Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
krisaliks
Мнения: 76
Регистриран на: Пон 27 май 2013 16:13
Автомобил: Range Rover
Двигател: m51
Местоположение: Варна

Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот krisaliks » Вто 15 юли 2014 16:36


Колеги мисля да си направя една малка козирка (завършек на тавана на колата) и имам доста въпроси.
Смятам да направя калъпа от слепени парчета фибран, защото лесно се обработва и е лек. И от тук започват въпросите,
- Мога ли да оставя калъпа в детайла, или трябва да го мисля как да го изкарвам?
- Какви смоли се използват, чувал съм за епоксидна смола?
- Колко слоя стъкломат се правят, нали трябва да е здраво?
- Какви китове/филери се използват?
- Какви инструменти се използват: шпатола, четка, валяк за смолата, нещо друго?
- Какви втвърдители се използват?




Потребителски аватар
kris11
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13538
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот kris11 » Сря 16 юли 2014 10:05


по т.2 полиестерна смола.


krisaliks
Мнения: 76
Регистриран на: Пон 27 май 2013 16:13
Автомобил: Range Rover
Двигател: m51
Местоположение: Варна

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот krisaliks » Сря 16 юли 2014 21:02


Да добавя още няколко въпроса.
- Кой е по- добрия плат за целта, лекия с 350гр на м2 или 450гр на м2?
- Трябва ли да се чака между слоевете или се слагат един след друг?


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот muns61 » Сря 16 юли 2014 22:03


Полиестерната много обича фибран! :biggrin


Потребителски аватар
kris11
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13538
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот kris11 » Чет 17 юли 2014 12:23


ела виж -имам плат 0,2 мм дебелина, имам и 0,6 мм. По-тънък на няколко слоя е по-добре от 1 слой дебел.


krisaliks
Мнения: 76
Регистриран на: Пон 27 май 2013 16:13
Автомобил: Range Rover
Двигател: m51
Местоположение: Варна

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот krisaliks » Чет 17 юли 2014 13:28


Да дойда до магазина ли?
До патриарха, локалното нали?


Explode12
Мнения: 309
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 20:05
Автомобил: MK2
Двигател: RP
Местоположение: Варна

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот Explode12 » Чет 17 юли 2014 18:15


A дa попитaм след зaпълвaне нa дупк със стъкломaт и смолa, зaглaждaне ..и следвa кaкъв кит? влaкнест? фин?


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот muns61 » Чет 17 юли 2014 18:29


По тази технология голяма грозотия ще се получи.


krisaliks
Мнения: 76
Регистриран на: Пон 27 май 2013 16:13
Автомобил: Range Rover
Двигател: m51
Местоположение: Варна

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот krisaliks » Чет 17 юли 2014 18:36


Е добре де, тука питаме с колегата защото не знаем. Вие знаете технологията ама нищо не казвате, то май като всеки път ще е проба грешка.
muns61 написа:Полиестерната много обича фибран! :biggrin

Какво се случва:
а) Реакция между фибрана и смолата, и фибрана се свива.
б) Фибрана и смолата се залепват много здраво.
в) Реакция между двете и се запалва :mhihi
г) Нито едното.


Explode12
Мнения: 309
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 20:05
Автомобил: MK2
Двигател: RP
Местоположение: Варна

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот Explode12 » Чет 17 юли 2014 18:40


Зaщо дa стaне грозно? Премaхвaм което е изгнило до чистa лaмaринa, слaгaм няколко слоя стъкломaт и смолa, мaлко шкуркa зa дa го зaглaдя и отгоре не рaзбрaх кaкъв кит и кое от цялaтa рaботa е грозотия, цели коли прaвят от фибростъкло(признaвaм че тяхнaтa технологиa е много по-рaзвитa)..кaкъв е проблемa дa опрaвя няколко дупки с него?


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот muns61 » Чет 17 юли 2014 19:15


Нещата не са толкоз прости, че да бъдат обяснени с няколко реда тук. За добри резултати се искат доста познания в доста области и практика. А и дали няма по-подходящи форуми за вашите въпроси, дето ще намерите готова информация?

Полиестерната топи фибран, стиропор и прочие пенявести материали. Също както коресилин.


