Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
sashot
Мнения: 529
Регистриран на: Чет 07 фев 2008 16:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот sashot » Пон 30 ное 2009 8:59


Пускането на кабел за захранване на усилвател е обсъждано многократно. Като правило се препоръчва да се изтегли кабел от клемата на акумулатора, като за прокарваването му в салона се използват някои от отверстията между моторния отсек и купето, например това, през което минават тръбичките на климатичната система. Този подход, макар и класически е свързан с доста труд, създава евентуални предпоставки за проникване на вода в купето, а и не е издържан естетически. Има и други недостатъци, които няма да изброявам тук.
Аз подходих малко по-различно. Използвах клема 30, разположена под волана (за да се стигне до нея, естествено за начало, трябва да се свали кората). Тя представлява 10 мм шпилка с гайка 13. Свързана е с акумулатора с дебел проводник, според моя окомер 10 или повече кв.мм т.е. може да осигури достатъчно сериозен ток на консумация.
28112009537-1.JPG


Към нея свързах купен от морга оригинален държач за силнотоков предпазител, който монтирах на една от празните шейнички. Получи се ето така:
28112009538-1.JPG


От там нататък положих многожилен кабел със сечение 6 кв. мм под левия праг, и от там по трасето на фабричния кабелен сноп над калника до конзолата в лявата част на бегажника, където смятам да разположа усилвателя.
Номиналната консумация, която може да осигури това решение, е до около 40 ампера, което означава, че може да се осигури стабилно захранване на усилвател, с изходна синусоидална мощност до 400 Вата.

Важно: При евентуално късо съединение, проводници с такова голямо сечение могат да предизвикат сериозни проблеми. Затова, при повтаряне на направеното от мен, по време на монтажа акумулаторът трябва да бъде изключен чрез откачане на плюсовата или минусовата клема. Използваният проводник трябва да бъде с достатъчно дебела изолация и положен така, че да се изключи евентуалното и протриване. Местата на съединенията да се изолират надеждно.




emo-gar
Мнения: 3443
Регистриран на: Съб 16 сеп 2006 23:13
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София,Lantra 1.5 ,Golf 3-ABS,Vento-R.I.P.

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот emo-gar » Вто 01 дек 2009 19:34


Може ли да позная:на "ти" си с тока :bowdown .Прекрасен и точен отчет на извършеното.Който го разбере,ще има полза,не само за музика


Потребителски аватар
MasteR_G
Мнения: 220
Регистриран на: Чет 21 юни 2007 10:00
Автомобил: AUDI A3 1.8T
Двигател: AGU 1999
Местоположение: Русе

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот MasteR_G » Вто 01 дек 2009 21:00


Като идея е добро наистина,но както е казал колегата до 40 ампера консумация.
Ако става за въпрос за по голяма консумация(както при мен) 110-125 ампера този метод не става за прилагане,а и просто там вече става на въпрос за 32кв. кабел.
Но наистина за масовото музикално оформление е СУПЕР.
Браво колега,много полезно!
:да:


Потребителски аватар
moimoimoi
Мнения: 2418
Регистриран на: Сря 21 мар 2007 21:05
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: В голф2 VR6 турбо

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот moimoimoi » Вто 01 дек 2009 21:19


колега мисля си че има нещо нередно в цялата работа
и това е че кабела от акумулатора до клема 30 е предвиден за консуматорите в колата-фарове,стартер,осветление,чистачки,вентилатори и други
а ти сега там си вързал и 50амперов предпазител за усилвател ,което е 100%консумацията на колката ти
я да видим следната ситуация:зима,нощ,вали дъжд/сняг/ а ти си на кеф и какво се получава-включил си фаровете+габарити,пуснал си вентилатора да топли,чистачки да чистят,нагревател на задното стъкло и............набримчил си новата музика/е за това си на кеф де/ и .......тоя кабел от акумулатора до клема 30 ще се стопи


sashot
Мнения: 529
Регистриран на: Чет 07 фев 2008 16:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот sashot » Сря 02 дек 2009 8:34


