Хайде сега, стабилизатори, точно 12V и 20лв
Стегнете се малко, ясно е, че като всяка друг електроника, всеки светодиод си има определени технически характеристики.
Това което поврежда светодиодите не е нито напрежение (а, като чуя волтаж и

), нито странен ток дошъл от Марс или кошийте.
Светодиодите са полупровдодници залети плътно в прозрачен (може и матиран) корпус, при протичане на ток през тях те се загряват, нали?
А, всяко нещо след като се загрее, какво се случва, разширява се...Ако нашият компонент работи в допустимите си норми, разбирай например 20mA, един обикновен светодиод би издържал и 100 000ч. непрекъсната работа.
Но идва моментът в който го поставяме в агресивната среда на автомобила с температурни диапазони от -30 до +80 (коша на ДВГ), напрежения вариращи от 8 до 16-7 волта (разбирай в някакви аварийни ситуации) и нашият герой може да има проблеми.
Сега, има не десетки а стотици или сигурно хиляди видове светодиодни ленти на пазара. Щом някоя от тях е направена за работа на 12V това най-грубо значи, че на всеки светодиод или на някаква група от такива е определен токоограничаващ резистор.
Самите светодиоди не работят на 12V, a горе-долу работят на следните напраежения:
1,2V - Инфрачервен
1,6V - Червен
1,8V - Жълт-оранжев и прочие
2V - Зелен
3V - Бял
3,6V - Лилав
Това се ориентировъчни стойности, понякога зад един цвят се крие полупроводник излъчващ друг цвят, но с поставен определен цветови филтър ;)
Разбира се и има разлика между пройзводителите.
За да пуснем един светодиод на 12V, кажем зелен (работно напрежение 2V) трябва да се върнем в седми клас и да преговорим Законът на Ом ;)
Ако искаме 20мА работен ток при 12V (E) напрежение, трябва да извадим падът (Uled) върху светодиода или
R=U/I R=E-Uled/I=12 - 10/0,02=500 ohm и т.н. Може да си смятате съпротивления.
Помнете, че не е редно да се свързват паралелно няколко светодиода към един токоограничаващ резистор!
И по въпросът за светодиодните ленти, според мен не толкова колебанията в напрежението на автомобилната инсталация, колкото ниското им качество е основната прична за краткият им живот ;)
Като цяло е добре да се види каква е цялостната консумация на да кажем 10см светодиодна лента и да се разучи каква е схемата им на свързване, това би дали отговор какви са решенията за външно ограничаване по ток ;)
Разбира се, ако имаме един светодиод на сантиметър, да кажем 10см би означавал 10 светодиода при 20мА работен ток на всеки, би означавало обща консумация 200мА и не е редно да използваме резистор 0,125W
Използването на стабилизатори от рода на 7812 е трудно тъй-като те изискват 2-3V по-високо входно напрежение за коректна работа. Не винаги при пуснато парно, фарове, нагреватели, чистачки и т.н. алтернатора може да ни осигури 14,2V ;)
За това според мен е редно да се разгледат конкретните модели ленти, техните оптимални работни параметри и от там да се помисли какво е решението ;)