"Във връзка с темата viewtopic.php?f=40&t=9863 и подстрекаван от "емо хс",а в по-голяма степен също от наближаващите празници и някои алкохолни субстанции в кръвта си, реших да постна това, което бях подготвил още преди около година във връзка с някои мои премеждия, свързани директно с неблагоразумието ми да налея в моя бензинов двигател прехвалено масло за дизелови такива.Моля предварително за снисхождение както от специалистите, така и от литераторите....., достатъчно ми е признанието от единственният който го е чел, че се е смял от сърце....Освен това темата е недовършена, но аз бях до тук...
И така. Както бях обещал, пиша темата за маслата, но я слагам в “Лакърдии”, защото май там ще е най-подходящо. Ако някой сметне за нужно, може да я мести другъде, да дописва, коригира или направо да трие. Няма да се сърдя.
Това което ще напиша по-долу не е предназначено за хора като Диджея, Ка-лин, Шарка, Патс и прочие др. колеги, а за......добре де, ще се изразя по-образно и поетично и малко ще се отплесна.....................:
Представете си учителка филоложка на средна вързаст с две деца. Да предположим симпатична и тъй да се каже все още “хваща окото”, която преди няколко месеца най-после е разкарала от живота си оня “мухльо” мъжът и, дето само претенциите му са големи, а иначе и оная му работа и заплатата му с микроскоп да ги търсиш. Добре че си намери железен адвокат, та успя да си вземе децата и да му прибере апартамента. Освен това великодушно му остави неговата “гордост”, колата на която и до сега не и знае марката, защото винаги се е возела на дясната седалка, въпреки че още от студентските години има книжка. Ама то и цвета и беше един такъв.... абе никакъв.
Та значи сега, за да разсее малко неприятните си спомени от развода и за да “натрие носа на оня”, дамата си е купила кола. Може да е на старо, ама е много хубава,........ червена. Вярно, едва когато подписваха договора при нотариуса разбра, че на тази кола и викат Нисан, но какво означава това тепърва ще трябва да пита някого....... След още няколко дена, докато черпи колектива за новата придобивка, с ужас разбира от по-опитните колежки, че то колата иска почти същите грижи като и за сина седмокласник /ама и той е същия непрокопсаник като баща си/ дето постоянно трябва да му ходи по петите и вместо да седне да учи като хората, в главата само момичета и дивашка музика.........Както и да е......важтото е, че колежката по история имат приятелско семейство на което пък мъжът работи в някакъв сервиз, та от нея разбрала, че веднага трябва да смени маслото,.... ама какво масло и къде се слага.....................пълен мрак. Затова въпросната филоложка решава да пита единственния наличен мъж в “колектива”, авторитет по въпроса, т.е. учителя по физическо. Той по принцип пича не е против да помогне /филоложката си я бива и някой ден може и да го “огрее” де/, ама бързо се сеща, че сега върже ли се......... и край..........отърване няма. Затова решава да бъде “по-деликатен”. Демек –“Виж сега колежке, аз иначе съм много в час, ама те тия коли ...японските са по-особенни. Обаче тя дъщеря ти нали има компютър в къщи и Интернет,............ вижте там къде се намира форума на хората дето карат такива коли и питайте тях. Те няма начин да не знаят”.
Така след няколко дена във форума изведнъж за пореден път цъфва въпросът.......................
.”Здравейте!!!! Аз съм нова!!!!Кажете какво да правя с маслото?”.... и се започва....:
- Слагай “Мотул”, това е връхта............!
- Къв “Мотул”бе, аз тоя боклук и в култиватора си няма да го сложа.
- Слагай “Кастрол”, това е класиката.
- Как “Кастрол” бе, ти не знаеш ли, че вече го правят в Турция.
