

ABS-а при спиране при ниска скорост помага ли или пречи?
- Golf 3 1.8
- Мнения: 1034
- Регистриран на: Чет 23 дек 2004 20:27
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- theater
- Мнения: 93
- Регистриран на: Съб 14 май 2005 20:37
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Здравейте,
Моя опит със и без АБС показва, че смисъл има :
1. На сухо при скорост над 150 км/ч и рязко спиране.
2. На мокро при нормално каране и наложително рязко спиране.
3. В завой при наложително рязко спиране. (обикновено иначе вътрешните за завоя гуми блокират)
При лед тествах един АБС на Пежо партнър и мога твърдо да кажа, че плътното плавно натискане на педала без АБС води до по-добро спиране, отколкото рязкото натискане, при което се разчите на датчиците.
Най-важното е да се съобразява дистанцията с пътните условия, т.е. както един колега беше написал "да караш постоянно без АБС".
В момента карам кола без АБС и се чувствам достатъчно сигурен в спирането след смяната на дискове, накладки и спирачна течност при Ваското. На сух път със летни гуми колата спира перфектно. Сега през зимата просто оставям по-голяма дистанция до колите пред мен, защото съм виждал как спира Сеат Толедо 2.0i с АБС и вентилирани дискови спирачки отпред и отзад и ако трябва да спра зад някой такъв моя спирачен път ще е поне с 2-3 метра по-дълъг от неговия при равни други условия.
Моя личен извод е, че е хубаво колата да има АБС, но не трябва да се разчита изцяло на него. Все пак да не забравяме, че при спазване на условията, за които говоря може АБС-а никога да не се включи.
Поздрави,
theater
Моя опит със и без АБС показва, че смисъл има :
1. На сухо при скорост над 150 км/ч и рязко спиране.
2. На мокро при нормално каране и наложително рязко спиране.
3. В завой при наложително рязко спиране. (обикновено иначе вътрешните за завоя гуми блокират)
При лед тествах един АБС на Пежо партнър и мога твърдо да кажа, че плътното плавно натискане на педала без АБС води до по-добро спиране, отколкото рязкото натискане, при което се разчите на датчиците.
Най-важното е да се съобразява дистанцията с пътните условия, т.е. както един колега беше написал "да караш постоянно без АБС".

В момента карам кола без АБС и се чувствам достатъчно сигурен в спирането след смяната на дискове, накладки и спирачна течност при Ваското. На сух път със летни гуми колата спира перфектно. Сега през зимата просто оставям по-голяма дистанция до колите пред мен, защото съм виждал как спира Сеат Толедо 2.0i с АБС и вентилирани дискови спирачки отпред и отзад и ако трябва да спра зад някой такъв моя спирачен път ще е поне с 2-3 метра по-дълъг от неговия при равни други условия.

Моя личен извод е, че е хубаво колата да има АБС, но не трябва да се разчита изцяло на него. Все пак да не забравяме, че при спазване на условията, за които говоря може АБС-а никога да не се включи.

