Колко октана е метанът?

Главният форум, касаещ всичко свързано с автомобилите Volkswagen
Потребителски аватар
The Red Guy
Мнения: 2402
Регистриран на: Чет 19 апр 2007 17:35
Автомобил:
Двигател:

Колко октана е метанът?

Мнениеот The Red Guy » Пет 27 юли 2007 8:29


:arrow:




Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Пет 27 юли 2007 9:09


Както бях спорил в един пост , за алтернативните горива маи не е правилно да се говори за октани. Мисля че правилната дума е: калоричност на горивото!


ikonoma
Мнения: 419
Регистриран на: Съб 18 фев 2006 22:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Габрово

Мнениеот ikonoma » Пет 27 юли 2007 9:14


Около 120 октана. Калоричност и октани нямат нищо общо.


andro_
Мнения: 5389
Регистриран на: Сря 22 мар 2006 19:23
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив

Мнениеот andro_ » Пет 27 юли 2007 9:20


ikonoma написа:Около 120 октана. Калоричност и октани нямат нищо общо.

:wink:


Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Пет 27 юли 2007 9:20


ikonoma написа:Около 120 октана. Калоричност и октани нямат нищо общо.


И как го измери?

Октановото число показва склонността към самозапалване на бензина при високи температури.
Нарича се октаново по името на оловната присадка която се прибавя към бензина за повишаване на температурата на самозапалване.
Съответно колкото е по-високо октановото число толкова е по-малка склоннастта към самозапалване на бензина.
В съвременните бензини се слагат вече нови безоловни присадки.


Потребителски аватар
maiz
Мнения: 1558
Регистриран на: Нед 01 юли 2007 7:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот maiz » Пет 27 юли 2007 9:29


:uuoooh:


Потребителски аватар
Plamen_RI
Мнения: 1724
Регистриран на: Пон 03 юли 2006 21:00
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот Plamen_RI » Пет 27 юли 2007 9:33


при бензина ние автоматично асоциираме октановото число със вървенето на колата, и сме прави, ама само за бензина...както колегата е писал октановото число показва грубо казано, устойчовоста на самовъзпламеняване спрямо "налагането",пропан бутана мисля че е към 104 октана, а метана би трябвало да е още повече...


Потребителски аватар
gr_kanev
Доктора
Мнения: 5650
Регистриран на: Пон 09 окт 2006 9:01
Автомобил: VW Transporter T5 2006
Двигател: AXD
Местоположение: Търговище

Мнениеот gr_kanev » Пет 27 юли 2007 13:25


mafiota написа:
ikonoma написа:Около 120 октана. Калоричност и октани нямат нищо общо.


И как го измери?

Октановото число показва склонността към самозапалване на бензина при високи температури.
Нарича се октаново по името на оловната присадка която се прибавя към бензина за повишаване на температурата на самозапалване.
Съответно колкото е по-високо октановото число толкова е по-малка склоннастта към самозапалване на бензина.
В съвременните бензини се слагат вече нови безоловни присадки.

mafiota, откъде го изкопа този цитат ? Прилича ми на писаници от недоразбрал журналист. Октана не е оловната присадка която се добавя за повишаване температурата на възпламеняване. Октан се нарича въглеводород, от реда на алканите, и има осем въглеродни атома в молекулата си. Приема се че октана има октаново число нула, а изооктана - октаново число 100. Тъй като в бензина се съдържат и двата въглеводорода (не са само те, разбира се !), октановото число се определя на базата на това каква устойчивост към самовъзпламеняване има дадения бензин спрямо съответната смес от октан и изооктан. Има два начина за определяне на октановото число - "изследователски" и ... (за другия не сещам какво беше името :oops:). В миналото за повишаване на октановото число се е използвал оловен тетраетил, но тъй като той замърсява околната среда, се наложи преминаване към "безоловни" бензини - т.е. такива, в които октановото число (т.е. устойчивостта към самовъзпламеняване, или детонация) се повишава чрез добавяне на други "присадки", несъдържащи олово и незамърсяващи околната среда. Най-често това са също въглеводороди, производни на същия тоя нефт, от който е добит и бензина (т.е. получени пак от нефт, но по друг начин - с други преработки).
И още нещо за калоричността и октановото число. Бензина (този, който се продава на бензиностанциите - готов за употреба в автомобилните двигатели) има октаново число от 91-92 до 98 (мякои продават и бензини, за които твърдят, че са с октаново число над 100 - не е невъзможно). Втечненият нефтен газ (у нас е смес от пропан и бутан, и се нарича пропан-бутан; в страните по-северно от нас се ползва смес съдършаща повече пропан, или дори чист пропан, а в по-южните - повече бутан или чист бутан. Както има "зимна" и "лятна" нафта (дизелово гориво де) така има и "зимен"и "летен" пропан-бутан - в зависимост от сътношението на тези два въглеводорода. Отделно има три марки пропан-бутан - А (автомобилен - би трябвало да е най-чист), Б - битов, и В - промишлен) има октаново число над 100, но е по-нискокалорчиен. Последното е твърде логично - състои се от въглеводородите пропан и бутан, които са с по-къси вериги, и имат по-малко въглеродни и водородни атоми. Сгъстеният природен газ (метан) се състои от най-простия въглеводород от същия тоя ред на алканите, който има само един въглероден атом. Нямам представа какво е неговото октаново число, но той е още по-нискокалоричен и от пропана и бутана, и съответно тяхната смес, а да не говорим за сравнение със бензина.


