Ако е повреден, тиристорът няма да регулира тока, а той си го регулира.
Забравих да кажа, че потенциометърът, който съм сложил е 22 kOhm и пак е големичък за целта, защото регулира в обхвата "една четвърт" от общия ход. Т.е. от 0 до около 5 килоома. При по-високо съпротивление тиристорът се запушва.
... Както и да е...
Важното е, че зарядното си работи и така.
Схема на работещо зарядно за акумулатори
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- fackir
- Мнения: 40
- Регистриран на: Съб 08 сеп 2012 23:03
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: България
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
batVenci написа:Напоследък някои колеги казаха, че при използване на тиристор ВТ152 в схемата, то той изгарял.Оказа се, че максималния ток в управляващата му верига е само 3 милиАмпера. Схемата чрез резистора 470 Ома подава много по-голям ток. Това наложи следните корекции на схемата за да може да работи без проблем с такива тиристори като ВТ152:
Схемата не работи по този начин. На изхода имам някакво паразитно напрежение от 10,5 волта на което като му сложа какъвто и да e товар пада до 0,5 волта. Някой да помогне? Тиристора е BT 152. Моля за помощ, или нещо работещо. Входящото ми променливо напрежение е 13,2 волта, 15-20 А. (Попадна ми един траф от UPS 1500 VA)
Схемата:
Реализация:
- ktamen
- Мнения: 6154
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Пробвай с по-високо променливо напрежение - поне 15 - 16В. От тези 13,5В греца изяжда още 1 - 2 волта и използваеми остават само най-високите части от синусоидата. Ако пак не проработи опитай с друг тиристор. Провери и ценера при колко волта се отпушва, понякога дават доста големи отклонения.
Ама не се знае докога ще работи коректно, рискуваш да ти изкипи водата. Намери си читав тиристор и не икономисвай резистора.
jojovr написа:Ако е повреден, тиристорът няма да регулира тока, а той си го регулира.
Забравих да кажа, че потенциометърът, който съм сложил е 22 kOhm и пак е големичък за целта, защото регулира в обхвата "една четвърт" от общия ход. Т.е. от 0 до около 5 килоома. При по-високо съпротивление тиристорът се запушва.
... Както и да е...
Важното е, че зарядното си работи и така.
Ама не се знае докога ще работи коректно, рискуваш да ти изкипи водата. Намери си читав тиристор и не икономисвай резистора.
- fackir
- Мнения: 40
- Регистриран на: Съб 08 сеп 2012 23:03
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: България
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Трафа ми има и вторична намотка която е към 24 волта. Дали на схемата ще и дойде много това напрежение?
- ktamen
- Мнения: 6154
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Смени R1 с някакъв по-голям - 1,5 - 2 кОм и пробвай какво ще се случи при 24В, ама резултата едва ли ще е добър.
Трафа по всяка вероятност има малко свободен прозорец. Аз бих пробвал да навия 5 - 10 навивки отгоре върху съществуващите намотки с примушване, без да разглобявам трансформатора. Новата намотка се връзва последователно на тази 13,5В и новото напрежение вероятно ще е достатъчно. Ако новото напрежение вместо да се увеличи се намали значи трябва да размениш изводите на новата намотка.
Тоя грец хич не ми се вярва да издържи 15 - 20 ампера.
Трафа по всяка вероятност има малко свободен прозорец. Аз бих пробвал да навия 5 - 10 навивки отгоре върху съществуващите намотки с примушване, без да разглобявам трансформатора. Новата намотка се връзва последователно на тази 13,5В и новото напрежение вероятно ще е достатъчно. Ако новото напрежение вместо да се увеличи се намали значи трябва да размениш изводите на новата намотка.
Тоя грец хич не ми се вярва да издържи 15 - 20 ампера.
- samo ra4na na zavoite
- Мнения: 883
- Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
fackir написа:Схемата не работи по този начин. Моля за помощ, или нещо работещо.
http://elimex.bg/search.html?phrase=kt+707
Използвах този тиристор за направата на 2 зарядни по схемата на бат венци. Тръгват веднага и нищо не изгаря. Някъде в началните страници съм писал как ограничавам тока.
П.П преди 2 години кт707 в елимекс беше 0,60лв.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
jojovr написа:Ако е повреден, тиристорът няма да регулира тока, а той си го регулира.
Забравих да кажа, че потенциометърът, който съм сложил е 22 kOhm и пак е големичък за целта, защото регулира в обхвата "една четвърт" от общия ход. Т.е. от 0 до около 5 килоома. При по-високо съпротивление тиристорът се запушва.
... Както и да е...
Важното е, че зарядното си работи и така.
