Ремонт на стартер Bosch 0-001-125-007 за първи път

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
the_fast_r1
Мнения: 70
Регистриран на: Нед 06 яну 2013 23:44
Автомобил: Golf III 1.9 TDI
Двигател: 1z - 1996
Местоположение: Варна

Ремонт на стартер Bosch 0-001-125-007 за първи път

Мнениеот the_fast_r1 » Вто 31 май 2016 20:26


Здравейте колеги. Вчера сутринта моя Golf 3 TDI -1z, след запалване се чу много странен шум, връщам контакта и колата вместо да спре да работи - почна да трака все едно работи на 2 цилиндъра и не изгасва, давам пак на контакт и пали сама без да завъртам на стартер, връщам пак контакта и пак почва едно тракане и не гасне а работи примерно с 300 оборота. На края я изгасих на скорост... :scare3 Търгам пак да паля - няма никой.. нито цък нито нищо... Вадя кабелите от багажника да подам дирекно ток на електромотора на стартера - върти си електромотора. Меря с пробна крушка сигнала на буксата, която е от контактния ключ дали има плюс - свети пробната крушка. Пробвам пак да паля - нищо не става и не цъка. Поразгледах още макло и пипнах кабела, който отива от Шалтера до четките на ротора, на стартера и пластинката която отива към четките вътре в стартера се откъсна, пък не съм я мърдал кой знае колко.

Взех си половин ден отпуск да оправя проблема, въпреки че никога до сега не съм ремонтирал стартер и като цяло все хода на сервизи, ако нещо по сериозно се повреди, но ми се видя не толкова трудно в - YouTube Речено сторено.
Дръпнаха ме сутринта да запаля и да закарам колата на един канал. Свалих следобят старера, разглобих го и почнах да разглеждам. Зъбното колело на бендикса изглеждаше добре, отворих задното капаче и разглобих ротора от статора. Забелязах че четките също са добре, но там където е била металната пластина, която излиза през гумичката и отива към кабела и шалтера така изглежда все едно е заварявана с електрожен, явно е била спукана нещо и е нагоряло и за това се е откъснало и чрез моето разместване се е откъснала окончателно. Съмнения имах и за шалтера, че нещо не е в час и за това си взех от магазина за авточасти /за стартер Bosch 0-001-125-007/ нов Шалтер Bosch - 52лв. и четкодържача пак Bosch 23лв., втулки от предната и задната страна на оста на ротора - 2лв. двете. Проблеми срещнах при развиването на стария шалтер, който е хванат с три болта за кръстата отверка. Единя успях да го развия, за другия ми помогнаха, а третия му се заглади главата и го разпробих с дрелката - 5мм бургия /свредло/. Взех си 3-ри нови болта от магазин за крепежни елементи, като бяха с около 3мм по къси, но реших, че не проблем това.

Върнах се при колата и почнах да почиствам статора /беше доста замърсен/ - забелязах, че едно от магнитчетата има пукнатина и липсва едно малко повърхностно парче. Не съм сигурен дали това е проблем, а и не знам дали се продават такива магнити?!?! Смених шалтера с новия, гресирах хубаво редуктора и малките зъбни колела и иглените им лагери, като сепараторите на лагерчетата ги оставих да гледат към ротора. Не обърнах внимание как бяха, защото като отделях ротора от статора и те се разпиляха. Смених втулката на плочката от задната страна на стартера, където са четките. Лесно се изби сарата вкулка и набих новата. Другата втулка "по малката" от предната страна на ротора при редуктора, обаче нещо ми се видя твърде сложно да се махне и смени, а и не изглеждаше да е износена. Сглобих ротора и статора, сложих четкодържача, монтирах задната плочка. С двата дълги болта съединих електромотора към корпуса и свързах кабела от четките към шалтера. Реших, че е време за пробен тест.

С кабелите за подаване на ток от акумулатора, свързах минуса към корпуса на стартера, а плюса го допрях към долната шпилка на стартера /кабелчето което е към четките/ - електромотора завъртя, след това свързах плюса към горната шпилка на стартера, друго кабелче от плюса подадох ток към клемата, към която се свързва буксата от контактния ключ. Бендикса изхвърли и стартера завъртя. Пробвах го няколко пъти - всичко изглеждаше наред. Реших, че е време за монтаж.

