
Сигнализиране за изгоряла крушка.
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Сигнализиране за изгоряла крушка.
Колеги, днес докато пътувах забелязах, че задният ми ляв габарит не свети. Крушката беше изгоряла. Докато я сменях си мислих, може ли да се направи сигнална крушка в купето за изгоряла крушка по осветлението. На Mercedes съм виждал такава крушка на таблото. Удачно ли е да се направи нещо такова и как би се реализирало, защото чичко милиционер само това чака - да види изгоряла или несветеща крушка и да ви глоби 20-тина левчета 

- nikolai_1
- Мнения: 232
- Регистриран на: Пон 17 мар 2008 20:22
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Разград
Мисля , че може и по-лесно да стане това ама само подхварлям идеята , че тряа да бягам за работа .
Значи известно е ,че когато изгори крушка се нарушава вакума на блона и прекъсва . Т.е. щом прекъсва жичката може да се помисли за едно малко реленце с нормално отворен контакт или затворен в зависимост от схемата да дава захранване на въпросната лампа по таблото .
Ще го мисля това като имам време
Значи известно е ,че когато изгори крушка се нарушава вакума на блона и прекъсва . Т.е. щом прекъсва жичката може да се помисли за едно малко реленце с нормално отворен контакт или затворен в зависимост от схемата да дава захранване на въпросната лампа по таблото .
Ще го мисля това като имам време

- zfa159
- Мнения: 7908
- Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
- Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
По тази тема - всички по-дърти италиански коли го имат вградено това...даже е нарисувана на таблото колата и са обозначени крушките и като изгори някоя светва съответната лампа на таблото,че има проблем с тази крушка (за габаритите са общи крушките и за задния номер също).Незнам как работи ама мога да кажа как не е :
-не е на принципа,който колегата казва за резисторите (пък и ако се сметне един резистор да кажем на крушката за фара дори да 0.1ома при 12V и мощност 55W отдава пад върху себе си от 0.5V и би трябвало да е с мощност от порядъка на поне 2.5 - 3W ),което не е малък резистор.
-не е и на другия принцип - фотодиод,който да следи длаи крушката свети....понеже от стопа или фара излизат точен борй кабели и няма допълнителни за подобен диод.
Нямах достатучно време за да разуча системата ама работи еднакво добре и при изгоряла крушка и при зацапана кабелна обувка и при липсваща крушка.....но безспорно е доста удобно наистина.
Индикацията трябва да е доста сложна понеже да ажем докато не си натиснал стопа не трябва да се гледа сигнала за крушката на стопа....затова не може да се използва направо логическо ИЛИ.
Примерно може да ползва сигнала на предпазителя - т.е. пада върху него....който неминуемо го има стига се чери ток от веригата.
Хрумва ми следната идея :
-слага се един операционен усливател,който да услива разликата в напрежението между двата си входа - двата края на предпазителя.....ако няма консумация няма ралзика и съотваетно изходния сигнал е 0V .Ако има консумация се смята съответната верига и изходното напрежение се гласи каквото искаме да е....и така получаваме да кажем за всяка верига напрежение 5V или 12V (зависи каква логика ще се ползва нататък).
Подава се сигнал от копчето,което включва съответния консуматор (крушка).Ползва се изключващо ИЛИ (XOR).
Така като има пад на предпзителя (демек крушката работи) и има сигнал от копчето има две единици на входа и на изхода има нула и диода за проблем не свети.
Като има две нули на входа (предпазителя няма пад т.е. крушката не свети и копчето и не е включено) на изхода има пак нула и пак доида за проблем не свети.
Обаче ако копчето е цъкнато и няма пад на предпазителя логическия елемент вади логическа 1-ца и светва диода за проблем.
Ако си поиграе повечко човек може да го нагоди при проблем със стопа да кажем да запомня последното състояние и светне ли веднъж доида за проблем да си свети докато угасиш колата а не да изгасва с пускането на педала както ще се получи при такава реализация.
Според мен е ней-удачния вариант понеже може да се ползва елемнтарно сигнала :
-взима се единия край на операционния усилвател от + на акумулатора а другия от + на самата крушка....работи ли тя има пад на предпазителя,по кабелите и т.н. достатъчен за да се усили и да се ползва.
-като изгори крушката пад няма понеже ток не тече.
Коефициента на усилване на операционния усилвател може да е от 1-ца до към 10-15 000 според зависи от конкретния така че при пад от дори 0.001V (1mV) може да се измъкнат идеални за логическа 1-ца 10-тина V.
В допълнение - като операционен усилвател може да се ползват няколко схемички ама още не съм гледал за конкретен екземпляр.
За XOR може да се ползва 4030 - струва 0.2лв
....само след нея няма да е лошо да има някое и друго транзисторче или повторител защото и дават около 2mA на изхода а за диодчето ще ни трябват към 10-тина.ама има доста интеглраки,които са повторители или транзисторни ключове.
Успех!
-не е на принципа,който колегата казва за резисторите (пък и ако се сметне един резистор да кажем на крушката за фара дори да 0.1ома при 12V и мощност 55W отдава пад върху себе си от 0.5V и би трябвало да е с мощност от порядъка на поне 2.5 - 3W ),което не е малък резистор.
-не е и на другия принцип - фотодиод,който да следи длаи крушката свети....понеже от стопа или фара излизат точен борй кабели и няма допълнителни за подобен диод.
Нямах достатучно време за да разуча системата ама работи еднакво добре и при изгоряла крушка и при зацапана кабелна обувка и при липсваща крушка.....но безспорно е доста удобно наистина.
Индикацията трябва да е доста сложна понеже да ажем докато не си натиснал стопа не трябва да се гледа сигнала за крушката на стопа....затова не може да се използва направо логическо ИЛИ.
Примерно може да ползва сигнала на предпазителя - т.е. пада върху него....който неминуемо го има стига се чери ток от веригата.
Хрумва ми следната идея :
-слага се един операционен усливател,който да услива разликата в напрежението между двата си входа - двата края на предпазителя.....ако няма консумация няма ралзика и съотваетно изходния сигнал е 0V .Ако има консумация се смята съответната верига и изходното напрежение се гласи каквото искаме да е....и така получаваме да кажем за всяка верига напрежение 5V или 12V (зависи каква логика ще се ползва нататък).
Подава се сигнал от копчето,което включва съответния консуматор (крушка).Ползва се изключващо ИЛИ (XOR).
Така като има пад на предпзителя (демек крушката работи) и има сигнал от копчето има две единици на входа и на изхода има нула и диода за проблем не свети.
Като има две нули на входа (предпазителя няма пад т.е. крушката не свети и копчето и не е включено) на изхода има пак нула и пак доида за проблем не свети.
Обаче ако копчето е цъкнато и няма пад на предпазителя логическия елемент вади логическа 1-ца и светва диода за проблем.
Ако си поиграе повечко човек може да го нагоди при проблем със стопа да кажем да запомня последното състояние и светне ли веднъж доида за проблем да си свети докато угасиш колата а не да изгасва с пускането на педала както ще се получи при такава реализация.
Според мен е ней-удачния вариант понеже може да се ползва елемнтарно сигнала :
-взима се единия край на операционния усилвател от + на акумулатора а другия от + на самата крушка....работи ли тя има пад на предпазителя,по кабелите и т.н. достатъчен за да се усили и да се ползва.
-като изгори крушката пад няма понеже ток не тече.
Коефициента на усилване на операционния усилвател може да е от 1-ца до към 10-15 000 според зависи от конкретния така че при пад от дори 0.001V (1mV) може да се измъкнат идеални за логическа 1-ца 10-тина V.
В допълнение - като операционен усилвател може да се ползват няколко схемички ама още не съм гледал за конкретен екземпляр.
За XOR може да се ползва 4030 - струва 0.2лв