Потребителски аватар
The Red Guy
Мнения: 2402
Регистриран на: Чет 19 апр 2007 17:35
Автомобил:
Двигател:

Мнениеот The Red Guy » Пет 27 юли 2007 14:44


С г-н Кънев съм съгласен, ако трябва да ги подредим по калоричност -бензин, пропан-бутан, метан. Бензинът най-масово е до 100 октана, пропан-бутанът до 103-105, аз досега не получих отговор на мойто питане за метана - колко октана е? Знам, че е високооктанов - вижте тук http://klaas-bg.com/METAN/METAN.htm.

Aйде аз сам си отговарям -октаново число на метана от 105 до 110 единици
от тук http://ekometan.com/metst.html


чакала
Мнения: 445
Регистриран на: Пон 06 ное 2006 14:29
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Мнениеот чакала » Пет 27 юли 2007 16:39


Кънев, направо ме уби с този пост. С такъв интерес не бях чел пост...не помня от кога :bowdown


Потребителски аватар
ANNIHILATOR
Мнения: 1427
Регистриран на: Чет 11 авг 2005 9:06
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Петрич
Контакти:

Мнениеот ANNIHILATOR » Пет 27 юли 2007 20:08


Ето ви четиво тук
Както е писано тук аз си го знам още от училище.
т.е. Октановото число се определя от Изооктана
Моя даскал викаше така
Хептана са води 100% негоримо вещество
изооктана 100% горимо
процентното съдържание на изооктан определя октановото число.
Аз работя с метан и мога да ви дам лоабораторен сертификат за съдържанието на метана, но като цяло съм сигурен, че метана е 98%.
освен това съдържа и малки количества други газове които горят.
Т.е. октановото число на метана не е под 98 октана.
Такова нещо като 102 - 103 октана според мен несъществува.


Потребителски аватар
gr_kanev
Доктора
Мнения: 5650
Регистриран на: Пон 09 окт 2006 9:01
Автомобил: VW Transporter T5 2006
Двигател: AXD
Местоположение: Търговище

Мнениеот gr_kanev » Пет 27 юли 2007 20:28


ANNIHILATOR, явно не си чел статията, която си цитирал. Виж пак :
Има съставки на бензина, които са с по-добри антидетонационни свойства от октана; поради това съществуват бензини с октаново число над 100 (до към 140-145), което се оценява чрез екстраполация.

Твоя даскал не знам по какво е бил, ама нещо хич не е бил в час с нефтохимията - не става въпрос за горимо-негоримо, а за устойчивост на детонация (самовъзпламеняване) - писах го и аз по-горе, а също го има и във въпросната статия.
Не знам и с какъв метан работиш, ама 98% си е доста "мръсен". А че това дето го продавате, съдържа 98% метан, не значи че има октаново число 98. А пък и сам казваш че и другите съставки са горящи газове ...


Потребителски аватар
musura
Сър
Мнения: 7129
Регистриран на: Пон 28 мар 2005 21:01
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Голям Поровец

Мнениеот musura » Пет 27 юли 2007 21:26


ANNIHILATOR написа:Такова нещо като 102 - 103 октана според мен несъществува.


:no-no

Послушай gr_kanev, очевАдно е в час с химията :wink:


Потребителски аватар
G3
Мнения: 1549
Регистриран на: Пет 09 фев 2007 23:49
Автомобил: Vw Sharan 7M
Двигател: 2.8 v6 204ps 4motion Ha METAH
Местоположение: КалифорНия

Мнениеот G3 » Пет 27 юли 2007 22:35


слушал съм че е към 130 октана ама не върви като на бензин и това си е!


Потребителски аватар
ANNIHILATOR
Мнения: 1427
Регистриран на: Чет 11 авг 2005 9:06
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Петрич
Контакти:

Мнениеот ANNIHILATOR » Съб 28 юли 2007 13:22


gr_kanev написа:...

Две мнения за моя даскал няма, щото той основно преподаваше на "шофьори" който освен да вземат свидетелство за правооправление на МПС друго не ги интересуваше, и той човека се опитваше по какъв най-прост начин да го обясни та да бъде разбран.
Що се отнася до метана, в българия има много малко находища които може би вече са изчерпани или са пред изчерпване. В българия се внася руска природна газ (метан).
Не казвам че октановото число и е 98, а че не е под 98.
Що се отнася до колко е мръсна искам да знам, какво разбираш ти под мръсна аз аз ще се погрижа да снимам сертификата.
Не ме разбирайте по грешно, че се заяждам или други такива - просто е добре да се изчистват недорузомения във знанията и постовете.

Аз примерно не бях прочел (или ми беше обягнало), че има и бензини над 100 октана.



Върни се в “Основен Volkswagen Форум”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 135 госта