Поздрави,
theater
- VW_FEN
- Мнения: 1859
- Регистриран на: Сря 09 юни 2004 11:33
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
theater написа:Здравейте,
Моя опит със и без АБС показва, че смисъл има :
1. На сухо при скорост над 150 км/ч и рязко спиране.
2. На мокро при нормално каране и наложително рязко спиране.
3. В завой при наложително рязко спиране. (обикновено иначе вътрешните за завоя гуми блокират)
При лед тествах един АБС на Пежо партнър и мога твърдо да кажа, че плътното плавно натискане на педала без АБС води до по-добро спиране, отколкото рязкото натискане, при което се разчите на датчиците.
Най-важното е да се съобразява дистанцията с пътните условия, т.е. както един колега беше написал "да караш постоянно без АБС".![]()
В момента карам кола без АБС и се чувствам достатъчно сигурен в спирането след смяната на дискове, накладки и спирачна течност при Ваското. На сух път със летни гуми колата спира перфектно. Сега през зимата просто оставям по-голяма дистанция до колите пред мен, защото съм виждал как спира Сеат Толедо 2.0i с АБС и вентилирани дискови спирачки отпред и отзад и ако трябва да спра зад някой такъв моя спирачен път ще е поне с 2-3 метра по-дълъг от неговия при равни други условия.![]()
Моя личен извод е, че е хубаво колата да има АБС, но не трябва да се разчита изцяло на него. Все пак да не забравяме, че при спазване на условията, за които говоря може АБС-а никога да не се включи.![]()
Поздрави,
theater
bowdown
Wizi написа:Полезно четиво по темата(от Ауди форума) - тук е обяснено и в какви ситуации е по-добре да си с изключен АБС
....
Че то на Голф-а(Г3) може ли да се спре? А на другите VW?


Не съм видял кола, не зависимо дали нова или стара, на която да не може да се изключи от бушона. На някои стари Ауди-та са сложили инжинерите на Инголщад копче на самата конзола за по-лесно, но рядко се среща като цяло.
Последна промяна от Wizi на Вто 31 яну 2006 16:41, променено общо 1 път.
- mishu
- Мнения: 607
- Регистриран на: Пет 27 май 2005 16:14
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
kris11 написа:На сух и на мокър според мен не помага. И аз като Ваското мисля, че ще спра по-бързо без АBS а . Но на заледено е съвсем друго положението. Колата остава управляема. Като натиснеш спирачките не тръгва наляво надясно.
Ще спреш по-бързо ама ако си подготвен за това. Ако без да очакваш ония пред тебе набие спирачки и ти ще скочиш с двата крака на педала. Няма време да мислиш в такъв момент - тогава ти трябва ABS.
В повечето случаи,в които се налага внезапно спиране е по добре да имаш ABS и да не ти трябва,отколкото да ти трябва,а да го нямаш.Дори при по-ниски скорости от порядъка на 50-60 км/ч примерно на мокър път,или пък особено в случая когато левите и десните колела се движат по настилки с различо сцепление/примерно лявото на асфалта,а дясното на прашния банкет/автомобил с ABS ще спре за по-кратко разстояние от автомобил без ABS.Изобщо ABS го намирам за една полезна екстра,която улеснява водача,тъй като не всички имат нужните умения да използват на 100 % ефективността на спирачната система на автомобила,а дори и да имат такива умения защо да се напъват,като има по-лесен начин.
- relaxxx
- Мнения: 1279
- Регистриран на: Съб 19 юни 2004 11:28
- Автомобил: 4x4
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Aaaa нека и аз да изкажа едно мнение.... Значи първо от АБС ако нямаше нужда нямаше да я има ..... второ тя не може да направи чудеса за теб а само да ти даде леко предимство в екстремна ситуация..... трето естествено, че е по добре да я имаш.
И малко истории от личен опит - настоящата ми каручка няма такава система, за това винаги имам едно на ум и спазвам подходяща дистанция с предната кола, и знам че нацепя ли спирачката рязко се лъзвам като ракета.....
обаче старата имаше, да кажа че не ми е помагал ше си е чисто прикриване на истината
обаче ми се е случвало и да ме подведе; Определено спирачния път в някои ситуации е по дълъг от 4 напълно блокирали колела..... 
И малко истории от личен опит - настоящата ми каручка няма такава система, за това винаги имам едно на ум и спазвам подходяща дистанция с предната кола, и знам че нацепя ли спирачката рязко се лъзвам като ракета.....
обаче старата имаше, да кажа че не ми е помагал ше си е чисто прикриване на истината


