проблем!!! рестартира се часовника при палене..
- zfa159
- Мнения: 7908
- Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
- Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Добре...обеснявам бавно и полека за да разбереш за какво иде реч а и колегите да ме разберат по най-правилния начин.
По принцип електрическата схема на колата не е много сложна - имаш източници на напрежение и консуматори.Източниците са два - акумулатора и алтернатора (динамото).Консуматори колкото искаш (фаровете ти,часовника и т.н.)
Накратко като черпиш ток от акумулатора той си е една батерия и ти си цоцаш от нея ток (докато има ама това е друга тема) за каквото си искаш.Като запалиш колата обаче нещата малко се променят.Алтернатора,въртян от двигателя произвежда напрежение с идеята да черпиш от него и същевременно да ти зарежда акумулатора за да коменсира разряда му докато си запалил.Тогава обаче акумулатора има една съществена роля......той служи като огромен капацитет във веригата (инсталацията на колата е вързана към акумулатора а алтернатора в паралел на него)..та този капацитет (кондензатор) предпазва цлята инсталация от резки промени в напрежението и тока (което са така наричаните от нас,жичкаджиите пикове).
Има различни по вид и причина пикове - на напрежението и на тока.Какъв е зависи от консуматора и неговия тип...да кажем бубините (било то електромотор,или трансформатор или каквото и да е) правят пикове по ток при включване и пикове по напрежение при изключване.....това е въз основа на едни други неща,в които сега няма да навлизам.Та накратко какво се случва с твоя чаосвник :
-твоя часовник е електронен и представлява просто устройство - имаш един чип с един генератор на дадена честота,който се захранва от захранването на колата през някакъв филтър и стабилизатор в купето.Този филтър и този стабилизатор осигуряват постоянно не променящо се захранващо напрежение до часовника с минимални пулсации.....
-в един момент ти се пишеш на хитър и слагаш ксенон.Обаче ксенона работи на доста по-високо напрежение от това,което има в колата....и затова към крушката върви една черна кутиика с неясно съдържание.Е те тази кутиика вътре има една торба дзвъчки и електроника,включително и генератор на импулси,повишаващ трансформатор (импулсен и т.н.).
-и ето тук се случва следното - като си пускаш или гасиш фаровете тази електроника променя рязко напрежението и тока във веригата на колата и ако не е достатъчно добре измислено създава някакви импулси с висока честота в инсталацията на колата.В резултат на това тези импулси не могат да бъдат филтрирани от филтъра и стабилизатора на часовника и му изменят много бързо и много за кратко тактовата честота (която пък определя колко е часът)...и часовника ти за по-малко от секунда успява да навърти да кажем 10 часа напред без да го видиш и за теб ефекта е,че като си пуснеш фаровете часът се измества.Понеже е относително кога и колко импулса ще създаде твоето устройство е относително кога и с колко ще се отмести часът ти.
Общо взето за да си решиш проблема трябва да бъде добре филтрирано захранването на електрониката на ксенона - прави се с филтър,който изравнява пулсациите.
Ако ми дадеш някаква мощност на тези електроники мога да ти изимисля схема на филтър за пулсациите.По принцип класическата е един диод в права посока и кондензатор след него ама при по-високи мощнсти диода не е най-доброто решение защото върху него има голямо отдаване на мощност и....ще си имаш котлон под капака...даже два броя
Общо взето това е като причина и следствие и се случва от различни проблеми от импулсен характер :
-прецакваща се бубина на бензиновите (избива високи пикови напрежения от вторичната към първичната намотка и то с някаква честота понеже там нещата са импулсни и ошашква електрониката)
