Сигнализиране за изгоряла крушка.

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
wachman
Мнения: 62
Регистриран на: Пет 30 ное 2007 18:14
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Русе

Сигнализиране за изгоряла крушка.

Мнениеот wachman » Пон 01 дек 2008 14:47


Колеги, днес докато пътувах забелязах, че задният ми ляв габарит не свети. Крушката беше изгоряла. Докато я сменях си мислих, може ли да се направи сигнална крушка в купето за изгоряла крушка по осветлението. На Mercedes съм виждал такава крушка на таблото. Удачно ли е да се направи нещо такова и как би се реализирало, защото чичко милиционер само това чака - да види изгоряла или несветеща крушка и да ви глоби 20-тина левчета :D




Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Мнениеот L&R » Пон 01 дек 2008 14:52


Ако имаш резервен комплект и смениш пред чичкото няма проблем, а да може да се направи , но ако трябва да следиш консумацията на фарове габарити и т.н става сложно искам да ти кажа откажи се. :lol:


Потребителски аватар
nikolai_1
Мнения: 232
Регистриран на: Пон 17 мар 2008 20:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Разград

Мнениеот nikolai_1 » Пон 01 дек 2008 16:40


Мисля , че може и по-лесно да стане това ама само подхварлям идеята , че тряа да бягам за работа .
Значи известно е ,че когато изгори крушка се нарушава вакума на блона и прекъсва . Т.е. щом прекъсва жичката може да се помисли за едно малко реленце с нормално отворен контакт или затворен в зависимост от схемата да дава захранване на въпросната лампа по таблото .
Ще го мисля това като имам време :wink:


Потребителски аватар
pas1.8mi
Мнения: 5208
Регистриран на: Нед 10 окт 2004 14:08
Автомобил: Passat B5
Двигател: 1.8T AEB 1999
Местоположение: София,Плевен

Мнениеот pas1.8mi » Вто 02 дек 2008 7:59


Може да се направи чрез нискоомни резистори,последователно свързани за лампите към маса.Използва се също многовходова схема "Или" . :wink:

П.П Най -добре си карайте резервни лампи и не си усложнявайте живота!


Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7908
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот zfa159 » Вто 02 дек 2008 22:25


По тази тема - всички по-дърти италиански коли го имат вградено това...даже е нарисувана на таблото колата и са обозначени крушките и като изгори някоя светва съответната лампа на таблото,че има проблем с тази крушка (за габаритите са общи крушките и за задния номер също).Незнам как работи ама мога да кажа как не е :
-не е на принципа,който колегата казва за резисторите (пък и ако се сметне един резистор да кажем на крушката за фара дори да 0.1ома при 12V и мощност 55W отдава пад върху себе си от 0.5V и би трябвало да е с мощност от порядъка на поне 2.5 - 3W ),което не е малък резистор.
-не е и на другия принцип - фотодиод,който да следи длаи крушката свети....понеже от стопа или фара излизат точен борй кабели и няма допълнителни за подобен диод.
Нямах достатучно време за да разуча системата ама работи еднакво добре и при изгоряла крушка и при зацапана кабелна обувка и при липсваща крушка.....но безспорно е доста удобно наистина.
Индикацията трябва да е доста сложна понеже да ажем докато не си натиснал стопа не трябва да се гледа сигнала за крушката на стопа....затова не може да се използва направо логическо ИЛИ.
Примерно може да ползва сигнала на предпазителя - т.е. пада върху него....който неминуемо го има стига се чери ток от веригата.
Хрумва ми следната идея :
-слага се един операционен усливател,който да услива разликата в напрежението между двата си входа - двата края на предпазителя.....ако няма консумация няма ралзика и съотваетно изходния сигнал е 0V .Ако има консумация се смята съответната верига и изходното напрежение се гласи каквото искаме да е....и така получаваме да кажем за всяка верига напрежение 5V или 12V (зависи каква логика ще се ползва нататък).
Подава се сигнал от копчето,което включва съответния консуматор (крушка).Ползва се изключващо ИЛИ (XOR).
Така като има пад на предпзителя (демек крушката работи) и има сигнал от копчето има две единици на входа и на изхода има нула и диода за проблем не свети.
Като има две нули на входа (предпазителя няма пад т.е. крушката не свети и копчето и не е включено) на изхода има пак нула и пак доида за проблем не свети.
Обаче ако копчето е цъкнато и няма пад на предпазителя логическия елемент вади логическа 1-ца и светва диода за проблем.
Ако си поиграе повечко човек може да го нагоди при проблем със стопа да кажем да запомня последното състояние и светне ли веднъж доида за проблем да си свети докато угасиш колата а не да изгасва с пускането на педала както ще се получи при такава реализация.
Според мен е ней-удачния вариант понеже може да се ползва елемнтарно сигнала :
-взима се единия край на операционния усилвател от + на акумулатора а другия от + на самата крушка....работи ли тя има пад на предпазителя,по кабелите и т.н. достатъчен за да се усили и да се ползва.
-като изгори крушката пад няма понеже ток не тече.
Коефициента на усилване на операционния усилвател може да е от 1-ца до към 10-15 000 според зависи от конкретния така че при пад от дори 0.001V (1mV) може да се измъкнат идеални за логическа 1-ца 10-тина V.
В допълнение - като операционен усилвател може да се ползват няколко схемички ама още не съм гледал за конкретен екземпляр.
За XOR може да се ползва 4030 - струва 0.2лв ;) ....само след нея няма да е лошо да има някое и друго транзисторче или повторител защото и дават около 2mA на изхода а за диодчето ще ни трябват към 10-тина.ама има доста интеглраки,които са повторители или транзисторни ключове.
Успех!