- vaskoto1
- майстор Падна ли ми!
- Мнения: 11995
- Регистриран на: Пон 12 юли 2004 16:34
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
vw16v написа:,или пък особено в случая когато левите и десните колела се движат по настилки с различо сцепление/примерно лявото на асфалта,а дясното на прашния банкет/автомобил с ABS ще спре за по-кратко разстояние от автомобил без ABS...
точно в описаната от теб ситуация с АБС е по кофти... удължава се спирачния път.
помисли!
едно колело да се блокира и педала почва да ритка а колата почва да не спира.
защо е тая масова заблуда бе колеги? АБС не спира по добре-той просто ти помага да запазиш маневрност на колата и да избягаш от ситуация, но това както и всичко има цена-е, на по дълъг спирачен път!
бронирания автомобил не спасява ако стои на място-той ти купува само няколкото секунди под обстрел които ти трябват за да избягаш...
АБС не спира по добре-просто колата се запазва управляема!
-
- Мнения: 2189
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 12:04
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София, Лондон
- Контакти:
Съгласен съм с Ваското....
Колелата ту спират ту се въртят, което води до по дълъг изминат път...
Но ако се гледа реално на екстремни спирания, забелязал съм че човек инстинктивно върти волана на някъде....
Ако няма АБС колата продължава направо, с АБС-а ще завие....
Аз така на Паветата в един мокър ден щях да се спра в един, скочих на спирачките и ляв волан... колата зави и предницата ми беше на равно с неговия заден калник, ако нямах АБС си спирах в багажника му...
Колелата ту спират ту се въртят, което води до по дълъг изминат път...
Но ако се гледа реално на екстремни спирания, забелязал съм че човек инстинктивно върти волана на някъде....
Ако няма АБС колата продължава направо, с АБС-а ще завие....
Аз така на Паветата в един мокър ден щях да се спра в един, скочих на спирачките и ляв волан... колата зави и предницата ми беше на равно с неговия заден калник, ако нямах АБС си спирах в багажника му...

- wili98
- Щраусолог
- Мнения: 7566
- Регистриран на: Вто 07 дек 2004 12:42
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
vaskoto1 написа:точно в описаната от теб ситуация с АБС е по кофти... удължава се спирачния път.
помисли!
Да но и АБС в този момент те спасява от завъртане...

което не е малко..
Наистина много е спорен въпроса Васко...
Но в критична ситуация, са малко хората, които запазват присъствие на духа, и успяват да се възползват от спиране една милимунда преди закучване на гумите...
след като ги закучиш, тогава АБС ще извади по-къс спирачен път

КАто цяло много зависи от това и господата инжинери как са настроили АБС датчици и тям подобни глупости...
Защото на практика почти всяка кола може да закучи гуми..
но настройката на АБС да сработва точно преди да загуби гумата сцеплене, и едновременно с това, да усили/намали натиска при променящи се параметри....
ей за тва има разлики от по 4-5 метра та и повече при коли с еднакви гуми, и относително еднакви тегла, както и еднакво разпределение на осите...
пфу.. пак до софтуер опираме...
- Mega
- Мнения: 444
- Регистриран на: Чет 01 юли 2004 17:11
- Автомобил: VW Bora 1.8 - 4Motion
- Двигател: AGN - 125
- Местоположение: София
- Контакти:
Re ...
Tyan написа:Зависи от АБС-а, Вентото намя АБС и си спира чудно при екстремно спиране с изключение на последните 5 метра когато гумите блокират ако не отпусна педала ..... до сега на сух асфалт не съм успял да ги накарам да блокират при висока скорост ... трябва да скачам като змей на спирачката за да успея в движение .....
Колга и аз мислех така докато не се наденах под един бус с 20 км/ч. Съвсем леко беше, но нали е висок не се ударих в бронята а влезнах под него и щетите не ме питай


И аз като теб съм без ABS, тогава мечтаех да имам.

