реле за включване и изключване на осветление
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
-
- Мнения: 15
- Регистриран на: Съб 12 сеп 2009 14:55
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: PLOVDIV
реле за включване и изключване на осветление
Колеги имам следната идея: Гаражът ми има ролетна врата с дистанционно управление, искам когато се прибирам при вдигането на ролетката да се включи помощно осветление при влизането, осъществено от LED маркуч, който е на 12 волта, чрез реле от фаровете на Лада.На няколко см. от пода ще поставя 2 пластини, които ще се докоснат (контактуват)при вдигане на ролетката и ще затворят веригата на бобината и релето ще включи осветлението. След това мога да го изключа ръчно. Въпроса ми е има ли възможност при свалянето на ролетката да разпадна веригата (загасяне на осветлението)автоматично и как?
- radotom
- Модератор
- Мнения: 19577
- Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
- Автомобил: Sharan 7M
- Двигател: AFN
- Местоположение: Пловдив
Re: реле за включване и изключване на осветление
Можеш, разбира се!
Всъщност - вече ще си го направил
Нали при слизането на вратата тя ще натисне отново подвижната пластинка и веригата на релето ще си се разпадне
Всъщност - вече ще си го направил
naskoooo4 написа:На няколко см. от пода ще поставя 2 пластини, които ще се докоснат (контактуват)при вдигане на ролетката и ще затворят веригата на бобината и релето ще включи осветлението.
Нали при слизането на вратата тя ще натисне отново подвижната пластинка и веригата на релето ще си се разпадне
- vladobo
- Мнения: 474
- Регистриран на: Съб 20 ное 2010 21:16
- Автомобил: мерцедес
- Двигател:
- Местоположение: sofiq
Re: реле за включване и изключване на осветление
Колега монтираи фотоклетка или има едни устройства които се монтират на мястото на ключа и се задеистват от шум и движение. С него още при задвижване на вратата от шума и ти е светло. а след това си го настроиваш за чуствителност и време за което да се гаси след последния щум. Монтирал съм такива и се включват дори кат говориш или стъпваш. А в нас в коридора си монтирах фотоклетка и е перфектно и не оставам на тъмно защото в коридора кат си се движиш постоянно както и в гаража. а ако трябва да работиш нещо там което не е свързано с много движение и имаш периоди в които ще гасне поради недвижение- просто от долу има врътки и си я донастроиваш за колко време да свети. В магазините вече са по 14-15 лв фотоклетките и едва дали при тая цена ще ти се занимава с пластинки и разни измишлиотини ама ако все пак си се решил- успех, няма невъзможни неша само обезопаси хубаво, че кат те удари тока неможеш да му го върнеш.
- ivan.karadenizov
- Мнения: 123
- Регистриран на: Пон 08 дек 2008 9:23
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София/Сливен
Re: реле за включване и изключване на осветление
naskoooo4 написа:На няколко см. от пода ще поставя 2 пластини
Вместо да се занимаваш с пластини, си сложи един краен изключвател на мястото по релсата, където искаш да включва/изключва осветлението и готово. Ако това осветление ще искаш понякога да свети и при затворена врата може да си сложиш и един обикновен ключ паралелно на крайния изключвател. Фото релето също е вариант и даже сигурно по-евтин, щото съм виждал китайски някакви за по 10-12 лв.
едит: ако въпросът е при включено осветление от ключа вътре да изгасне при затварянето на вратата - пак може: слагаш девиаторен ключ в гаража, а крайния изключвател трябва да е с превключващ контакт (или с поне 1 НО и 1 НЗ) и се окабелява като за девиаторно управление.
-
- Мнения: 15
- Регистриран на: Съб 12 сеп 2009 14:55
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: PLOVDIV
Re: реле за включване и изключване на осветление
Колеги на всички благодарности. Но на Радо съвета е най-ценен. Аз искам когато влизам да ми е светло и след като затворя вратата (ролетката) да ми угаси. Аз в гаража си имам три "точки" осветление ., като едното е с дивиаторен ключ, защото към двора имам отделна врата. А опастност от ток няма, защото това осветление ще бъде на 12 волта. Фотоклетка или шумова също не ми върши работа, защото гаража ми е на главна улица при непрекъснато движение.
И още един въпрос към Радо, за релето задължително ли трябва да имам прав ток или може и променлив (12 в.)
И още един въпрос към Радо, за релето задължително ли трябва да имам прав ток или може и променлив (12 в.)
- radotom
- Модератор
- Мнения: 19577
- Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
- Автомобил: Sharan 7M
- Двигател: AFN
- Местоположение: Пловдив
Re: реле за включване и изключване на осветление
ivan.karadenizov написа:Вместо да се занимаваш с пластини, си сложи един краен изключвател на мястото по релсата, където искаш да включва/изключва осветлението и готово.
