Що е то ВЪРТЯЩ МОМЕНТ
- °niksi°
- Бай Брадър
- Мнения: 5091
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 11:28
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Що е то ВЪРТЯЩ МОМЕНТ
Айде тези кадето са светнати по въпроса да вземат да просветлят останалите. Щото аз идея си нямам за какво става дума.
- vw_golf_2_Memphis
- Мнения: 3836
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 19:29
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Ето тук някакъв колега е описал всичко...
http://free.techno-link.com/streets/tuning/power.htm
аз обаче не мога да го отворя в момента защото нямам достъп до фрее.течното....та ако може някой да го пастне тук самия текст...
http://free.techno-link.com/streets/tuning/power.htm
аз обаче не мога да го отворя в момента защото нямам достъп до фрее.течното....та ако може някой да го пастне тук самия текст...

А, аз бих добавил това:
http://succ.shirazu.ac.ir/~motor/engin/index.html
както и това например:
(!)
http://succ.shirazu.ac.ir/~motor/engin/engi.htm
тука има много яки Java аплети за работата на Piston Engine, 4 и 2 тактови, както и инфо за Rotary Engine на д-р Внакел. А на главната страница даже има и математика и терминология.
http://succ.shirazu.ac.ir/~motor/engin/index.html
както и това например:
(!)
http://succ.shirazu.ac.ir/~motor/engin/engi.htm
тука има много яки Java аплети за работата на Piston Engine, 4 и 2 тактови, както и инфо за Rotary Engine на д-р Внакел. А на главната страница даже има и математика и терминология.
- DragoGT
- 1/8 перничанин
- Мнения: 10772
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 18:31
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Всеки е чувал за конски сили и въртящ момент, но каква е разликата между тях?
Мощността зависи от оборотите и се изчислява на база въртящия момент:
P (kW) = T * n * C1
P = мощност (Power)
T = въртящ момомент (Torque)
n = обороти в минута (RPM)
C1 = константа
Мерната единица за мощност е киловат (kW), но най-често се говори за конски сили (к.с.) или “horsepower (hp)”.
1 к.с. DIN = 1,36 * kW DIN
Бележка: за DIN виж по-долу
Въртящият момент не зависи от оборотите на двигателя. Изчислява се на база силата, която двигателя прозивежда в точно определен момент.
T (Nm) = V * p * C2
T = въртящ момент (Torque)
P = налягане в цилиндъра
V = обем на цилиндъра
C2 = константа
Мерната единициа е Нютон метър (Nm).
* * * * * *
Малко по-нагоре споменах за DIN. Това е защото мощността и въртящия момент се измерват по различни скали и стандарти. Преди обаче да ви представя някои от по-разпространените скали, искам да въведа още едно широко използвано понятие – т.нар. “wheel horsepower” (whp) или конски сили при колелата. Тази величина изрзява реалната сила, която завърта колелата. За пояснение ще кажа, че whp не е = hp. Ако например мощността на един двигател е 130 к.с., то whp ще бъдe друго по-малко число. Напрактика имаме загуба на мощност. Това е така, защото двигателя задвижва не само колелата, а и други компоненти като динамото, бензиновата помпа, климатика и др.
Това е причината и много тунинг любители да правят т.нар. дино-тест (идва от името на апарата за измерване – динометър (dynometer). Това е анализ чрез специялна апаратура, която замерва мощността и въртящия момент на автомобила при колелата.
Ето някои по-разпространени стандарти:
Bhp - тук нещата са малко спорни. 1) В повечето книги Bhp се препокрива с понятието whp, за което споменах по-горе (това е може би и по-често използваното значение). Абривиацията идва от “Break Horse Power” и измерва мощността Нето. 2) На няколко места обаче открих и второ тълкувание: Bhp = “British horsepower”, т.е. “Британски конски сили”. Веднага подкрепям твърдението и с формула за преубразуване:
1 bhp = 1,013872 hp DIN
SAE = “Society of Atumotive Engineers”. Това е американския стандарт – при него замерванията се правят без прикачени динамо, маслен и въздушен въздушен филтър и т.н. Тук мощността се мери по-скоро Бруто. Относителната разлика между DIN и SAE варира между 10-15%. Списание Road&Track дават следната формула за преобразуване:
DIN = SAE - 10%
По непотвърдена информация, в един форум прочетох, че американските конски сили не са равни на европейските. Коефициентът за превръщане от DIN в SAE е 0,97.