-кофти консуматори с електронен характер и най-вече с повишаващи напрежението елементи - много мощни усилватели за музика,електрониките за ксенона,електрониките на някои от луминисцентните лампи дето ги дават на 12V за кола.
-случвало ми се е от хлабава клема на акумулатора да ми подскачат уредите и да ми мигат доста ярко лампите (и фаровете включително) докато работи двигателя понеже напрежението се променя много рязко а няма добър контакт с филтъра т.е. акумулатора и нищо не компенсира тези скокове....и часовника и той се побърка (ама не на VW това).
Успех!
По принцип електрическата схема на колата не е много сложна - имаш източници на напрежение и консуматори.Източниците са два - акумулатора и алтернатора (динамото).Консуматори колкото искаш (фаровете ти,часовника и т.н.)
Накратко като черпиш ток от акумулатора той си е една батерия и ти си цоцаш от нея ток (докато има ама това е друга тема) за каквото си искаш.Като запалиш колата обаче нещата малко се променят.Алтернатора,въртян от двигателя произвежда напрежение с идеята да черпиш от него и същевременно да ти зарежда акумулатора за да коменсира разряда му докато си запалил.Тогава обаче акумулатора има една съществена роля......той служи като огромен капацитет във веригата (инсталацията на колата е вързана към акумулатора а алтернатора в паралел на него)..та този капацитет (кондензатор) предпазва цлята инсталация от резки промени в напрежението и тока (което са така наричаните от нас,жичкаджиите пикове).
Има различни по вид и причина пикове - на напрежението и на тока.Какъв е зависи от консуматора и неговия тип...да кажем бубините (било то електромотор,или трансформатор или каквото и да е) правят пикове по ток при включване и пикове по напрежение при изключване.....това е въз основа на едни други неща,в които сега няма да навлизам.Та накратко какво се случва с твоя чаосвник :
-твоя часовник е електронен и представлява просто устройство - имаш един чип с един генератор на дадена честота,който се захранва от захранването на колата през някакъв филтър и стабилизатор в купето.Този филтър и този стабилизатор осигуряват постоянно не променящо се захранващо напрежение до часовника с минимални пулсации.....
-в един момент ти се пишеш на хитър и слагаш ксенон.Обаче ксенона работи на доста по-високо напрежение от това,което има в колата....и затова към крушката върви една черна кутиика с неясно съдържание.Е те тази кутиика вътре има една торба дзвъчки и електроника,включително и генератор на импулси,повишаващ трансформатор (импулсен и т.н.).
-и ето тук се случва следното - като си пускаш или гасиш фаровете тази електроника променя рязко напрежението и тока във веригата на колата и ако не е достатъчно добре измислено създава някакви импулси с висока честота в инсталацията на колата.В резултат на това тези импулси не могат да бъдат филтрирани от филтъра и стабилизатора на часовника и му изменят много бързо и много за кратко тактовата честота (която пък определя колко е часът)...и часовника ти за по-малко от секунда успява да навърти да кажем 10 часа напред без да го видиш и за теб ефекта е,че като си пуснеш фаровете часът се измества.Понеже е относително кога и колко импулса ще създаде твоето устройство е относително кога и с колко ще се отмести часът ти.
Общо взето за да си решиш проблема трябва да бъде добре филтрирано захранването на електрониката на ксенона - прави се с филтър,който изравнява пулсациите.
Ако ми дадеш някаква мощност на тези електроники мога да ти изимисля схема на филтър за пулсациите.По принцип класическата е един диод в права посока и кондензатор след него ама при по-високи мощнсти диода не е най-доброто решение защото върху него има голямо отдаване на мощност и....ще си имаш котлон под капака...даже два броя

