Разлика между реле и контактор?

Компютри и интернет, аудио и видео, GSM, електроуреди и всяка друга техника, различна от автомобилната, обзавеждане
emo-gar
Мнения: 3443
Регистриран на: Съб 16 сеп 2006 23:13
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София,Lantra 1.5 ,Golf 3-ABS,Vento-R.I.P.

Мнениеот emo-gar » Пет 07 дек 2007 23:22


Да се обадя и аз по темата, доста практика имам, но са малко релетата , които комутират( превключват) вериги с напрежение над 220в.Просто разстоянията между контактите им са малки, то и релетата са малки и за това е така.По- големите релета ги викат контактори.И да задълбая по -навътре... има и solid state релета, които покриват комутационните условия на контактори за 40-100 ампера[/i]




Потребителски аватар
Ronin
Мнения: 1025
Регистриран на: Съб 10 юни 2006 16:59
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив Kia ceed 16V 109 к.с
Контакти:

Мнениеот Ronin » Пет 07 дек 2007 23:41


Plarol написа:Оперативната верига на релето е за постоянен ток, а на контактора за променлив.

Или

Релето се задейства с постоянен ток.А Контактора с променлив.
Разликата е в магнитните им системи.


Сигорен ли си ? :wink:

emo-gar написа:Да се обадя и аз по темата, доста практика имам, но са малко релетата , които комутират( превключват) вериги с напрежение над 220в.Просто разстоянията между контактите им са малки, то и релетата са малки и за това е така.По- големите релета ги викат контактори.И да задълбая по -навътре... има и solid state релета, които покриват комутационните условия на контактори за 40-100 ампера[/i]


От вчера имам релета колкото една четвърт кибритена кутийка с 220 В първична намотка и 40 А вторична за цена от 9 лв. за бройка с ддс


L&R написа:
Контакторът е апарат за управление с две устойчиви положения (включено и изключено), чието задвижване е атоматично (пневматично, хидравлично, електромагнитно). Контакторите служат да включват, пропускат и изключват токовете на електрическите вериги и устройства (главно електродвигатели) при обичайни условия на работа, включително и токове на претоварване.

Най- разпространени са електромагнитните контактори.


пневматично реле не съм виждал :lol:



Има ...има.....питай някой авиатор


morpheum
Мнения: 2
Регистриран на: Нед 09 дек 2007 15:31
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот morpheum » Нед 09 дек 2007 15:36


Разликата е в това, че контактора се задейства през реле.


Потребителски аватар
Ronin
Мнения: 1025
Регистриран на: Съб 10 юни 2006 16:59
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив Kia ceed 16V 109 к.с
Контакти:

Мнениеот Ronin » Нед 09 дек 2007 16:37


morpheum написа:Разликата е в това, че контактора се задейства през реле.


А не можели и да е от ключ,друг контактор,дефекнотокова защита и поне 200 други подобни устройства ......поста ти е безмислен


Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7882
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: SX4 M16A B4 Syncro AGG
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот zfa159 » Нед 09 дек 2007 19:00


Съвсем не съм съгласен с повечето мнения.
Ралзиката е съвсем проста реално погледната.
В сградните ел.инсталации релето се нарича контактор.Това му е наименованието примерно при производители като Moeller,Schneider,GE и т.н.
При електрониката и нисковолтовите ел.схеми се води Реле.
Релета има с по 66 контакта,управляващо напрежение от 1.5V до 220V,за право и променливо напрежение.Конатите съответно са за малки или големи токове.
Контакторите са същото нещо ама обособено като отделен модул,който не е предвиден да се запоява а да се вгражда в Ел.табло или проводниците да се завинтват с отвертка.Контатките и тук може да са маломощни или мощни.Има контактори за по 6A (за релета пък има за по 10-20A) и за по 600А (те такива релета няма рабзира се ама принципната разлика коментираме).
Контакторите основно се характеризират с това,че по-мощните имат специални искрогасители (при някои мощни това е трансформаторно масло,при други специален газ,при трети просто по-специален материал на пъпките които релано са контактната повърхност).При релетата важи само това с пъпките защото не са предвиждани за огромни тоци.
Затова да кажем в колите ел.инсталациите се водят с релета а ел.таблата в сградите и т.н. се водят с контактори.
Иначе контактори има за по 6A монофазни (управляват една верига) а има и релета по 75А пак за една верига (това,което пали консуматорите,които са през контактния ключ при повечето автомобили).
Това е разликата общо взето.Не съм си издържал съвсем добре технически поста ама от компютърджия (макар и работещ във фирма,занимаваща се с електроизграждане),завършил промишлена електроника.....толкова 8)
Успех!


