Свързване на мотор от пералня

Компютри и интернет, аудио и видео, GSM, електроуреди и всяка друга техника, различна от автомобилната, обзавеждане
dreadx
Мнения: 315
Регистриран на: Нед 03 апр 2011 15:04
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Sofia

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот dreadx » Пет 21 апр 2017 22:00


Ох, добре де - вижда се от снимките на твоите платки, че пералнята за щастие, е достатъчно стара и управлението на мотора е реализирано точно със същия чип TDA1805C - как пък никой не прочете надписите по чиповете от снимките..?

Значи скъпото нещо - чипът го имаш. Имаш цялото управление за мотора (платката вероятно ще е малко по-голяма, спрямо тази от eBAY-a, понеже по нея има повече части и други екстри). Но да кажем, че от пералнята имаш над 99% от нужните части. Демек или трябва да се вземе платката от пералнята, да се проучи какво излишно да се махне от нея и да се ползва готова. Или да си поръчаш платката от eBAY (- която не знам дали забеляза, че май е само платка. А с частите трябва да се снабдиш допълнително - например да ги свалиш от стара пералня.)

И третият по-добър вариант за тези пари, дето ще ти дойде от eBAY 1 бр. платка - за толкова може да си поръчаш 10-20 такива платки. Ама трябва да си поиграеш да ги нарисуваш с CAD-програма.

Или ако ти трябват само 1-2 бр., може да ползваш снимката на тяхната платка (ще я изровиш от кода на страницата в голям формат) --> сваляш си я и си я рисуваш с PhotoShop, годна за отпечатване (трябва да я направиш в черно и бяло) -> и после можеш лесно да си направиш платка по някоя домашна технология с лазерен принтер.

Или ако е само за 1 бр. и някой има излишни часове за губене, може да се вземе универсална платка с дупчици (която обаче е относително по-скъпа), да се подредят частите, както са по снимката от eBAY и да се навърже схемата с жици вместо писти. Ама си е играчка, и утре като ти попадне още една такава пералня, много добре ще знаеш как става, но няма да ти се захваща да се занимаваш и да правиш поредната нова платка.

/* Това го казвам от опит, понеже всичките си "творчества" правя на точно такива универсални платки - но понякога ми е интересно само докато подкарам нещото. Ето, наскоро си направих един оборотомер за колата от някакви скрапови части, от които имам предостатъчно, за да произведа и количества, ама на кой ли ще са изпотрябвали. Взех една универсална платка с дупки, навързах частите, написах софтуера, подкарах го - добре работи - 4-LED цифри и мери с точност до 2-3 об./мин. - то пък на кой ли му пука за такава точност при 3000-5000 об./мин., (за двигателя на колата де). Виж ако го ползваме за шмиргела, ще е по-интересно да е точно.
Обаче сега ме мързи да взема същите части и да го направя на нова платка в някаква кутийка, подходящо за монтиране в колата - пак ще трябва да опъвам 30-40 жици, та така си и седи. И после, ако решим, че ще стане и за шмиргела, пак ли да опъвам жици - а, не..
Затова възможността да си правиш платки и да ги мултиплицираш в количества е сериозно предимство. Някой ден (и дано по-скоро да се наканя), може да си сваля програма за проектиране на платки, да я разуча - защото наистина не съм запознат с актуалните такива програми - и да си направя оборотомера за колата. Но за сега май ще си седи така още неопределено време.
Но като се заговорихме и се сетих, че става и за шмиргели, значи не е лошо по-скоро да се захвана с тази работа и да си нарисувам платките - хем може да ти направя и на теб някой обротомер за пералните, хем ще имам и за колата.. ;)
- и с това ако ти приличам на един човек, дето по три месеца се кани да си вдигне колата на крик, за да види какво хлопа - ами така е с непознатите неща - и много добре го знам. Когато се престраша да си сваля програмата за платките и като я инсталирам, ще поразгледам кое как се прави и може би ще станат лесно нещата.. ;)
*/

