Безстепенно регулиране оборотите вентилатора на парното

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
proxy
Мнения: 259
Регистриран на: Нед 15 апр 2007 11:35
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Безстепенно регулиране оборотите вентилатора на парното

Мнениеот proxy » Съб 15 сеп 2007 19:31


Здравейте. Хрумна ми тази идея, но не намерих нищо по този въпрос в търсачката. Това което на мен ми хрумна е пълноуправляем тиристор, като комутиращ елемент. В момента се опитвам да си спомня нещо от тиристорната техника, която съм учил преди време, но ми изневерява паметта (много спим по лекции, ама мързел... кво да се прави). Предполагам с ШИМ ще стане по лесно, но не съм сигурен. Не са ми ясни и проблемите и явленията при подобно управление на постоянно токовите двигатели. Моля ако има някой по запознат да сподели. Да даде идея, или направо готово решение.
Благодаря предварително.




Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Мнениеот L&R » Съб 15 сеп 2007 19:43


става с шим и мосфет


Потребителски аватар
proxy
Мнения: 259
Регистриран на: Нед 15 апр 2007 11:35
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот proxy » Съб 15 сеп 2007 19:49


Това правено ли е? Странични ефекти?


Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Мнениеот L&R » Съб 15 сеп 2007 19:51


proxy написа:Това правено ли е? Странични ефекти?

няма , аз фаровете управлявам с шим та едно парно :D


Потребителски аватар
proxy
Мнения: 259
Регистриран на: Нед 15 апр 2007 11:35
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот proxy » Съб 15 сеп 2007 21:01


Какъв транзистор използваш? Какъв метод използваш за генериране на импулсна поредица? Моля, дай повече инфромация, стана ми доста интересно.


Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Мнениеот L&R » Съб 15 сеп 2007 21:20


Ето ти една с 555:
Изображение


Потребителски аватар
wili98
Щраусолог
Мнения: 7566
Регистриран на: Вто 07 дек 2004 12:42
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот wili98 » Съб 15 сеп 2007 22:57


L&R... сигурно ли е, че няма да стане нищо на двг то.. от тез шашави правоъгълни сигнали?


Потребителски аватар
proxy
Мнения: 259
Регистриран на: Нед 15 апр 2007 11:35
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот proxy » Нед 16 сеп 2007 0:09


Поправете ме ако греша, но не са точно правоъгълни. Биха били, ако товара е чисто активен. Но той е активно - индуктивен, именно за това е нужен D3.


Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Мнениеот L&R » Нед 16 сеп 2007 8:27


Правоъгълни са.
Нищо им няма на електромоторите, нали така действа и климатроника. :wink:


Изображение
Изображение


Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Пон 17 сеп 2007 6:46


proxy написа:.......... Но той е активно - индуктивен, именно за това е нужен D3.


Д3 е за " гасене" на обратните пренапрежения (преходните процеси) възникнали в следствие на импулсното захранване на активно индуктивния товар!

Аз си мислех за нещо подобно, но за перката на охлаждането - смисъл да започва плавно да се върти някъде от към 90' и при 105' да е на максимални обороти!
Но трябва доста прецизно да се вкара кривата на исползвания термодатчик в паметта на процесора.


Потребителски аватар
Dobromirski
Мнения: 1582
Регистриран на: Нед 31 дек 2006 10:12
Автомобил: Seat Leon
Двигател: ARL 150+ hp
Местоположение: Плевен
Контакти:

Мнениеот Dobromirski » Пон 17 сеп 2007 7:37


L&R написа:Ето ти една с 555:
Изображение

Понеже съм го правил , мога да се хвана на бас , че няма да работи :lol:
Причини: Товарът е с много голяма индуктивност и при около 5 kHz ток почти не протича :(
решението : дросел и кондензатор на маса. Неудобство:Голям ток-дебела тел, голям дросел (дори и тороид). Компромисно решение: Висока честота на ШИМ -40-60 kHz -трябва да се направи компромис между транзистора и дросела. Трябва да се помисли и за стръмното му отпушване !
Другото неудобно на тази схема е невъзможността за управление на ШИМ с напрежение, каквато предполагам е целта .


Потребителски аватар
naka_76
Мнения: 107
Регистриран на: Чет 08 дек 2005 20:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна
Контакти:

Мнениеот naka_76 » Пон 17 сеп 2007 16:00


Здравейте ,

понеже съм го правил и мога смело да кажа , че работи. Само дето не си спомням точно какви елементи за честотата бяха. На стария ми Фиат парното беше без степени и тоя ШИМ си работеше перфект.


Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7908
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот zfa159 » Пон 17 сеп 2007 16:28


Ами вариант за биполярен транзистор (мощен) с прецизно управление през база-та.Разбира се трябва да е повечко ватове и да се охлажда (с радиатор) ама пък отпада нуждата да се сагат разни там дросели (колегата доста заплашително описва размерите на въпросния дросел :) ).Иначе едно потенциометърче,един як транзистор,някой и друг резистор за базов делител заедно с потенциометъра,един диод все пак з обратните напрежения от мотор-а и луната спи 8) .Вярно че се връщаме назад във времето с около 15-20 години ама е простичко :)


emo-gar
Мнения: 3443
Регистриран на: Съб 16 сеп 2006 23:13
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София,Lantra 1.5 ,Golf 3-ABS,Vento-R.I.P.

Мнениеот emo-gar » Пон 17 сеп 2007 20:51


Значи , мощният транзистор работи в ключов режим , т.е. не се притеснявайте за разсеяна мощност.Колко перки на печки (отоплителни) се въртят така.Трябва да има ограничител за ниските обороти , да не се налага да го засилиш и след това да намаляваш до желаното, демек начален "офсет" :wink:


Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7908
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот zfa159 » Пон 17 сеп 2007 22:11


emo-gar написа:Значи , мощният транзистор работи в ключов режим , т.е. не се притеснявайте за разсеяна мощност.Колко перки на печки (отоплителни) се въртят така.Трябва да има ограничител за ниските обороти , да не се налага да го засилиш и след това да намаляваш до желаното, демек начален "офсет" :wink:

На мен мисълта ми беше леко в друга насока - да се използва просто схема,която отпушва в различна степен един биполярен транзистор а не схема,която е с ШИМ или в ключов режим (което реално е нещо подобно като краен резултат) за да няма никакви изменения в захранващото напрежение на мотора освен големината на напрежението (и при шим и при ключов режим има насложена честота в напрежението което накои колеги твърдят че пречи).
Ако се използва обикновен транзистор с добре подбрани резистори на база-та може да се получи въпросното минимално напрежение от което да започва регулирането (добре пресметнат резисторен делител).Не е най-модерното решение ама......става :roll:



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 35 госта