DIN = “Deutsches Institut fur Normung” (известно още като Dourche Industrie Normen) или с други думи това е Германски стандарт. Той е най-често ползван от производителя. Тук измерените показатели са най-близки до реалните (т.е. до whp). Анализът се прави с прикачени динамо, маслена и водна помпа + допълнителни товари, развняващи се на създаваните от бензиновата помпа, инжекционната система, въздушния и масления филтър.
Корекцията се прави при атмосферно налягане 1013 mbar и 200 по Целзий. Формулата е следната:
k = atmp/1013 * ((273 + airt) / 293)^0,5
k = DIN коефициент
atmp = атмосферно налягане в mbar
airt = температура на въздуха в градуси по Целзий
EWG – Това е европейския стандарт. За съжаление не разполагам с много информация по въпроса.
Корекцията се прави при атмосферно налягане 1013 mbar, но при 250 по Целзий. Формулата е следната:
k = atmp/1013 * ((273 + airt) / 298)^0,5
k = EWG коефициент
atmp = атмосферно налягане в mbar
airt = температура на въздуха в градуси по Целзий
JIS – “Japanese Industrial Standard”. Японския стнадарт е най-нереален. Може би той до най-висока степен изразявава мощността Нето. Тук всички допълнителни към мотора агрeгати се задвижват от външни източници. Списание Road&Track дават следната формула за преобразуване:
DIN = JIS - 15%
ISO – “International Standard Organization”. Този стандарт до голяма степен се препокрива с DIN. Разликата се състои в това, че тук липсват допълнително прикачени товари към динамото.
ГОСТ – “Государствений Стандарт”. Това е руския държавен стандарт. Не съм много запознат с него. Информация по въпроса намерих в един форум, където се казва, че ГОСТ е най-близък по показатели до DIN. Даден е един пример за Москвич измерен по ГОСТ и по SAE:
”Москвич 2140 измерен по ГОСТ е 75hp/55kW, 108Nm. Измерен по SAE 80hp/59kW, 113.8Nm. При двете изследвания - двигател/ауспух/трансм./компресия - всичко е същото.”
Ето и още няколко по-важни преобразувания:
1 кг = 9,81 Nm
1 кг = 7,23 Lbft
1 км = 0,6214 мили
1 галон (Американски) = 3,78533 литра
1 галон (Английски) = 4,54596 литра
* * * * * *
Стандартите като DIN и EWG са много важни, тъй като позволяват да се направи сравнение независимо от атмосферната температура и налягане. От формулите ясно се вижда, че по-високата температура и налягане ще ни дадът и по-голям к-коефициент и обратно. Най-важното обаче е да се разбере какво означава това на практика. Ще пробвам да го обясня така: един двигател с повече к.с. ще има по-добро ускорение 0-100 км/ч, а двигател с по-висок въртящ момент ще направи по-добро време от 80-120 км/ч на една и съща предавка. При ускорение от 0-100 км/ч е нужно да се развият обороти, за да може двигателя да достигне поне до оборотите с най-високи коне (знаем, че това става постепенно – виж следната графика). За тестът 80-120 км/ч при една и съща предавка не може да се прави избор на обороти. Това, от което зависи ускорението е въртящият момент. Следователно е възможно един двигател с равни или дори по-малко “кончета под капака” да ускори по-бързо ако и двата автомобила са на една и съща предавка. Така например от ниски обороти един VW TDI (турбо дизел) ускорява по-добре от колкото VW GTI.
Мощността зависи от оборотите и се изчислява на база въртящия момент:
P (kW) = T * n * C1
P = мощност (Power)
T = въртящ момомент (Torque)
n = обороти в минута (RPM)
C1 = константа
Мерната единица за мощност е киловат (kW), но най-често се говори за конски сили (к.с.) или “horsepower (hp)”.
1 к.с. DIN = 1,36 * kW DIN
Бележка: за DIN виж по-долу
Въртящият момент не зависи от оборотите на двигателя. Изчислява се на база силата, която двигателя прозивежда в точно определен момент.
T (Nm) = V * p * C2
T = въртящ момент (Torque)
P = налягане в цилиндъра
V = обем на цилиндъра
C2 = константа
Мерната единициа е Нютон метър (Nm).
