Открих един полезен проект за десулфатизиране на оловни акумулаторни батерии.
http://store2.data.bg/metalhammer/desulfatizator/desulfatizator.pdf
Някой занимавал ли се е с подобно нещо - дали има ефект да се изработи ?
Някой правил ли е десулфатизатор за акумулаторни батерии?
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
-
- Мнения: 75
- Регистриран на: Нед 28 окт 2007 16:54
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
-
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Аз съм си играл навремето. Всъщност може с много по-проста схема да се направи - просто вместо грец в зарядното се ползва единичен диод. Така акумулатора се зарежда само в единия полупериод.
Ако паралелно на акумулатора има включена лампа например, то през другия полупериод акумулатора се разрежда през лампата. С колко се зарежда зависи от трансформатора и напрежението, с колко се разрежда - от лампата.
Проблемите са:
1. Десулфатизацията отнема *много* време - в такъв режим акумулатора се зарежда много бавно, а за да има ефект после трябва да се разреди (пак с лампа примерно) и цикъла да се повтори многократно, което отнема седмици.
2. При това се консумира и ток, който струва пари.
3. Няма никаква гаранция че акумулатора ще се оправи в крайна сметка. 50:50 е.
Т.е. не може да го ползваш за основния си акумулатор, освен ако си караш колата веднъж в месеца.
Иначе тази схема е интересна с това че може да работи и без външно зарядно (обаче в този случай трябва да се внимава да не се разреди тотално акумулатора, което окончателно ще го довърши).
Ако паралелно на акумулатора има включена лампа например, то през другия полупериод акумулатора се разрежда през лампата. С колко се зарежда зависи от трансформатора и напрежението, с колко се разрежда - от лампата.
Проблемите са:
1. Десулфатизацията отнема *много* време - в такъв режим акумулатора се зарежда много бавно, а за да има ефект после трябва да се разреди (пак с лампа примерно) и цикъла да се повтори многократно, което отнема седмици.
2. При това се консумира и ток, който струва пари.
3. Няма никаква гаранция че акумулатора ще се оправи в крайна сметка. 50:50 е.

Т.е. не може да го ползваш за основния си акумулатор, освен ако си караш колата веднъж в месеца.
Иначе тази схема е интересна с това че може да работи и без външно зарядно (обаче в този случай трябва да се внимава да не се разреди тотално акумулатора, което окончателно ще го довърши).
-
- Мнения: 75
- Регистриран на: Нед 28 окт 2007 16:54
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Като преглеждах статията ако не се лъжа имаше вариант да е включено директно в колата - имаше пак някакво Но !
Ще я прочета задълбочено пак.
The battery is connected to the
revitaliser, with a trickle charger con-
nected in parallel. So no chargers
should be used which give a current
of 7 A or more, but one which gives
a maximum of 1 or 2 A. This can be
left connected to the battery contin-
uously without any problems.
As already mentioned, it is possi-
ble to connect the revitaliser in a car
to the battery permanently. This
does however carry the risk that
pulses of around 50 V can be created
in the car’s wiring when the internal
resistance of the battery is high, that
ism when the battery is known to
suffer from sulphation already. The
pulses are something which elec-
tronic equipment isn’t very fond of.
So, if there is reason assume the bat-
tery is in a poor state, it’s better to
be careful and not connect the revi-
taliser permanently. Instead, discon-
nect the battery from the car before
connecting the revitaliser.
Ще я прочета задълбочено пак.
The battery is connected to the
revitaliser, with a trickle charger con-
nected in parallel. So no chargers
should be used which give a current
of 7 A or more, but one which gives
a maximum of 1 or 2 A. This can be
left connected to the battery contin-
uously without any problems.
As already mentioned, it is possi-
ble to connect the revitaliser in a car
to the battery permanently. This
does however carry the risk that
pulses of around 50 V can be created
in the car’s wiring when the internal
resistance of the battery is high, that
ism when the battery is known to
suffer from sulphation already. The
pulses are something which elec-
tronic equipment isn’t very fond of.
So, if there is reason assume the bat-
tery is in a poor state, it’s better to
be careful and not connect the revi-
taliser permanently. Instead, discon-
nect the battery from the car before
connecting the revitaliser.
десулфатизатор
Аз преди няколко дена си намерих мрежов трансформатор 15В/1.6А и го сложих в кутия, като към него добавих и един диод и една крушка 12В/5Вата.Схемата е описана от колегата по-горе.Мисля да експериментирам след 08.02.Преди това имам малко изпити-сесия 

