какво съпротивление да сложа на светодиод за да работи на12V

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
kris11
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13548
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Мнениеот kris11 » Вто 11 юли 2006 22:02


Winner25 написа:Може ли на няколко диода да се сложи едно съпротивление или трябва на всеки диод съпротивление?
М
Може, ако са последователно свързани. Тогава намалява стойността на резистора.Според цвета на светодиодите и спада в/у светодиода е различен.Като знаеш колко е спада , колко броя са светодиодите и зададеш ток през тях 20 мА ще ти излезе сметката.




lllubo
Мнения: 16
Регистриран на: Сря 12 юли 2006 12:49
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот lllubo » Сря 12 юли 2006 15:38


gstoyanov написа:
Winner25 написа:Може ли на няколко диода да се сложи едно съпротивление или трябва на всеки диод съпротивление?

...
При diode forward voltage = 1.5V, на 12 волтов акумулатор можеш да вържеш не повече от 8 (8=12/1.5) светодиода последователно. При повече от 8 съпротивлението става 0 и диодите започват да светят по-слабо - на теория разбира се :)

gstoyanov, както каза, това е само на теория, на практика като работи колата напрежението е малко повечко - към 14 волта.
Winner25, не знам защо ти говорят за последователно връзване на тези диоди. Аз никога не бих ги вързал последователно. Ако един даде дефект (все пак е възможно да се случи), тогава веригата ще е прекъсната и никой няма да свети и ще се чудиш кой е дал дефекта.
Затова е хубаво да се връзват паралелно светодиодите. И тука опираме до твойто питане дали може да се сложи едно съпротивление. Отговора е че зависи - например ако всичките едновременно светят или не светят, тогава може. Може също и ако винаги точно само един свети, а другите не светят. Но ако в даден момент светят 2, а в друг момент светят 3, тогава не може да е едно съпротивление и ще трябва да всеки светодиод отделно съпротивление.


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Сря 12 юли 2006 20:46


lllubo написа:... И тука опираме до твойто питане дали може да се сложи едно съпротивление. Отговора е че зависи - например ако всичките едновременно светят или не светят, тогава може. Може също и ако винаги точно само един свети, а другите не светят. Но ако в даден момент светят 2, а в друг момент светят 3, тогава не може да е едно съпротивление и ще трябва да всеки светодиод отделно съпротивление.

Всъщнoст - не може. Би било така само ако диодите са абсолютно еднакви (а те от една и съща производствена линия да ги вземеш - пак има разлики).

А съвсем трябва да се избягва свързването на два различни светодиода паралелно, с едно и също съпротивление (тоя който иска повече напрежение (примерно D2) така и няма да свети, докато целият ток ще минава през другият (D1). А ако на D1 му е много - ще изгори и всичко ще светне през D2 - и ако и на него му е много - и той ще изгори. (виж по-долу)

Ако общият ток не е достатъчен за изгарянето на светодиод, и те са с близки характеристики, то повече ток ще протече през този, който светва при по-малко напрежение - и той ще свети по-силно, а другият по-слабо - което на нас май не ни харесва. Изобщо цялата хамалогия казва, че:
1. Ако трябва да светят заедно - може да се свържат последователно с едно съпротивление, защото така през тях минава един и същи ток (а те светят на ток!) - а и така се пестят няколко миливата загубна мощност в съпротивлението, което за акумулатор е нищо, но за батерията на GSM-а си е фактор :)

2. А ако трябва да светят по различно време - всеки с неговото си съпротивление!

Това се указва изрично във всякаква литература за светодиоди!

Ето така не правете:

Код: Избери всички

              D1 (зелен 2.2V)
        +----|>|------+
        |             |       R
+12V  *-+             +---/\/\/----* (маса)
        |             |
        +----|>|------+
              D2 (син 4.5V)

Последна промяна от gstoyanov на Чет 13 юли 2006 1:22, променено общо 1 път.


lllubo
Мнения: 16
Регистриран на: Сря 12 юли 2006 12:49
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот lllubo » Сря 12 юли 2006 22:49


то трябва да си луд да вържеш различни диоди с 1 съпротивление :) Говорех за еднакви светодиоди.


