Неприятното придърпване при потегляне на колата не се посреща с почести от нито един шофьор. Когато това се случи и при превключването на предавките, вече е сигурно, че нещо в колата не е наред. В повечето случаи диагнозите са за дефектирал съединител. Повредите, които могат да настъпят по този твърде важен детайл, са много. Основното, което трябва да знаят дори шофьорите, които не са на "ти" с автомобилните механизми, е, че прецизната част трябва да се щади. Основното й задача е да предаде цялата мощ на двигателя върху колелата - ако амбреажът не е изправен се получават неприятни и най-вече скъпи последици, дори дефект в скоростната кутия. Когато се натисне с крак педалът на съединителя, лагерът се придвижва напред и натиска огледалния (притискателния) диск, който предава движението към феродовия диск. Така се притиска маховикът и по този начин се осъществява връзката с коляновия вал и става възможно превключването на предавки. Цялата система изключително много се натоварва при неправилна работа с механизмите. Основният съвет от специалистите в бранша е:
"В градски условия не трябва да се шофира на полусъединител"
Въпреки че в повечето случаи пътната обстановка го изисква, експертите съветват да се подбере подходяща скорост и най-вече да се обръща внимание на шума на двигателя. Моторът не трябва да бъде много натоварен или пък да заглъхва поради загуба на обороти. Също така е добре, когато автомобилът е спрял на светофар, да се изключва от скорост и най-вече да не се държи кракът върху педала на съединителя. постоянно под напрежение. Това натоварва и впоследствие износва лагера и притискателния диск, чиито пружини се "изтощават". Най-много обаче дефектира феродовият диск. При постоянно натиснат педал детайлът непрекъснато вибрира в неустановена повърхнина. С времето се получава т. нар. стъклен ефект. Повърхностният слой на накладката (феродовата част от диска) прегаря, а в резултат на това няма сцепление с огледалния диск и маховика. Оттам превключването на предавките се извършва изключително трудно. Основната причина за придърпване при потегляне и при превключване на първа и задна предавка е износването на феродото поради непрекъснатия контакт с огледалния диск и маховика. По принцип тези части се подменят през 70 и 100 хил. км в зависимост от начина на експлоатацията на автомобила.
Повечето шофьори предпочитат ремонта,
защото запазват оригиналните части, но най-вече заради по-ниската цена. Сумата, която се заплаща за възстановяване на детайла, е между 35 и 70 лв., докато в магазините нов струва от 85 до 185 лв. Специалистите твърдят, че всяка цена под упоменатите означава, че материалът е от съмнително качество и вероятно дефектен. Поправката на феродовия диск продължава около 40 минути, а гаранцията в специализираните сервизи е до 100 000 км пробег на автомобила. За износването на феродото косвено влияе и пътната настилка. Много шофьори не предполагат, че преминаването през дупки е пагубно за съединителя. Чрез окачването и ходовата част вибрациите предават натоварването на тампоните на двигателя, оттам към коляновия вал, който контактува с първичния вал на скоростната кутия и съединителя. Възможно е автомобилът
да не може да превключи на всички предавки
или да се получат много силни вибрации при потегляне. Това означава, че е дефектирала главината на феродовия диск. В нея са изработени шлиците, които контактуват с първичния вал на скоростите. Когато има такава повреда, задължително целият диск се заменя с нов. Детайлът е монтиран в производствени условия и пружините са натегнати под еднакво напрежение. При разглобяване на детайла е изключително трудно отново да се постигне равномерно и точно притягане на елементите. Специалистите препоръчват да се използва нов диск, защото при резервна част втората употреба е възможен отново същия дефект. Много важен е и самият избор на новия компонент. Цените на марковите изделия вървят между 85 и 185 лв., но се намират дискове под тези цени. Експерти в бранша заявяват, че пазарът е "наводнен от ментета". В повечето случаи те са рециклирани, с ниско качество и съответно цена. Много често след покупката им се налага твърде бързо повторна подмяна.