Потребителски аватар
kris11
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13538
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот kris11 » Пет 18 юли 2014 10:32


krisaliks написа:Да дойда до магазина ли?
До патриарха, локалното нали?


Грешно инфо. На съвсем друго място съм.Писал съм ти на лични


i3v3a3n
Мнения: 519
Регистриран на: Вто 18 мар 2008 23:02
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот i3v3a3n » Сря 06 авг 2014 22:35


отговарям до колкото е възможно тук на всички въпроси. Аз си правих наскоро калъп и отливка на таван за голф 3 с дупка за шибидах стана перфектно

1. За такива отливки се използва само полиестерна смола по евтина е от епоксидната (епоксидната смола не е удачно да се използва защото дава по голяма твърдост съответно после става крехка лесно се отчупва не издържа на деформаций не е еластична колкото полиестерната)
2 Не се използва плат а стъклопласт (преплетени стъклени нишки под формата на плат подобни на тези ленти които ползват гипсокартонаджийте за фугите те са същата материя но с друга плътност) Стъклопласта трябва да е с плътност 350г/м2 може и с по голяма плътност но не е необходимо. При подбор на стъклопласта трябва да се има в предвид релефа на изделието отливката, ако има много силно изразени рефефи , гънки и т.н. по голяма сложност за изпълнение е хубаво да е по рехав стъклопласта тоес 350г/м2 (с такъв по лесно се обикалят извивките по лесно се напоява със смола и придобива лесно нужната форма) ако е по плътен примерно 450г/м2 е по добре да са по равни отливките с по слабо изразени релефи .
3. Дебелината на слоя , зависи от вас от вашето предпочитание за сравнение ще кажа 8-10 пласта стъклопласт дават около 5мм дебелина на детайла като се има в предвид че по извивките тъй като става застъпване дебелината става малко по дебела над 5 мм а на равните участъци може да стане и под 5 мм дори 3мм тъй като там пластовете по слабо се застъпват. при налагане на пластовете стъклопласт задължително се застъпват парчетата за да има здравина . Парчетата си ги правите вие режетеги колкото ви е кеф големи зависи как ви е по лесно да работите с тях (ако отливката е равна без силно изразени релефи може и цели парчета стъклопласт с размер колкото ви е целия детаил , ако е силно релефна отливка нарежете си по малки парчета и ги застъпвайте при налагането)
4, Преди да почнете да отливате трябва да си направите калъп . Калъпите се правят от матерял който няма пореста структура за да може лесно да се отлепи после готовия продукт и да приеме точно формата на калъпа. Това означава че фибран няма как да се ползва или ако се ползва за основа отгоре трябва да се запечати с нещо като гипс или силикон например . Матерялите които са предназначени за изработване на калъпи за силикон(това е специален силикон предназначен само за това и струва майка си и баща си , не ви го препоръчвам освен ако не правите поточна линия за отливки) или гипс аз ползвах гипс най обикновен строителен защото е най евтин и когато ви трябва голяма основа е за предпочитане, след отливането на гипса и неговото изсъхване (напълно) се оформя лицевата страна със шкурка докато придобие нужната форма и гладкост която на вас ви харесва , след това се грундира с няколко ръце дълбокопроникващ грунд има най различни готови а може и вие да си го направите (разреждате Ц200 в отношение 1:20 става и на око докато вискозитета му стане воднист) след като изсъхне грунда добре поне 2 часа се маже почърхността с отделител.
5. Отделители , за отделители се ползват най различни смазки вакси или спрейове, има и специализирани за тая работа но са скъпи , най добре става със силиконов спрей за смазване продават ги навсякъде, Смисъла на този отделител е като направите стъкломата по лесно да го отлепите от калъпа. Аз ползвах най обикновено олио за готвене (да знаете не се прави така но не ми се даваха пари , от олиото после остава тътнък филм по отливката и трябва след това допълнително да се обработи отливката или изчегърта аз го изтрих с кореселин допълнителна работа ви отваря не друго)Отделянето на калъпа от отливката в последствие става с дърбени клинове вие си ги правите (за да не се нарани самата отливка)
6, Нанасянато на смолата става . Пласт смола след него пласт стъклопласт , след това пак смола пак стъклопласт и така , нанасянето став с четка , първия пласт се намазва следващите пластове се натупкват с четката без мазане щото ще се събере стъклопласта . Стремите се да изгоните всичкия възду които е между смолата и стъплопласта , лесно и бързо става. Разбърква се смола само толкова колкото може да употребите за 10-15 минути толкова е отвореното време за работа. Няма значение че между първия и последния слой е минало примерно 30 минути въпроса е между два поредни слоя да не са минали повече от 15 минути за да имат връзка по между си и да стане после здраво изделието.
7. Смолата . Продават се полиестерни смоли в баки и в всякакви разфасовки от 500г. до 20кг бака има и наливни вие си казвате колко искате и те ви отливат .Има един сайт за изработка на лодки (Варненска фирма сайт вище в търсачката от там може да си поръчате всичко каквото ви трябва) те също се правят по тоя метод , както и децки пързалки по парковете, както и дори басейни по вилите. Към обикновената полиестерна смола се добавя ускорител и втвърдител пропорцията я пише на смолата . Продават и заводски ускорени смоли вие само трябва да добавите втвърдител аз ползвах такава (съотношението на втвърдителя го пише върху етикета на смолата и е в граници от .. до винаги ползвайте долната граница нека има повече отворено време за работа , по добре сложете дори по малко втвърдител от колкото повече ако случайно не е стегнала съвсем смолата лесно се решава като се изкара детайла на слънте за 10-15 минути) Пълното изсъхване на смолата става в рамките на 1-2 часа след приключването на работатазависи от околната температура по топло по бързо.
8, готовия детайл може допълнително да се обработи пожелание със шкурка до нужната гладкост или ако са се получили дефекти от калъпа , реже се лесно със ножовка , пила , флекс с диск за камък теракота, китва се безпроблем със стандартните китове за кола ако е необходимо а най добре е с тоя зеление блакнестия той си е и същата материя. Грундирането отгоре става пак със същите матеряли като за кола филера е същия но трябва да е качествен , ако е качествен на него си пише за какви повърхности е предназначен обикновено са една купчина изредени: метал , пластмаса , стъклопласт и т.н.