Успех!
-
- Мнения: 529
- Регистриран на: Чет 07 фев 2008 16:09
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Бургас
Темата вече е разисквана във форума, ако не се лъжа.
Преди години карах Форд Скорпио и той имаше контрол на изправността на веригите на светлините. Реализацията беше чрез замерване на пад на напрежение върху последователно включени резистори. Ако не се лъжа номиналите им бяха 0.1 Ом, 4 или 5 Вт за къси и дълги, 0.3 ом 2 Вт за за стопове и мигачи и 1 ом за габарити.
Идеята да се мери падът на напрежението върху предпазителите ми се струва нереалистична. Напрежението на пада ще е прекалено малко. Ще е необходима свръхвисока чувствителност на схемата и тя няма как да се защити от шумове. Освен това ще трябва да се мисли как да реагира тя в случай на изгаряне на предпазител.
Според мен е най-добре да се използват нещо като токов трансформатор - последователно включен във веригата на съответната крушка соленоид с много малко активно съпротивление. При наличие на ток през веригата, соленоидът създава магнитно поле, което се индицира с рид-ампула или датчик на Хол. Липсата на магнитно поле при включен консуматор означава проблем.
Би могло също да се помисли за автоматичен тест на веригите в първоначалния момент след подаване на контакт. Така ще се избегне необходимостта от включване на консуматора за проверка на изправността на веригата, например запалване на фарове за проверка на целостта на крушките. Ако този първоначален тест се извършва с понижено напрежение, 2-3 волта например, ще се избегне досадното светване на всички светлини по време на теста и колата няма да прилича на коледна елха при палене. Разбира се това ще усложни значително схемата на устройството и монтажа му.
Преди години карах Форд Скорпио и той имаше контрол на изправността на веригите на светлините. Реализацията беше чрез замерване на пад на напрежение върху последователно включени резистори. Ако не се лъжа номиналите им бяха 0.1 Ом, 4 или 5 Вт за къси и дълги, 0.3 ом 2 Вт за за стопове и мигачи и 1 ом за габарити.
Идеята да се мери падът на напрежението върху предпазителите ми се струва нереалистична. Напрежението на пада ще е прекалено малко. Ще е необходима свръхвисока чувствителност на схемата и тя няма как да се защити от шумове. Освен това ще трябва да се мисли как да реагира тя в случай на изгаряне на предпазител.
Според мен е най-добре да се използват нещо като токов трансформатор - последователно включен във веригата на съответната крушка соленоид с много малко активно съпротивление. При наличие на ток през веригата, соленоидът създава магнитно поле, което се индицира с рид-ампула или датчик на Хол. Липсата на магнитно поле при включен консуматор означава проблем.
Би могло също да се помисли за автоматичен тест на веригите в първоначалния момент след подаване на контакт. Така ще се избегне необходимостта от включване на консуматора за проверка на изправността на веригата, например запалване на фарове за проверка на целостта на крушките. Ако този първоначален тест се извършва с понижено напрежение, 2-3 волта например, ще се избегне досадното светване на всички светлини по време на теста и колата няма да прилича на коледна елха при палене. Разбира се това ще усложни значително схемата на устройството и монтажа му.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 7 госта