Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Бусове проекти или как се грижим за своя любим бус
Правила на форума
Изображение
brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот brum » Нед 23 май 2021 14:30


Буса пали трудно като е седял ден-два. В първият момент пали, прави 2-3 оборота и гасне. После няма нафта и въртя по десетина секунди докато запали.

По това което чета най-честите вариантите са тандем помпа и О пръстени на дюзите. Дюзите са правени преди 10 000км и корекциите им са от -0.2 до 0.2. Та мисля тях да ги оставя на първо време.

Та изскачат три въпроса:
1) Има ли как да се види от къде дърпа въздух? Примерно могат ли да се сложат прозрачни маркучи и да се види от къде тръгва въздуха?
2) Къде има клапи по горивната система за да не се връща горивото? Филтъра, тандем помпата, резервоара?
3) Има ли в резервоара подкачваща помпа?

И от четене по чужди форуми попаднах на мнения да си погледна дали резервоара прави вакуум. Отвъртях капачката и изсъска, та чак се чу бълбукане от резервоара. Той е пълен в момента на 1/4. Ще видя дали утре ще запали по-добре. Но силно ме съмнява да ми е там проблема. Мисля си, че и при подналягане в резервоара ако е изправна горивна система не би трябвало да дръпне въздух по горивопроводите.

П.С.
За помпата си отговорих - има в резервоара. Видях и маркучите към филтъра как изглеждат, ама идея си нямам как мога да сложа прозрачни там, за да видя от къде тръгва въздуха.




brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот brum » Вто 01 юни 2021 21:12


За гумите - 225/70/Р16 влизат идеално със заводските джанти с ЕТ55. Има около 2-3см при пълен ляв/десен до подкалниците. Толкова разстояние има, че май и при каране по черно няма да опре никъде. По скромната ми преценка има място и за вериги. Сложих all terrain гуми - COOPER DISCOVERER AT3 SPORT 2 (последният да затвори врата). Товарен индекс 103, скоростен Т. И двата ме устройват.

Бусовете били в три варианта на окачването според предназначението. T28, T30 и T32. До 2800кг, до 3000кг и до 3200кг. Моят е T30. Т.е. с пружини от T32 има шанс да се повдигне леко. Другият вариант е с подложки на пружините. Така като гледам едни 1см под пружините ще докарат 2см при гумата. Та ще сложа подложки 1 до 1.5 сантиметра, че изглежда най-лесно.

При такава малка промяна няма да пипам ни bump стоповете, ни амортисьорите. Товарните са с амортисьори със същите ходове, а празни имат 22см просвет. С гумите и лекото повдигане ще се опитам да докарам 20см просвет в нормално натоварено състояние. Само с гумите отидох на 180мм просвет при натоварено положение. Още 2-3см и ще го броя за достатъчно.

А за трудното палене студен - имало как да се види. В TDIClub-а има изписан цял ферман за тази работа. На кратко - слага се марку на обратната нафта от тандем помпата и се гледа след няколко минути дали има мехурчета там. Ако да - О пръстени или спукана глава. Ако няма - най-вероятно виновника за проблемите е тандем помпата или преди нея (горивопроводи, подкачваща помпа, клапан на връщаната нафта). Отделно, че има процедури за тестване на тандем помпата и подкачващата помпа. Но нека се види дали пали и ако все още има проблеми ще мина по тях. Аз обаче смених директно тандем помпата без тестове. 5те цилиндъра тръгваха на веднъж, а си мисля, че при въздух след тандем помпата нямаше да тръгнат на веднъж всичките. Днес сутринта запали добре. Да се надяваме, че и за напред ще е така.

Вала е тръгнал. Вальо каза, че чува боботене (или тупане беше) във филтърната кутия, а това означавало, че някой всмукателен клапан не затваря добре. Не е спешно за правене и ще почака докато покарам малко (2-3 месеца). Че до момента съм навъртял под 500км, а съм налял една кофа пари (дискове, накладки, шарнир, висящи лагери на кардана, тампони на макферсоните, масло, обслужване на халдекса). Вал, повдигачи и дребните неща около тях ще са на следващо влизане в сервиз. Пък и не е крайно зле положението там, защото корекциите на дюзите са много ниски. Ще се следи за сега и след 2-3 месеца ще се прави.

Снимки с по-големите гуми тия дни. Че е неприятно времето и хич не ми идва да снимам...


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот brum » Сря 02 юни 2021 15:15


И днес запали от раз. Преди нямаше един случай да запали сутрин от раз. Вярвам, че проблема с паленето е решен.

