Голям спор падна с колегата.
Защо на едното му викат реле ,а на другото контактор.
Моля помогнете!
Разлика между реле и контактор?
- proxy
- Мнения: 259
- Регистриран на: Нед 15 апр 2007 11:35
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Контактора се използва за много по големи токове, двигателите се пускат през контактори, доколкото съм учил поне.
Това което се сещам като разлика е така наречената релейна характеристика на релето. Ще се опитам да го обясня.
Ако на бобината на едно реле подадеш напрежение и започнеш да го повишаваш от 0 до номиналното му напрежение, релето ще включи на x волта. Но когато започнеш да намаляваш напрежението от номинално до 0, то няма да изключи на x волта, а на по ниско напрежение. Също като хистерезис е известно това явление.
Това не съм го чувал за контакторите.
Поне това съм научил от книгите, поправете ме ако греша.
Това което се сещам като разлика е така наречената релейна характеристика на релето. Ще се опитам да го обясня.
Ако на бобината на едно реле подадеш напрежение и започнеш да го повишаваш от 0 до номиналното му напрежение, релето ще включи на x волта. Но когато започнеш да намаляваш напрежението от номинално до 0, то няма да изключи на x волта, а на по ниско напрежение. Също като хистерезис е известно това явление.
Това не съм го чувал за контакторите.
Поне това съм научил от книгите, поправете ме ако греша.
- vaskoto1
- майстор Падна ли ми!
- Мнения: 11995
- Регистриран на: Пон 12 юли 2004 16:34
- Автомобил: Passat B35i
- Двигател: AGG
- Местоположение: София
- Контакти:
освен всичко описано дотук-простия брой на контактите в контактора...
но пък може да се произведе и реле с Н контакта-така че...
контактора принципно е голямо реле...
и той има хистерезис-не е много лесно...
отделно дето прав или крив тока-все е електромагнит
май само големината на силовия ток ги разделя в категории.
п.с. васе ако знаеш колко време ми требва да обясня на братовчед ми защо се вика клапан след като не клапа...
но пък може да се произведе и реле с Н контакта-така че...
контактора принципно е голямо реле...
и той има хистерезис-не е много лесно...
отделно дето прав или крив тока-все е електромагнит
май само големината на силовия ток ги разделя в категории.
п.с. васе ако знаеш колко време ми требва да обясня на братовчед ми защо се вика клапан след като не клапа...
Последна промяна от vaskoto1 на Чет 06 дек 2007 20:41, променено общо 1 път.
- L&R
- Мнения: 9371
- Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
- Автомобил: CCC
- Двигател:
- Местоположение: coffeeforums.bg
- Контакти:
Контакторът е апарат за управление с две устойчиви положения (включено и изключено), чието задвижване е атоматично (пневматично, хидравлично, електромагнитно). Контакторите служат да включват, пропускат и изключват токовете на електрическите вериги и устройства (главно електродвигатели) при обичайни условия на работа, включително и токове на претоварване.
Най- разпространени са електромагнитните контактори.
пневматично реле не съм виждал
- gr_kanev
- Доктора
- Мнения: 5650
- Регистриран на: Пон 09 окт 2006 9:01
- Автомобил: VW Transporter T5 2006
- Двигател: AXD
- Местоположение: Търговище
В силнотоковата техника (само не ме карайте да определям кое е силнотокова и кое - слаботокова техника) контактор се нарича устройството, задействано от променлив ток, а реле - същото, но управлявано от постоянен ток. В слаботоковата техника всичко е реле - без значение дали се управлява от постоянен или променлив ток.
- kris11
- VW експерт
- Мнения: 13439
- Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
- Автомобил: VW Sharan 7M8
- Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
- Местоположение: Варна
- Контакти:
gr_kanev написа:В силнотоковата техника (само не ме карайте да определям кое е силнотокова и кое - слаботокова техника) контактор се нарича устройството, задействано от променлив ток, а реле - същото, но управлявано от постоянен ток. В слаботоковата техника всичко е реле - без значение дали се управлява от постоянен или променлив ток.
