Да, на заден ход пътя го гледам и през прозорците на задните врати.
За затъмняване - отдавна съм затъмнил.
По принцип съм върл противник на ЯКОТО затъмняване на задното стъкло, защото колата става като баничарка, а карането на къса дистанция зад баничарка е неприятно...Но, за да подлежи на контрол си трябват уреди за замерване. Изменението на закона за това са го направили леко двусмислено, защото милиционерите нямат уреди. Мое мнение.
Въпрос за затъмняването на прозорци
- Iezekil
- Мнения: 6170
- Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
- Автомобил: Passat B4 Variant
- Двигател: RP 94
- Местоположение: Шумен
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Ти да,ама закона го е казал кое какво е
Iezekil написа:Андонов,не си прав.Задни странични са разрешени и бъркаш,че ал 1 се отнася и за тях.Просто ни изравняват правата донякъде с баничарките.
Ако извадя сертификат и си затъмня страничните джамове,веднага се получава противоречие с чл.29.4.1.Но щом закона позволява затъмняване на задни стъкла,значи 29.4.1 естествено важи за предните.Сиреч те са за полето на видимост на водача.
Някой от вас да е ползвал задните странични стъкла при движение напред?
Приложение № 7 към чл.29
4. Полета на видимост
4.1. Общи положения
Полетата на видимост да бъдат получени при амбинокулярно зрение, като очите на наблюдателя съвпадат с "точките на видимост на водача", определени в т. 1.6 от приложение № 3. Те се определят при ПС в движение, както е определено в т. 2.6 от приложение № 2 на Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, и с един пътник от 75 kg ± 1 %, седнал отпред. Те да бъдат получени през стъкла, чийто общ коефициент на светлинна пропускливост, измерен перпендикулярно на повърхността, е най-малко 70 %.
4.2. Вътрешно огледало за виждане назад (клас I)
Полето на видимост, посочено на фиг. 1, да е такова, че водачът да може да вижда част от хоризонтален и равен път със:
4.2.1. централна линия, образувана от вертикалното средно надлъжно сечение на ПС и повърхността на пътя;
4.2.2. дължина от линията на хоризонта до точка на разстояние 60 m зад точките на видимост на водача;
4.2.3. широчина 20 m (фиг. 1)
Това е полето на видимост/според мен/,180 градуса пряка видимост в хоризонтала +огледала.Щото при пътници отзад е трудно да се гледа през задните стъкла/то и 180кг.шопар до теб пак пречи/.
- ssssl
- Мнения: 924
- Регистриран на: Вто 12 май 2009 17:47
- Автомобил:
- Двигател: CJXC
- Местоположение: Sofia
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
"Те се определят при ПС в движение", което не означава движение само напред, а и назад.
А защо "законът" го е казал така - виж предния пост.
А защо "законът" го е казал така - виж предния пост.
- Iezekil
- Мнения: 6170
- Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
- Автомобил: Passat B4 Variant
- Двигател: RP 94
- Местоположение: Шумен
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Упорит си викаш....
Алинеите са 3
Първата обхваща видимоста на водача при движение напред.Понеже в това число влизат огледалата,съответните прозорци,през които огледалата гледат също.Не става дума само за задни врати.
Втората ти разрешава затъмняване задни врати,щом имаш странични огледала
Третата уточнява към първата,че забраната си е забрана,ама един вид тониране може.Може,ама обозначение,сертификат.
Нищо ново няма в новия закон,освен въпросното обозначение.На мен ми обелиха фолиото от задния джам още преди 12 години.Тогава за врати беше разрешено,а комбито е вид 5та врата...ама не мина.Сега пък хич не минава.
Да,баничарки може а за нас-не.Това е положението.
Задните ми странични са затъмнени на макс,аз през тях не гледам.Ама не се знае дали няма да дойде и техния ред.
Няма да мерят ченгетата,просто ще искат сертификат и/или обозначение.