Обмисля вариантите за подложки.От пред май ще е най-удачно да е под основата на тампина на макферсона. Ще повдига леко пружината. Отзад по същият начин - над пруцината има вече тампон и си мисля да подложа още малко между него и купето. Тези дни ще меря разстоянието. между тампоните на носачите, долната опорна точка на пружината и главината, за да сметна колко високи да да подкожките. Варианта с пружини не съм го отписал съвсем, но чета, че тези от Т32 били по-твърди.

И така изглежда с леко по-големите гуми. Не съжелявам, че се спрях на средният размер. Буса не се усеща по-спънат. А не е като да не съм спъвал кола заради по-голяма подресьорна маса.
Прикачени файлове
20210602_152510.jpg


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19688
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот Vlad777 » Сря 02 юни 2021 17:55


brum написа:Вальо каза, че чува боботене (или тупане беше) във филтърната кутия, а това означавало, че някой всмукателен клапан не затваря добре.
Ако при палене чуеш за секунди да се чува тупкане от двигателя като чукащ клапан - директно сваляй главата и не отлагай. казвам го от личен опит.


stefanT5
Мнения: 7
Регистриран на: Пет 07 сеп 2018 9:01
Автомобил:
Двигател:

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот stefanT5 » Сря 02 юни 2021 18:54


Карах със същите гуми на малка джипка, имай предвид че доста се пързалят по странични кални наклони. Зимата стават донякъде, но по добре сложи зимни гуми.
Ето ние до къде стигнахме с нашия мултиван
IMG_20210521_204412.jpg


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот brum » Сря 02 юни 2021 20:47


Vlad777 написа:казвам го от личен опит.


Сподели опита моля. Какви бяха последствията при теб? Днес точно такова тупкане чух. Веднага няма да е. След 500км...

Така като го слушам и мисля предполагам, че някой клапан като остане отворен на загасен мотор повдигача се изпразва. И после му трябва секунда-две да напълни и да спре да чатка. Но не виждам защо ще се стигне до сваляне на глава от тази работа...


За гумите - наясно съм. С малко по-стар модел бръмчах на витарата като летни преди да я продам. Спускал съм ги на 0.7 за да изляза от Иракли след дъжд :) . По кално няма да влизам с буса. Особено на страничен наклон.

А за зимните - задължително нормални зимни. АТ дето да става за зимна има само едно и не е удачно за буса - goodyear wrangles duratrac-а.

Палатка няма да закачам. Само навес. Имам платнище 3х4 метра. Тия дни ще пусна на 3D принтера водачи с които да го закачам за буса. Ще влизат в улея на тавана дето е за гредите. От другият край на колци с въженце. За момента няма да наливам пари за по-лъскаво.

И като последен детайл - почвам работа по пейката която да позволи задните седалки да се ползват като легло. Пейката ще се опитам да я направя с повдигане на таблата. Само да намеря правилните мебелни механизми за тази цел. Матрака дето е ползван доста години по палатките мисля да го преработя за буса. Той е 7см мемори пяна с калъф от чаршаф. Това нещо беше най-удобното легло за палатка. Няколко класи над надуваемите легла :) . Та ще го разделя на 3 равни части и ще се ушие нов калъф.

В чекмеджетата на задните седалки седят фабричните пердета и нещо дето май е чаршаф за задните седалки. Май никога не са ползвани :) .


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19688
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот Vlad777 » Чет 03 юни 2021 9:48


Това се появи в Австрия. Бусът мина 1000 км до България. Пристигна на 3 цилиндъра. Отворен всмук клапан връща компресията в посока кулер и турбо.

Резултат - сцепен кулер, счупено турбо, изгорели 2 бутала, блокът не ставаше, главата за торален ребилд. Наистина препоръчвам да не се кара изобщо, защото после боли.

Дори на всеки, който си купува бус с този двигател препоръчвам да си предвиди средства за обслужване на главата още при покупката, за да си кара спокойно после и да не го мисли.

Няма ангренаж или верига за смяна, но при този мотор си има задължително обслужване на глава и смяна на разпред вал на всеки 200-250000 км


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот brum » Чет 03 юни 2021 9:52


Ясно. Знам го този проблем. Предвидил съм повдигачи и евентуално вал. Оригинален е малко под 1000лв :) .

Но съм далеч от мисълта да карам ако остана с цилиндър по-малко. Спирам, пътна помощ и в бокса. Много хора се разминават с вал, повдигачи и малко съпътсваща карантия по този начин.

А и редовно ще следя за нафта в маслото преди да ревизирам главата. Това им е другата болка на PD моторите.