И тя женицата, след като нищо не е схванала от цялата тази бъркотия, решава да се довери на професионалист. Лошото е, че единственния сервиз, който познава е оня гараж, покрай който минава всяка сутрин с автобуса. За неин късмет обаче сервиза е специализиран, защото на един шперплат пише с блажна боя “СМЯНА МАСЛА”.
Отива тя с колата в “сервиза”,...... от канала излиза един мазен мустакат чичко и като разбира за какво става въпрос я подхваща...
-Виж сеа госпожо...., аз тука имам най-доброто масло / сочи към един ръждясъл варел/, обаче е малко скъпичко, щото то у нас въобще не се внася. Понеже нали разбираш,....то това е секретна разработка на американците...... Той един приятел тираджия ми го донесе направо от Германия ,дето там останало от накаква военна база след като са я закрили. Ама го пазя само за приятели и затова ще те моля на никого да не казваш. Те ония,... от НАСА имам предвид,....космическите совалки само с такова масло ги карат.
И учителката горката кима усмихната, а сърцето и ще изскочи от щастие, че най-после и на нея и е провървяло веднъж в живота..
Затова, с по-долното нямам никакви претенции да съм открил “топлата вода”. Просто се опитвам да предпазя въображаемата “филоложка” от ситуация, в която все едно е дала и последнто си левче за да си купи страхотна рокля, с която да впечатли новия колега от службата, обаче като я облича за да се похвали на най-откровенната си приятелка чува само смутеното ..
- Миииии......., тоооо виж сега муцкаааа............., бе ти с тая фигураааа........... ми то и пеньоара добре ти стои!
Обещавам да пиша с прости думи, без да ползвам научни термини, пък Вие сами си решавайте дали да четете по-надолу, или да сменяте темата. Освен това става въпрос за коли втора ръка и не първа младост. Който има пари да си купи чисто нова или спортна кола, той има пари и да ползва услугите на фирмените сервизи. Т.е. този "частен случай"-чисто нова кола- не е засегнат в темата . Там си има и сервизна книжка, където всичко е написано.

И така:
“КАК ДА СИ ИЗБЕРЕМ ПОДХОДЯЩОТО ЗА КОЛАТА МАСЛО”
Най-общо казано маслото е едно от най-важните неща във всяка машинария и най-вече в двигателя. Целта му е да смазва/намалява триенето между отделните чарколяци, за да работи той правилно и да не се износва. Абе иначе казано, много по-безопасно е колата да остане без бензин, щото после може да налееш и да тръгне, но без масло и до първия светофар няма да стигнеш.
Маслата са два вида- минерални=евтини и синтетични=скъпи. На пазара масово се среща и третия вид, т. нар. “полусинтетични масла”, които са най-грубо казано механична смес между минерално и синтетично масло. Съотношението си е по принцип търговска тайна, ама за по-лесно го разбирайте като съотношение 1:1. По отношение на това, кое масло как си върши работата, ще го обясна така:
- синтетично масло – оценка “Отличен 6”
-полусинтетично масло – оценка “Мн. добър 5”
-минерално масло – оценка “Добър 4”
Основният продукт от който се приготвят всички минерални масла най-общо казано е един и същ – базово минерално масло.
Основния продукт от който се изготвят всички синтетични масла е също един и същ – базово синтетично масло.
Огромното разнообразие от масла, които се предлагат на пазара е резултат на това- коя фирма за кое масло какви и колко добавки слагат в базовото масло. Целта на добавките е да подсилят положителните качества на маслото и да намалят отрицателните такива. Затова за да изберете най- подходящо масло за вашата любима кола трябва да спазвате някои правила, които могат да Ви спестят доста неприятности. В избора си на масло не се доверявайте сляпо на продавач-консултантите. Особенно в по-големите вериги като “ОМВ”, “ШЕЛ”, “МЕТРО”, “КАУФЛАНД” и т.н. Това са деца, които са минали някакво обучение и приказват предварително заучени фрази, без въобще самите те да знаят за какво става въпрос. Не им се сърдете, установих че дори и уж опитни “майстори” и продавачи “се движат по течението”.