Затова в твоя случай вариантите ги виждам тези двата: - ако ще се правят няколко бр. от различни перални с този чип, не е лошо да се тръгне направо от eBAY-ската платка - да се прерисува и да си поръчаш повече такива платки. После на каквато и пералня да попаднеш, няма да разучаваш излишно схеми и платки - само сваляш частите и ги нареждаш на твоята платка и работи.
А ако е за 1 бр. (или за няколко броя от точно същия модел пералня), ще е най-правилно да се прецени как да се свърже готовата платка от пералнята и да не се хабят излишно пари и труд. Един път като се уточни свързването, после лесно ще можеш да използваш колкото имаш такива от същите (1:1 с тази) платки. Но попаднеш ли на различна пералня, пак ще трябва да се умува как да се свърже - понякога не е практично.

ktamen, много благодаря за забележката относно връзката между обороти/мощност и въртящ момент - ето и в OLX-а пише "регулатор на обороти със запазване на мощност" - маса народ явно ги бъркаме тези неща (- пък и аз много не съм се интересувал точно от ел.двигатели..)
Всъщност за тези приложения, които ги мислим, кое е по-важно - мощността, или да не губим от въртящия момент?

edit: От никъде не разбрах какъв е моделът на пералнята, но се загледах в надписите на платката. И като прочетох още малко се оказа, че платката не е някаква световно неизвестна.
- попаднах и в една тема от форума за перални, където я обсъждат, включително и дават схема по която може да се пусне.
http://www.tehcomservis.com/forum/topic ... 1&topic=45
А допълнителните чипове служели за защита от превишаване на оборотите - значи ще е най-добре да си я ползваш в оригиналния вид, хем ще е и най-евтино.

Последна промяна от dreadx на Пет 21 апр 2017 23:11, променено общо 1 път.




Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2377
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5
Двигател: CFFB AVF
Местоположение: Пловдив

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот Vasseto » Пет 21 апр 2017 23:10


Тъкмо и аз щях да ти дам този адрес заедно с схемата. Огледай от pdf-то на чипа късе се вързва потинциометъра и така ще се ориентираш къде се намира на тази платка. Да не се мъча аз сега.

Тук има схема на тази платка, но ми се занимава сега да се регистрирам.


Потребителски аватар
milmar
VW експерт
Мнения: 4516
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот milmar » Съб 22 апр 2017 0:44


dreadx написа:Ох, добре де - вижда се от снимките на твоите платки, че пералнята за щастие, е достатъчно стара и управлението на мотора е реализирано точно със същия чип TDA1805C - как пък никой не прочете надписите по чиповете от снимките..?....

Не че никой не се е сетил (справка предната страница), но явно няма значение за хората, които само пишат, както и да е :th_up.

dreadx написа:....Значи скъпото нещо - чипът го имаш.....

Чипът е най-евтиното нещо в случая. Може би само времето е по-евтино, за който го има в изобилие.

dreadx написа:....И третият по-добър вариант за тези пари, дето ще ти дойде от eBAY 1 бр. платка - за толкова може да си поръчаш 10-20 такива платки. Ама трябва да си поиграеш да ги нарисуваш с CAD-програма......

Препоръчвам Altium, Cadence, Mentor Graphics

Камен го обясни с две думи, но не го осъзнавате: механичната мощност на вала на ел двигател е P=M * n (въртящ момент по скоростта на въртене "омега").
За да запазиш мощността при по-малки обороти, трябва ти по-голям въртящ момент. Правилно е да стане с някаква предавка- става "автоматично".
При колекторните мотори специално, въртящият момент е правопропорционален на тока в намотката му. Няма как при работа на мотора на обороти 10 пъти под номиналните да му запазиш мощността, дори с китайска платка :biggrin , даже и правена на Mentor Graphics. На предната страница написах, че в такъв режим лесно ще го изгориш, защото токът му се повишава много, когато го натовариш. А шмиргела в никакъв случай не е лек товар.


dreadx
Мнения: 315
Регистриран на: Нед 03 апр 2011 15:04
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Sofia

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот dreadx » Съб 22 апр 2017 1:01


Е не е вярно, отделих поне три секунди, за да обмисля какво си написал на предната страница:
milmar написа:И аз това щях да кажа, пералнята си има същото управление, със същия чип най-вероятно.

-- това, че "най-вероятно е със същия чип" означава ли, че предполагаш, че може би е така - или означава, че си видял снимките - при което щеше да отпадне такава приблизително голяма вероятност и направо да напишеш, че е със същия чип?