Само се надявам скоростите са издеянат докато дойде ред за смяна на лагерите им. Още 3-4 месеца. Буса изглежда да е на истински 255000км, та в следващите 100 000 очаквам проблемите с кутията. Дано да не е в следващите 5000км :) .

Последна промяна от brum на Сря 23 юни 2021 16:15, променено общо 1 път.


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот brum » Съб 05 юни 2021 17:23


Първа авария днес. Буса изгасна на един черен път докато бавничко кретах на първа предавка. Чух го как за секунда смени звука и веднага загасих. Последващ опит за палене неуспешен.

Нафтата беше малко преди резервата и първата мисъл беше, че заради този дълъг резервоар и наклоните по които карах е глътнал въздух. Сипахме 20 литра нафта, въртяхме със затворена дросел клапа (че по-лесно върти) и в един момент почна да качва оборотите. Отворихме клапата и запали. Държи високи обороти докато държиш натиснат педала на газта, ама ако пуснеш не успява да закрепи празният ход и гасне. Така 3 пъти. Звучи малко по-странно като паднат оборотите. Нито на 4, нито на 5 цилиндъра. Но при високите работи равномерно и с нормалния звук за PD...

После го дръпнахме до асфалта, качихме го на пътна помощ и утре пътува за София. Тая цялата работа се случва в село до Хасково. Пътната помощ обаче ще пътува за Австрия и ще ме закара до там тънко, защото съм по път. Тук (Хасково) няма кой да го прави този мотор.

След малко комуникация с Niks76 и Вальо (вентомана) ще се отваря да се види какво става горе. Това което Niks76 каза звучи много подобно на това което се случва. Скъсан О пръстен. При ниски обороти пада налягането на към дюзите и гасне. Повече ме притеснява, че уж дюзите са били правени преди едно 10 000км и буса е бил продаден. Та няма да се учудя да се окаже, че са подбити леглата на дюзите и О пръстените не могат да уплътнят добре. Та се настройвам за най-лошото - глава, вал, повдигачи и карантията около тях. Пък ако мине по-леко само ще се радвам :) .

Но пък едно ме кара да съм спокоен. Ако се стигне до пълна ревизия на главата следващите 80-100 хиляди километра ще ме кара без да го мисля много. Поне от към мотор. Скоростите предстоят :) .


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот brum » Пон 21 юни 2021 16:15


Най-накрая се стигна до причината за не-паленето, че буса не му идваше ред да влезе в сервиза. Помпата в резервоара беше запушена. Явно като съм го вкарал по черният път и съм разплискал малкото нафта в резервоара съм вдигнал всичките боклуци и помпата ги е дръпнала. Предишният собственик не е ясно точно каква нафта е сипвал, ама е бил в бизнеса с камионите и по спомен нещо спомена, че карал с хубава нафта директно от Лукойла. Е, не е била толкова хубава...

Още няма прогрес със "пейката". Само идеи. Премерих хладилника, планирах къде ще събера вторият акумулатор и соларният контролер и начертах разни работи. Целта е нещо подобно на кухненските шкафове дето ги предлагат VanEssa, но с модификации за да пасне на наличният инвентар. Закачам и една снимка на тях.

Още умувам за мивката, но май ще остане външна. До сега ползвах портативен проточен газов бойлер и диафрагмена помпа на 12V. Помпата се слага близо до мястото за вземане на вода (обикновено язовир или река), от единият край цедка за да не смуче боклуци, от другият край вървят успоредно кабел за захранването и маркуча по който качва вода към бойлера. Слушалката монтирана на изхода на бойлера се монтира на удобно място за може да се ползва както за миене на чинии, така и да се разкача и да се ползва за къпане. Обмислям дали мога да вкарам газовият проточен бойлер в шкаф и да оставя само бързи връзки за входа, изхода и захранването на помпата.

Мислех и за алтернатива на бойлера. Първата му версия беше преди 10+ години в една Витара. На малкият кръг на антифриза имаше монтиран пластинчат топлообменник. Останалото е като на прикачената схема - слушалка, диафрагмена помпа и термостатичен смесителен вентил. Реално имаше 2 бързи връзки за водата + копче. При Витарата палиш мотора и след 3 минути имаш безконечна топла вода за къпане. Обмислям дали не мога някак си да ползвам печката под купето на буса за да заместя ролята на двигателят на Витарата. Но виждам доста проблеми с този подход...