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Чет 13 юли 2006 1:25


lllubo написа:то трябва да си луд да вържеш различни диоди с 1 съпротивление :) Говорех за еднакви светодиоди.
:) Ами пак не е желателно. Ако ти изгори единият светодиод - целия ток отива на втория - и гори и той.
Освен това режима на работа на светодиодите много зависи от малкоте разлики в параметрите. Истината е на всеки светодиод - резистор.


lllubo
Мнения: 16
Регистриран на: Сря 12 юли 2006 12:49
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот lllubo » Чет 13 юли 2006 6:15


gstoyanov написа:Ако ти изгори единият светодиод - целия ток отива на втория - и гори и той.

Това няма как да стане :)


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Чет 13 юли 2006 8:48


lllubo написа:
gstoyanov написа:Ако ти изгори единият светодиод - целия ток отива на втория - и гори и той.
Това няма как да стане :)

Не че е невъзможно, но много, ама много трябва да се избягва паралелно свързване на светодиоди. Ако ти се чете - http://wolfstone.halloweenhost.com/Lighting/litlpo_PoweringLEDs.html
частта озаглавена "Wiring Multiple LEDs In Parallel" :) Цитирани са няколко други източника и всички препоръчват да не се използва паралелно свързване на светодиоди.

Едит:
За пояснение: Съпротивлението при 2 паралелно свързани диода е 2 пъти по-малко (т.е. дели се на броя на диодите) за да си остане същият номинален ток през всеки светодиод. Ако съпротивлението се остави същото, каквото е сметнато за 1 диод, то и токът през диодите е приблизително 2 пъти по-малък (или толкова пъти, колкото са диодите), и те съответно светят доста по-слабо. Ако това ти е целта - няма проблем. Ако свържеш обаче 3, 4 или повече, без да променяш съпротивлението, то изобщо няма да се вижда вече че светят!

Ако някой все пак много иска да ги върже паралелно - то да си купи повечко и ръчно да ги подбере с еднакви характеристики (примерно пуска им се номиналният ток - за повечето е 20 mA - и се подбират тези с еднакво напрежение). Дори и тогава пак не е добре, защото на диода характеристиките се променят с температурата, а и с остаряването с времето - и тогава пак имаш проблеми.


Потребителски аватар
xcalibur
Мнения: 167
Регистриран на: Чет 10 мар 2005 1:00
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот xcalibur » Чет 13 юли 2006 15:16


А някой може ли да ми каже как точно да свържа 4 диода да светят едновременно? Искам да си направя ангелски очички


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Чет 13 юли 2006 16:25


xcalibur написа:А някой може ли да ми каже как точно да свържа 4 диода да светят едновременно? Искам да си направя ангелски очички

Серийно (с общ резистор):
Ами примерно използвай http://led.linear1.org/led.wiz (със следните париблизителни параметри 12V, 2V, 20mA, 4 светодиода) и избери View output as: "schematic" или "wiring diagram" за да добиеш престава.

Паралелно (със собствен резистор):
Използвай http://led.linear1.org/1led.wiz (със следните париблизителни параметри 12V, 2V, 20mA) и си направи 4 такива.
Примерно така:

Код: Избери всички

(+) на акум.    R         D
+12V  *-+-----/\/\/---*--|>|------+
        |                         |
        |       R         D       |
        +-----/\/\/---*--|>|------+
        |                         |
        |       R         D       |
        +-----/\/\/---*--|>|------+
        |                         |
        |       R         D       |
        +-----/\/\/---*--|>|------+
                                  |
                                  - (0V, "-" на акумулатора)

В този случай съпротивленията R може да са 560 ома - до 1 колоом.
1 килоом е за препоръчване ;)

Разбира се, когато си купуваш светодиоди провери дали If=20mA, и Vf=2V - ако не - пресметни си отново съпротивленията със новите данни.