Правило 1:
Ако не сте първи собственник на колата, то разберете какво масло/синтетика, полусинтетика,минерално/ е наливано в двигателя до сега. След това като знаете на колко километра е колата, ще трябва да решите с какво масло Вие ще я карате. Тук вариантите общо взето са следните:
а/ Ако колата е сравнително нова/да кажем по-малко от 100 хил. км/ и е ползвано само синтетично масло, то най-добре продължете с такова. То най-качественно си върши работата. Най-добре е новите двигатели да работят със синтетично масло, тъй като това масло най-добре прониква между търкащите се части и прави качествен тънък мазен филм/слой, който предпазва двигателя от износване.
б/ Ако колата е над 100-150 хил. км. и е карана със синтетично масло можете да продължите с такова, но ако ви се вижда скъпичко, не е грях да преминете и на полусинтетика. Така или иначе вече има някакво износване между отделните части и в образувалата се хлабина полусинтетичното масло също работи отлично.
в/ Ако колата е над 150 хил. км., най-добре е да преминете на полусинтетично масло, дори и ако колата до тогава е била с пълна синтетика. Просто хлабините между детайлите вече са големички и финният слой на синтетичното масло става прекалено тънък.
г/ Ако колата е над 200хил.км., то полусинтетичното масло вече е задължително, а и минералното такова не е грях.
д/ Ако колата е на по-вече от 100-150 хил. км. и до сега е ползвано предимно минерално или полусинтетично масло, то НЕ БИВА да наливате масло което е пълна синтетика, въпреки че много го хвалят. Синтетичното масло дори и без никакви добавки има силен миеш ефект и ще отмие бързо всички “отпадъци” от предните масла, които по една или друга причина са се наслагали по триещите се части и по този начин донякъде са “компенсирали” загубите от износването. С пълната синтетика и с измиването на тези отлагания хлабините ще се увеличат и двигателя ще започне “да дрънчи”. Има случаи при по-износени двигатели /условно над 200-250хил.км/, при които това може да доведе дори до аварии.
Обобщено нещата изглеждат така – с времето и с увеличаване количество на изминатите километри сменяйте маслата от синтетично към полусинтетично и след това минерално. Ако сте били дълго време с минерално или полусинтетично масло, НИКОГА не наливайте в двигателя пълна синтетика, колкото и да ви убеждават във високото му качество. Това масло вече просто не е подходящо за вашия двигател.
Правило 2:
Определете гъстотата на маслото което ще слагате.
На етикетите на всички бутилки с масло с големи букви е написано SAE и след това цифра/число, последвано от буквата W и отново число. Например SAE 10W40. SAE е обозначението на вид стандарт,........... какъв по-точно - няма значение. По-важното е да се следят числата, а именно:
а/ Първата цифра/число означава как си върши работата маслото при ниски темперитури. Колкото е по-малко числото/цифрата, толкова по качественно е маслото. Тъй като цифрите/числата биват 0;5;10;15 и 20.., то трябва да се знае, че 0 е най-доброто но и доста скъпо, а 20 вече е твърде гъсто масло и за нашите климатични условия не е подходящо. Така че 5 или 10 за синтетичните масла и 10 или 15 за полусинтетичните и минерални масла са напълно подходящо качество. Условно можем да приемем, че 10 е “златната среда”.
б/ На буквата W не и обръщайте внимание, тя в случая не е важна
в/ Последното число след W означава как работи маслото при високи темперитури. Тук обаче е наобратното, колкото е по-високо числото, толкова е по-качественно маслото. Числата биват 30;40;50 и 60. Числото 30 за нашите условия не е съвсем подходящо, а числото 60 пък вече е по-скоро за спортни автомобили и е скъпичко. Числата 40 и 50 са напълно приемливи.
Обобщено казано където и да попитате за масло, най-вероятно първото което ще ви предложат ще бъде SAE10-15W40-50.