Сложих стартера на мястото му, и почнах да завивам горната шпилка, която при мен беше за камък 16. Стегна се както трябва. Отивам под колата и почвам да завивам долната шпилка и тук почнаха ядовете. :scare3 Шпилката не влиза. Бях, чел че трябва да се надига двигателя - изрових една дъска, сложих крик /ползвах крика на колата, защото не бях се подготвил за такава операция подведен от лесното разглобяване/ и мъки до като наместя проклетата планка, която е към тампона, така че да се завие шпилката. Големи мъки бяха, но някак си се справих. Свързах кабелите към шалтера и после към акумулатора. Качих се в колата, врътнах ключа - и о чудо запали без проблем. :icon_razz

Имам няколко въпроса:
1. Проблем ли е пукнатото магнитче на статора и от какъв зор се е пукнало /пукантината е напречно от едната страна, като липсва съвсем малко повърхностно парче -1мм Х 3мм/?
2. Как мога да тествам стария шалтер дали работи, без наличието на стартер?

Благодаря предварително за отговорите колеги. :beer

П.С. - Хубаво е човек да си направи някой и друг ремонт сам. Аз съм много доволен от свършената работа днес. :smile




Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Ремонт на стартер Bosch 0-001-125-007 за първи път!

Мнениеот инжектопляктор » Вто 31 май 2016 20:39


Да, пукнато магнитче на статора е проблем. Пукнатото рано или късно се отлепя, пада на ротора, смила се, прави късо или смила редуктора и прави целият стартер негоден. Магнити не се продават ей така и не се лепят. Сменя се статора.
Винтчетата на шалтера запичат не в самият шалтер, а в сплавта на корпуса на стартера. Заоблят се, защото са меки. Ако сложиш закалени винтчета, няма да имаш проблем със заоблянето.
Шалтерът без стартер можеш да познаеш дали работи, като му подадеш 12 волта и маса, примерно с щипки за подаване на ток. Шалтерът е един електромагнитен превключвател. Котвата избутва бендикса да опре в маховика и след това да завърти.
За да се пукне магнит на статора, то или втулка или редуктор имаш разбит и роторът е стъргал в статора. Обикновено по ротора има ясни следи от това стъргане.
Двигателят на VW-гените трябва да се подпре, преди да се свали стартера. Единият болт на стартера минава през тампона на двигателя и го държи. Когато свалиш стартера, без да подпреш двигателя, двигателят увисва и после става много тъпо, когато трябва да монтираш всичко обратно. Иначе на VW стартерите са на много достъпно място. На Форд са АД. Издрах си ръцете, докато сваля на дизелака форд стартера.


Потребителски аватар
the_fast_r1
Мнения: 70
Регистриран на: Нед 06 яну 2013 23:44
Автомобил: Golf III 1.9 TDI
Двигател: 1z - 1996
Местоположение: Варна

Re: Ремонт на стартер Bosch 0-001-125-007 за първи път!

Мнениеот the_fast_r1 » Вто 31 май 2016 21:03


За момента не смятам да сменям статора, а и ако се сбъднат най-лошите прогнози по добре да си звема работещ стартер втора ръка и да ползвам неговия статор и ротор. Втулката от към четките която смених, беше леко надрана от вътрешната страна, не знам дали от износване се е получило... Другата втулка от към страната на редуктора си изглеждаше добре визуално.

Да питам и още нещо - този проблем с "не изгасянето" на двигателя след връщане на контактния ключ и работата с 300-400 оборота на двигателя възможно ли да е от "соленоида" /клапана - Fuel Shut-Off Valve/, който е на помпата? Още веднъж ми се е случвало подобно нещо, но беше преди 2 години. От тогава до вчера нито един път не се е случило такова нещо.


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Ремонт на стартер Bosch 0-001-125-007 за първи път!

Мнениеот инжектопляктор » Вто 31 май 2016 21:09


the_fast_r1 написа:За момента не смятам да сменям статора, а и ако се сбъднат най-лошите прогнози по добре да си звема работещ стартер втора ръка и да ползвам неговия статор и ротор.

Честно да ти кажа, не знам защо си вложил толкова много пари в стартер със счупени магнити на статора, ама ти си знаеш. За соленоида - не знам. Дизелов VW не съм хващал. На форда има 12 волта на клапана постоянни. Като врътнеш ключа да гасиш, 12-те волта се отнемат и гаси колата, щото затваря клапана.



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 37 госта