Светодиодите си имат анод (+) и катод (-) изводи : Изображение
Анода е по-дълъг а от страната на катода има леко скосяване (там е леко плосък). Ако не знаеш кой извод кой е - свържи го през един резистор 1 килоом към акумулатора - в едната посока просто няма да свети.
Анода се свързва на + (през резистор), катода на минус.
По принцип няма значение дали резисторът ще се сложи межу +12V и анода, или между катода и масата (- на акум.), но е задължително да има резистор, иначе диода изгаря!


Потребителски аватар
xcalibur
Мнения: 167
Регистриран на: Чет 10 мар 2005 1:00
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот xcalibur » Чет 13 юли 2006 19:16


gstoyanov, мерси много за подробните обяснения. Аз съм си направил всичко по таблото с диоди. Слагал съм по 780 ома съпротивление и до сега не е изгорял диод.
Четворките мисля да ги направя със съпротивление на всеки диод като на схемата.

ПС: в магазина като питах за характеристики на диодите лелките ме изгледаха едно умно...


Потребителски аватар
Pav3l
Мнения: 703
Регистриран на: Пон 01 авг 2005 18:07
Автомобил: bmw
Двигател: 1998
Местоположение: Usa
Контакти:

Мнениеот Pav3l » Чет 13 юли 2006 20:26


xcalibur написа: ... ПС: в магазина като питах за характеристики на диодите лелките ме изгледаха едно умно...


От къде ли ми е познато...
Отивам в магазина и жената, която иначе разбира доста от електроника, се чуди на колко ли волта щели да запалят едни двуцветни диоди, а като питах за съпротивления за тях - :gruebel :dontknow:
Пробва ги с една батерия на 3 волта и като не запалиха ме посъветва да ги пробвам с резистор ~500ohm.
Е, сработиха си много добре, но въпроса пак опря до тестване, а не до конкретни характеристики...

Сега километража ми свети или UV(лилаво), или бяло (Super Bright), но от отделни диоди. Дръжките на вратите (вътре, за отваряне) светят в червено или зелено (когато е на габарити - за да е в тон с осталаните светлини по таблото). Там е с двуцветните - т.е. има само по една дупка на дръжката.


Потребителски аватар
kris11
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13548
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Мнениеот kris11 » Чет 13 юли 2006 22:32


gstoyanov Го е казал за паралелно свързани светодиоди с общ резистор. Уточнение - дори и да са един и същи цвят светодиодите имат производствен толеранс -няма 2 с еднакъв спад върху тях при един и същи ток. Т.е ако са свързани паралелно някои ще светят по-силно други по-слабо.
Ако не са претоплени при запояване.или да е пуснат през светодиодите ток на границата няма дефектиране. Дефектиране се получава при претопляне, голям ток през св.диода или механичен натиск в/у тях.Имат над 100 000 часа гарантиран живот.
За да не се вдига тока през светодиодите при промяна на напрежението -зазгасен двигател и 14В при работещ двигател и зареден акумулатор - или ограничителе ценер диод през резистор , но е вече съиззмерило по цена с 1 бр стабилизатор 7812


Потребителски аватар
RANOPILE
Мнения: 239
Регистриран на: Вто 27 окт 2009 14:45
Автомобил: VW Polo 2F
Двигател: AAU 1994
Местоположение: София, жк Лагера