/- и все пак много се учудих, че си написал това, а накрая завършва с "най-вероятно"/ - понеже по-вероятното е все пак да си видял снимките. Но минимална вероятност има и да не си ги видял - ако например не са се отворили нещо. -- абе бая се чудих защо си написал "най-вероятно" - повече от 3 секунди със сигурност.)

Колкото до ел. двигателите - наистина не съм се занимавал с такива и сега всичко чета с интерес. Със софтуер за дизайн на PCB също не съм се занимавал скоро - сега ще има да чета три седмици коя програма е най-подходяща за дребните глупости, които си правя и т.н..

p.s. За цената на чипа наистина съм се заблудил, ама и не съм го търсил --> някой беше писал някъде, че е много стар и трудно се намирал и беше споменал някакви цени от 18-19 лв.
(- ама кой знае какво съм чел и къде). След като ми обърна внимание, потърсих за цени и гледам, че се намира за по 4-5 лв.

И сега какъв е вариантът да се направи шмиргел или циркуляр с този мотор? - може би да използва оригиналната предавка от пералнята като междинна, обаче да я скрие в някое шкафче (за да не стърчи повече от колелото на циркуляра), а на оста й да сложи малка ролка, която да предава 1:1 по-нагоре движението към оста на диска?


Потребителски аватар
Iezekil
Мнения: 6187
Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
Автомобил: Passat B4 Variant
Двигател: RP 94
Местоположение: Шумен

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот Iezekil » Съб 22 апр 2017 7:34


Ае,хора,верно не четете бе.
Чипа е същия и се вижда,защото съм го снимал.Чипа е евтин,гола платка също.Искахте снимка на платката,за да видите може ли да се подкара,нали?Ако може,как?
За това и написах вариант-пращам чипа на човека,спазарявам малка отстъпка за оорудваната платка.
Пуснах линк на въпросната джаджа,руско производство.Човека с клипа я чертал и поръчал,вярвам,същите платки продават и в ибея.Продават ги и в Русия.В Китай не ги намирам,явно не са се сетили за перални.
Вариант с поръчване на десетки платки или чипове не е вариант.В моите очи една е достатъчна.Даже да се направят 2 или 3 изделия с моторчета,просто прехвърлям кутията и ползвам,което ми потрябва.
Модела на пералнята е в пдф файла,който качих,понеже искахте схеми.Е,за какво?
Тоя от ОЛХ ползва същите платки.Явно ги е купил по идеята ви-на едро.Сложил си е само 20лв/явно/,оправдано е.
В линковете му има клип,в който се опитва да спре мотора с дъска.Мотора не спира,тая мощност ми е достатъчна.
Предложих да платя на някой колега с нужните познания...и желание.
Това е за Камен,който очевидно е опортюнист и обича да спори с мен....и да губи.
Обяснявам бавно:Имам мотор от пералня направен на шмиргел.Мотора е 40 вата и естествено спира при натоварване.Ако искам да си заточа секач или бургия,това се прави бавно и галещо,и пак спира.На тази база за сравнение,тоя универсален 7 килограмов четков мотор ще е фурия.Ако погледнете през моите очи има ред предимства,като най-голямото му е,че работи на всякакво напрежение,което го прави доста мобилен и удобен.После като знам тая пералня как са я тъпкал с одеяла,с крак и никога не е отказвала да върти/сравнена със Силтала на бабата/,кво да говорим за изгаряне например?Тока през платката винаги е номиналния за мотора,риск от претоварване няма.
А и аз няма да издевателствам де.А и споменах 2 пъти,че има вариант да ползвам ремъка.Толкова по темата със смисъла.Залагам 1лв.,че ще съм доволен.За това и споменах няколко пъти точно шмиргел-най елементарното изпълнение.
До тук в тази тема ценното беше съвета за клиповете,за което благодаря.Никой не отговори кое как се мери,там видях.
Попитах за въпросния Бошовски регулатор за дрелка, все пак-същото изпълнение и предназначение ли има,като въпросната платка?
Попитах и защо има 3 извода от статора мотора,каква е идеята?