Други неясноти?
Алинеите са 3
Първата обхваща видимоста на водача при движение напред.Понеже в това число влизат огледалата,съответните прозорци,през които огледалата гледат също.Не става дума само за задни врати.
Втората ти разрешава затъмняване задни врати,щом имаш странични огледала
Третата уточнява към първата,че забраната си е забрана,ама един вид тониране може.Може,ама обозначение,сертификат.
Нищо ново няма в новия закон,освен въпросното обозначение.На мен ми обелиха фолиото от задния джам още преди 12 години.Тогава за врати беше разрешено,а комбито е вид 5та врата...ама не мина.Сега пък хич не минава.
Да,баничарки може а за нас-не.Това е положението.
Задните ми странични са затъмнени на макс,аз през тях не гледам.Ама не се знае дали няма да дойде и техния ред.
Няма да мерят ченгетата,просто ще искат сертификат и/или обозначение.
Други неясноти?
- ssssl
- Мнения: 924
- Регистриран на: Вто 12 май 2009 17:47
- Автомобил:
- Двигател: CJXC
- Местоположение: Sofia
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Бла-бла...
Не аз, ти викаш че съм упорит. Аз отдавна можех да ти напиша ти какъв си, ама не искам да излизам от добрия тон и гледам да наблягам на фактите, а не на общите приказки.
Много си си повервал ...на ника
Нищо, вервай си
Не аз, ти викаш че съм упорит. Аз отдавна можех да ти напиша ти какъв си, ама не искам да излизам от добрия тон и гледам да наблягам на фактите, а не на общите приказки.
Много си си повервал ...на ника
Нищо, вервай си
- Iezekil
- Мнения: 6170
- Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
- Автомобил: Passat B4 Variant
- Двигател: RP 94
- Местоположение: Шумен
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
ssssl написа:Няма противоречие. Ал.3, за разлика от ал.2, разглежда случая, когато няма странични огледала.
Абе и аз още след първата тъпня дето писа, можех да не се хабя....за човек наблягащ на фактите в този пост си си развихрил въображението.И в следващия,и в по-следващия...
-
- Мнения: 148
- Регистриран на: Вто 22 юни 2010 20:01
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Sofia
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
http://www.uab.org/%D0%97%D0%B0%D0%B1%D ... B5-%D0%B0/
Забраната за затъмняване на задните автомобилни стъкла, въведена след изменение на чл. 105 от Закона за Движение по Пътищата и която трябваше да влезе в сила от 21 януари тази година, ще отпадне. Това стана ясно след провелото се днес заседание с членове на парламентарната транспортна комисия и ръководството на “Пътна полиция”. На срещата присъстваха Валери Борисов – заместник-министър на транспорта, председателят на комисията Настимир Ананиев, началникът на “Пътна полиция” Бойко Рановски, както и Любомир Дуриданов – представител на вносителите на автомобилно фолио.
Изменението на чл. 105 от ЗДВП бе следното:
“Чл. 105. (Изм. – ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
2.(Доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта през стъклата на задните странични врати на леките автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
3.(Нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 2 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации. § 9.
В последните няколко дни тази спорна промяна предизвика вълна от недоволство сред търговците на автомобилно фолио и членове на редица автомобилни клубове. Те изразиха мнение, че така сформиран чл. 105 не само няма да доведе до намаляване броя на ПТП, но и ще бъде сериозна предпоставка за корупция.
В хода на днешните разговори депутатите се съгласиха, че в закона е допусната техническа грешка и чл. 105 трябва да се коригира, като след новото изменение ал. 3 ще кореспондира не с ал. 2, а с ал.1. Т.е. Правило 43 ще се отнася за челното и предните странични стъкла на автомобилите.
Чл. 105. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 101 от 2016 г.в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
(2) (Доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г.в сила от 21.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта, както и намаляване на прозрачността на стъкла, различни от челното и стъклата на предните странични врати, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.“
(3) (Нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г.в сила от 21.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 1 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.