И руснаците, в техния форум, ме наплюха здраво за идеята. Обаче аз си мисля, че в случая опасност от проблеми с инсталацията няма. Аргументи:
1. Научна обосновка. Фабричният кабел от акумулатора до клема 30 е 10 или повече мм. кв. Но нека приемем, че е 10. Преди време, по стандарт за кабели, положени в стена, т.е. със затруднено охлаждане, се допускаше протичане на ток със сила 7 А / кв. мм. В момента, ако не се лъжа, тази норма е 10 А. При открити, т.е. охлаждащи се, какъвто е нашият случай допустимата плътност на тока е по-висока. Следователно 10 А / кв. мм няма да предизвикат никакво осезаемо загряване на кабела при ток до, че и над 100 А и той е напълно допустим за тази част от инсталацията. Предпазителят на останалата част на инсталацията на колата е 60 А, т.е. консумацията по всички останали вериги, освен усилвателя, няма да надвиши тази стойност. Аз изрично съм казал, че консумацията не трябва да надвишава 40 А. 60 + 40 = 100. Контактната площ на съприкосновение на кабелните обувки в мястото на свързването е 100 кв. мм (външен диаметър на каб. обувка 15мм, вътрешен 10 мм), а обувките са медни, т.е. там плътността на тока при пределно натоварване от 100 А ще е до 1 А / кв. мм, което също е далече под пределно допустимите норми. Усилието при затегната гайка върху шпилка М10 е достатъчно голямо, за да осигури надежден контакт.
2. Без излишно теоретизиране, сметки и стандарти. В купето на автомобила ми има 4 извода за запалка. Консумацията от всеки един от тях може да достига до 10 А. 4х10 = 40, т.е. запасът по сила на тока на инсталацията с въпросните 40 А е гарантиран от тези запалки.


jamesdav
Мнения: 33
Регистриран на: Нед 20 май 2007 23:35
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот jamesdav » Чет 03 дек 2009 14:41


10 ампера на кв. мм? Това е всичко друго, но не и безопасно. Мога да се обзаложа, че кабелът ще нагори и ще се прекъсне в крайна сметка.


Потребителски аватар
Garchev
Мнения: 284
Регистриран на: Съб 28 юни 2008 10:37
Автомобил:
Двигател:

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот Garchev » Чет 03 дек 2009 18:24


1. Не искам да се заяждам с теб, ама наистина ли разбираш за какво говориш или просто си чувал някъде, че 10А/кв. мм е нормална сила на тока считайки се неговото сечение ?
2. Според теб единствената разлика при кабелите, които се вграждат в стените и кабелите използвани в автомобилната индустрия е че едните се охлаждат другите не ? или аз нещо не съм разбрал.
3. За да сложат 10кв. мм кабел точно на тази клема производителите ОПРЕДЕЛЕНО не са предвидили допълнителните 40А с които ти искаш да го натовариш... :screwy
sashot написа: Предпазителят на останалата част на инсталацията на колата е 60 А, т.е. консумацията по всички останали вериги, освен усилвателя, няма да надвиши тази стойност. 60 + 40 = 100.

Не знам дали съм те разбрал правилно или някъде се получава разминаване ... Но през 10 кв. мм кабел би било груба идея да протечат не 100 дори 80А даже и за няколко секудни (дано само не ти се е дослушало силна музика и да си пуснал останалите консуматори, които са вързани на тази клема)
Ако идеята ти за този вид монтаж на усилвател е само заради опасенията ти, че в купето ще влиза вода съветвам те да си прекараш захранващия кабел направо до акумолатора.... Вода няма да влиза
Ако пък решиш да си го оставиш в този вид ти предлагам да провериш дали ти е изправен пожарогасителя... Просто за всеки случай :beer


Потребителски аватар
moimoimoi
Мнения: 2418
Регистриран на: Сря 21 мар 2007 21:05
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: В голф2 VR6 турбо