Общо взето това е като причина и следствие и се случва от различни проблеми от импулсен характер :
-прецакваща се бубина на бензиновите (избива високи пикови напрежения от вторичната към първичната намотка и то с някаква честота понеже там нещата са импулсни и ошашква електрониката)
-кофти консуматори с електронен характер и най-вече с повишаващи напрежението елементи - много мощни усилватели за музика,електрониките за ксенона,електрониките на някои от луминисцентните лампи дето ги дават на 12V за кола.
-случвало ми се е от хлабава клема на акумулатора да ми подскачат уредите и да ми мигат доста ярко лампите (и фаровете включително) докато работи двигателя понеже напрежението се променя много рязко а няма добър контакт с филтъра т.е. акумулатора и нищо не компенсира тези скокове....и часовника и той се побърка (ама не на VW това).
Успех!
-
- Мнения: 411
- Регистриран на: Нед 15 юни 2008 13:29
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Plarol написа:С тия ментаци скоро ще има тема: Проблем, запалих ксенона, колата угасна - решено, ново ЕКУ
аз нямам ЕКУ

zfa159 благодаря за инфото..вече не знам кво да права и аз .. а освен че часовника се променя може ли да има някакви други по фатални последствия..щото ако реално само часовника се променя и ако не стане и с кондензаторчета ще го прежаля и да си показва квото му е кеф..обаче да не стане нещо по лошо по инсталацията и уредите..??
- zfa159
- Мнения: 7908
- Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
- Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
tarikat89 написа:Plarol написа:С тия ментаци скоро ще има тема: Проблем, запалих ксенона, колата угасна - решено, ново ЕКУ
аз нямам ЕКУ![]()
zfa159 благодаря за инфото..вече не знам кво да права и аз .. а освен че часовника се променя може ли да има някакви други по фатални последствия..щото ако реално само часовника се променя и ако не стане и с кондензаторчета ще го прежаля и да си показва квото му е кеф..обаче да не стане нещо по лошо по инсталацията и уредите..??
Ами какво да ти кажа....ти с каквъ точно дизел си? Ако е 1.9 имаш комп и още как

По принцип не е хубаво да го оставяш така понеже все пак това са нефилтрирани пикове и може да цъфне нещо произволно някой ден....дали радиото,дали стабилизатора за уредите за нивото на бензина и температурата на двигателя......кой да ти каже.Много е относително.
Общо взето колегата е прав за взаимната индукция между двата съседни кабела ама точно затова аз ти казвам да пробваш да забиеш един кондензатор точно при електрониката за ксенона.С каква идея...когато пуснеш ксенона първоначалния ток е много голям понеже отраз подаваш напрежение на електрониката.Когато бучнеш кондензатор заедно с електрониката получаваш малко по-плавно покачване на напрежението в първия момент понеже кондензатора трябва да бъде зареден.....и като добавиш и съпротивлението на кабела от източника до консуматора се получава една хубава картинка....ето ти малко диаграмки които спретнах набързо :
тук идеята е следната - като имаш кондензатор ти създаваш едно забавяне и постепенно нарастване на напрежението във веригата,което води до доста по-малки пикове на напрежението в момента на запалване.Много хора биха казали,че в този момент пика на тока (аз ти показвам този на напрежението) е много по-голям което е така ама не е с импулсен характер а е просто голям ток (както на стандартната крушка за фар), който с течение на времето (докато се зареди кондензатора) намалява до стандартния за консуматора,а пиковете остава за сметка на кондензатора и постепенното увеличаване на напрежението върху консуматора.Ти разбира се няма да усещаш тези времена понеже говорим за милисекунди,които и да искаш няма как да виждаш.Идеята на тази схема е плавен старт на консуматори с индуктивен характер и импулсни захранващи блокове с цел намаляване на смущенията при палене и гасене.
Мисля,че от картинката става ясно какво имам в предвид макар,че не се впуснах в подробности да чертая пиковете и т.н. за да не я претрупвам излищно.
Колегата,свързвайки си електрониките за фаровете направо към акумулатора прави същото само че използва капацитета на акумулатора като кондензатор и така убива всякаквите смущения от тях...иначе смущенията си въряв по кабелите отвяскъде докато стигнат до акумулатора и той ги убие.
- zfa159
- Мнения: 7908
- Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
- Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Идея нямам....знам,че има едни дизели 1.9 дето са с електрическа помпа и те си имат някакъв вид ЕКУ ама като тип идея нямам кои са.
Кондензаторчето е хубаво да е за около 25V или следващия стандарт май беше 40V ама недей си купувай на 16....те са тествани на доста по-високо ама няма смисъл да ги ръчкаш на предела....а и този пик не е ясно колко волтов е.Като капаците пробвай с нещо от сорта на 2200uF (да се чете микрофаради) или 4700uF....повече от това няма никакъв смисъл да се слага (иначе има и по 10 000 ама все пак
).
е струват повече от 2-3лв на бройка и във повечето магазини за електронни компоненти ще ти ги дадат.Води се електролитен кондензатор с капацитет 2200 или 4700 микрофарада и напрежение 25V .....и да е за повече напрежение това не ти пречи.....това е максимално допустимото а не е работно напрежение.
Успех и пиши какво е станало
Кондензаторчето е хубаво да е за около 25V или следващия стандарт май беше 40V ама недей си купувай на 16....те са тествани на доста по-високо ама няма смисъл да ги ръчкаш на предела....а и този пик не е ясно колко волтов е.Като капаците пробвай с нещо от сорта на 2200uF (да се чете микрофаради) или 4700uF....повече от това няма никакъв смисъл да се слага (иначе има и по 10 000 ама все пак