Re: какво съпротивление да сложа на светодиод за да работи на12V

Мнениеот RANOPILE » Съб 06 ное 2010 8:55


За стабилизатор ще трябва да ползваш 9 волта на изхода му(при колата). Аз мислех за вариант на 12v, но трябва входящо напрежение 3-4-5 волта отгоре за входящо, което при колата е непосилно особено ако двигателя не работи.
За връзването на диодите ще кажа, че всеки опитен човек до когото съм се допитал ми казва "НИКОГА НЕ ВРЪЗВАЙ ДИОДИ БЕЗ СЪПРОТИВЛЕНИЕ". Но имам един колега от университета и той си праска по 4 бр бели диоди с пад към 3,6v = 13,8v. Колкото и да му говоря си ги връзва успоредни вериги с по 4 диода без резистор(съпротивление), и казва "виж че те си работят без проблеми и без резистор". Но когато трябва да пали всички светлини се гасят да не стане беля и да изгорят диодите.
При мен в колата всичко е изчислено на 14,4v да работи. Ползвайте резистори, връзвайте ги към анода(+)(все пак има нагряване от резистора и не е хубаво кристала, който е на катода да се загрява), при запояването ако можете занулявайте човката на поялника(диодите са чувствителни към статично електричество) и не задържайте дълго поялника към крачето на диода(така им се скъсява живота, или директно изгарят).


Потребителски аватар
dinkonikolaev
Мнения: 1838
Регистриран на: Сря 25 юни 2008 16:58
Автомобил: VW Golf 2 GTI Golf 3 Variant
Двигател: PF AAM
Местоположение: Нова Загора

Re: Re ...

Мнениеот dinkonikolaev » Нед 07 ное 2010 11:48


Mega написа:Аз използвам 1К от как се помня!



:да:


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6368
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: какво съпротивление да сложа на светодиод за да работи на12V

Мнениеот ktamen » Нед 07 ное 2010 13:54


Светодиодите са много разнообразни по характеристики, някои изискват постоянен ток, а други постоянно напрежение. Освен това живота им много силно зависи от това колко силно ги заставяте да светят. За разлика от обикновените лампи с времето просто започват да светят по-слабо.
Доколкото знам, ако при някакви условия за един диод се казва че има живот 20 000часа - това значи, че след 20 000часа ще светят с 50% по-слабо от първоначалното включване.
Най-достъпни са светодиодите от запалките - те изискват постоянно напрежение между 3V и 3,5V (Няма да обяснявам защо имат три батерии по 1,5V)
Най-добре е да им направите отделно транзисторно стабилизирано захранване, на изхода на което да има около 3,3V (живота им при това захранване ще бъде няколко хиляди часа, което за кола е съвсем прилична стойност) на изхода на това захранване всички диоди се връзват паралелно.
Ако използвате резистор диодите пак се връзват паралелно и може да се сложи само един резистор, ама трябва да пробвате с различни съпротивления докато напрежението върху диодите стане 3,3V (при работещ двигател). Докато подбирате резистора трябва да започнете с някаква много голяма стойност и постепенно да намаляте, щото ако сложите твърде малка стойност може да изгорите светодиодите.
При подобно свързване 75% от консумираната енергия ще се отдели като топлина вурху резистора, обаче мощноста е много малка така, че това не е толкова важно.
Ако свържете 4 светодиода последователно 4 по 3V =12V и трябва да светят идеално без загуби, обаче диодите никога не са еднакви и няма да светят еднакво и най-натоварения ще изгори много бързо. При последователно свързване трябва на всеки светодиод да свържете паралелно по един ценеров диод с пробивно напрежение около 3,2V така ако напрежението надхвърли допустимата стойност ценерите ще поемат излишния ток и напрежението няма да надвиши допустимата стойност. Последователно на цялата група трябва да се върже подходящ резистор, който да ограничи тока през ценеровите диоди, ако захранващото напрежение надхвърли общото пробивно напрежение на ценерите. Този вариант е най-икономичен, ама е твърде сложен.
Най-просто е с резистор за 1 диод от запалка стойноста е около 600ома при два паралелни диода 300ом при четири светодиода 150ома и т.н. Тези стойности важат за диода от моята запалка, ако използвате същите стоности диодите ви пак ще светят, но може да светят по-слабо или да имат кратък живот.



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 9 госта