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот moimoimoi » Чет 03 дек 2009 20:32


зависимоста на тока от сечението не е линеина
т.е. грешно е да се мисли че ако през 1 кв може да мине макс 10 ампера то през 10 може да минат 100ампера- най-много 60ампера е безопасно
за 6 квадрата мисля е някъде около 28-30ампера максимално
за да нямаш проблеми колега може да направиш следното
-да си сложиш кондензатор 1фарад в паралел на захранването на усилвателя
така той ще компенсира пиковете в усилвателя/има пикове на мощноста когато удря бас-а/
също така ще стабилизира напрежението и няма да има пад на напрежение
цената е около 80-150 лева в зависимост от фарадите,може и повече от 1,има 2-3-4-5фарада-колкото повече толкова по добре


br1lata88
Мнения: 235
Регистриран на: Вто 31 мар 2009 18:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: blagoevgrad

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот br1lata88 » Чет 03 дек 2009 20:39


jamesdav написа:10 ампера на кв. мм? Това е всичко друго, но не и безопасно. Мога да се обзаложа, че кабелът ще нагори и ще се прекъсне в крайна сметка.

:да: i to za dosta kratko vreme

Последна промяна от radotom на Чет 03 дек 2009 22:47, променено общо 1 път.
Причина: КИРИЛИЦА!!!


Потребителски аватар
Garchev
Мнения: 284
Регистриран на: Съб 28 юни 2008 10:37
Автомобил:
Двигател:

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот Garchev » Чет 03 дек 2009 22:44


Колега какво имаш предвид с това че зависимостта на тока от сечението не е линейна функция ?! За да може да протича по-голям ток, съпротивлението трябва да е по-малко за да се намалят загубите в системата (превръщането на електричеството в друга енергия) Всички знаят как работи фурната... По-голямо сечение на проводника = по-малко съпротивление. С кондензатор просто ще може да задържи малко по-стабилно нивото на напрежението в системата,при пикове в които консуматора се нуждае от силен ток за малко време. По абсолютно никакъв начин няма да повлияе на инсталацията в друго отношение... Кондензатора с нищо няма да му помогне да не му светят кабелите в тъмното...


sashot
Мнения: 529
Регистриран на: Чет 07 фев 2008 16:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот sashot » Нед 06 дек 2009 18:04


Понеже не виждам резон да влизам в излишни и отегчителни спорове с колегите, които твърдят, че 40 Ампера по 6 кв. мм се нуждаят от пожарогасител, в състояние на бойна готовност, давам линк към "Наредба № 3от 9 юни 2004 г. за устройството на електрическите уредби и електропроводните линии". http://www.elektrouslugi.com/outpages/naredba3/n-pr/41708-I.htm. Направете си труда да откриете в нея таблицата за допустимия ток през проводник със сечение 6 кв.мм (Жокер, стойността е 50 А, при това става дума за постоянен товар и проводник положен в тръба, т.е. с влошено топлоотдаване).
Освен това, без да звучи като самореклама, ще спомена, че съм инженер - електрончик и имам завършени 3 семестъра "Теоретични основи на електротехниката" с оценки отличен на всеки един от изпитите, т.е. би трябвало да се предполага, че нещата свързани с електричеството и протичането му през проводници са достатъчно ясни и не бих използвал рисковани решения за автомобила си в тази област.

Невярващите на БДС и на моите познания, но вярващи на твърденията на продавачи на захранващи кабели за автомобилни инсталации например, могат самостоятелно да направят елементарен разчет, използвайки данни за специфичното електрическо съпротивление на медта каква мощност ще отделя 4 метров проводник със сечение 6 кв. мм. при протичане на ток със сила 40 А. и дали това ще предизвика необходимост от използване на пожарогасител. (Жокер 2 - Правилният отговор е 18,13 Вата. Уверявам ви, че при тази мощност, в случая проводникът дори и няма да се затопли осезаемо) Същият разчет може да се направи и за еднометров проводник със сечение 16 кв.мм, през който текат 100 А. Разбира се, трябва да се повярва преди това на закона на Ом :lol:


Потребителски аватар
PASSAT
Мнения: 241
Регистриран на: Пет 28 юли 2006 14:57
Автомобил: Passat B4
Двигател: AFN 1996
Местоположение: Русе

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот PASSAT » Пон 07 дек 2009 22:28


Колега sashot, първо искам да те поздравя за труда положен за документирането и описанието на нещата които си направил! Поздравявам те и за резултатите от следването ти (Аз също съм електро инженер с отлична диплома), но не мога да се съглася с теб. Въпреки, че при постоянния ток няма т.нар. скин ефект захрането на автомобилен усилвател с консумация 40А по 6мм2 не е препоръчително. Пада на напрежение по този кабел ще е достатъчен за да възпрепятства нормалната работа на трансфертера. Последното го казвам и от личен опит. Средната консумация на усилвателя който ползвах беше 50А, захранването бе изпълнено с 10мм2 кабел направо от акумулатора през 80А предпазител. Е при по високи нива на звука баса ми накъсваше! Просто не стана! След това минах на 2 усилвателя и кабел със сечение 33мм2 и проблеми нямах. Средната консумация с двата усилвателя беше 100А! Не ми се мисли ако бях останал с 10-те квадрата кабел какво щеше да стане! Сега за музикални цели, ако искаш да нямаш проблеми си го смятай по 5А на мм2. За справка погледни правилника на ЕММА! За музика може да поспорим малко ако имаш желание на л.с. или скайп (казвам го с добри чувства - истината винаги се ражда от спора :) ). За консумацията и захранването на музиката ми може да дадът инфо някои от Русенската секция.

Поздрави и успех с музиката!


Потребителски аватар
borislav_mladenov
Мнения: 368
Регистриран на: Съб 09 май 2009 13:36
Автомобил: VW Passat B8
Двигател: 2_0 TDI 150
Местоположение: Хасково

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот borislav_mladenov » Нед 20 фев 2011 18:12


аз съм с пасат Б5, 98-ма година и преди месец някъде си сложих усилвател и туба в багажника. Бях пуснал кабел от акумулатора директно кам багажника- 10 кв. м., обаче през уплатненията на вратата и на место леко се натискаше. А това ме притеснява естествено. На гаджето ми, най-добрата приятелка, че нейното гадже имат с баща му сервиз за аудио техника и за автоаудио. Баща му е стар майстор, от едно време го знаят всички и той е наследил така да се каже занаята. И след като се видяхме скоро се заговорихме, аз му обясних за какво става въпрос. Викна ме той до неговия гараж(севиз), огледа работите и ми ги свърза точно по този начин, който е обяснил колегата. Под волана нанери този болт с дебеличкия кабел и ми свърза там "+". Каза няма проблеми, свързвал съм много по- силни системи към въпросния кабел.
От Хасково сме. Иначе тубата ми е MAGNAT 12 инча, а усилвателя THUNDER TCA 2060 1000 watts.
И вече една- две седмици си карам без проблеми :) Дано и занапред да няма :)


Потребителски аватар
ivanbl
Мнения: 293
Регистриран на: Пон 27 окт 2008 22:32
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пазарджик
Контакти:

Re: Една реализирана идея за захранване на усилвател в Пасат 5.5

Мнениеот ivanbl » Нед 20 фев 2011 20:22


Колеги не правете глупости.... има си правилник и стандарт за аудиосистемите.... за справка питайте бай гугъл за ЕММА.... там много ясно са посочени правилата за изграждане на аудиосистеми, прекарване на кабели защити и т.н.... този стандарт ЕММА е за вашата безопасност и за подобряване качеството на музиката.... там изрично се препоръчва директно свързване на силовия кабел към акумулатора като на не повече от 30см от него трябва да има бушон.... също се препоръчва изолирането на клемите, посочват се и начините за преминаване на кабел през ламарина... и т.н.



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 55 госта