Има и постоянно токови контактори - на 24 V, а 110V i 220V . За 110 и 220 V си спомням , че означението им беше К11 ПМ -само бубините бяха различни. 24V се произвеждаше в ел.апаратурния в Пловдив по спец. заявка, но означението вече не помня. И 3 те моделя бяха със специално импрегнирана бубина.
Използваха се в по-старите модели НРЛС - в "Черно море" .
- radotom
- Модератор
- Мнения: 19563
- Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
- Автомобил: Sharan 7M
- Двигател: AFN
- Местоположение: Пловдив
Vasseto, крайно време е да се намесиш, бате, и да обясниш, че основната разлика е, че в контакторите има искрогасителна камера
Schnider (чете се Шнайдер) имат релета, които на външен вид по нищо не можеш да ги различиш от 9А контактор. Не помня наизуст серията, но се произвеждат както за променлив, така и за постоянен ток, и на различни напрежения на бобината. Разликата е само, че липсват тези камери (всъщност са едни пластини)
Ти няма ли да дойдеш най-сетне на сбирка, че ще изветрее бирата, бря!
Schnider (чете се Шнайдер) имат релета, които на външен вид по нищо не можеш да ги различиш от 9А контактор. Не помня наизуст серията, но се произвеждат както за променлив, така и за постоянен ток, и на различни напрежения на бобината. Разликата е само, че липсват тези камери (всъщност са едни пластини)
Ти няма ли да дойдеш най-сетне на сбирка, че ще изветрее бирата, бря!
Последна промяна от radotom на Чет 06 дек 2007 23:51, променено общо 2 пъти.
- nii
- Незабравим член
- Мнения: 4204
- Регистриран на: Пон 24 яну 2005 13:33
- Автомобил: Golf 2 Automatic
- Двигател: RP
- Местоположение: кръчмата
- Контакти:
radotom написа:Vasseto, крайно време е да се намесиш, бате, и да обясниш, че основната разлика е, че в контакторите има искрогасителна камера
Schnider (чете се Шнайдер) имат релета, които на външен вид по нищо не можеш да ги различиш от 9А контактор. Не помня наизуст серията, но се произвеждат както за променлив, така и за постоянен ток, и на различни напрежения на бобината. Разликата е само, че липсват тези камери (всъщност са едни пластини)
Ти няма ли да дойдеш най-сетне на сбирка, че ще изветрее бирата, бря!
CA2 е серията помощни контактори (на практика релета)
RMN са прости релета
LC е гамата контактори.
пише се Schneider Electric
контактора пуска мотори, релето - други консуматори или оперативни вериги.
тоест контактора е пригоден за индуктивни товари а релето за резистивни.
и стига сте говорили глупости всичките
п.с. да добавя - напрежението на бобината няма никакво значение.
в повечето контактори веригата се прекъсва на 2 места за да се намали искренето, в релето само на 1 място.
Последна промяна от nii на Пет 07 дек 2007 9:09, променено общо 2 пъти.
pacohaker написа:хайде да ви светна,релето и контактора могат да бъдат на всякакви напрежения 3,6,9,12,24,36,48,110,220 и 380v както за постоянно така и за променливо напрежение,разликата е че релето е за монтаж на цокъл или запояване ,а контактора е с болчета
ахахаха смех
и релетата и контакторите могат да се монтират както върху шина така и върху платка или с винтове за панел въпрос на конструкция
както и за двете могат да са на произволно напрежение и ампераж
е вече за над 30А е несериозно да се говори за реле въпреки, че съм виждал някакви китайски 60А релета :):)
както каза ваското1 контактора е просто по-голямо реле - това е!
- mely
- Мнения: 2728
- Регистриран на: Пет 26 авг 2005 10:28
- Автомобил: Citroen C crosser
- Двигател:
- Местоположение: Стара Загора
Така е вервай миvaskoto1 написа:освен всичко описано дотук-простия брой на контактите в контактора...
но пък може да се произведе и реле с Н контакта-така че...
контактора принципно е голямо реле...
и той има хистерезис-не е много лесно...
отделно дето прав или крив тока-все е електромагнит
май само големината на силовия ток ги разделя в категории.
п.с. васе ако знаеш колко време ми требва да обясня на братовчед ми защо се вика клапан след като не клапа...
Върни се в “ОФФ-Топик - електроника, техника, обзавеждане”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 44 госта