За матрака реших да ползвам плоскости от разпенено PVC за основа + 5см пълнеж от пенолатексов матрак или мемори пяна. Плоскостите ще поемат всички неравности по седалките. Това ще се изработи в момента в който външният корпус на пейката е готов.
Прикачени файлове
1.jpeg
1.jpg
1.jpg (34.55 KиБ) Видяна 3037 пъти
11.jpg
11.jpg (18.05 KиБ) Видяна 3034 пъти


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот brum » Сря 23 юни 2021 7:54


Лош късмет с мотора. Повлякъл е лагерите на колянов вал. Има изплют метал от черупките. Ще го разглобят още малко и ще реша дали да правя този или да търся друг мотор...


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19688
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот Vlad777 » Сря 23 юни 2021 8:07


Да знаеш, че на този блок ризи не могат да се набиват, каквото и да ти обясняват.


Потребителски аватар
tdi fen
Мнения: 4244
Регистриран на: Пет 05 юни 2009 19:45
Автомобил: Skoda Octavia 1U Renault Clio
Двигател: TDI AGR
Местоположение: София

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот tdi fen » Сря 23 юни 2021 9:42


мислил ли си за вариант за swap примерно 2.0 от фейслифта


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1838
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот cecoa1 » Сря 23 юни 2021 15:09


Сменяш лагери, маслена помпа, попочистиш, и караш. Ако вала е читав.


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: Т5 Мултиван - за деца и за палатки

Мнениеот brum » Сря 23 юни 2021 16:06


Всичко тръгна от профилактична смяна на повдигачите. За да зацепят вала са отворили долу нещо около коляновият вал. И там се вижда как е насъбрал метал от лагера като люспа между вала и лагера.

Разпределителният вал иначе се оказа без износване по гърбиците. Ама е събрал малко метал от едната черупка. Там ми казаха, че полиране и ще си карам с него. Иначе има лека драма с дюзите - болтовете са сменени с М8 с якост 10.9. От това което чувам М6 болтовете там са за еднократна употреба. Т.е. предвидено е разтягане при монтажа им. Та с тия М8 не е ясно как да се затегнат за да работят правилно. Ако протекат дюзите ще се мисли.

Коляновият вал ще го видим другата седмица. Ако се наложи шлайфане ще ходи към село Доброславци, че на сервиза там им имам доверие. Само се надявам ако се стигне до там да има ремонтен размер лагери. Щото ако няма ще трябва нов/втора ръка вал.

Има една приказка дето битува по форумите, че моторите правени преди 2006та година са с кекави лагери на коляновият вал и ако не се карат с 506.01, а примерно с 507.00 дават фира. Моят мотор е правен краят на 2005та според лепенката на капака на клапаните. Предишният собственик е карал с 505.01, та може и маслото да има някаква вина за това което се е случило. Сега като сменя лагерите поне се очаква да не са от кашкавалените и да мога да сипвам от по-евтиното 507.00 масло.

Маслена помпа защо? Подозренията са, че е повлякъл лагерите заради лошо (разредено с нафта или неправилно) масло. Но за да е мирна главата може и помпата да сменя ако е такава практиката.

А за никасила - симптомите на износен такъв били харчене на масло, бял пушек първите 5-10 минути докато загрее и лоша работа на мотора студен. Мотора обаче работи като часовник студен, та има още живот в цилиндрите. Евентуално може и да харчи масло ако го допълва с нафта, ама са ми много малко километрите (под 1000км) за да преценя. Предишното масло дето беше на 15 000км не се усещаше да има миризма на нафта.

От различни места чувам различни неща за набиването на ризи. Ако не се лъжа Niks76 казваше, че става работата, пък от това което чувам от хората около мен той е човека с опит с тези мотори. Не искам за сега да мисля в такава посока и да си късам нервите с неща дето не са ясни.

Иначе цените на нов мотор са леко стряскащи. 17 хиляди за долнище, 26 хиляди за цял (гол) мотор. По моргите търсят едни 4-5 хиляди, но не съм сигурен дали ще рискувам с мотор от моргата ако се стигне до там. За сега няма да го мисля много в тази посока. Надявам се да мина с нови лагери и евентуално шлайфан колянов вал.

За swap съм против. Едно, че не съм фен на downsizing-a, a 2.0 литра мотор на бус го броя за такъв. Отделно заради разправиите докато оправя документите (ако въобще се случи) след това. А и цялата хамалогия по напасване на железата и електрониката не искам и да си я представям.

А най-тъпото в цялата история е, че лятото си върви. Буса явно това лято няма да влезе в употреба по предназначение. Август месец ми е меко казано ангажиран и шанса да успея да се вредя за почивка тогава е нищожен...



Върни се в “Моят VW Bus”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 131 госта