Наближава :arrow УЗАНА (24-26 август 2018 г.)

Разлика между реле и контактор?

Компютри и интернет, аудио и видео, GSM, електроуреди и всяка друга техника, различна от автомобилната, обзавеждане
Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2232
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5
Двигател: CFFB AVF
Местоположение: Пловдив

Разлика между реле и контактор?

Мнениеот Vasseto » Чет 06 дек 2007 19:19


Голям спор падна с колегата.
Защо на едното му викат реле ,а на другото контактор.
Моля помогнете!




Потребителски аватар
proxy
Мнения: 257
Регистриран на: Нед 15 апр 2007 11:35
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот proxy » Чет 06 дек 2007 20:20


Контактора се използва за много по големи токове, двигателите се пускат през контактори, доколкото съм учил поне.

Това което се сещам като разлика е така наречената релейна характеристика на релето. Ще се опитам да го обясня.
Ако на бобината на едно реле подадеш напрежение и започнеш да го повишаваш от 0 до номиналното му напрежение, релето ще включи на x волта. Но когато започнеш да намаляваш напрежението от номинално до 0, то няма да изключи на x волта, а на по ниско напрежение. Също като хистерезис е известно това явление.
Това не съм го чувал за контакторите.
Поне това съм научил от книгите, поправете ме ако греша.


Потребителски аватар
GodLike
Мнения: 2122
Регистриран на: Чет 19 яну 2006 9:27
Автомобил: VW Sharan Bisiness
Двигател: 1.9TDI AUY 2005
Контакти:

Мнениеот GodLike » Чет 06 дек 2007 20:22


релето е за сравнително малък ток, а конатакторът за голям ток (говоря за ток, не за напрежение):wink:


Потребителски аватар
Plarol
Мнения: 298
Регистриран на: Сря 01 мар 2006 21:12
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: s.Dobroslavci-Sofiisko

Мнениеот Plarol » Чет 06 дек 2007 20:36


Оперативната верига на релето е за постоянен ток, а на контактора за променлив.

Или

Релето се задейства с постоянен ток.А Контактора с променлив.
Разликата е в магнитните им системи.


Потребителски аватар
vaskoto1
майстор Падна ли ми!
Мнения: 11963
Регистриран на: Пон 12 юли 2004 16:34
Автомобил: Passat B35i
Двигател: AGG
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот vaskoto1 » Чет 06 дек 2007 20:39


освен всичко описано дотук-простия брой на контактите в контактора...
но пък може да се произведе и реле с Н контакта-така че...
контактора принципно е голямо реле... :roll:
и той има хистерезис-не е много лесно...
отделно дето прав или крив тока-все е електромагнит
май само големината на силовия ток ги разделя в категории.

п.с. васе ако знаеш колко време ми требва да обясня на братовчед ми защо се вика клапан след като не клапа...mhihi mhihi mhihi

Последна промяна от vaskoto1 на Чет 06 дек 2007 20:41, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
proxy
Мнения: 257
Регистриран на: Нед 15 апр 2007 11:35
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот proxy » Чет 06 дек 2007 20:40


Plarol грешиш. Има релета както за постоянен, така и за променлив. Друг е въпроса за вибрациите, в контактната система и тн.
Правил съм лабораторни упражнения по "Електромеханични устройства" точно на релета.


Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9355
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Благоевград
Контакти:

Мнениеот L&R » Чет 06 дек 2007 20:43


Контакторът е апарат за управление с две устойчиви положения (включено и изключено), чието задвижване е атоматично (пневматично, хидравлично, електромагнитно). Контакторите служат да включват, пропускат и изключват токовете на електрическите вериги и устройства (главно електродвигатели) при обичайни условия на работа, включително и токове на претоварване.

Най- разпространени са електромагнитните контактори.


пневматично реле не съм виждал :lol:


Потребителски аватар
Plarol
Мнения: 298
Регистриран на: Сря 01 мар 2006 21:12
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: s.Dobroslavci-Sofiisko

Мнениеот Plarol » Чет 06 дек 2007 20:48


proxy написа:Plarol грешиш. Има релета както за постоянен, така и за променлив. Друг е въпроса за вибрациите, в контактната система и тн.
Правил съм лабораторни упражнения по "Електромеханични устройства" точно на релета.


Хайде дайте по точни обяснения тогава.


Потребителски аватар
gr_kanev
Доктора
Мнения: 5650
Регистриран на: Пон 09 окт 2006 9:01
Автомобил: VW Transporter T5 2006
Двигател: AXD
Местоположение: Търговище

Мнениеот gr_kanev » Чет 06 дек 2007 22:02


В силнотоковата техника (само не ме карайте да определям кое е силнотокова и кое - слаботокова техника) контактор се нарича устройството, задействано от променлив ток, а реле - същото, но управлявано от постоянен ток. В слаботоковата техника всичко е реле - без значение дали се управлява от постоянен или променлив ток.