При често шофиране на полусъединител се поврежда основно лагерът,
Тъй като е в непрекъснато движение. Детайлът е монтиран в началото на амбреажа и е капсулован. Сервизните работници отделят особено внимание на свободния ход на лагера, който се регулира от педала (при новите автомобили това става автоматично). Ако няма нужната хлабина, смазката се изхабява, което налага и подмяна на частта. Освен това специалистите препоръчват отделянето на педала на съединителя да става на разстояние между 3 и 4 см от пода на автомобила. Те поясняват, че често практикуващото се повдигане на педала, за да се увеличи, макар и с малко, животът на феродовия диск, води до редица нови проблеми. Накладките са изчислени да се движат в определена равнина на точно разстояние от огледалния диск. Когато педалът се регулира неправилно, нитовете, които не издържат на високата температура и налягане, се притискат в огледалния диск и издълбават улеи. Детайлът трябва да се смени с нов. Известните фирми гарантират пробег от 500 000 км, но практическото износване на елемента е между 170 и 250 хил. км.
Преминаването от по-голяма към по-малка предавка с висока скорост
може да причини дефект в пружините на диска. Ти осигуряват плавното превключване на скоростите и предпазват главината от превъртане. Особеност при тях е, че подмяната с нови може да се извърши единствено в заводски условия. При евентуална замяна, извършена от някой пишман "майстор", може да доведе до усукване, защото натягането на детайлите е равномерно във всички страни. При настъпила повреда дискът може да се ремонтира (ако дефектът не е сериозен като спукване, износване или счупване) чрез шпринговане на преса. Методът възстановява около 80% от дефектната част.
Съветите на специалистите
Когато автомобилът се движи с голяма скорост и трябва да се превключи от по-висока към по-ниска предавка, е препоръчително да се използва т. нар. двойно амбриране или междинна газ. Така се постига изравняване на оборотите. Методът е задължителен при тежкотоварните автомобили без синхронизатори, но се прилага с успех и при леките возила. Намаляването на скоростта чрез спирачния педал също е ефективен начин да се предпазят елементите на съединителя от дефекти. Това обаче може да доведе до загуба на контрол върху колата по заснежения път през зимата. Добре е се отбелязват точните километри, през които се извършва смяната на феродовия диск. Това се налага, за да може да се определи как са работили елементите и механизмите. Периодичното посещаване на сервиз през 25 - 30 хил. км за преглед на състоянието на съединителя би осигурило безпрепятствената смяна на предавките. Грижите за елементите свеждат до минимум възможността за дефекти, които понякога "бъркат" доста дълбоко в джоба на шофьора.
Ето и оригиналната статия

Защо не трябва да се шофира на полусъединител!
- K22
- Мнения: 1978
- Регистриран на: Пон 19 юни 2006 9:18
- Автомобил: НИСАН Х ТРЕЙЛ
- Двигател: 2200 Д 2005
- Местоположение: Плевен
а как?
А как се проверява съединител? Моят е хидравличен и майсторите казват че след като се появи придърпване се търси нов!?Или включват на пета и дават газ и спирачка?
Re: Защо не трябва да се шофира на полусъединител!
pacoboy написа:Когато автомобилът се движи с голяма скорост и трябва да се превключи от по-висока към по-ниска предавка, е препоръчително да се използва т. нар. двойно амбриране или междинна газ. Ето и оригиналната статия
Двойно амбриране се ползва при възходящо изреждане на предавките, а когато изреждането е низходящо междудвете натискания на съединителя се подава междинна газ.
Двойно амбриране не е равно на междинна газ. А иначе ако се четат всички неща дето някой е решил да напише, то по-добре човек да си държи колата в гаража и да си я гледа само.
- Pichaga
- Антиспамър №1
- Мнения: 16339
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:57
- Автомобил: Opel Zafira B
- Двигател: Z19DT
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: а как?
дърпаш ръчната /требе да работи/, палиш колата, ръгаш 3 и леко почваш да отпускаш съединителя...ако колата загасне си ок, ако продължи да работи -буксува съединителя...това е най-лесния начинkaloyan22 написа:А как се проверява съединител? Моят е хидравличен и майсторите казват че след като се появи придърпване се търси нов!?Или включват на пета и дават газ и спирачка?
Върни се в “Основен Volkswagen Форум”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 109 госта