- musura
- Сър
- Мнения: 7129
- Регистриран на: Пон 28 мар 2005 21:01
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Голям Поровец
wili98 написа:Ква е реакцията изненада->спирачка||газ||въртене на геврека
if(спирачка) {скок с двата крака; ->после върти герека...}
та в такива ситуации, ще те измъкне..

Ей това ми е и на мен мнението. В нормални ситуации всеки си знае колата и знае колко да натисне. Както каза колегата Tyan, никога не е палил гумите с висока скорост. И аз съм си мислел, че е невъзможно, но един ден, изпреварвайки с голяма скорост колона, една каруца реши да прави ляв завой, каруцаря явно не ме видя. Бях със старият гилф без АБС - та в тази ситуаци имах точно миг да реагирам и просто реакциата ми беше да скоча на спирачките - не само че блокираха колелетата, ами и гумите ми започнаха да пушат и за съжаление станах "квадратни". Да не говорим, че докато е с блокирали колела, колата е неуправляема.
Обратното на това, с АБС също ми се е налагало при подобни ситуации да спирам екстремно от 200+ скорост до 50-60 км/ч - кефа е, че набиваш спирачката смело до пода и не ти дреме - колата не мърда от правата посока, връткаш си волана, ако се наложи да заобикаляш нещо... кеф.
Фен съм на АБС-а
- Stivi
- Мнения: 8371
- Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Правец-Поморие
Аз съм ЗА АБС-а в повечето случай,но държа да отбележа че разликата в АБСте на различните автомобили е огромна! Преди карах една Астра 96г с АБС и там наистина педала "риташе" при спиране с АБС докато на Г4 се усеща само по специфичния звук без вибрации в педала което предполага че и действието ще да е различно..!
-
- Мнения: 534
- Регистриран на: Вто 13 юли 2004 9:04
- Автомобил: VW Polo 1991
- Двигател: NZ
- Местоположение: София
По-дълъг ли е спирачният път с ABS?
Съществуват два коефициента, които взети заедно ще определят (при равни други условия) какво ще бъде държането на нашия автомобил при СПИРАНЕ във време-пространството. От стойностите на тези коефициенти и нормалния натиск на автомобила (който приемаме за константа) зависи големината на онази блянувана от всички щофьори спирателна сила, от която понякога зависи ЖИВОТЪТ.
Всичко щеше да бъде много просто, ако стремежът към идеала не налагаше поставянето на твърде противоречиви изисквания към стойностите на тези два коефициента. Нека погледнем следната графика:
Тя показва зависимостта между коефициента на триене (по-точно сцепление) в надлъжна посока между колелата на автомобила и пътната настилка в зависимост от степента на приплъзване (блокиране) на колелото при различни пътни (метеорологични) условия.
Съществува и още един коефициент, който не е показан на графиката – коефициент на триенне в напречна посока, който определя напречната стабилност на автомобила.
Нека първо да се спрем на коефициента на триене в надлъжна посока, от чиито стойности зависи големината на спирачния път. В някой от мненията по-горе този параметър беше омаловажен, като се казваше, че няма разлика (или че тя е твърде несъществена) в дължината на спирачния път при автомобилите със и без ABS. Да се върнем на гафиката. Тя е получена по експерименален път. Прецизните измервания показват, че разлика в спирачните пътища има, и че в повечето случаи тя определено е в полза на ABS-а. Изключенията са при настилка от рохкав сняг, където наличието на ABS почти не помага и при трошенокаменна настилка, където пречи. Последното обяснява и наличието на on/off ключ за деактивация при някой модели автомобили.
Дали обаче големината на тази разлика в спирачните пътища е достатъчна?