-
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Малко е слабичък трафа.... Трябват ти поне 5А за типичните акумулатори. А лампичка 5W e пък твърде слаба. За да има ефект цялата работа трябват по-големи токове и в двете посоки.
Например заряд с 5А - разряд с 1-2А. Т.е примерно лампа 21W от мигач/стоп, и траф и диод за поне 7-8А.
Може и с по-големи токове, даже е по-добре, този пример е ако модифицираш купешко зарядно (повечето са 5А).
Ако всичко се прави начисто, може да се отиде на заряден ток 10А (на полу-период няма да има "претоварване"), и разряд да кажем с 4-5А. По-големите токове имат по-голям шанс да почистят плочите, включително и чисто механично.
Може разбира се да се направи и електроника която да не дава на лампата да работи по време на "зарядния" цикъл с цел икономия, но леко се усложнява схемата.
Например заряд с 5А - разряд с 1-2А. Т.е примерно лампа 21W от мигач/стоп, и траф и диод за поне 7-8А.
Може и с по-големи токове, даже е по-добре, този пример е ако модифицираш купешко зарядно (повечето са 5А).
Ако всичко се прави начисто, може да се отиде на заряден ток 10А (на полу-период няма да има "претоварване"), и разряд да кажем с 4-5А. По-големите токове имат по-голям шанс да почистят плочите, включително и чисто механично.
Може разбира се да се направи и електроника която да не дава на лампата да работи по време на "зарядния" цикъл с цел икономия, но леко се усложнява схемата.
- Ugeorge
- Мнения: 325
- Регистриран на: Нед 27 ное 2005 9:09
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
psstv18rp написа:Малко е слабичък трафа.... Трябват ти поне 5А за типичните акумулатори. А лампичка 5W e пък твърде слаба. За да има ефект цялата работа трябват по-големи токове и в двете посоки.
Например заряд с 5А - разряд с 1-2А. Т.е примерно лампа 21W от мигач/стоп, и траф и диод за поне 7-8А.
Може и с по-големи токове, даже е по-добре, този пример е ако модифицираш купешко зарядно (повечето са 5А).
Ако всичко се прави начисто, може да се отиде на заряден ток 10А (на полу-период няма да има "претоварване"), и разряд да кажем с 4-5А. По-големите токове имат по-голям шанс да почистят плочите, включително и чисто механично.
Може разбира се да се направи и електроника която да не дава на лампата да работи по време на "зарядния" цикъл с цел икономия, но леко се усложнява схемата.
Колега не съм напълно съгласен. До колкото ми е известно с по-малки токове на заряд ефекта е много по-голям. То и в автомобила се зарежда с голям ток от алтернатора и ако с по-голям ток беше по-добре нямаше да има смисъл от такива схеми, можеше просто да покараш извънградско да сложиш една лампа за разряд като падне напрежението на 11В палиш и си готов. Ще попиташ как ще запалиш с 11В акумулатор, ами опита показва че при работила кола същия ден става ако не с бутане или даване на ток да кажем.
зарядно
Идеята на тези зарядни устр. е, че зареждането става със заряд/разряд много пъти за малък период от време.До колкото знам генератора зарежда с постоянен ток.Аз досега как не съм се сетил
...Имам готов стабилизиран изправител (от тези монтанските от едно време, мах 30В/2,5А), трябва само да добавя едно импулсно захранване и мога да получа спокоино 15В/4~5А

