Мнениеот Tougi » Пет 16 ное 2007 20:18
Хипотеза:
внасяш от Америка последен модел кола с двигател от "Юго" (да, едно време в САЩ се продаваха И такива коли).
Не дължиш акциз.
Внасяш отделно двигателя. Той не е описан като акцизна стока, ерго, минаваш метър.
Малко ТНТМ и ето те с комплектна кола без акциз.
Да, ама не.
Хайде да попрочетем малко закона:
Раздел ІІ
Член 2. На облагане с акциз подлежат:
....
5. Автомобилите
Раздел ІІІ Понятия
Член 4. По смисъла на този закон:
1. Акцизни стоки са стоките посочени в Чл.2
....
16. "Нов автомобил" е автомобил, за който към датата на внасяне, съответно към датата на подаване на декларацията по чл. 76 пред митническите органи е налице едно от следните условия:
а) не са изминали повече от 6 месеца от датата на първата му регистрация (включително в чужбина)
б) е изминал не повече от 6000 км.
26. Дефиниция на "територия на държава членка" - има малко условности, но за сега ще ги пренебрегнем - едва ли някой ще внася от Цевута или от италианските води на езерото Лугано.
Раздел V Автомобили
Чл. 18. "Автомобили" са новите и употребявани пътнически, товаро-пътнически и състезателни автомобили за транспорт до 9 лица, включително водачът, с мощност на двигателя, превишаваща 120 киловата (kW) по системата DIN или 126 киловата (kW) по система SAE включени в код по КН 8703.
Глава трета. Данъчно задължение
Раздел І
Възникване на задължение за заплащане на акциз.
Чл. 19. Стоките по чл. 2 подлежат на облагане с акциз......
1. при тяхното производство на територията на страната
2. при тяхното въвеждане на територията на страната от територията на друга държава членка.
3. при тяхното внасяне на територията на страната.
Раздел ІІІ Данъчна основа
Чл. 28. Данъчната основа за облагане с акциз е както следва:
.....
Чл. 30. Данъчната основа за автомобилите е както следва:
1. За употребяваните автомобили - брой киловати в зависимост от мощността на двигателя
2. за новите автомобили - брой киловати в зависимост от мощността на двигателя за разликата над 120 киловата (kW) по системата DIN, съответно над 126 киловата (kW) по системата SAE.
Раздел ІV Акцизна ставка
Чл. 40. (1) Акцизната ставка за употребяваните автомобили е, както следва:
1. за автомобили с мощност на двигателя над 120 kW до 150 kW по системата DIN - 35 лв. за 1 kW;
2. за автомобили с мощност на двигателя над 150 kW по системата DIN - 60 лв. за 1 kW;
3. за автомобили с мощност на двигателя над 126 kW до 157,5 kW по системата SAE - 33,33 лв. за 1 kW;
4. за автомобили с мощност на двигателя над 157,5 kW по системата SAE - 57,14 лв. за 1 kW.
(2) Акцизната ставка за новите автомобили е:
1. седемстотин лева + 90 лв. за 1 kW за разликата над 120 kW по системата DIN;
2. седемстотин лева + 85,71 лв. за 1 kW за разликата над 126 kW по системата SAE.
Глава Четвърта, раздел ІІ
Чл. 76г. (1) Всяко лице, което въвежда на територията на страната акцизни стоки по чл. 2, т. 4 и 5 от територията на друга държава членка, е длъжно да подаде декларация по образец, определен с правилника за прилагане на закона.
------------------------------------
Такаааа....
А сега следват малко съчинения с елементи на преразказ:
Първо: акциза е дължим при ПРОИЗВОДСТВО на акцизни стоки независимо от предназначението (дали ще си пиеш сам ракията или ще я продаваш е без значение).
Т.е. производителите на коли трябва да са регистрирани (по един от посочените в закона начини). Движението на акцизни стоки (без заплащане на акциза) се извършва само между лицензирани данъчни складове, или казано с други думи, вносителите на коли трябва също да са регистрирани по закона за акциза.
Акциза става дължим при крайната продажба - плащаш, получаваш.
Какво става обаче при покупка на употребяван автомобил за който вече веднъж е платен акциз?
Двойно данъчно облагане.
Теоретически в цената му влиза и сумата на вече платения акциз. Макар да не е регистриран по закона, продавача си получава обратно акциза (или част от него) платен при първоначална регистрация на автомобила.
Може би това е хипотезата на законодателя да иска акциз за употребяваните автомобили?
Акциза за кола на старо лесно може да бъде отчетен ако купувате от регистрирана по закона фирма (която от своя страна би трябвало да купи колите без акциз, или да поиска възстановяване). Тя ТРЯБВА да начисли акциз в цената.
Как стоят обаче нещата с горублянските търговци? Съмнявам се, че те са регистрирани.
Извод: всеки който купува акцизна стока от нерегистриран търговец и без да заплати акциз, е в нарушение на Закона за акциза и данъчните складове.
Сега да се върнем на хипотезата в началото.
Внесеният безакцизен маломощен автомобил и безакцизния мощен двигател са основа за производство на акцизна стока на територията на страната. Точка.
Тъй като акциза се плаща не на кубатура а на киловати, горното важи и за чип тунинг.
Акциза е дължим и би трябвало да бъде заплатен преди промяната на регистрацията на автомобила.
От горното следва и парадокса, че нямаш право да си сменяш сам двигателя, защото не си лицензиран производител на акцизни стоки а в закона е предвидено само варене на ракия.
P.S. Ще се радвам ако някой намери (аргументирано) грешка в моите изводи.
P.P.S Какво е действителното състояние на нещата, кой и как трябва да мери киловатите по пътищата, кой да гони тунинг маниаците и най-вече защо трябва да се плаща втори път акциз е съвсем друга бира.