Потребителски аватар
samo_pechka
VW експерт
Мнения: 6724
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: yamaha drag star 1100
Двигател: V-twin 2002

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот samo_pechka » Съб 22 апр 2017 8:18


Iezekil написа:Попитах и защо има 3 извода от статора мотора,каква е идеята?

Фаза, нула, маса :rolleyes снимай ги да ги видя . Или ако си качил нещо, покажи го пак :redface


Потребителски аватар
ktamen
VW експерт
Мнения: 5408
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот ktamen » Съб 22 апр 2017 8:21


Iezekil написа:Тока през платката винаги е номиналния за мотора,риск от претоварване няма.

Токът през платката е пропорционален на натоварването. Платката следи оборотите и при спадане им подава повече ток за да ги поддържа. Ако претовариш моторчето 10 пъти, токът през него също ще се увеличи 10 пъти и загряването ще се увеличи 100 пъти. Ако не усетиш пушеците достатъчно бързо, моторчето ще се подпали.
Регулаторът на флекса има защита за такива случаи, при претоварване изключва.
Дъската натоварва на твърде малък радиус, демек малък въртящ момент, шмиргеловият диск пак с такъв малък диаметър ли ще е? С предавка ще стане много обемно, сложно и скъпо и изключително шумно.
Вземи си трифазен двигател от вторични. от 550Вт нагоре и 2900 оборота. Шмирелът ще стане надежден, евтин и тих. Ако ще си правиш бормашина си търси пак подобен двигател, но с минимални обороти. Моята бормашина се върти от 370Вт, 900об/мин.


Потребителски аватар
Iezekil
Мнения: 6187
Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
Автомобил: Passat B4 Variant
Двигател: RP 94
Местоположение: Шумен

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот Iezekil » Съб 22 апр 2017 8:39


Ето го моето шмиргелче,няма ли да съм доволен от новото?
Че няма риск от претоварване го казват в няколко клипа.Предполагам е заложено в чипа.Отделно има и термо защита...някъде.
Трите извода са 3 извода,замерих кои ми трябват и се оказа,че всъщност на другата букса/мъжка/кабелите са 6.На практика единия извод от статора не се ползва,най-горния.Така и така ще ползвам оригиналната букса.
Мислех да го включа през платката на пералнята,ползвайки цялата инсталация,но се сетих,че имаше проблем.А и ми се вижда издала багажа едната дълга пръчка на платката.
Прикачени файлове
CIMG4790.JPG


Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2377
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5
Двигател: CFFB AVF
Местоположение: Пловдив

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот Vasseto » Съб 22 апр 2017 12:43


Iezekil написа:...А и ми се вижда издала багажа едната дълга пръчка на платката.



Колега,
що се занимаваш с глупости по чиповете? Купи това което съм дал. Свържи мотора по схемата от руснака на 4.26 мин от клипа. Пробвай го каква мощност ще изкара. И тогава чак ако не ти хареса си купи това от ОЛХ.


Потребителски аватар
Iezekil
Мнения: 6187
Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
Автомобил: Passat B4 Variant
Двигател: RP 94
Местоположение: Шумен

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот Iezekil » Съб 22 апр 2017 18:37


Това не става,колега.Видях ги в китайски сайт,дават го за лампи основно,бързовари,котлони.Струва долар и половина в момента,с безплатна доставка.Друг е въпроса,каква е разликата между резистентен и индуктивен товар...щото там го дават за резистенти товари.


dreadx
Мнения: 315
Регистриран на: Нед 03 апр 2011 15:04
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Sofia

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот dreadx » Съб 22 апр 2017 20:09


Абе аз си мислех, че тази платка от пералнята е с кой-знае какви глупости по нея излишни и несвързани с управлението на мотора, дето само да пречат. А то се оказа, че пералнята си е с най-обикновен програматор, а този модул си е изцяло за управление на мотора - по схемите цитирани по-горе може да се свърже направо и да тръгне.
Програматорът има едно моторче, което върти един вал с програмни колела с гърбици, които натискат определени контакти - а тази платка, като й пусне ток на определени входове избира режимите за въртене при пране, за центрофуга и т.н. Нищо не трябва да сменяваш по платката, ами направо може да се ползва. В българския форум бяха дали схема на свързване - евентуално трябва да свалим и схемата, дето я даде Vasseto от словенския форум, за да я огледаме. И да преценим къде да закачим потенциометър, за да си избираш оборотите, понеже май е на някакви фиксирани стойности така, както е направено в пералнята. Няма да е никак сложно да се ползва готовата платка.

