... Името му е Васил.
прав си, днес съм малко 'разсъгласувана' даже и за изпит за 1 клас се мисли в клуба! и е на пътя за Ягодово - след ЖП-прелеза, няма начин да го сбъркаш - само като видиш антените.
а LZ1CL -въпросният Васко е шеф на радиоклуба. който се интересува - на лс. ще дойде в клуба, ще дойде на някоя радиолюбителска сбирка, ще почете малко ще направи някоя-друга връзка за останалите - всеки с хобито си (1 или няколко)! но това не е за изпускане, просто всеки път откриваш нещо ново
- juve
- Мнения: 2255
- Регистриран на: Вто 07 мар 2006 22:43
- Автомобил: Pasat B3-Seat Leon TDI
- Двигател: AAZ - ALH
- Местоположение: Пловдив
а бе гледам тук запознати прииска ми се да попитам: А бе съществува ли още някъде понятието "предаване с ключ и приемане на слух " демек морзовата азбука ? Нещо бях чул, че завинаги се сваля от употреба ама от военните ли беше или от някои други съм пропуснал.... питам не за друго, ами ако си намеря някъде удостоверението от армията за клас 90знака приемане/предаване да го пратя с чиста съвест при тоалетната хартия ( и не за друго, ами защото вече не мога да приема и 2 знака камо ли 90 )
- juve
- Мнения: 2255
- Регистриран на: Вто 07 мар 2006 22:43
- Автомобил: Pasat B3-Seat Leon TDI
- Двигател: AAZ - ALH
- Местоположение: Пловдив
това не се забравя.
за 1 ден ще си припомниш всичко.
Ехааа какво щеше да е да си прав ! само че както всички знаят, за да дигнеш скорост трябва редовни занимания и мозъка ти само по мелодията да изпраща на ръката да запише знака нещо като условния рефлекс на Павлов с кучето и манджата.... а за 16 години моя е успял хубаво да затрупа подобни умения.... навремето можех с лекота да настроя предавателя на Р140, а сега май само мога да намеря пътя за кабината ( за което не давам гаранция ) ехх младост..... няма връщане
Върни се в “ОФФ-Топик - електроника, техника, обзавеждане”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 47 госта