Да продължиме с избора на двигателя:
Буса ще се използува за пътуване и за всекидневен превоз което налага избора на дизела заради предимството на малкия разход.
Като се говори за upgrade на дизеловия двигател на Т3 две са пътищата по които може да тръгне някой: 1,9 TD AAZ или 1,9 TDI (1Z или AFN).
AAZ е подобен на характеристики на 1,6 JX, с механична помпа, само 5 коня разлика но доста по добър въртящ момент.
Използува се като най икономичния вариант за ъпгрейд на 1,6 TD JX, тъй като може да се сложи без други модификации.
Проблема е че е доста старичък двигател и е трудно да се намери в добро състояние с малко км.
Предимството на TDI двигатели е много големия въртящ момент на много ниски обороти
Недостатъка на TDI двигатели е пък много големия въртящ момент на много ниски обороти!
Не, не съм полудял, обяснявам: Големия въртящ момент е причина да се чупят скоростните кутий като великденски яйца! Тази болест се лекува само с скъпи лекарства, като например специални зъбни колела за скоростната кутия.
Има още една причина която налага "пипането" на скоростната кутия ако се избере TDI двигател:
Докато AAZ прилича много на 1,6 JX по начина по който работи, TDI двигатели работят по съвсем различен начин. Имат много сила на ниски обороти, обаче не се чустват удобно на постоянен режим на работа над 3000 оборота, докато JX и AAZ могат да бутат буса щастливо цял ден на 3200-3300 оборота.
Това означава че един бус който пътува с 95 км на 3300 обороти без проблем с 1,6 JX, като му се сложи TDI двигател (без промяна на други параметри) ще пътува с 85 км на 3000 за да се чуства двигателя по същия начин, т.е. ще стане по бавен!
Реших да тръгна към по трудния и по болезнения за джоба ми път на TDI двигател.
Това за което бях сигурен обаче беше че исках буса ми да продължи да е с механична дизелова помпа по ред причини:
1. За да не се притеснявам за електрониката като минавам през локви с вода!
2. За да може да е максимално просто за ремонт където и да било, без да са необходими специални инструменти и резервни части.
3. За да не се препълни буса с кабели за електронен газ и т.н.
Веднага поръчих зъбни колела 1,18 вместу 1,23 за трета и 0,70 вместу 0,78 за четвърта в Америка на фирма Weddle Industries, които освен че са по дълги са и много по здрави.
И така се снабдих с зъбни колела за проекта още преди да съм намерил двигател. Ето ги:

Следващия избор което следва беше 1Z или AFN TDI?
1Z е със 90 к.с. и турбо с wastegate, докато AFN с турбо с променлива геометрия, по големи инжектори и 110 к.с.
Реших да пробвам с AFN и след малко търсене се снабдих с -доста лъскав- двигател на 135.000 км