Много или малко са СПЕСТЕНИТЕ НЯКОЛКО САНТИМЕТРА в една критична ситуация?
Ето тук е тънкият момент, а уловката се крие в… безмислието на подобни въпроси. Защото отговорът знае само Бог.
От графиката можем да си направим извода при какви пътни условия ABS системата e най-ефективна. Вижда се, че за различните пътни условия системата работи с различна ефективност. Коефициентът на триене в надлъжно направление се изменя в широки граници: от 1.04 до 0.2.
За дадените по-горе за пример 50 m спирачен път без ABS, не е възможно при използване на ABS да се получи намаление на спирачни път със цели 20 m, т.е. на 30 m. Това е намаление с цели 40%. Аko горната графика се погледне по-задълбочено, може да се установи, че от ABS системата може да се очаква максимум около 25% при настилка от асфалт. По-близките до действителността резултати в най-добрия случай (сравнено с автомобил с напълно блокирани колела) биха били около 38-40 m.
От графиката може да се направи и друг извод: Не съществува стойност за коефициента на триене, която в максимална степен да удовлетворява изискването за минимален спирачен път при каквито и да било пътни условия. Вижда се, че максимумът на кривите се измества (пълзи) по дължината на абцисната ос. Докато при сух/мокър асфалт и лед, той се движи в относително тесните граници 18-22% приплъзване, то при рохкав сняг е при 100%.
При коефициентът на триенне в напречна посока, от който зависи напречната стабилност на автомобила нещата са по-различни. Той намалява със стръмна крива с увеличаване на приплъзването межди гумите и пътната настилка, като максималната му стойност е винаги при пълно отсъствие на приплъзване (0%) и е равен на нула при блокиране на колелата (100%).
Тъй като на днешен етап практически е невъзможно създадаването на ABS система, която да е в състояние да отчита състоянието на пътната настилка (суха, мокра, сняг, лед) се налага да се избере някаква оптимална стойност на приплъзването, която макар и компромисна, все пак в някаква степен да задоволява изискванията за МИНИМАЛЕН СПИРАЧЕН ПЪТ И МАКСИМАЛНА НАПРЕЧНА УСТОЙЧИВОСТ. На тази стойност (съответстваща на определени ъглова скорост и ускорение на колелото), са настроени да сработват датчиците и тя е около 15-20% приплъзване (защрихованата област от графиката).
Изводът, който мога да направя е, че АВТОМОБИЛ С ABS СПИРА ПО-ДОБРЕ ОТКОЛКОТО АВТОМОБИЛ БЕЗ ТАКАВА СИСТЕМА ПРИ ПОЧТИ ВСЯКАКВИ УСЛОВИЯ. Изключенията, за които споменах не могат да обърнат резултатите поради следните причини:
1) Наличието на сняг по платното за движение по принцип изостря бдителността на водача, което компенсира ниската ефективност на ABS системата при подобни условия.
2) Пътищата с особен вид настилка като макадам и други подобни инертни материали за щастие са твърде малка част от пътищата в Европа.
С други думи, ако изправната в техническо състояние ABS система понякога не помага кой знае колко, то поне не вреди.
Съществуват два коефициента, които взети заедно ще определят (при равни други условия) какво ще бъде държането на нашия автомобил при СПИРАНЕ във време-пространството. От стойностите на тези коефициенти и нормалния натиск на автомобила (който приемаме за константа) зависи големината на онази блянувана от всички щофьори спирателна сила, от която понякога зависи ЖИВОТЪТ.
Всичко щеше да бъде много просто, ако стремежът към идеала не налагаше поставянето на твърде противоречиви изисквания към стойностите на тези два коефициента. Нека погледнем следната графика:

Тя показва зависимостта между коефициента на триене (по-точно сцепление) в надлъжна посока между колелата на автомобила и пътната настилка в зависимост от степента на приплъзване (блокиране) на колелото при различни пътни (метеорологични) условия.
Съществува и още един коефициент, който не е показан на графиката – коефициент на триенне в напречна посока, който определя напречната стабилност на автомобила.
Нека първо да се спрем на коефициента на триене в надлъжна посока, от чиито стойности зависи големината на спирачния път. В някой от мненията по-горе този параметър беше омаловажен, като се казваше, че няма разлика (или че тя е твърде несъществена) в дължината на спирачния път при автомобилите със и без ABS. Да се върнем на гафиката. Тя е получена по експерименален път. Прецизните измервания показват, че разлика в спирачните пътища има, и че в повечето случаи тя определено е в полза на ABS-а. Изключенията са при настилка от рохкав сняг, където наличието на ABS почти не помага и при трошенокаменна настилка, където пречи. Последното обяснява и наличието на on/off ключ за деактивация при някой модели автомобили.
Дали обаче големината на тази разлика в спирачните пътища е достатъчна?
Много или малко са СПЕСТЕНИТЕ НЯКОЛКО САНТИМЕТРА в една критична ситуация?
Ето тук е тънкият момент, а уловката се крие в… безмислието на подобни въпроси. Защото отговорът знае само Бог.
От графиката можем да си направим извода при какви пътни условия ABS системата e най-ефективна. Вижда се, че за различните пътни условия системата работи с различна ефективност. Коефициентът на триене в надлъжно направление се изменя в широки граници: от 1.04 до 0.2.
За дадените по-горе за пример 50 m спирачен път без ABS, не е възможно при използване на ABS да се получи намаление на спирачни път със цели 20 m, т.е. на 30 m. Това е намаление с цели 40%. Аko горната графика се погледне по-задълбочено, може да се установи, че от ABS системата може да се очаква максимум около 25% при настилка от асфалт. По-близките до действителността резултати в най-добрия случай (сравнено с автомобил с напълно блокирани колела) биха били около 38-40 m.
От графиката може да се направи и друг извод: Не съществува стойност за коефициента на триене, която в максимална степен да удовлетворява изискването за минимален спирачен път при каквито и да било пътни условия. Вижда се, че максимумът на кривите се измества (пълзи) по дължината на абцисната ос. Докато при сух/мокър асфалт и лед, той се движи в относително тесните граници 18-22% приплъзване, то при рохкав сняг е при 100%.
При коефициентът на триенне в напречна посока, от който зависи напречната стабилност на автомобила нещата са по-различни. Той намалява със стръмна крива с увеличаване на приплъзването межди гумите и пътната настилка, като максималната му стойност е винаги при пълно отсъствие на приплъзване (0%) и е равен на нула при блокиране на колелата (100%).
Тъй като на днешен етап практически е невъзможно създадаването на ABS система, която да е в състояние да отчита състоянието на пътната настилка (суха, мокра, сняг, лед) се налага да се избере някаква оптимална стойност на приплъзването, която макар и компромисна, все пак в някаква степен да задоволява изискванията за МИНИМАЛЕН СПИРАЧЕН ПЪТ И МАКСИМАЛНА НАПРЕЧНА УСТОЙЧИВОСТ. На тази стойност (съответстваща на определени ъглова скорост и ускорение на колелото), са настроени да сработват датчиците и тя е около 15-20% приплъзване (защрихованата област от графиката).
Изводът, който мога да направя е, че АВТОМОБИЛ С ABS СПИРА ПО-ДОБРЕ ОТКОЛКОТО АВТОМОБИЛ БЕЗ ТАКАВА СИСТЕМА ПРИ ПОЧТИ ВСЯКАКВИ УСЛОВИЯ. Изключенията, за които споменах не могат да обърнат резултатите поради следните причини:
1) Наличието на сняг по платното за движение по принцип изостря бдителността на водача, което компенсира ниската ефективност на ABS системата при подобни условия.
2) Пътищата с особен вид настилка като макадам и други подобни инертни материали за щастие са твърде малка част от пътищата в Европа.
С други думи, ако изправната в техническо състояние ABS система понякога не помага кой знае колко, то поне не вреди.
Последна промяна от stil на Пон 30 окт 2006 14:04, променено общо 1 път.
Върни се в “Основен Volkswagen Форум”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 86 госта