Забраната за затъмняване на задните автомобилни стъкла, въведена след изменение на чл. 105 от Закона за Движение по Пътищата и която трябваше да влезе в сила от 21 януари тази година, ще отпадне. Това стана ясно след провелото се днес заседание с членове на парламентарната транспортна комисия и ръководството на “Пътна полиция”. На срещата присъстваха Валери Борисов – заместник-министър на транспорта, председателят на комисията Настимир Ананиев, началникът на “Пътна полиция” Бойко Рановски, както и Любомир Дуриданов – представител на вносителите на автомобилно фолио.
Изменението на чл. 105 от ЗДВП бе следното:
“Чл. 105. (Изм. – ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
2.(Доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта през стъклата на задните странични врати на леките автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
3.(Нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 2 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации. § 9.
В последните няколко дни тази спорна промяна предизвика вълна от недоволство сред търговците на автомобилно фолио и членове на редица автомобилни клубове. Те изразиха мнение, че така сформиран чл. 105 не само няма да доведе до намаляване броя на ПТП, но и ще бъде сериозна предпоставка за корупция.
В хода на днешните разговори депутатите се съгласиха, че в закона е допусната техническа грешка и чл. 105 трябва да се коригира, като след новото изменение ал. 3 ще кореспондира не с ал. 2, а с ал.1. Т.е. Правило 43 ще се отнася за челното и предните странични стъкла на автомобилите.
Чл. 105. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 101 от 2016 г.в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
(2) (Доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г.в сила от 21.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта, както и намаляване на прозрачността на стъкла, различни от челното и стъклата на предните странични врати, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.“
(3) (Нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г.в сила от 21.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 1 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.
- Andonov
- Мнения: 3925
- Регистриран на: Вто 06 мар 2007 8:44
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Ямбол
- Контакти:
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Сашко многократно е цитиран чл.105 от ЗЗД, но тълкуването всеки си го прави както иска.
На няколко пъти споменах, че така написан (изменен) члена ти ЗАБРАНЯВА да затъмняваш стъклата под 70%, защото в ал.1 са упоменати - ЗАДНОТО и СТРАНИЧНИТЕ осигуряващи видимоста на водача. А СТРАНИЧНИТЕ осигуряващи видимоста на водача според правило 43 са и задните, ако не знаете.
Като заключение мога да напиша че всеки може да си затъмнява задните странични и задния прозорец само по правило 43, което значи че за да са затъмнени под 70% трявба да имат символ V.
Така че този "изменен" член е пълня шитня. Не направиха нищо въпреки че се събраха министри, началници на ПП, представители на вносителите на фолиа, представители на автомобилни форуми (БМВ).
Или целта им е била точно такава, а по медиите заблудиха повечето че с изменението разрешиха затъмняването НАЗАД от шофьора.
Искаха но не успяха да формулират един толкова прост член.В хода на днешните разговори депутатите се съгласиха, че в закона е допусната техническа грешка и чл. 105 трябва да се коригира, като след новото изменение ал. 3 ще кореспондира не с ал. 2, а с ал.1. Т.е. Правило 43 ще се отнася за челното и предните странични стъкла на автомобилите.
На няколко пъти споменах, че така написан (изменен) члена ти ЗАБРАНЯВА да затъмняваш стъклата под 70%, защото в ал.1 са упоменати - ЗАДНОТО и СТРАНИЧНИТЕ осигуряващи видимоста на водача. А СТРАНИЧНИТЕ осигуряващи видимоста на водача според правило 43 са и задните, ако не знаете.
Като заключение мога да напиша че всеки може да си затъмнява задните странични и задния прозорец само по правило 43, което значи че за да са затъмнени под 70% трявба да имат символ V.