Потребителски аватар
Ronin
Мнения: 1025
Регистриран на: Съб 10 юни 2006 16:59
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив Kia ceed 16V 109 к.с
Контакти:

Мнениеот Ronin » Нед 09 дек 2007 20:11


Релета има и за вграждане в ел.табла и др. подобни,Релета за голям ток също има подобни релете се използват за блокировки на климатична техника,пожароизвестителна ,асансиорна блокировка ,вентилационна техника и още много други...аз също професионално вграждам релета и контактори по гореизброените системи,и основно пожароизвестителни....много интересен спор.... :D


Основната разлика между контактор и реле е механиката на котвата ,при релетата такава почти няма докъто при контактора тя е развита с цел да няма случай на залепване (Не че не се е случвало) да няма случайно сработване от вибрации и всичко това е с цел стабилна работа при големи токове и евентуално високи напрежения на комутиране.....както казах по горе има и релета с подобни параметри но има стандарти и правила в електрото които при дадени обстоятелства недопускат използване на релета а на контактори


morpheum
Мнения: 2
Регистриран на: Нед 09 дек 2007 15:31
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот morpheum » Нед 09 дек 2007 20:52


Ronin написа:
morpheum написа:Разликата е в това, че контактора се задейства през реле.


А не можели и да е от ключ,друг контактор,дефекнотокова защита и поне 200 други подобни устройства ......поста ти е безмислен


Не може от ключ, контактора трябва да се задейства автоматично, иначе се нарича реле. Най- често това става чрез електромагнит, който се задейства от реле. От какво е управлявано това реле е отделен въпрос, може и да е от "дефектнотокова защита и поне 200 други подобни устройства."


Потребителски аватар
Plarol
Мнения: 298
Регистриран на: Сря 01 мар 2006 21:12
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: s.Dobroslavci-Sofiisko

Мнениеот Plarol » Нед 09 дек 2007 21:09


:039:


Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7882
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: SX4 M16A B4 Syncro AGG
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот zfa159 » Нед 09 дек 2007 21:41


Можем да си спорим с години и всеки ще е прав за себе си :lol:
Контактора наистина има по-особен механизъм на котавата ама има и такив релета както пък и контактори с механизъм на котвата като на реле.Безспорно и двете имат случайни задействания.
Wikiedia мисли така :
Контакторът е апарат за управление с две устойчиви положения (включено и изключено), чието задвижване е атоматично (пневматично, хидравлично, електромагнитно). Контакторите служат да включват, пропускат и изключват токовете на електрическите вериги и устройства (главно електродвигатели) при обичайни условия на работа, включително и токове на претоварване.
Реле́ — электрический аппарат, предназначенный для коммутации электрическиx цепей (скачкообразного изменения выходных величин) при заданных изменениях электрических или не электрических входных величин. Широко используется в различных автоматических устройствах. Различают электрические, пневматические, мехнические виды реле, но наибольшее распространение получили электрические (электромагнитные) реле.
Кажи-речи излиза,че е едно и също нещо ама с две имена и някак си се е получило разделение между различните видове релета/контактори и определен вид се отнася (явно неправилно) към едното от двете имента.Във wikipedia са дали съвсем просто обяснение за едното и за другото което е обобщаващо (не се впускат в това,че има такива с по 2 или 3 контакта и мощни и по-маломощни) и точно това показва колко са еднакви всъщност двете понятия и че говорят за практически едно и също нещо.


scruc
Мнения: 326
Регистриран на: Вто 20 фев 2007 0:11
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот scruc » Нед 09 дек 2007 21:57


Това е като да търсим каква е разликата между Хеликоптер и Вертолет


Реле=Контактор
Контактор=Реле
Вертолет=Хеликоптер
Хеликоптер=Вертолет


emo-gar
Мнения: 3443
Регистриран на: Съб 16 сеп 2006 23:13
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София,Lantra 1.5 ,Golf 3-ABS,Vento-R.I.P.

Мнениеот emo-gar » Нед 09 дек 2007 22:16


Темата става като 100-годишната война.Пак повтарям , релето комутира вериги със сравнително ниски напрежения(напр. до 220в.).Това е обусловено от малкото разстояние между контактите му, докато спокойно може да се намерят контактори за комутация на вериги над 400в.Правете ралика между ток и напрежение.И една особеност на релето - по- бързодействащо е, това е заради по-малката маса на подвижните елементи. Някой по-горе написа ,че имал релета като кибритена кутийка за 40 ампера, а нека да го сложи да цъка на промишлен бойлер с 380в захранване и "скромните" 25-30 ампера на фаза, пък да видим колко ще живее. Да , релето е буфер между нискомощни и високомощни вериги [/i]


Потребителски аватар
Ronin
Мнения: 1025
Регистриран на: Съб 10 юни 2006 16:59
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив Kia ceed 16V 109 к.с
Контакти:

Мнениеот Ronin » Нед 09 дек 2007 22:43


morpheum написа:
Ronin написа:
morpheum написа:Разликата е в това, че контактора се задейства през реле.


А не можели и да е от ключ,друг контактор,дефекнотокова защита и поне 200 други подобни устройства ......поста ти е безмислен


Не може от ключ, контактора трябва да се задейства автоматично, иначе се нарича реле. Най- често това става чрез електромагнит, който се задейства от реле. От какво е управлявано това реле е отделен въпрос, може и да е от "дефектнотокова защита и поне 200 други подобни устройства."