* * * * * *
Малко по-нагоре споменах за DIN. Това е защото мощността и въртящия момент се измерват по различни скали и стандарти. Преди обаче да ви представя някои от по-разпространените скали, искам да въведа още едно широко използвано понятие – т.нар. “wheel horsepower” (whp) или конски сили при колелата. Тази величина изрзява реалната сила, която завърта колелата. За пояснение ще кажа, че whp не е = hp. Ако например мощността на един двигател е 130 к.с., то whp ще бъдe друго по-малко число. Напрактика имаме загуба на мощност. Това е така, защото двигателя задвижва не само колелата, а и други компоненти като динамото, бензиновата помпа, климатика и др.
Това е причината и много тунинг любители да правят т.нар. дино-тест (идва от името на апарата за измерване – динометър (dynometer). Това е анализ чрез специялна апаратура, която замерва мощността и въртящия момент на автомобила при колелата.
Ето някои по-разпространени стандарти:
Bhp - тук нещата са малко спорни. 1) В повечето книги Bhp се препокрива с понятието whp, за което споменах по-горе (това е може би и по-често използваното значение). Абривиацията идва от “Break Horse Power” и измерва мощността Нето. 2) На няколко места обаче открих и второ тълкувание: Bhp = “British horsepower”, т.е. “Британски конски сили”. Веднага подкрепям твърдението и с формула за преубразуване:
1 bhp = 1,013872 hp DIN
SAE = “Society of Atumotive Engineers”. Това е американския стандарт – при него замерванията се правят без прикачени динамо, маслен и въздушен въздушен филтър и т.н. Тук мощността се мери по-скоро Бруто. Относителната разлика между DIN и SAE варира между 10-15%. Списание Road&Track дават следната формула за преобразуване:
DIN = SAE - 10%
По непотвърдена информация, в един форум прочетох, че американските конски сили не са равни на европейските. Коефициентът за превръщане от DIN в SAE е 0,97.
DIN = “Deutsches Institut fur Normung” (известно още като Dourche Industrie Normen) или с други думи това е Германски стандарт. Той е най-често ползван от производителя. Тук измерените показатели са най-близки до реалните (т.е. до whp). Анализът се прави с прикачени динамо, маслена и водна помпа + допълнителни товари, развняващи се на създаваните от бензиновата помпа, инжекционната система, въздушния и масления филтър.
Корекцията се прави при атмосферно налягане 1013 mbar и 200 по Целзий. Формулата е следната:
k = atmp/1013 * ((273 + airt) / 293)^0,5
k = DIN коефициент
atmp = атмосферно налягане в mbar
airt = температура на въздуха в градуси по Целзий
EWG – Това е европейския стандарт. За съжаление не разполагам с много информация по въпроса.
Корекцията се прави при атмосферно налягане 1013 mbar, но при 250 по Целзий. Формулата е следната:
k = atmp/1013 * ((273 + airt) / 298)^0,5
k = EWG коефициент
atmp = атмосферно налягане в mbar
airt = температура на въздуха в градуси по Целзий
JIS – “Japanese Industrial Standard”. Японския стнадарт е най-нереален. Може би той до най-висока степен изразявава мощността Нето. Тук всички допълнителни към мотора агрeгати се задвижват от външни източници. Списание Road&Track дават следната формула за преобразуване:
DIN = JIS - 15%
ISO – “International Standard Organization”. Този стандарт до голяма степен се препокрива с DIN. Разликата се състои в това, че тук липсват допълнително прикачени товари към динамото.
ГОСТ – “Государствений Стандарт”. Това е руския държавен стандарт. Не съм много запознат с него. Информация по въпроса намерих в един форум, където се казва, че ГОСТ е най-близък по показатели до DIN. Даден е един пример за Москвич измерен по ГОСТ и по SAE:
”Москвич 2140 измерен по ГОСТ е 75hp/55kW, 108Nm. Измерен по SAE 80hp/59kW, 113.8Nm. При двете изследвания - двигател/ауспух/трансм./компресия - всичко е същото.”
Ето и още няколко по-важни преобразувания:
1 кг = 9,81 Nm
1 кг = 7,23 Lbft
1 км = 0,6214 мили
1 галон (Американски) = 3,78533 литра
1 галон (Английски) = 4,54596 литра
* * * * * *
Стандартите като DIN и EWG са много важни, тъй като позволяват да се направи сравнение независимо от атмосферната температура и налягане. От формулите ясно се вижда, че по-високата температура и налягане ще ни дадът и по-голям к-коефициент и обратно. Най-важното обаче е да се разбере какво означава това на практика. Ще пробвам да го обясня така: един двигател с повече к.с. ще има по-добро ускорение 0-100 км/ч, а двигател с по-висок въртящ момент ще направи по-добро време от 80-120 км/ч на една и съща предавка. При ускорение от 0-100 км/ч е нужно да се развият обороти, за да може двигателя да достигне поне до оборотите с най-високи коне (знаем, че това става постепенно – виж следната графика). За тестът 80-120 км/ч при една и съща предавка не може да се прави избор на обороти. Това, от което зависи ускорението е въртящият момент. Следователно е възможно един двигател с равни или дори по-малко “кончета под капака” да ускори по-бързо ако и двата автомобила са на една и съща предавка. Така например от ниски обороти един VW TDI (турбо дизел) ускорява по-добре от колкото VW GTI.