е струват повече от 2-3лв на бройка и във повечето магазини за електронни компоненти ще ти ги дадат.Води се електролитен кондензатор с капацитет 2200 или 4700 микрофарада и напрежение 25V .....и да е за повече напрежение това не ти пречи.....това е максимално допустимото а не е работно напрежение.
Успех и пиши какво е станало

- bbboiko2004
- Мнения: 4294
- Регистриран на: Пон 20 фев 2006 21:19
- Автомобил: VW Polo 2f
- Двигател: 3f - 1993
-
- Мнения: 411
- Регистриран на: Нед 15 юни 2008 13:29
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
и аз съм скаран малко с тоците..неска ги гледах тея кабели на ксенона и нищо не зацепвам каде да ги вържа тея кондензатори..
трябва да срежа кабела които е м/у крушката и баласта или кабела на фаровете които си е ориджинал поставен там и да вържа кондензатора или каде точно се връзва...
а и ако трябва да се реже кабела на ксенона как ша стане тоя номер като ксенона е в гаранция ..нали ша им наруша гаранцията така...
гледах схемата на колегата zfa159 и нищо не зацепвам ..кое е източника кое е консуматора кое играе роля на съпротивление..ако може по простичко ..от типа..фар..ксенон..кондензатор..кабели на ксенона и т.н. да го разбера

трябва да срежа кабела които е м/у крушката и баласта или кабела на фаровете които си е ориджинал поставен там и да вържа кондензатора или каде точно се връзва...
а и ако трябва да се реже кабела на ксенона как ша стане тоя номер като ксенона е в гаранция ..нали ша им наруша гаранцията така...


гледах схемата на колегата zfa159 и нищо не зацепвам ..кое е източника кое е консуматора кое играе роля на съпротивление..ако може по простичко ..от типа..фар..ксенон..кондензатор..кабели на ксенона и т.н. да го разбера


