
Енергийната криза и постоянно растящите разходи за гориво правят хората все по-заинтересовани от алтернативните източници на енергия. Така например все повече украински шофьори започват да използват дърва за гориво за автомобилите си.
Предвид възхода на електромобилите, използването на дървесина за гориво не изглежда съвсем практично решение. Технологията обаче не е никак нова. Хората всъщност са ползвали енергията от дърва за задвижването на превозни средства в продължение на десетилетия, но технологията е използвана най-вече по време на Първата световна война.
Днес обаче технологията се използва освен за експеримент, който да докаже, че технологията работи, и за пестене. Украинските шофьори все по-често монтират на колите си дървени горелки и котли.
36-годишният Евгений Чернигов превръща стария си "Opel" в превозно средство на дърва. Така се движи от миналата година. Направил самоделката след поредното повишаване на цените на природния газ. Предвиждането до работа станало скъпо удоволствие.
Учител по физика и математика, Чернигов прочел за технологията в интернет. Поровил и за литература и се върнал назад към 1939 г. Била лесна работа, след като вече веднъж прочел за технологията.
Чернигов прикачил печка на дърва и метален контейнер на гърба на колата, като свързал системата с двигателя на колата. Газът, продукт от изгарянето на дървесината, се съхранява в метален контейнер, филтрира се, охлажда се и след това се подава на двигателя.
За 100 км. пробег колата консумира по 18 кг. дървесина. В зависимост от качеството на суровината колата може да вдигне до 100 км. в час.
Чернигов разказва, че в колата може да гори и пластмасови бутилки, но нищо не се сравнява с изсушената черница. Украинецът твърди, че горивото не просто излиза по-евтино, но то е и по-щадящо за околната среда. Вместо замърсяващи газова ауспухът изхвърлял само водни пари и въглероден диоксид.
Сергей Ягун от Донбас пък направил първата си кола на дърва преди няколко години. Тогава преобразих стара Лада, а по-късно и Волга. Твърди, че никога не е имал проблеми с полицията.
Прочети още на: http://www.dnes.bg/mish-mash/2015/12/09/ukraincite-preotkriha-dyrvata-v-kolite-si.285881
http://www.marica.bg/%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB-%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%B0!-%D0%B2%D0%B5%D1%87%D0%B5-%D0%B3%D0%BE-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%85%D0%B0-news71449.html
Как работи системата:
"При газгенераторната хранителна система се използват твърдите горива за получаване посредством генератори на генераторен газ,който е горивен газ.Според произхода си твърдите горива биват естествени и изкуствени.Естествените горива се срещат в природата в естествен вид-дърва,антрацит,каменни въглища и др. Изкуствените горива се получават чрез различна преработка на естествените-дървените въглища ,коксът и др.
Всички горива се състоят от две части:горивна и негоривна. Към горивните влизат въглерода(C) и водорода(H) ,а към негоривните водата,въглеродния двуокис(CO2) , азот(N) и др.
Колкото по малко негоривни елементи съдържа едно гориво толкова е по доброкачествено.Калоричноста на сухите дърва е от 3000 до 5000кал/кг,за дървените въглища от 6800 до 7200кал/кг.
Превръщането на твърдите горива в генераторен газ се нарича газификация. Газификацията се извършва при висока температура в специален уред генератор
Генераторът представлява пещ,в който изгарят дървата. Той се състои от два цилиндъра външен и вътрешен,направени от специална ламарина ,която издържа на високата температура и не се разяжда от киселини ,на въздействието на които е подложен вътрешния цилиндър при изгарянето на горивото. външният цилиндър е по широк ,долния му край се затваря с дъно, над което е закрепена скара.На този край има и няколко отвора (люкове) които служат за почистване и проверка на генератора.През горния край е вкаран вътрешния цилиндър.В горните крайща двата цилиндъра се затварят с капак който се затваря плътно.От този край излиза тръба която се свързва със филтъра.Вътрешния цилиндързавършва в долния край със стеснена часткоято образува пеща на генератора.Около пеща се намира камерата за въздух. Тази камера се свързва с пеща чрез няколко отвора (дюзи).Чрез един от отворите,камерата за въздух се свързва с атмосверата.Този отвор се затваря с клапа ,която се отваря само на вътре и не позволява на газа да излезе в атмосверата.
Филтърът за грубо пречистване служи за пречистване на газа от прашинки ,водни пари и др.
Охладителят служи за охлаждане на газа до 40-50'C и за отделяне на течностите смесени с газа.
Филтър за финно пречистване служи за пълно пречистване на газа от най дребните прашинки и за изсушаването му.
Вентилатора служи да създаде въздушна струя по цялата уредба на генератора,за да разпали дървата в пеща.
Смесителя служи за смесване на генераторния газ с въздух. " - От офроуд форума.
Е сега вече може да да се каже на автомобила - печка с пълно право за разлика от дизелите!