Така че този "изменен" член е пълня шитня. Не направиха нищо въпреки че се събраха министри, началници на ПП, представители на вносителите на фолиа, представители на автомобилни форуми (БМВ).
Или целта им е била точно такава, а по медиите заблудиха повечето че с изменението разрешиха затъмняването НАЗАД от шофьора.
-
- Мнения: 148
- Регистриран на: Вто 22 юни 2010 20:01
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Sofia
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Да, реално ако са затъмнени над 70%, трябва да има символа V. Сега загледах няколко нови автомобила с доста тъмни задни стъкла и имат този символ. Дали има начин да се напише на стъклото символа V?
- Iezekil
- Мнения: 6170
- Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
- Автомобил: Passat B4 Variant
- Двигател: RP 94
- Местоположение: Шумен
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Има начин-с пари.
Колега,според правило 43 полето за видимост на водача е предно и задно.Ето пълната конкретика в случая:
4.2.1. Безопасни стъкла, необходими за предното поле на видимост на водача
4.2.1.1. Безопасните стъкла, през които се получава предното поле на видимост на водача, определено в точка 2.23.1 от
настоящото правило, трябва да имат нормална светлопропускливост, равна на поне 70 %.
4.2.2. Безопасни стъкла, необходими за задното поле на видимост на водача
4.2.2.1. Безопасните стъкла, определени в точка 2.23.2 от настоящото правило, трябва да имат нормална светлопропуск
ливост, равна на поне 70 %, но в случаите когато са монтирани две външни огледала за виждане назад, се допуска
стъклата да имат светлопропускливост под 70 %, стига да са обозначени с допълнителния символ V, посочен в
точка 5.5.2 от настоящото правило.
4.2.3.1. Безопасните стъкла, които не попадат в обхвата на определенията от точки 2.23.1 и 2.23.2 от настоящото
правило, се означават с допълнителния символ V, посочен в точка 5.5.2 от настоящото правило, ако светло
пропускливостта им е под 70 %
Именно според европейското правило задния джам попада в задното поле на видимост.Но както ти сам отметна,а и както е написан нашия закон-всеки си го тълкува...щото няма конкретика.За сега във всеки случай най-важното е да се отиде до лицензиран сервиз за едно латинско 5.
Andonov написа: А СТРАНИЧНИТЕ осигуряващи видимоста на водача според правило 43 са и задните, ако не знаете.
Колега,според правило 43 полето за видимост на водача е предно и задно.Ето пълната конкретика в случая:
4.2.1. Безопасни стъкла, необходими за предното поле на видимост на водача
4.2.1.1. Безопасните стъкла, през които се получава предното поле на видимост на водача, определено в точка 2.23.1 от
настоящото правило, трябва да имат нормална светлопропускливост, равна на поне 70 %.
4.2.2. Безопасни стъкла, необходими за задното поле на видимост на водача
4.2.2.1. Безопасните стъкла, определени в точка 2.23.2 от настоящото правило, трябва да имат нормална светлопропуск
ливост, равна на поне 70 %, но в случаите когато са монтирани две външни огледала за виждане назад, се допуска
стъклата да имат светлопропускливост под 70 %, стига да са обозначени с допълнителния символ V, посочен в
точка 5.5.2 от настоящото правило.
4.2.3.1. Безопасните стъкла, които не попадат в обхвата на определенията от точки 2.23.1 и 2.23.2 от настоящото
правило, се означават с допълнителния символ V, посочен в точка 5.5.2 от настоящото правило, ако светло
пропускливостта им е под 70 %
Именно според европейското правило задния джам попада в задното поле на видимост.Но както ти сам отметна,а и както е написан нашия закон-всеки си го тълкува...щото няма конкретика.За сега във всеки случай най-важното е да се отиде до лицензиран сервиз за едно латинско 5.
-
- Мнения: 148
- Регистриран на: Вто 22 юни 2010 20:01
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Sofia
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
И аз това питам, кой може да изпише това V?