- bbboiko2004
- Мнения: 4294
- Регистриран на: Пон 20 фев 2006 21:19
- Автомобил: VW Polo 2f
- Двигател: 3f - 1993
- zfa159
- Мнения: 7908
- Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
- Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Добре де ама не би трябвало да ви се заяждат за подобно нещо (кондензатора).
За да е ясно обеснявам пак по-подробно :
кондензатора се слага там,където оригиналния кабел за към фара е прекъснат и забит в захранването на ксенона.Доколкото съм запознат от захранването на ксенона отива друг тип кабел до самата крушка.Между електрониката за ксенона и крушката въобще нямате работа!!! понеже там кабела е по-специален,разхождат се по-високи напрежения а и там нямате проблеми.
Кондензатора се връзва на входа на електрониката за ксенона (там,където и се подава на нея напрежението).Сега ще ви драсна и схемка.
Иначе колегата е прав,че е хубаво да се боцне и диод ама диод-а има пад на напрежение върху себе си (вярно,че е само 0.7V) ама влияе на захранването.
тази схема горе е повече теоретична,отколкото да обясни нагледно как да си сложите кондензатор....ама ако не сте в час с токовете по-добре е да не пипате за да не цъфне нещо....в най-добрия случай кондензатора
По прост начин обяснението е ето такова :
-заводски до фара стигат 3 жици (габарита го броя отделно).Едната е маса.Другата е + за къси,третата е + за дълги.
Има различни типове ксенон и оттам вече съответно и различни видове свързване.Да кажем ако фара е едносекционен ксеноновата крушка е за H4 цокъл и се управлява електрически къси/дълги.Електрониката и е една и има вход за тези 3-те жици.Съответно тогава си слагате кондензатора между масата и кабела за късите (на входа на електрониката а не към крушката!).Съответно ако електрониките са две за двете крушки на двусекционен фар си слагате кондензатора на входа на електрониката за късите (понеже те се ползват много по-често от дългите).
И само да вметна нещо - нека някой колега пробва това решение дали работи въобще преди да си ги накичите всички защото ние с колегата говорехме евентуално да пробва дали ще има ефект понеже теорията е едно а практиката друго.Ако стане и работи без проблем тогава има смисъл да обесняваме надълго и нашироко как се прави защото ще има и снимки и резултати а така само VWclub ще спонсорира произвеждането на кондензатори....а после ако не работи ще трябва да ги хвърляме.
Иначе сега ще кача една картинка колегата да се ориентира ама да даде малко снимки на фара да го видя какъв е и да ми щракне електрониката с кабелите и за да му покажа къде точно да слага кондензатора
И нищо няма да реже ако е възможно понеже е само за проба все пак.
Успех!
За да е ясно обеснявам пак по-подробно :
кондензатора се слага там,където оригиналния кабел за към фара е прекъснат и забит в захранването на ксенона.Доколкото съм запознат от захранването на ксенона отива друг тип кабел до самата крушка.Между електрониката за ксенона и крушката въобще нямате работа!!! понеже там кабела е по-специален,разхождат се по-високи напрежения а и там нямате проблеми.
Кондензатора се връзва на входа на електрониката за ксенона (там,където и се подава на нея напрежението).Сега ще ви драсна и схемка.
Иначе колегата е прав,че е хубаво да се боцне и диод ама диод-а има пад на напрежение върху себе си (вярно,че е само 0.7V) ама влияе на захранването.
тази схема горе е повече теоретична,отколкото да обясни нагледно как да си сложите кондензатор....ама ако не сте в час с токовете по-добре е да не пипате за да не цъфне нещо....в най-добрия случай кондензатора

По прост начин обяснението е ето такова :
-заводски до фара стигат 3 жици (габарита го броя отделно).Едната е маса.Другата е + за къси,третата е + за дълги.
Има различни типове ксенон и оттам вече съответно и различни видове свързване.Да кажем ако фара е едносекционен ксеноновата крушка е за H4 цокъл и се управлява електрически къси/дълги.Електрониката и е една и има вход за тези 3-те жици.Съответно тогава си слагате кондензатора между масата и кабела за късите (на входа на електрониката а не към крушката!).Съответно ако електрониките са две за двете крушки на двусекционен фар си слагате кондензатора на входа на електрониката за късите (понеже те се ползват много по-често от дългите).
И само да вметна нещо - нека някой колега пробва това решение дали работи въобще преди да си ги накичите всички защото ние с колегата говорехме евентуално да пробва дали ще има ефект понеже теорията е едно а практиката друго.Ако стане и работи без проблем тогава има смисъл да обесняваме надълго и нашироко как се прави защото ще има и снимки и резултати а така само VWclub ще спонсорира произвеждането на кондензатори....а после ако не работи ще трябва да ги хвърляме.
Иначе сега ще кача една картинка колегата да се ориентира ама да даде малко снимки на фара да го видя какъв е и да ми щракне електрониката с кабелите и за да му покажа къде точно да слага кондензатора

И нищо няма да реже ако е възможно понеже е само за проба все пак.
Успех!
Върни се в “Основен Volkswagen Форум”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 27 госта