Стойността на R2 и RP1 в схемата зависят най-вече от големината на вторичното напрежение на трансформатора, параметрите на конкретния екземпляр тиристор, както и степента на зареденост на акумулатора, включен за заряд към схемата. Посочените от мен стойности за R2 - 470 Ома и за RP1 - 100 килоОма, съм настроил чисто експериментално. Т.е. при реализацията на схемата, всеки трябва да си ги настрои, според параметрите на своята схема експериментално. Най-правилно това става като се започне от големи към малки стойности на тези съпротивления, докато се получи оптимално регулиране на големината на зарядния ампераж на зарядното. Т.е. както по-горе го е описал практически колегата, jojovr.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
fackir написа:batVenci написа:Напоследък някои колеги казаха, че при използване на тиристор ВТ152 в схемата, то той изгарял.Оказа се, че максималния ток в управляващата му верига е само 3 милиАмпера. Схемата чрез резистора 470 Ома подава много по-голям ток. Това наложи следните корекции на схемата за да може да работи без проблем с такива тиристори като ВТ152:
Схемата не работи по този начин. На изхода имам някакво паразитно напрежение от 10,5 волта на което като му сложа какъвто и да e товар пада до 0,5 волта. Някой да помогне? Тиристора е BT 152. Моля за помощ, или нещо работещо. Входящото ми променливо напрежение е 13,2 волта, 15-20 А. (Попадна ми един траф от UPS 1500 VA)
Схемата:
Колега, най-вероятно посочената от мен стойност теоретично, а не експериментално за R2 - 10 килоОма е твърде голяма за отпушване на тиристора. Т.е. тиристората ти е запушен постоянно. Затова започни поетапно намаляване на стойността на този резистор. В даден момент тиристора ще се отпуши и така се надявам схемата ще заработи правилно.
- fackir
- Мнения: 40
- Регистриран на: Съб 08 сеп 2012 23:03
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: България
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Здравейте,
За да се отпуши тиристора му трябва съпротивление (R2) със стойност по малка от 5к. Аз съм сложил 2К (С 3,3 К пак става). Въпросът ми е: Тиристора само като ключ ли работи или регулира и I ? Питам защото вторичната намотка на трафа ми е навита с ~ 3 квадрата алуминиев кабел и нямам уред който да отчете колко I дава, но е повече от 10 А.
Поправка: R2 се отпушва на 2,7К, но за да работи правилно схемата трябва да е 2К.
За да се отпуши тиристора му трябва съпротивление (R2) със стойност по малка от 5к. Аз съм сложил 2К (С 3,3 К пак става). Въпросът ми е: Тиристора само като ключ ли работи или регулира и I ? Питам защото вторичната намотка на трафа ми е навита с ~ 3 квадрата алуминиев кабел и нямам уред който да отчете колко I дава, но е повече от 10 А.
Поправка: R2 се отпушва на 2,7К, но за да работи правилно схемата трябва да е 2К.
Последна промяна от fackir на Вто 30 сеп 2014 10:06, променено общо 1 път.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Схемата с регулиране на зарядния ток е с два тиристора.
Има я по-назад в темата, но е малко по-различна, заради другия тип тиристори.
Има я по-назад в темата, но е малко по-различна, заради другия тип тиристори.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
fackir написа:Здравейте,
За да се отпуши тиристора му трябва съпротивление (R2) със стойност по малка от 5к. Аз съм сложил 2,7К (С 3,3 К пак става). Въпросът ми е: Тиристора само като ключ ли работи или регулира и I ? Питам защото вторичната намотка на трафа ми е навита с ~ 3 квадрата алуминиев кабел и нямам уред който да отчете колко I дава, но е повече от 10 А.
Да. Тиристора работи в ключов режим, с честота - удвоената честота на мрежовото напрежение, т.е 100 Херца, заради Греца. Схемата с първия тиристор няма възможности за регулация по ток, или ампераж. Тя просто изключва зарядния процес при достигане на праговата стойност от 14,4 Волта на акумулатора. А с какъв заряден ток/ампераж става заряда тя изобщо не се интересува, т.е. няма никакви ограничителни/предпазни функции при опасни нива на ампеража. Точно поради тази причина се дабави схемата с втория тиристор, която представлява регулатор/ограничител по ампераж, също работеща в ключов режим с честота 100 Херца. Така най-вече се вземат предпазни мерки при ползване на трансформатор с ниско вътрешно съпротивление (не толкова активно, колкото реактивно) на вторичната си намотка, както в твоя случай. Затова се налага да сглобиш и схемата с втория тиристор, за да не изпуши лековато трансформатора...
- fackir
- Мнения: 40
- Регистриран на: Съб 08 сеп 2012 23:03
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: България
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Ето я цялата проверена и работеща схема с тиристора BT152 на автоматично зарядно за оловни акумулатори :
Голям размер: http://i60.tinypic.com/141innn.jpg
Дано да сме помогнали и на други хора.
Не намерих точна схема за управление на тока, за това ще пречертая една от тук и ще помоля да я коментираме дали е правилна.Благодаря.
Голям размер: http://i60.tinypic.com/141innn.jpg
Дано да сме помогнали и на други хора.
Не намерих точна схема за управление на тока, за това ще пречертая една от тук и ще помоля да я коментираме дали е правилна.Благодаря.
Последна промяна от fackir на Вто 30 сеп 2014 10:04, променено общо 2 пъти.
- fackir
- Мнения: 40
- Регистриран на: Съб 08 сеп 2012 23:03
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: България
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
1. Тази ли е схемата за регулиране на I?
