питане за преобразувател 12-2х40
- slance
- Мнения: 501
- Регистриран на: Съб 11 юни 2005 7:13
- Автомобил: Audi A6 3.0TDI
- Двигател:
- Местоположение: София Дружба-1
питане за преобразувател 12-2х40
от 12в/дц кьм 2х40 в/дс.някой има ли схема на такова /по-елементарна/?мерси.
- slance
- Мнения: 501
- Регистриран на: Съб 11 юни 2005 7:13
- Автомобил: Audi A6 3.0TDI
- Двигател:
- Местоположение: София Дружба-1
ие
+40V/8А и -40V/8А искам да пусна QUAD 405-2*200W в колата макар на по-малка мощност
- Sunny
- Дезертьор
- Мнения: 3605
- Регистриран на: Сря 09 юни 2004 14:28
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Плевен
- Контакти:

Генератора е направен с ИС (интегрална схема) TL494 на Texas Instruments, стар вече, но доста сполучлив чип. Почти всички компютърни захранвания са с него. Основното предимство на този начин на свързване на чипа е обратната връзка от изходното вече високо напрежение. Когато изходното напрежение стане по-малко от зададеното се изработва сигнал за грешка и чипа увеличава времето през което са отворени силовите ключове, съответно повече ток минава през трафа и изх. напрежение расте. Това в най-общи линии е принципа на ШИМ. Генератора се пуска чрез ниско ниво на изв.4, респективно високо на входа на транзистора Q3. Там е REMOTE входа на усилвателя. Елементите C8 и R14 са честотно определящи, от тях зависи изходната честота, която при тези ст-ти е около 45 kHz. C8 трябва да е качествен за да няма температурни колебания на честотата.
Нашето захранване е двутактово ( за големи мощности само такива), което означава , че имаме два силови ключа които работят противофазно, т.е. когато единия е отворен, другия е затворен и обратно. Имаме и две първични намотки на трафа , но затова по-късно. Изходите на генератора към които се свързват ключовете са изв.9 и 10. Преди да отидат на ключовете минават през буферите Q4 и Q5. По този начин разтоварваме чипа и можем да свържем повече ключове паралелно.
Елементите R9 (термистор) и R15 образуват температурно зависим делител на напрежение. Не съм дал стойности, понеже е добре да се сметнат за наличния термистор, при желаната температура на сработване. Тази верига представлява температурна защита на усилвателя. Делителя се смята така, че когато достигнем гранична температура, напрежението на изв. 15 на чипа да е по-малко от 5В. При напрежение по-малко от 5В на този извод чипа блокира изходите си и вече нямаме захранване към усилвателите. От верига за защита по ток в крайните стъпала през диодите Д4 и Д5 изв.15 се замасява и ефекта е същия.
Обратната връзка към извод 1 следи отклонението на изходното напрежение от зададеното. Чрез тримера се настройва, така че на изв.1 да има 5В. Всяко отклонение предизвиква сигнал за грешка и реакция от страна на чипа. По този начин изх. напрежение се стабилизира доста добре, проверено е.
Ключовете представляват мощни MOS транзистори, свързани в няколко в паралел, в нашия случай по три на рамо. Използвам IRFZ44N, издържат 41 ампера, може би най-доброто съотношение цена-качество-параметри. Ако ползвате други има един параметър Rds, съпротивление дрейн-сорс при отпушен транзистор, което трябва да е минимално. При IRFZ44N е 0,024 ома, а при три в паралел е 0,008 ома. От това предимно зависи каква мощност ще отдаде захранването и избора на транзистори е важен. Първите ми опити бяха с BUZ11 и IRF540N , но резултатите бяха по-лоши. Други особенности няма, освен че трябва да им се осигури добро охлаждане, широки и дебели шини на платката до тях и да са изолирани от радиатора.
За изправителя. Задължително бързи диоди, другите просто горят. вВ случая са BYW29/200, 8 ампера, 200 В. Схена Грец, кондензатори по 2200 мкф., може и повече, не пречи, по два на рамо.
