"Молибденовият дисулфид е една от многото антифрикционни присадки за масла.Всяко масло съдържа в състава си противотриеща добавка, която обикновено представлява фирмена тайна.Молибденовият дисулфид е една от най-ефективните, снижаващи триенето присадки, ако не и най-ефективната за момента.Има марки смазващи продукти-Shell – Retinax Grease HDX2, Esso – Malleus GL, Mehrzweckfett MoS2, Mobil – Mobilgrease HP 322 Special, Mobiltemp 78, Mannol – MoS2 , които предлагат същата добавка, но те са единични модели, докато при Лики Моли основната част от продукцията е базирана именно на тази присадка /посочените данни са от руския сайт на фирмата/.Използването на молибденовия дисулфид се препоръчва от Американския институт по нефтени продукти /АРІ/ , АСЕА или DEKRA-немска организация за технически надзор.Специално последната е провела тестове с два дизелови автомобила Фолксваген и Ауди, при които се оказва, че използването на масло Лики Моли с молибденов дисулфид увеличава живота на двигателя двойно /пак по руски данни/.
Структурата на молибденовия дисулфид е подобна на графитната-пластинчата структура.Той има силна адхезия към метала /прилепя се и се задържа/, запълва микронеравностите, микропукнатините и микрохлабините.По този начин образува гладък защитен слой върху метала.Благодарение на слоистата си структура при работа на двигателя се получава относително преместване между слоевете пластинки, при което се намалява значително триенето и износването.
Мисля, че са напълно неоснователни тревогите по отношение на задръстването на маслените филтри и хидравличните повдигачи с частиците на присадката.Молибденовият дисулфид в маслото се намира с колоидно състояние с размер на частицата 0,5 микрона.Порите на маслените филтри са с размер 9-15 микрона.При това положение е изключено всякакво задръстване.Освен това присадката е много добре стабилизирана в състава на маслото и не се утаява.Дебелината на защитния слой е 2-2,5 микрона и е несериозно да се говори за затормозяване циркулацията на масло при положение, че практически маслените хлабини са 0,03 до 0,7мм, в зависимост от типа на мотора.
Друга легенда, която се спомена е за образуването на сярна киселина при работа на мотора с тази присадка.Ами да погледнем теоретично.Колко е тегловното количество на присадката в маслото-0,08 до 0,16%.Казано с други думи при 5 литра масло с плътност /примерно/ около 0,9 кг/л, т.е. 4,5 килограма масло,присадката представлява от 3,6 до 7,2 грама от цялото количество.Дори и да е вярно това твърдение, колко от сярата в присадката ще реагира до киселина?Сами си отговорете на този въпрос.Освен това всяко масло си има определено алкално число, което компенсира киселинността на горивните остатъци-особено при дизелите.Дори и да се образува сярна киселина, тя ще бъде неутрализирана веднага, ако изобщо стигне до контакт с маслото.По-вероятното е от работната температура на газовете да излезе с тях в изпарено състояние.По личното ми мнение това е абсолютно неоснователна тревога.
И последно ще споделя едно лично впечатление.Тази пролет ми се случи да прегрея двигателя на моя Орион на Обзорския проход.При температура на маслото над 130 градуса вискозитета му става много нисък.Практически то губи смазващите си свойства се получава сухо триене на частите от цилиндро-буталната група.Единствената причина според мен двигателят ми да остане без последствия от този авариен режим е наличието на присадка молибденов дисулфид в маслото.Просто при тази температура смазването се е поело от нея.Самата присадка не е "вечна" в двигателя.Тя работи и съществува само ако на всяка смяна се сипва прясно масло, което да я съдържа.При промяна на типа на маслото присадката се разрушава и отмива от триещите се части."
http://www.dieselbg.com/forum/viewtopic ... 369339ae70
Личното ми наблюдение , е че върши работа - не ми гори грам масло за 8000 км. - Лики Моли 10w40 със MoS 2 , за двигатели с пробег над 100 000 е идеалното двигателно масло