Спестява много излишни усилия и мисъл как точно да се закрепят и изолират пластинките.
Относно въпроса дали променливо или постоянно напрежение - това зависи от релето, с което разполага човек.
При положение, че така или иначе вече имаме постоянно 12V с което ще се захранва LED-а, много по-добре е да се работи и с постояннотоково реле.
Другото, което е - с посочените на снимката крайни изключватели въобще не е необходимо да се ползва реле. Контактните им системи са изчислени да издържат до 10А, а това е много повече от необходимото за подобен род подсветка
Подобни крайни изключватели аз лично купувам от 3 места:
-Магазин 'Димат', на Васил Априлов, над РайфайзенБанк, срещу 'Копчето'
-Филкаб 4 - Коматевско шосе, 1.5км след жп-прелеза посока Коматево, голяма сграда в дясно на пътя
-'ЕЛЕКТ' - приземния етаж на блока, перпендикулярен на бившия магазин Молдавия в Кичука.
в Димат цените са най-ниски
-
- Мнения: 529
- Регистриран на: Чет 07 фев 2008 16:09
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Бургас
Re: реле за включване и изключване на осветление
Аз съм реализирал (наполовина) нещо подобно в моя гараж. Само че при мен вратата не е с ролетна щора, а е повдигаща се. Направил съм го с МУК (магнитоуправляем контакт), наричан още рид-ампула или геркон и управляващо магнитче. Използвал съм двойка МУК - магнит, които се ползват в охранителните системи.
Тъй като максималния ток, който една рид-ампула може да комутира е прекалено малък, то силовата верига се управлява от реле, което от своя страна се управлява от рид-ампулата.
Предимствата на това решение, пред обикновените открити контактни пластини или механичен електрически ключ са няколко. Рид ампулата и задействащият я магнит са компактни и много лесни за монтаж на различни места. Контактната система в рид-ампулата е херметизирана, а значи и не се замърсява, което я прави по-надеждна. Задействането на рид-ампулата не изисква механично усилие, както е при механичните ключове, достатъчно е само до нея да се доближи управляващия магнит. За разлика от механичните ключове и контактните пластини, рид ампулата практически не се износва. Реализацията рид-ампула + реле позволява а се опрости значително монтажа - релето се разполага в близост до консуматора и така се скъсяват силовите вериги, а до управляващата го рид ампула отива само тънък (лесен за монтаж и незабележим) двупроводен кабел. И не на последно място цената и в комплект с управляващия магнит и силовото реле е значително по-ниска от тази на качествен механичен ключ.
Затова препоръчвам това решение при подобни случаи.
Тъй като максималния ток, който една рид-ампула може да комутира е прекалено малък, то силовата верига се управлява от реле, което от своя страна се управлява от рид-ампулата.
Предимствата на това решение, пред обикновените открити контактни пластини или механичен електрически ключ са няколко. Рид ампулата и задействащият я магнит са компактни и много лесни за монтаж на различни места. Контактната система в рид-ампулата е херметизирана, а значи и не се замърсява, което я прави по-надеждна. Задействането на рид-ампулата не изисква механично усилие, както е при механичните ключове, достатъчно е само до нея да се доближи управляващия магнит. За разлика от механичните ключове и контактните пластини, рид ампулата практически не се износва. Реализацията рид-ампула + реле позволява а се опрости значително монтажа - релето се разполага в близост до консуматора и така се скъсяват силовите вериги, а до управляващата го рид ампула отива само тънък (лесен за монтаж и незабележим) двупроводен кабел. И не на последно място цената и в комплект с управляващия магнит и силовото реле е значително по-ниска от тази на качествен механичен ключ.
Затова препоръчвам това решение при подобни случаи.
Последна промяна от sashot на Вто 10 яну 2012 8:35, променено общо 1 път.
-
- Мнения: 15
- Регистриран на: Съб 12 сеп 2009 14:55
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: PLOVDIV
Re: реле за включване и изключване на осветление
Момчета, по въпроса за за осветлението (включване и изключване ч/з ролетката), днес открих, че дистанционното ми има два бутона единият е за вдигане и сваляне, а другия за командването на осветлението, но когато ми поствяха вратата никой не ми каза за какво служи, а само: ще ползваш само левият бутон. Това е фирмата ДЮК, но с тях не искам да се занимавам (за смяна на ръкохватка, която дърпа едно жило за освобождаване на мотора и става с ръчно ползване ми взеха точно 50 лева.Работата е толкова сложна колкото да закачиш жилото на спирачката на велосипед. Ръкохватката е пластмаса не по-скъпа о 4-5 лв.) Та ако някой е правил нещо подобно да пише или може би има член на форума, който работи в подобна фирма ще се уговорим.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 22 госта