2. Отпушването на "gate" на тиристора с RP1 ли става? Трябва ли да до нагласям някои от елементите за да работи тиристор ВТ 152.
3. Мога ли да използвам отново тиристора ВТ 152? Какъв радиатор да използвам (см2)? Имам много процесорни радиатори.
Благодаря.
2. Отпушването на "gate" на тиристора с RP1 ли става? Трябва ли да до нагласям някои от елементите за да работи тиристор ВТ 152.
3. Мога ли да използвам отново тиристора ВТ 152? Какъв радиатор да използвам (см2)? Имам много процесорни радиатори.
Благодаря.
Последна промяна от fackir на Чет 02 окт 2014 8:50, променено общо 1 път.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Сега по схемата с първия тиристор, при прилагане на тиристор BT152, смятам че нещата са ясни вече, особено след експериментите ти, колега fackir. Т.е. благодарение на теб, колега, тази тема безспорно е обогатена и наистина ще е много полезна за много други колеги, както е много полезна за мен, най-вече е експериментално доказаната от теб, колега fackir, вече стойност на стратегическия резистор R2.
А как стоят нещата в схемата с втория тиристор, особено при прилагане на тиристор BT152 в нея - налага се отново, колега, да извършиш експерименти, особено за да установиш експериментално правилните стойности на резистора R3 и потенциометъра RP1. С цел безопасност, отново трябва да започнеш с по-големи стойности на въпросните съпротивления, като после поетапно ги намаляваш до правилно и безопасно заработване на схемата. Предполагам, с оглед на доказаната стойност на R2 - 2,7 килоОма, че и тук стойността на R3 ще е поне толкова, най-вече с цел безопасност за втория тиристор BT152.
По въпроса за необходимите радиатори - да трябват такива, като размера им разбира се зависи най-вече от големината на зарядния ток. Тъй като тиристорите в схемата работят в ключов режим, размера на въпросните радиатори не се налага да е голям. Например в моето зарядно ползвам за радиатори обикновена ламаринка, с площ не по-голяма от 10 кв.сантиметра. Но в моето зарядно максималния заряден ток не е по-вече от 3 Ампера. Т.е. и тук всеки индивидуално и експериментално трябва да си определи размера на своите радиатори.
А как стоят нещата в схемата с втория тиристор, особено при прилагане на тиристор BT152 в нея - налага се отново, колега, да извършиш експерименти, особено за да установиш експериментално правилните стойности на резистора R3 и потенциометъра RP1. С цел безопасност, отново трябва да започнеш с по-големи стойности на въпросните съпротивления, като после поетапно ги намаляваш до правилно и безопасно заработване на схемата. Предполагам, с оглед на доказаната стойност на R2 - 2,7 килоОма, че и тук стойността на R3 ще е поне толкова, най-вече с цел безопасност за втория тиристор BT152.
По въпроса за необходимите радиатори - да трябват такива, като размера им разбира се зависи най-вече от големината на зарядния ток. Тъй като тиристорите в схемата работят в ключов режим, размера на въпросните радиатори не се налага да е голям. Например в моето зарядно ползвам за радиатори обикновена ламаринка, с площ не по-голяма от 10 кв.сантиметра. Но в моето зарядно максималния заряден ток не е по-вече от 3 Ампера. Т.е. и тук всеки индивидуално и експериментално трябва да си определи размера на своите радиатори.
- fackir
- Мнения: 40
- Регистриран на: Съб 08 сеп 2012 23:03
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: България
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Ето го и моето захранване. Смених трансформатора с по-малък, който дава 5-6 А I. Моя се оказа че дава 32А.
Взех едно чисто ново китайско зарядно от "продавалника" най-вече заради кутията за 35 лева. Вътре имаше само един "грец" хванат за корпус + трафа разбира се. Ето какво ми се получи за общо 50 лева и ден труд:
Като цяло съм доволен. Остава само проверка на "автоматиката" дали работи, но като си сложа и трудът мисля, че не си заслужава да се прави. Аз лично го направих заради тръпката, не защото ми трябва.
Има много добри зарядни за по 100-120 лева.
Благодаря за всички, който ми отговориха на въпросите.
След няколко часа на зареждане на 7 Ah батерия (от UPS) мога да кажа, че и автоматиката работи. Батерията спира да се зарежда на 14.46 Волта. Потвърждавам. Схемата е 100% работеща.
Взех едно чисто ново китайско зарядно от "продавалника" най-вече заради кутията за 35 лева. Вътре имаше само един "грец" хванат за корпус + трафа разбира се. Ето какво ми се получи за общо 50 лева и ден труд:
Като цяло съм доволен. Остава само проверка на "автоматиката" дали работи, но като си сложа и трудът мисля, че не си заслужава да се прави. Аз лично го направих заради тръпката, не защото ми трябва.
Има много добри зарядни за по 100-120 лева.
Благодаря за всички, който ми отговориха на въпросите.
След няколко часа на зареждане на 7 Ah батерия (от UPS) мога да кажа, че и автоматиката работи. Батерията спира да се зарежда на 14.46 Волта. Потвърждавам. Схемата е 100% работеща.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 175 госта