А за готови платки имах предвид, че като изключим труда по начертаването на платката във вид, че да можеш да предадеш проекта на платкаджийница и там да ти я направят (което ако не си я чертаеш ти, пак трябва да платиш на някой) - самите платки ще излязат може би по 3 лв. на платка. Но няма да е нужно, като ще се ползва готовия модул от пералнята.

Дори да ти се вижда някоя част по платката повредена, по-лесно ще е да се ремонтира платката от пералнята - това дето казваш "пръчка" сигурно е някой от резисторите, за които е нормално да греят и ако ти изглежда поопушен, пак не е гаранция че не работи - а и лесно ще се намери друг, за да се смени.

Предполагам, за пишещите в темата - че не сме ти казали още да ни пращаш частите по ЕКОНТ, за да ги свържем и тестваме, понеже: - Имаме схеми на чипа, на платката и на пералнята - и така ще стане, няма да е сложно.
Но тези 10-15 лв. дето ще ги дадеш за ЕКОНТ, по-добре свали схемите от линковете и отиди в някой сервиз за битова техника в Шумен - за перални, за телевизори - и ги питай дали за толкова 15 лв. няма да ти го свържат и да заработи.

А междувременно може да видиш как се прави шмиргел от харддиск - много хубава работа върши за някои неща, като заточване на отвертки, свредла и др. такива. - и не е 500 вата ;)
-- колко ли вата е всъщност - на 12 волта, 1-2 ампера -> ха: няма и 30-тина вата на 5600 rpm.. ;)


Потребителски аватар
ktamen
VW експерт
Мнения: 5408
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот ktamen » Нед 23 апр 2017 8:15


На предната страница има картинка на лидълски шмиргел. Той е 10 пъти по-добър от това, което ще направиш и не е по-скъп.
Аз от 10 години ползвам шмиргел от Илиенци за 28лв.


Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2377
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5
Двигател: CFFB AVF
Местоположение: Пловдив

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот Vasseto » Нед 23 апр 2017 11:04


Iezekil написа:Това не става,колега.Видях ги в китайски сайт,дават го за лампи основно,бързовари,котлони.Струва долар и половина в момента,с безплатна доставка.Друг е въпроса,каква е разликата между резистентен и индуктивен товар...щото там го дават за резистенти товари.


Как разбра че не става?????
Обяснявам бавно за да може да ме разбереш. Твоята платка и това дето съм ти дал е едно и също нещо относно силовата верига (т.е. какъв е товара- резистивен или реактивен). Това в ОЛХ е същото. Почти всички въртящи ръчни инструменти с регулиране на оборотите са изпълнени по абсолютно същия начин. Давам ти и схемата на това което ще купиш от китайските сайтове и е изпълнена в повечето ръчни инструменти с регулиране на оборотите (бормашини дремели, ъглошлайфове, полирмашини и др.

P.S. Разликата между товарите от Уикипедия.
Прикачени файлове
1.png


Потребителски аватар
ktamen
VW експерт
Мнения: 5408
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот ktamen » Нед 23 апр 2017 12:56


Vasseto написа:е товара- резистивен или реактивен

Къв е тоя резистивен товар и за кво се бори :gruebel
ПП Димерът за лампа също става за регулиране на оборотите, ама моторчето ще е напълно неизползваемо с такова регулиране, защото оборотите ще спадат твърде много при натоварване.


Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2377
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5
Двигател: CFFB AVF
Местоположение: Пловдив

Re: Свързване на мотор от пералня

Мнениеот Vasseto » Нед 23 апр 2017 14:01


"резистивен" да се чете активен. Подведох се по неговите писаници за "резистентен".


С послеписа не си много прав, става и работи задоволително- почти много добре. Пробвано е и работи. А и както написах почти всяка бормашина е по тази схема. Да не би те да не работят.



Върни се в “ОФФ-Топик - електроника, техника, обзавеждане”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 3 госта