- radotom
- Модератор
- Мнения: 19696
- Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
- Автомобил: Passat B6
- Двигател: CBBB
- Местоположение: Пловдив
Ugeorge написа:Колега не съм напълно съгласен. До колкото ми е известно с по-малки токове на заряд ефекта е много по-голям.
Неправилно си разбрал изказването на колегата.
Тока, който ще протече зависи от разликата в напреженията и съпротивлението на товара. В случая- вътрешното съпротивление на акумулатора.
При тези 15V, като махнеш 1.2V грубо пад на напрежение в/у диодите на греца, получаваш работно напрежение от порядъка на 13.8. Т.е., точно толкова, колкото трябва да е зарядното напрежение в бордовата мрежа.
Проблема е, че при достатъчно разреден акумулатор (примерно- паднал на 11V), тока, който ще се опита да 'засмуче' товара ще е минимум 10-12А в първия момент.
Е, да, ама трафчето е изчислено да даде 1.6А...
Резултата ще е 'клякане' на напрежението на изхода на трансформатора, неговото яко греене и от там голяма опастност просто да се стопи лака и да даде на късо.
До колегата peterl- Лошо няма да се пробва, но задължително сложи радиопредпазител (фабричен, не правен с 'тель') на изхода, преди акумулатора. И ако изгори, не го заменяй с по-мощен, че да не си направиш по-голяма беля!
-
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
"с по-малки токове на заряд ефекта е много по-голям"
Ако целта е да заредиш акумулатора възможно най-пълноценно - да, така е. Но тук целта е да разкараш сулфатизацията. Големите токове в противоположни посоки имат по-добър шанс да се справят с тази задача. С малък ток едва ли ще стане нещо, и ще трябва много време, със седмици да се чака.
"можеше просто да покараш извънградско да сложиш една лампа за разряд като падне напрежението на 11В палиш и си готов"
Може и така. Това е класическия начин - цикли разряд/заряд. Няма какво да караш дори - просто със зарядното зареждаш.
Идеята в случая е че ако посоката на тока непрекъснато се мени, десулфатизацията е по-ефективна. А зарядния ток е по-голям от разрядния само за удобство - да може просто да "дозаредиш" акумулатора през нощта в такъв "импулсен" режим и на другия ден пак да си караш колата.
Ако целта е да заредиш акумулатора възможно най-пълноценно - да, така е. Но тук целта е да разкараш сулфатизацията. Големите токове в противоположни посоки имат по-добър шанс да се справят с тази задача. С малък ток едва ли ще стане нещо, и ще трябва много време, със седмици да се чака.
"можеше просто да покараш извънградско да сложиш една лампа за разряд като падне напрежението на 11В палиш и си готов"
Може и така. Това е класическия начин - цикли разряд/заряд. Няма какво да караш дори - просто със зарядното зареждаш.

Идеята в случая е че ако посоката на тока непрекъснато се мени, десулфатизацията е по-ефективна. А зарядния ток е по-голям от разрядния само за удобство - да може просто да "дозаредиш" акумулатора през нощта в такъв "импулсен" режим и на другия ден пак да си караш колата.
- Ugeorge
- Мнения: 325
- Регистриран на: Нед 27 ное 2005 9:09
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
radotom написа:Резултата ще е 'клякане' на напрежението на изхода на трансформатора, неговото яко греене и от там голяма опастност просто да се стопи лака и да даде на късо.
За това не бях помислил.
А по въпроса за десулфатизацията съм чувал точно обратното че за повече време с по-малък ток шанса за десулфатизация е по-голям от колкото по-кратко зареждане с голям ток. (говорим за пълно зареждане и в двата случая) И задължително няколко цикъла с разряд.
десулфатизатор
radotom Пуснато на: Вто Фев 05, 2008 12:22 Заглавие:
Ugeorge написа:
Колега не съм напълно съгласен. До колкото ми е известно с по-малки токове на заряд ефекта е много по-голям.
Неправилно си разбрал изказването на колегата.
Тока, който ще протече зависи от разликата в напреженията и съпротивлението на товара. В случая- вътрешното съпротивление на акумулатора.
При тези 15V, като махнеш 1.2V грубо пад на напрежение в/у диодите на греца, получаваш работно напрежение от порядъка на 13.8. Т.е., точно толкова, колкото трябва да е зарядното напрежение в бордовата мрежа.
Проблема е, че при достатъчно разреден акумулатор (примерно- паднал на 11V), тока, който ще се опита да 'засмуче' товара ще е минимум 10-12А в първия момент.
Е, да, ама трафчето е изчислено да даде 1.6А...
Резултата ще е 'клякане' на напрежението на изхода на трансформатора, неговото яко греене и от там голяма опастност просто да се стопи лака и да даде на късо.
До колегата peterl- Лошо няма да се пробва, но задължително сложи радиопредпазител (фабричен, не правен с 'тель') на изхода, преди акумулатора. И ако изгори, не го заменяй с по-мощен, че да не си направиш по-голяма беля!
Изправителя ми не е грец, а еднополупериоден т.е. само един диод.Иначи мерси за съвета колега, бушон съм сложил, но на първичната намотка на трафа.А иначе имам един въпрос:Има ли ефект на десулфатизация, ако го зареждам с постоянен ток?Пиша понеже не знаех, а колегата Ugeorge каза, че има такъв ефект.Ако имам време ще направя едно импулсно захранване и ще го включа към готовия сталибизатор и всичко ще е точно

- samo ra4na na zavoite
- Мнения: 883
- Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Значи да видим дали съм разбрал
Първо зареждам цяла нощ с токоизправител с един диод,после разреждам с крушка 21вата.Абе имам един стар акумулатор да видим дали ше излезе нещо от него mhihi mhihi mhihi

Последна промяна от samo ra4na na zavoite на Съб 14 фев 2015 20:05, променено общо 1 път.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 36 госта