BuGmaN написа:Cnupo написа:Само аз ли си мисля, че говорителя трябва да е направен за монтаж на обратно.. иначе не става?
И аз така си мисля, защото при бас стандартния говорител влиза на вътре и прави нялягането, а обърне ли се ще смуче от кутията, а това би попречило на оптималната му работа, обърнат ли се кабелите може и да стане , но ще даде отражение на останалите говорители в мрежата, освен да е сам на усливател, но да кажат по-компетентите в далаверата, къде се спотайват?...

Нема такова нещо.. ский са... кратка лекция на тема У-вото на високоговирителя

.
Основни части:
шаси
магнит
шпула
намотки/бобина
пружина
окачване
мембрана
мустаци
Принцип на възпроизвеждането на звука:
малко предистория
1. Какво е звукът?
Механични вълни с определена честота разпространявани в среда ( в случая въздух ).
2.Какво е сила на звука?
Амплитудата на вълната - колкото е по-голяма - толкова "по-силен" звук възприемаме.
3. Какво е чуваема честотна лента?
Честотната лента определена за чуваема е от около 20 херца ( дваедесет трептения за секунда ) до 20 000 херца. Естествено при всеки човек границите варират.
4. Колко херца е басът?
За басов звук условно се считат честоти под 150 херца.
Да се върнем на у-вото и възпроизвеждането.
Знаем че ако през намотка пуснем променлив ток то около нея се индуцира магнитно поле.
При говорителят на шасито са закачени магнита, окачването на мембраната, самата мембрана ( чрез окачването си ) и пружината ( която връща мембраната в "нулева позиция" ).
На мембраната, в малкия край са закаченъ пружината и шпулата. На шпулата е бобината ( намотките ). Намотката чрез мустаците е свързана към конекторите закачени на шасито.
Какво представлява сигналът идващ от усилвателят?
Сигналът най-общо казано представлява един синусуид с променлива честота. Когато свържете усилвателят към говорителя, токът от усилвателя кара бобината да индуцира магнитно поле, но понеже бобината е поставено вече в магнитно поле то при протичането на сигнал през нея, индуцираното поле я кара да се измества или нагоре или надолу ( нали знаете как двата еднакви полюса на два магнита се опитват да се отблъснат ). При това движение нагоре/надолу се движи и мембраната.
Нека пуснем сигнал от 50 херца от усилвателят. Тогава токът ще представлява синусуид с честота 50 херца. Когато този синусоид "минава" през намотката той ще я "кара" да прави 50 цикъла нагоре-надолу в секунда. И понеже мембраната се движи с доста висока скорост ( представете си какво е 50 пъти в секунда тя да се движи от крайно горно до крайно долно положение ) то тя при това си движение нагнетява въздуха и създава механични вълни. Тези вълни след това се възприемат от ушите ни и след това се разчитат като звука който възприемаме като 50 херца.
Та това е най-общо казано за говорителите.
Та ако си чел вниамтелно би трябвало да си разбрал че ако обърнеш говорителят с дупето към теб просто си обърнал фазата на звуковата вълна. Същото нещо се получава и когато размениш плюса и минуса

. ( говорителят "смуче" и компресира почти еднакво от двете страни )
Кутията не е само за да разделя предната от задната част. Доста по-сложно е. Като се започне че кутията прави налягане от едната страна на мембраната и това спомага за нормалното й движение и се стигне до това че например бас рефлексните кутии имат собствена резонансна честота която насложена върху възпроизвежданите от говорителя честоти прави резонанси. Представи си кутията като шише. Когато духнеш към гърлото на шишето то започва да издава звук... този звук е с резонансната честота на шишето. Вземи шише с по-дълго гърло - това ще има по-различна честота... та и при кутийте като се нагласява дължината на порта се променя собствената й честота и следователно крайният резултат. Има и още но прост честно да си кажа ме мързи да пиша

.. който сериозно се интересува може да се разрови из нета и да си намери доста матриал

.