Дойде време и за трафа. Това е най-трудната част за изработка от целия усилвател, понеже се прави на ръка. За сърцевина се използва ферит, който може да е пръстен (един или няколко) или Ш образен пак феритен магнитопровод. Пръстена е за предпочитане, поради по-малкото разсейване на магнитното поле, но е нетехнологичен, трудно се навива. Какъв да е пръстен не става, необходимо е напречното му сечение да е около 2,5 кв.мм. Може да се вземат и няколко пръстена, но трябва да се изолират един от друг, иначе греят - вихрови токове. Задължително всички ръбове (ако има) се заглаждат добре със шкурка - външни и вътрешни, така не се наранява проводника докато се навива. Не го увивайте с изолирбанд, освен ако не е термоустойчив, трафа се загрява доста! Почваме да навиваме. Една предварителна уговорка: диаметъра и броя на проводниците не е задължителен, важното в случая е сечението на резултатния проводник.
Най-напред навиваме 5 навивки от някакъв проводник за да видим каква дължина ще ни трябва. Махаме го и навиваме 17 навивки за да видим дължината и на вторичната намотка. Първичната и вторичната намотки се навиват по един и същ начин и задължително в една посока.
Първичната:
Вземаме 8 парчета проводник Ф1мм. с необходимата дължина + малко аванс за всеки случай. Четири проводника ги бележим с нещо в двата края, с лак за нокти или маркер, важното е да се различават в краищата, после ще ни е по-лесно. Взимаме ги осемте и всички заедно правим равномерно разпределени 5 навивки. После ги разделяме на две по 4 проводника - белязани и небелязани. На картинката е показан начина на свързване - началата на белязаните и краищата на НЕбелязаните проводници се свързват заедно - това е средната точка на първичната намотка. Началата на НЕбелязаните и краищата на белязаните са двата крайни извода на първичната намотка.
Вторичната:
По същия начин, само че с 6 парчета от същия проводник, който после разделяме на две. Навиваме по цялата дължина на пръстена възможно най-равномерно.
Изводите на първичната намотка и вторичната е желателно да са един срещу друг за по-лесен монтаж. Много е ВАЖНО изводите да са добре почистени и калайдисани, все пак през тях тече доста голям ток и абсолютно не е желателно да има каквито и да е лоши спойки по трафа.
- Vasseto
- Мнения: 2703
- Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
- Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
- Двигател: CFFB AVF BXE
- Местоположение: Пловдив
Re: ие
slance9 написа:+40V/8А и -40V/8А
Малко прости сметки:
P=40A*8V*2=640W
640W/12V=53A май ще тие необходим още един алтернатор в колата.
Мислил съм дълго и аз как да го постигна това което си решил,но при тези високи тоци и аз не се решавам да го направя,защото докато се реализира ще има много материални загуби в изгорели части.Друго което изкам да добавя е че при импулсно захранване може да се получи шашкане на усилвателя и ще изка много добри филтри на изхода.От тези филтри захранването няма да е достатъчно динамично и при голяма пикова консумация ще изключва.От тук следва че се налага да имаш много голям запас на енергия на изхода.
Мисля че решението на проблема е да си купиш преобразовател 12>220 и да си включиш нещата.
- slance
- Мнения: 501
- Регистриран на: Съб 11 юни 2005 7:13
- Автомобил: Audi A6 3.0TDI
- Двигател:
- Местоположение: София Дружба-1
ие
алтернатора ми е 90А
- Sunny
- Дезертьор
- Мнения: 3605
- Регистриран на: Сря 09 юни 2004 14:28
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Плевен
- Контакти:
Re: ие
Vasseto написа:Мисля че решението на проблема е да си купиш преобразовател 12>220 и да си включиш нещата.
Де да беше толкова лесно...

Първо такъв преобразувател на поносима цена ( ~ 90-100лв) по-мощен от 65W не съм виждал. Всичко нататък е цифромания и напълно обезсмисля нещата. А и защо да покачваш напрежението до 220 и после да го смъкваш на 40

Хората за това си правят автоусилвателите на 12V, а QUAD-a може да се захрани със схемичката, която съм дал, въпреки че с нея ще работи на далеч по-ниска от максималната си мощност.
- Vasseto
- Мнения: 2703
- Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
- Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
- Двигател: CFFB AVF BXE
- Местоположение: Пловдив
Re: ие
Sunny написа:Първо такъв преобразувател на поносима цена ( ~ 90-100лв) по-мощен от 65W не съм виждал.
Вече не мога да обикалям из Пловдив,но съм виждал такъв преобразувател към 300W и цената не му беше голяма.Беше някъде около преди месец в магазин Conrad.
Върни се в “CAR Audio, Video & Navigation”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 23 госта