Правило 3:
Няма масло, което да бъде еднакво добро и за бензинови и за дизелови автомобили. Когато започне разработката на някое масло винаги в инженерната задача е определено какво масло ще правят- дали за бензинови или за дизелови мотори. На практика обаче почти не се срещат масла, на които да пише “само за бензинови” респективно “само за дизелови” двигатели. Почти на всички етикети пише, че..... “маслото е подходящо за всички видове бензинови и дизелови автомобили....и т.н”. Същото ще ви кажат и продавачите, но това не е съвсем така. Скъпото/луксозно масло за дизелови двигатели налято в бензинов двигател ще върши работа толкова, колкото евтин ментак и само напразно ще сте си дали парите.
Затова:
а/ Ако на етикета пише “подходящо за всички видове бензинови и дизелови....” означава, че това е масло за бензинови двигатели и обратното
б/ Ако на етикета пише “подходящо за всички видове дизелови и бензинови....”, означава, че маслото е за дизелови двигатели.
Този критерий обаче не винаги е достатъчно надежден и затова се вгледайте по-внимателно в изписаните/често с прекалено малък шрифт/ латински букви и цифрите след тях, а по-точно:
а/ Потърсете буквите АРІ/това отново е вид стандарт/ и проверете какво пише по-нататък. Там ще срещнете две двойки букви разделени от дробна черта. Ако първата буква е S, последвана от Н, G, J ,Lили M, а след дробната черта има буквата С последвана от друга буква, това означава че маслото е за бензинови двигатели – например API SL/CF.
б/ Ако първата буква от двете преди дробната черта е С, а буквата S е след дробната черта това означава, че маслото е за дизелови автомобили.
Колкото по-надолу в азбуката е буквата след “S”, толкова по качественно е маслото. Имайте предвид обаче, че буквата M на този етап ще я намерите само на бутилки със синтетично масло, докато на полусинтетичното най-вероятно ще бъдат буквите G,J,L или някаква друга буква намираща се по-нагоре в английската азбука. По просто казано, ако автомобилът ви е модел преди 1995год с бензинов двигател не наливайте масло по-ниско от клас API SG/C.., а ако след 1995 година търсете клас API SL/C... Клас API SM/C.. е масло подходящо/препоръчително за нови автомобили.
И накрая няколко общи съвета:
1. Никога не наливайте в двигателя си масло, което ви го носят например в пластмасова бутилка от лимонада, колкото и евтино да ви го продават или направо подаряват. Вероятно приноситeлят има най-добри намерения спрямо вас и вашият автомобил, но най-добре първо намерете деликатен начин лично да видите какво пише на етикета на оригиналната опаковка. Повярвайте, няколкото лева икономия които веднъж в годината ще реализирате от това масло въобще не си заслужават риска.
2. Колкото и да ви убеждава някой познат, че той качественното масло само по цвета, миризмата или вкуса ще го познае, не му вярвайте. Не се е родил още този природен феномен. Хората не случайно дават луди пари за лаборатории.
3. Ако отидете на сервиз да ви сменят маслото и не ви попитат предварително на колко хил.км. е двигателя и с какво масло е в момента, бъдете на щрек. Настоявайте да ви информират какво масло смятат да налеят и поискайте да ви покажат етикета. Обясненията от типа- “Бе готино е маслото,..... нямаш проблеми..., ний на всички коли го слагаме...” определено не са във ваша полза.
4. Ако маслото което са ви наляли не потъмнява с течение на времето, значи нещо не е наред. Една от задачите на маслото е да отмива саждите и др. странични продукти от изгарянето на горивото и затова естественно то променя цвета си от жълто към черно. Най-общо казано, колкото е по-качественно маслото, толкова по-бързо то потъмнява и към 4-8000 км. вече е направо черно, ако сте предимно на бензин и кафяво, ако сте предимно на газ."