А ПВО-то как работи бре колега нормално отворен КЛЮЧ за вкл. на контактор с самозадръжка и нормално затворен ключ за изкл. Малееее......говориш с електротехник все пак...


emo-gar написа:Темата става като 100-годишната война.Пак повтарям , релето комутира вериги със сравнително ниски напрежения(напр. до 220в.).Това е обусловено от малкото разстояние между контактите му, докато спокойно може да се намерят контактори за комутация на вериги над 400в.Правете ралика между ток и напрежение.И една особеност на релето - по- бързодействащо е, това е заради по-малката маса на подвижните елементи. Някой по-горе написа ,че имал релета като кибритена кутийка за 40 ампера, а нека да го сложи да цъка на промишлен бойлер с 380в захранване и "скромните" 25-30 ампера на фаза, пък да видим колко ще живее. Да , релето е буфер между нискомощни и високомощни вериги [/i]


Аз имам такива релета и колкото и невероятно да ти звучи няколко такива релета ми управляват бойлера 3500 Вата 15,9 Ампера ,друго управлява климатик 1 киловат,трето такова управлява цирколационна помпа ,четвърто осветлението в жилището ми...всичко това е навързано на един слаботоков комутатор на LPT-то на едно сървърче и то през един модул на неомонтана дерижира оркестара като аз имам достъп през нет-а до всичко в къщи и много други неща :wink: Именн заради тези малки,безшумни релета измахах контакторите от елтаблото ми


Потребителски аватар
nii
Незабравим член
Мнения: 4204
Регистриран на: Пон 24 яну 2005 13:33
Автомобил: Golf 2 Automatic
Двигател: RP
Местоположение: кръчмата
Контакти:

Мнениеот nii » Нед 09 дек 2007 23:05


emo-gar написа:Темата става като 100-годишната война.Пак повтарям , релето комутира вериги със сравнително ниски напрежения(напр. до 220в.).Това е обусловено от малкото разстояние между контактите му, докато спокойно може да се намерят контактори за комутация на вериги над 400в.Правете ралика между ток и напрежение.И една особеност на релето - по- бързодействащо е, това е заради по-малката маса на подвижните елементи. Някой по-горе написа ,че имал релета като кибритена кутийка за 40 ампера, а нека да го сложи да цъка на промишлен бойлер с 380в захранване и "скромните" 25-30 ампера на фаза, пък да видим колко ще живее. Да , релето е буфер между нискомощни и високомощни вериги [/i]


ето кой е слушал на лекции ;)
п.с. има контактори способни да комутират 6000 волта
а Шнайдер правят до 2750 ампера...


scruc
Мнения: 326
Регистриран на: Вто 20 фев 2007 0:11
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот scruc » Нед 09 дек 2007 23:09


emo-gar написа: Някой по-горе написа ,че имал релета като кибритена кутийка за 40 ампера, а нека да го сложи да цъка на промишлен бойлер с 380в захранване и "скромните" 25-30 ампера на фаза, пък да видим колко ще живее. [/i]


Колега айде като не си запознат недей да пишеш глупости, това че не си ги виждал в кварталната железария не означава че не съществуват.Руснаците (а и други наций) имат технологий за който не си и чувал да не говорим да си ги виждал , тези технологий обаче се използват предимно за военни цели, аз от няколко години работя с такива технологий и повярвай ми има такива релета , има и такива които комутират 1kV 100A и това не е нова технология , просто е прекалено скъпа за да се използва в битовата техника.


Потребителски аватар
Ronin
Мнения: 1025
Регистриран на: Съб 10 юни 2006 16:59
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив Kia ceed 16V 109 к.с
Контакти:

Мнениеот Ronin » Нед 09 дек 2007 23:42


scruc написа:
emo-gar написа: Някой по-горе написа ,че имал релета като кибритена кутийка за 40 ампера, а нека да го сложи да цъка на промишлен бойлер с 380в захранване и "скромните" 25-30 ампера на фаза, пък да видим колко ще живее. [/i]


Колега айде като не си запознат недей да пишеш глупости, това че не си ги виждал в кварталната железария не означава че не съществуват.Руснаците (а и други наций) имат технологий за който не си и чувал да не говорим да си ги виждал , тези технологий обаче се използват предимно за военни цели, аз от няколко години работя с такива технологий и повярвай ми има такива релета , има и такива които комутират 1kV 100A и това не е нова технология , просто е прекалено скъпа за да се използва в битовата техника.


Колега изцяло подкрепям...в момента в шкафа имам цяла една платка която изрових на една борса за цветни метали на която монтирах една система за тях....и случайно зърнах алуминиеви кутии с дебелина около 10 см. поразпитах собственика защо са счупени а те очевидно изглеждаха като нови,просто блестяха... а той ми каза че са от някакво секретно поделение ,командира ги продал за алуминий и трябвало да проверят дали наистина всички са алуминиеви ....говорим за цял пълен зил...та от тези радиоустройства си взех релета с метален корпус с сребърни контакти работещи в вакум среда с размери 5/10/3 мм.за ниско напрежение и силнотокови...като им видях харектиристиките се смаях а пише на тях че са от 72 г......имам снимки някъде ,ако ги намеря ще ги постна



Върни се в “ОФФ-Топик - електроника, техника, обзавеждане”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 35 госта