Re: Що е то ВЪРТЯЩ МОМЕНТ
niksisoft написа:Айде тези кадето са светнати по въпроса да вземат да просветлят останалите. Щото аз идея си нямам за какво става дума.
ще се пробвам да обясня въртящия момент образно
на коляновия вал закачаш под прав ъгъл пръчка един метър и се мери каква сила упражнява двигателя на края на тази пръчка - от там и мерната единица - Nm
ама по мое време (ааау как звучи) това се учеше по физика - не го ли учите вече???
- Vlad777
- King of the Road
- Мнения: 20256
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
- Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
- Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
- Местоположение: София
- Контакти:
Въпрос
Сега да навлезем малко по-навътре в темата.
Видях формулите:
P (kW) = T * n * C1
P = мощност (Power)
T = въртящ момомент (Torque)
n = обороти в минута (RPM)
C1 = константа
и
T (Nm) = V * p * C2
T = въртящ момент (Torque)
P = налягане в цилиндъра
V = обем на цилиндъра
C2 = константа
А какво са C1 и C2 и от какво зависят? Това нещо ката КПД на разработения двигател ли е? Примерно за принципно един и същ двигател, но с различен обем тези константи променят ли се?
Видях формулите:
P (kW) = T * n * C1
P = мощност (Power)
T = въртящ момомент (Torque)
n = обороти в минута (RPM)
C1 = константа
и
T (Nm) = V * p * C2
T = въртящ момент (Torque)
P = налягане в цилиндъра
V = обем на цилиндъра
C2 = константа
А какво са C1 и C2 и от какво зависят? Това нещо ката КПД на разработения двигател ли е? Примерно за принципно един и същ двигател, но с различен обем тези константи променят ли се?
Re: Въпрос
Vlad777 написа:Сега да навлезем малко по-навътре в темата.
А какво са C1 и C2 и от какво зависят? Това нещо ката КПД на разработения двигател ли е? Примерно за принципно един и същ двигател, но с различен обем тези константи променят ли се?
чети тук - обяснено е чного подробно
http://auto.howstuffworks.com/horsepower.htm
- vw_golf_2_Memphis
- Мнения: 3836
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 19:29
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
...
Последна промяна от vw_golf_2_Memphis на Чет 20 яну 2011 15:37, променено общо 1 път.
Re: Въпрос
А по просто беше нещо такова:
1 конска сила е равна на силата необходима за повдигането на 75 кг. на разсояние 1 метър. ( надявам се да си го спомням добре

Re: Въпрос
None~ написа:
А по просто беше нещо такова:
1 конска сила е равна на силата необходима за повдигането на 75 кг. на разсояние 1 метър. ( надявам се да си го спомням добре)
почти

1 кс е равна на силата необходима за повдигането на 149 кг на разстояние 30.48 метра за една минута
а кс се получават от въртящия момент като той се умножи по оборотите и се раздели на 5,252 - т.е. (върт. момент * обороти)/5,252 - ако някой се интересува ще обясня защо е такава формулата
- Vlad777
- King of the Road
- Мнения: 20256
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
- Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
- Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Въпрос
turtey написа: а кс се получават от въртящия момент като той се умножи по оборотите и се раздели на 5,252 - т.е. (върт. момент * обороти)/5,252 - ако някой се интересува ще обясня защо е такава формулата
Само че 5,252 е при въртящ момент измерен не в нютон метри, а във футове и паундове
Re: питане към Драгос
red_jetta написа:и още нещо, по тази формула така изготвената графика ще бъде постоянно нарастваща - макс.мощност при макс.обороти, а това знаеш, не е така.
вероятно коефициента се променя, а?
няма - след макс пик при 5252 оборота (формулата дето съм я дал наистина е за случая когато въртящия момент са мери в паунд-футове) върви надолу нещо такова:

(1Nm=0.74 pound-feet)
Върни се в “Основен Volkswagen Форум”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 21 госта