Потребителски аватар
kris11
Мнения: 11747
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Мнениеот kris11 » Чет 06 дек 2007 22:56


gr_kanev написа:В силнотоковата техника (само не ме карайте да определям кое е силнотокова и кое - слаботокова техника) контактор се нарича устройството, задействано от променлив ток, а реле - същото, но управлявано от постоянен ток. В слаботоковата техника всичко е реле - без значение дали се управлява от постоянен или променлив ток.


Има и постоянно токови контактори - на 24 V, а 110V i 220V . За 110 и 220 V си спомням , че означението им беше К11 ПМ -само бубините бяха различни. 24V се произвеждаше в ел.апаратурния в Пловдив по спец. заявка, но означението вече не помня. И 3 те моделя бяха със специално импрегнирана бубина.
Използваха се в по-старите модели НРЛС - в "Черно море" .


Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 18309
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Sharan 7M
Двигател: AFN
Местоположение: Пловдив

Мнениеот radotom » Чет 06 дек 2007 23:04


Vasseto, крайно време е да се намесиш, бате, и да обясниш, че основната разлика е, че в контакторите има искрогасителна камера :!:
Schnider (чете се Шнайдер) имат релета, които на външен вид по нищо не можеш да ги различиш от 9А контактор. Не помня наизуст серията, но се произвеждат както за променлив, така и за постоянен ток, и на различни напрежения на бобината. Разликата е само, че липсват тези камери (всъщност са едни пластини)
Ти няма ли да дойдеш най-сетне на сбирка, че ще изветрее бирата, бря!

Последна промяна от radotom на Чет 06 дек 2007 23:51, променено общо 2 пъти.


pacohaker
Мнения: 414
Регистриран на: Пет 30 мар 2007 18:13
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Разкопания град

Мнениеот pacohaker » Чет 06 дек 2007 23:05


хайде да ви светна,релето и контактора могат да бъдат на всякакви напрежения 3,6,9,12,24,36,48,110,220 и 380v както за постоянно така и за променливо напрежение,разликата е че релето е за монтаж на цокъл или запояване ,а контактора е с болчета :wink:


Потребителски аватар
nii
Незабравим член
Мнения: 4015
Регистриран на: Пон 24 яну 2005 13:33
Автомобил: Golf 2 Automatic
Двигател: RP
Местоположение: кръчмата
Контакти:

Мнениеот nii » Пет 07 дек 2007 9:06


radotom написа:Vasseto, крайно време е да се намесиш, бате, и да обясниш, че основната разлика е, че в контакторите има искрогасителна камера :!:
Schnider (чете се Шнайдер) имат релета, които на външен вид по нищо не можеш да ги различиш от 9А контактор. Не помня наизуст серията, но се произвеждат както за променлив, така и за постоянен ток, и на различни напрежения на бобината. Разликата е само, че липсват тези камери (всъщност са едни пластини)
Ти няма ли да дойдеш най-сетне на сбирка, че ще изветрее бирата, бря!

CA2 е серията помощни контактори (на практика релета)
RMN са прости релета
LC е гамата контактори.
пише се Schneider Electric
контактора пуска мотори, релето - други консуматори или оперативни вериги.
тоест контактора е пригоден за индуктивни товари а релето за резистивни.

и стига сте говорили глупости всичките :)

п.с. да добавя - напрежението на бобината няма никакво значение.
в повечето контактори веригата се прекъсва на 2 места за да се намали искренето, в релето само на 1 място.

Последна промяна от nii на Пет 07 дек 2007 9:09, променено общо 2 пъти.


One
Мнения: 3591
Регистриран на: Чет 10 юни 2004 9:18
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот One » Пет 07 дек 2007 9:06


pacohaker написа:хайде да ви светна,релето и контактора могат да бъдат на всякакви напрежения 3,6,9,12,24,36,48,110,220 и 380v както за постоянно така и за променливо напрежение,разликата е че релето е за монтаж на цокъл или запояване ,а контактора е с болчета :wink:


ахахаха смех ;)
и релетата и контакторите могат да се монтират както върху шина така и върху платка или с винтове за панел въпрос на конструкция
както и за двете могат да са на произволно напрежение и ампераж
е вече за над 30А е несериозно да се говори за реле въпреки, че съм виждал някакви китайски 60А релета :):):)

както каза ваското1 контактора е просто по-голямо реле - това е!


Потребителски аватар
mely
Мнения: 2709
Регистриран на: Пет 26 авг 2005 10:28
Автомобил: Citroen C crosser
Двигател:
Местоположение: Стара Загора

Мнениеот mely » Пет 07 дек 2007 9:11


vaskoto1 написа:освен всичко описано дотук-простия брой на контактите в контактора...
но пък може да се произведе и реле с Н контакта-така че...
контактора принципно е голямо реле... :roll:
и той има хистерезис-не е много лесно...
отделно дето прав или крив тока-все е електромагнит
май само големината на силовия ток ги разделя в категории.

п.с. васе ако знаеш колко време ми требва да обясня на братовчед ми защо се вика клапан след като не клапа...mhihi mhihi mhihi
:applause: Така е вервай ми



Върни се в “ОФФ-Топик - електроника, техника, обзавеждане”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Re5Pec7 и 8 госта