Потребителски аватар
absent
Мнения: 427
Регистриран на: Вто 29 май 2007 18:37
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Свищов

Мнениеот absent » Пет 05 дек 2008 19:42


е сега ако се намери някой една схема да начертае


Потребителски аватар
m2595
Мнения: 1027
Регистриран на: Нед 31 авг 2008 20:30
Автомобил: Mercedes W124 250D
Двигател: OM602
Местоположение: Провадия

Мнениеот m2595 » Съб 06 дек 2008 22:59


А не може ли да се вземе необходимото от кола с такава екстра и да се приспособи накак?


Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2704
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
Двигател: CFFB AVF BXE
Местоположение: Пловдив

Мнениеот Vasseto » Нед 07 дек 2008 1:37


m2595 написа:А не може ли да се вземе необходимото от кола с такава екстра и да се приспособи накак?


Не може.При тези коли всички крушки са с отделен кабел и така следят дали с здрава или не.При нас са навързани повече от една крушка на един кабел и няма как да се следи това.


sashot
Мнения: 529
Регистриран на: Чет 07 фев 2008 16:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Мнениеот sashot » Пон 08 дек 2008 8:11


Темата вече е разисквана във форума, ако не се лъжа.
Преди години карах Форд Скорпио и той имаше контрол на изправността на веригите на светлините. Реализацията беше чрез замерване на пад на напрежение върху последователно включени резистори. Ако не се лъжа номиналите им бяха 0.1 Ом, 4 или 5 Вт за къси и дълги, 0.3 ом 2 Вт за за стопове и мигачи и 1 ом за габарити.
Идеята да се мери падът на напрежението върху предпазителите ми се струва нереалистична. Напрежението на пада ще е прекалено малко. Ще е необходима свръхвисока чувствителност на схемата и тя няма как да се защити от шумове. Освен това ще трябва да се мисли как да реагира тя в случай на изгаряне на предпазител.
Според мен е най-добре да се използват нещо като токов трансформатор - последователно включен във веригата на съответната крушка соленоид с много малко активно съпротивление. При наличие на ток през веригата, соленоидът създава магнитно поле, което се индицира с рид-ампула или датчик на Хол. Липсата на магнитно поле при включен консуматор означава проблем.
Би могло също да се помисли за автоматичен тест на веригите в първоначалния момент след подаване на контакт. Така ще се избегне необходимостта от включване на консуматора за проверка на изправността на веригата, например запалване на фарове за проверка на целостта на крушките. Ако този първоначален тест се извършва с понижено напрежение, 2-3 волта например, ще се избегне досадното светване на всички светлини по време на теста и колата няма да прилича на коледна елха при палене. Разбира се това ще усложни значително схемата на устройството и монтажа му.


Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Мнениеот L&R » Пон 08 дек 2008 10:13


Проверка за изгоряла крушка на студено се прави с кратък импулс през определено време.



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 7 госта