- Iezekil
- Мнения: 6170
- Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
- Автомобил: Passat B4 Variant
- Двигател: RP 94
- Местоположение: Шумен
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Сервиз за тониране/затъмняване на авто стъкла ?
- Andonov
- Мнения: 3925
- Регистриран на: Вто 06 мар 2007 8:44
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Ямбол
- Контакти:
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
2.18.
„материали за безопасно остъкляване, необходими с оглед видимост за водача“;
2.18.1.
„материали за безопасно остъкляване, необходими с оглед предното поле на видимост на водача“ означава всички стъкла, намиращи се пред равнината, която минава през точката „R“ на водача и която е перпендикулярна на равнината, която разделя симетрично превозното средство по дължина, през които водачът може да вижда пътя при движение с превозното средство или при извършване на маневра;
2.18.2.
„материали за безопасно остъкляване, необходими с оглед задното поле на видимост на водача“ означава всички стъкла, намиращи се зад равнината, която минава през точката „R“ на водача и която е перпендикулярна на равнината, която симетрично разделя превозното средство по дължина, през които водачът може да вижда пътя при движение с превозното средство или при извършване на маневра;
edit: Грешката е моя за точка R и редактирам
А точка R се намира приблизително до дясното рамо на водача (по пр.43) и всичко назад от страничите предни прозорец попадат по правило 43 със минимална пропускливост 70% , при наличието на 2 странични огледала и СИМВОЛ V може да са под 70%. Така че пак казвам - затъмняване реално не може да има на никой от тези прозорци без символ V.
„материали за безопасно остъкляване, необходими с оглед видимост за водача“;
2.18.1.
„материали за безопасно остъкляване, необходими с оглед предното поле на видимост на водача“ означава всички стъкла, намиращи се пред равнината, която минава през точката „R“ на водача и която е перпендикулярна на равнината, която разделя симетрично превозното средство по дължина, през които водачът може да вижда пътя при движение с превозното средство или при извършване на маневра;
2.18.2.
„материали за безопасно остъкляване, необходими с оглед задното поле на видимост на водача“ означава всички стъкла, намиращи се зад равнината, която минава през точката „R“ на водача и която е перпендикулярна на равнината, която симетрично разделя превозното средство по дължина, през които водачът може да вижда пътя при движение с превозното средство или при извършване на маневра;
edit: Грешката е моя за точка R и редактирам
А точка R се намира приблизително до дясното рамо на водача (по пр.43) и всичко назад от страничите предни прозорец попадат по правило 43 със минимална пропускливост 70% , при наличието на 2 странични огледала и СИМВОЛ V може да са под 70%. Така че пак казвам - затъмняване реално не може да има на никой от тези прозорци без символ V.
Последна промяна от Andonov на Вто 04 апр 2017 9:46, променено общо 1 път.
- icoico
- Мнения: 3795
- Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София/Stuttgart
- Контакти:
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Andonov написа:...А точка R се намира горе в средата на челния прозорец (по пр.43) и всичко назад от челния прозорец попадат по правило 43 със минимална пропускливост 70% ...
Някоя друга точка R гледаш. В конкретния случай се намира по средата на купето, малко зад облегалките на предните седалки. Както и да е, "правилният" прочит на новата редакция законова би трябвало да бъде, че не "С и П ПБл", а само специализиран сервиз с ЕС сертифицирани материали може да затъмнява стъкла. Остава някой да дефинира понятието "специализиран сервиз"
-
- Мнения: 148
- Регистриран на: Вто 22 юни 2010 20:01
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Sofia
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Аз имам щампа върху фолиото, която е за сертифициране по TUV (човека, който слага фолиото, каза че с тази щампа, без проблем си регистрираш колата в Германия, тъй като там за затъмняване искат Сертификат при регистрация), но какво от това.
Върни се в “ЗДвП, нарушения, глоби, обжалване”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 10 госта