Успех с начинанието на всеки решил да се захване , работата е времепоглъщаща но не е кой зне колко трудна и сложна, трудноста идва от това че обикновено плзваме непрофесионални матеряли за да ни е по евтино като аз с олиото и затова после става по бавно и с повече работа, всеки може да се справи при добро желание


krisaliks
Мнения: 76
Регистриран на: Пон 27 май 2013 16:13
Автомобил: Range Rover
Двигател: m51
Местоположение: Варна

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот krisaliks » Чет 07 авг 2014 8:31


Мерси колега, всичко си го обяснил както трябва. Но едно не ми стана много ясно, стъкломата като посипка ли трябва да е? И за да се съединят два готови елемента, някакво силно лепило ли се ползва (пр.: поксипол)?


i3v3a3n
Мнения: 519
Регистриран на: Вто 18 мар 2008 23:02
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Стъкломат/Фибростъкло, кое/как и всичко за него?

Мнениеот i3v3a3n » Чет 07 авг 2014 20:26


чак такъв сложен детаил не съм правил който да трябва да се съединят две половини , но знам че се прави , сигурно има начин ... трябва да го измислиш ...
относно стъкломата , той е като плат режеш парчета и налагаш , нищо не се посипва.... има обаче вариант да си вземеш само такива нишки стъклени фибри , неияяяяяяяязбридани под формата на платно продават ги по строителните магазини , и тогава може да ги смесваш деректно в смолата и да отливаш с тях вътре без да използваш платно , но според мен така ще имашш голям разход на смола и трябва опитно да установиш количеството фибри които трябва да сложиш вътре за да бъде здраво . Варианти има много ти си прецени за теб кое е най удачно , може да ги направиш и на парчета от 2 половини и няма какво да ги слепваш после сложи някаква основа вътре в самия детаил , примерно парче дърво или някаква метална основа и просто завий двете парчета с рапидки към основата една към друга така че да се напаснат и да се получи готовия детаил след това фугираш с кит така че да не се виждат рапидките , шлайфаш, напасваш , оформяш детаила и готово.
Спомена че ще правиш спойлер , сещам се за моя спойлер той е направен така че от едната си тънка страна е отворен , по тоя начин може да се отлее целия наведнъж , то реално така е и правен... измисли си вариант просто



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 38 госта